December 14, 2004
Tjenare tjenare
Det är så här att jag fick ett par hantlar i julklapp och ett gymkort.
Ska börja gymma i januari men jag vill börja med hantlarna hemma lixom
Så jag tänkte fråga om ni har några tips på hur man ska göra och så eftersom typ hälften av NH´s pöjkar tränar har jag märkt
Men sen har jag några frågor och så.
När är det bäst att träna under dagen?
Hur länge måste man vila för att träna igen?
Läste på en sida om träning, då stog det så här:
Det är mycket viktigt att du stretchar och kontraherar biceps vid varje repetition.
Hur ska man stretcha och vad menas med kontrahera.
Edit: Hur blir det när man får träningsverk, ska man träna när man har det eller bara vila ut tills det är över? kan ju ta flera dagar ibland
Så vill gärna ha massor av tips på hur man ska äta och träna, Nyårslöftet är att börja träna och vill ha så mycke tips och så som möjligt innan man börjar med allt.
Tack på förhand =)
January 5, 2002
När är det bäst att träna under dagen?
Personligen tränar jag på kvällen, mellan en och en och en halv timme efter middagen, då har maten hunnit smältas och energin börjat åka ut i blodet. Jag känner att jag presterar bäst då.
Jag kör ett sånt här program:
Dag 1: bröst/axlar/triceps
Dag 2: rygg/nacke/biceps/mage
Dag 3: vila
Således får varje muskelgrupp vila i två dagar.
Det är mycket viktigt att du stretchar och kontraherar biceps vid varje repetition
Detta betyder att du inte ska fuska med rörelserna. När du kör hantelcurls ska du börja med hanteln hängande så långt ner som möjligt (full stretch) och sedan lyfta upp den så långt som möjligt (full kontraktion).
Träningsvärk
Jag tränar ändå, såvida det inte är så farligt att man inte kan göra rörelserna ordentligt och med full belastning. Däremot har jag slutat få träningsvärk.
February 4, 2003
Kom ihåg att börja lätt. Du har lång tid på dig, och det är i början som det märkts störst resultat när du tränar.
Börja lätt, och gör det succisivt svårare. Börja inte för hårt.
Fråga gärna någon som gymmar på samma gymm om hjälp då fusk straffar sig (du kan träna fel muskelgrupper och liknande och i värsta fall skada dig).
Vill du träna för att förbränna och bli smallare? Eller vill du träna för att bli stor och biffig?
"Många reps med mindre belastning" eller "få reps med hög belastning" är det som gäller.
Gå inte ut för hårt och ha för stora förväntningar i början. Då man lätt kan tröttna då.
Gå gärna till gymmet om du har gångbarn avstånd då det är bra att prommenera efteråt. Om du tvungen måste "åka in" så gå en stund efteråt ändå 😛
Lär känna din kropp i början.
Men viktigast av allt, om du ska träna så tänk också på vad du äter. Kosten är MINST lika viktig.
October 24, 2002
snyde wrote: När är det bäst att träna under dagen?
Personligen tränar jag på kvällen, mellan en och en och en halv timme efter middagen, då har maten hunnit smältas och energin börjat åka ut i blodet. Jag känner att jag presterar bäst då.
Här skulle jag säga, två måltider in på dagen, gärna så du har 4timmar vaken tid efteråt också. Anledning är för att du ska ha energi i kroppen samt att du ska kunna ha chansen att återställa dig på bästa sätt.
Jag kör ett sånt här program:
Dag 1: bröst/axlar/triceps
Dag 2: rygg/nacke/biceps/mage
Dag 3: vilaSåledes får varje muskelgrupp vila i två dagar.
Sett två fel här. Ett du tränar inte benen, benen är en superviktig övning för folk som vill bygga muskler. För varje muskelgrupp du aktiverar, utsöndras mer testosteron, desto större muskel, ju mer testosteron. Benen har väldigt stora muskler, är du rädd för att få för grova ben, så se bara till att hålla dig under 3-4 reps.
Fel nr2, ska vi kolla vad proffsen säger, vila varje muskelgrupp 5-7 dagar. Bjorne säger också vila varje muskelgrupp minst 5 dagar, gärna 7. Sedan försök hålla ett dygns paus mellan träningsdagarna.
Det är mycket viktigt att du stretchar och kontraherar biceps vid varje repetition
Detta betyder att du inte ska fuska med rörelserna. När du kör hantelcurls ska du börja med hanteln hängande så långt ner som möjligt (full stretch) och sedan lyfta upp den så långt som möjligt (full kontraktion).
Så kallad full kontraktion är inte alltid en bra idé, utan tar ofta bort spänningen från musklen istället, vilket är negativt. Kör du bänkpress så gå inte så långt upp så du låser armbågarna, desamma gäller i alla övningar där du kan "låsa" armarna/ben. Men att köra så djupt som möjligt är något som de flesta rekommederar, dvs skivstången enda ner till bröstet i bänkpress och försök toucha marken med rumpan i knäböj.
I skivstångscurling, så kan du påbörja den negativarörelsen efter att du fått upp vikten lite mer än halva vägen.
Träningsvärk
Jag tränar ändå, såvida det inte är så farligt att man inte kan göra rörelserna ordentligt och med full belastning. Däremot har jag slutat få träningsvärk.
Efterhand, så slutar träningsvärken att uppstå, så det är inget du behöver tänka på i längden, se bara till att vila och äta ordentligt.
I början se till att ligga mellan 4-6reps, 3 set. Är mycket, ät ännu mer efter du käkat mycket. Kosten är avgörande för hur mycket du växer.
