November 13, 2003
Lyssnade lite på radion igår innan jag skulle kika på John Blund.
Då hörde jag på ekot att de pratade med Tingval om det här med fartbegränsning osv.
Då kom det upp en ny sak. Att yngre män inte borde få köra bil på natten pga många män kör ihjäl sig på natten.
Vad är detta för skitsnack? Ska man förbjuda alla yngre killar att köra på natten bara för att några har dött för att de inte kan hålla sig i skinnet?
Detta är ju helt abnormt!
November 13, 2003
Ja det stämmer ja.. 60 liv var det. Höjja åldersgräns på vad? Körkortet?
Men att förbjuda att man kör på natten, det är ju samma som att yngre tjejer inte får gå ute på natten heller pga risken för att bli våldtagen.
Då skulle ju polisen kunna spara ännu mer resurser genom att ha mindre att göra.
Visst, det är inte en död man har att göra med men ändå. Resonemanget tycker jag inte håller alls med massa förbud.
January 28, 2003
"Jag blev tandlös"
Som Dan Bäckman skulle sagt...
Vet inte riktigt vad jag skall säga, men jag tror faktiskt inte att ett sånt förslag skulle gå igenom. Om det hade gjort det så hade jag iaf tappat all tro på det svenska samhället.
Det med våldtäckter är inte riktigt samma sak, för det är MÅNGA fler än 60 om året som blir våldtagna...
March 6, 2001
Till å med för en gammal man som mig som lät det som ett dumt förslag..
Skulle man vilja få ner dödssiffrorna efter våra vägar vore det ju mkt bättre med krafttag mot rattonykterheten !
Kanske att alla som nån gång varit dömd för ha kört på fyllan själv måsta bekosta ett alkolås eller liknande :bok:
Sen så tycker jag det var en dum liknelse nån ovan gjorde ang. tjejer å risken att bli våldtagen, då de utsätts för ett brott [-X
June 23, 2002
oxygenial wrote: Man skulle spara över 60 liv per år säger dom!
Tror det är bättre att höja åldersgränsen isåfall!
Men det skulle ju funka bra att höja åldersgränsen eller inte.
Man måste ha tillgång till bil i många yrken och då skulle det bara försvåra för ungdomar att få jobb.
Isf är det andra förslaget smartare enligt mig, även om jag inte gillar något av dessa "alternativ".
June 28, 2001
Gorgeous-George wrote: Till å med för en gammal man som mig som lät det som ett dumt förslag..
Skulle man vilja få ner dödssiffrorna efter våra vägar vore det ju mkt bättre med krafttag mot rattonykterheten !
Kanske att alla som nån gång varit dömd för ha kört på fyllan själv måsta bekosta ett alkolås eller liknande :bok:Sen så tycker jag det var en dum liknelse nån ovan gjorde ang. tjejer å risken att bli våldtagen, då de utsätts för ett brott [-X
jo, jag är inte direkt gammal men det låter befängt för mig med.
jag tycker liknelsen med våldtäckt är rätt bra efterssom det är inte mkt man kan göra åt det, det finns saker att undvika som mörka gränder osv och lika dant är det när man kör, dvs inte köra för fort.
och att folk har en förmåga att köra av vägen nattetid är lite mysko endå.
October 22, 2002
Mind wrote: [quote=Gorgeous-George]Till å med för en gammal man som mig som lät det som ett dumt förslag..
Skulle man vilja få ner dödssiffrorna efter våra vägar vore det ju mkt bättre med krafttag mot rattonykterheten !
Kanske att alla som nån gång varit dömd för ha kört på fyllan själv måsta bekosta ett alkolås eller liknande :bok:Sen så tycker jag det var en dum liknelse nån ovan gjorde ang. tjejer å risken att bli våldtagen, då de utsätts för ett brott [-X
jo, jag är inte direkt gammal men det låter befängt för mig med.
jag tycker liknelsen med våldtäckt är rätt bra efterssom det är inte mkt man kan göra åt det, det finns saker att undvika som mörka gränder osv och lika dant är det när man kör, dvs inte köra för fort.
och att folk har en förmåga att köra av vägen nattetid är lite mysko endå.
Helt klart ett av dom dummare förslag någon har kommit upp med. En annan skulle inte få jobba då eftersom man kör tradare 5 nätter i veckan.
Fanns något förslag att man skulle ta körkortet i etapper, första etappen var att köra på dagen, sen natten och sista var att få köra när det är halt ute. Helt sjukt. Hurfan ska man kunna få erfarenhet innan man har prövat. Är ungefär som jobbannonserna där det står att dom söker unga människor helst med massa års erfarenhet. Går inte ihop enligt mig.
Att människor kör av vägen på natten och dör kan nog vara av olika anledningar. En anledning är ju att det går för fort för en del, en annan är att vissa har svårt att hålla ögona öppna när det börjar skymma och sen så är alkoholen/droger en annan anledning..
December 15, 2003
Håller faktiskt med! Yngre män borde inte få köra bil på natten. När jag själv var 18 år med körkort så kan jag jävlar i mig lova att jag slet ut bilen och sponsrade sveriges bensin och däckförsäljare. Visst, jag hade snabba reflexer och jag råkade aldrig ut för någon olycka även om det var nära nån gång.
Rent tekniskt kan jag säga att jag som 18åring kunde köra bil extremt bra men jag kan också säga att jag hade noll koll när det gällde trafikvett, det är ju fler än jag ute på vägarna vilken jag typ fattade för en åtta tio år sen (när jag var ca 23år)
Nu kör jag mycket lugnare , släpper fram folk, visst jag kan byta fil som en galning för att komma i "rätt fil" men då kollar jag över axeln , blinkar i god tid innan, försöker hålla tresekundersregeln vid nittio etc.
Nu kommer givetsvis många 18åriga grabbar att klaga på mig men det är ju i stortsett samma debatt man kan ha om spriten som inte får säljas till 18åringar på systemet....
December 15, 2003
http://w1.sydsvenskan.se//Arti.....e=10090564
Hände inatt, en kvalificerad gissning , 18årig kille som skulle impa på sina polare.
January 28, 2003
HerrPutte wrote: Håller faktiskt med! Yngre män borde inte få köra bil på natten. När jag själv var 18 år med körkort så kan jag j**lar i mig lova att jag slet ut bilen och sponsrade sveriges bensin och däckförsäljare. Visst, jag hade snabba reflexer och jag råkade aldrig ut för någon olycka även om det var nära nån gång.
Rent tekniskt kan jag säga att jag som 18åring kunde köra bil extremt bra men jag kan också säga att jag hade noll koll när det gällde trafikvett, det är ju fler än jag ute på vägarna vilken jag typ fattade för en åtta tio år sen (när jag var ca 23år)
Nu kör jag mycket lugnare , släpper fram folk, visst jag kan byta fil som en galning för att komma i "rätt fil" men då kollar jag över axeln , blinkar i god tid innan, försöker hålla tresekundersregeln vid nittio etc.
Nu kommer givetsvis många 18åriga grabbar att klaga på mig men det är ju i stortsett samma debatt man kan ha om spriten som inte får säljas till 18åringar på systemet....
Inte för att klaga på dig så, men det är rätt lätt att rösta för någonting man själv ändå inte kommer drabbas av. Finns inte många 18-åringar som är för förslaget kan jag ju lova 😛
December 15, 2003
Jamen, jag säger ju att egentligen var jag ju inte mogen för det vid 18 års ålder och så extremt udda är jag inte utan skulle väl påstå att de flesta 18åriga killar kör utan trafikvett.
Sådan är den bittra sanningen.
(Men om det nu skulle komma till "röstning" som du antyder, så skulle jag rösta mot då jag är lite anarkistiskt lagd och anser att det behövs färre lagar)
April 18, 2003
Det är helt klart nått att fundera över, det dör alldeles för många människor i onödan.
Det är på tok för lätt att ta körkort idag! Svårare prov, och framför allt krav på repetitionskurser. Det är ju bara att konstatera att dagens system lämnar mkt övrigt att önska.
Det är så uppstressat i trafiken idag att det är ren och skär tur att det inte händer mer olyckor.
January 14, 2002
Jekyll 3000 wrote: Det är helt klart nått att fundera över, det dör alldeles för många människor i onödan.
Det är på tok för lätt att ta körkort idag! Svårare prov, och framför allt krav på repetitionskurser. Det är ju bara att konstatera att dagens system lämnar mkt övrigt att önska.
Det är så uppstressat i trafiken idag att det är ren och skär tur att det inte händer mer olyckor.
tror inte att proven är det som allt hänger på.. det är den som kör som skiter i allt han lärt sig när han väl sitter i bilen..
2 Guest(s)