Skippa heller inte övningar som marklyft och knäböj. Dessa två övningar är jättebra, många nybörjare skippar dem för att de inte är övningar som bygger muskler på överkroppen. Det gör de heller inte, men de ökar förutsättningarna rejält för att bygga muskler på överkroppen, anledning; de övningarna aktiverar så många och stora muskler att du i början utsöndrar hormoner som du körde på steorider...
December 15, 2003
Deuterium och Snyde sammanfattade det bra men som davidhellmyrs sade så är kosten minst lika viktig.
Tränar man för att gå ner i vikt så är det bra att köra på morgonen direkt efter frukost. Tränar man däremot för att få muskler (och inte direkt har nåt att "ta av") så är det jäkligt viktigt att käka direkt efter träningen då om man inte har nåt större fettdepå så förbränner man de muskler som man så förtvivlat försöker öka...
December 26, 2002
Surfa in på http://www.ast-ss.se och registrera dig på max-OT. Där finns allt och lite till. Så slipper du sitta och läsa gissningar från folk på olika forum.
January 22, 2003
Baskagge wrote: Surfa in på http://www.ast-ss.se och registrera dig på max-OT. Där finns allt och lite till. Så slipper du sitta och läsa gissningar från folk på olika forum.
ast-ss är bra, men allt som säger är inte det bästa. Det är många som klagar på deras metoder.
Bara för att dom utger sig för att vara bäst betyder det inte att dom är det.
http://www.halso.info för mycket om kost och träning, men kolla ast-ss också.
October 24, 2002
Baskagge wrote: Surfa in på http://www.ast-ss.se och registrera dig på max-OT. Där finns allt och lite till. Så slipper du sitta och läsa gissningar från folk på olika forum.
Deras metoder bygger också på gissningar...
January 5, 2002
Deuterium wrote: Sett två fel här. Ett du tränar inte benen, benen är en superviktig övning för folk som vill bygga muskler. För varje muskelgrupp du aktiverar, utsöndras mer testosteron, desto större muskel, ju mer testosteron. Benen har väldigt stora muskler, är du rädd för att få för grova ben, så se bara till att hålla dig under 3-4 reps.
Fel nr2, ska vi kolla vad proffsen säger, vila varje muskelgrupp 5-7 dagar. Bjorne säger också vila varje muskelgrupp minst 5 dagar, gärna 7. Sedan försök hålla ett dygns paus mellan träningsdagarna.
1. Om det inte vore nog med att jag joggar regelbundet så lirar jag korphockey med tillhörande träningar nu under vintern, varför jag totalt har skippat benträningen under vintersäsongen. Självklart ska man köra ben om man inte gör det på annat sätt.
2. För mig funkar det utmärkt att vila i två dagar; musklerna känns hur fräscha som helst. Kan dock funka bättre med fem till sju dagar, vad vet jag.
December 14, 2004
December 14, 2004
June 5, 2004
PaiN wrote: Vill du ha större muskler så bör du vila lika många dagar som du tränar, så är det bara. Men vill man köra på och tro något annat fungerar det väl, men man tjänar på att träna med hjärnan i längden.
Förstår inte vad du menar,men hur ser det här ut då?:
Måndag: Triceps/bröst
Tisdag: Ben
Ondsdag: Mage
Torsdag: Biceps/rygg/axlar
Fredag: Ledig/Squash
Lördag: Ledig/Squash
Söndag: Ledig/Squash
October 27, 2001
När du tränar sliter du på musklerna. De reagerar på detta och är smarta nog att bygga på lite extra för att klara av den ökade belastningen. Återuppbyggnaden tar tid. Man bygger mest muskler 24h efter träningen, men det kan ta upp till 36h+ för dem att "bygga klart".
Träningspassen ska heller inte vara för långa, det kan tära mer än vad kroppen klarar av att återbygga. 1h-pass räcker. Om du inte hinner med allt; gör mindre reps med tyngre belastning. Att man bör aktivera de flesta av kroppens muskler har folk redan delat med sig av ovan.
Detta fungerar för mig och jag har fått den meste informationen av Eiselt.
Det är mycket möjligt att det här är helt fel, men för mig passar det att träna varannan dag och jag orkar med att göra annat.
October 24, 2002
PaiN wrote: När du tränar sliter du på musklerna. De reagerar på detta och är smarta nog att bygga på lite extra för att klara av den ökade belastningen. Återuppbyggnaden tar tid. Man bygger mest muskler 24h efter träningen, men det kan ta upp till 36h+ för dem att "bygga klart".
För att bygga optimalt ska man vänta mycket mer än 36h innan man påbörjar nerbrytningen igen... Färre reps behöver inte vara lösningen, men att splitta upp muskelgrupperna ännu mer...
Träningspassen ska heller inte vara för långa, det kan tära mer än vad kroppen klarar av att återbygga. 1h-pass räcker. Om du inte hinner med allt; gör mindre reps med tyngre belastning. Att man bör aktivera de flesta av kroppens muskler har folk redan delat med sig av ovan.
Anledingen att man inte ska hålla på mer än 1h är huvudsakligen inte den anledningen du ger.
October 27, 2001
Deuterium, tack för en utmärkt lektion i nekande.
(Om jag nu har fel kan du väl rätta mig med din sanning?)
Du kunde t.ex. nämna att för långa pass gör att man riskerar att utsöndra för mycket nedbrytande hormoner, vilket resulterar i att återhämtningen tar längre tid och ökar risken för långsiktig överträning.
"Några timmar och uppemot 48 timmar efter träningen kommer kroppens system att först reparea de skador som träningen orsakat i muskulaturen och sedan se till att byga upp sig lite extra så att kroppen ska kunna ahntera träningsstressen nästa gång du tränar." - Eiselt
1 Guest(s)