Yrkespolitiker som makthavare?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Yrkespolitiker som makthavare?
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 7, 2005 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har funderat på en sak och tänkte kasta in frågan här för att se hur ni ser på saken.

Vad anser ni om idén att placera yrkespolitiker som makthavare? Alltså att som t ex finansminister så tillsätter man en professor i nationalekonomi, snarare än Göran Persson som inte kom närmare en ekonomiutbildning än till anmälningslistan. Förstår ni hur jag menar? Att man sätter spjutspetsfolk på respektive post.

Det finns ju ministrar som hoppat mellan olika poster som t ex Leif Pagrotsky.

Eller är det helt enkelt så att man som minister inte behöver kunna så djupt om respektive område, utan man ska bara vara duktig att hålla i tåtarna och utnyttja kompetens inifrån organisationen, som en projektledare? Eller är förmågan att skapa relationer viktigare än kunskap om området?

What say you? 🙂

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
933316
August 7, 2005 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

De är alla en stor familj och håller varandra bakom ryggen, så länge alla inom familjen har pengar och är glada skiter dom fullständigt i oss andra.

Men visst, det där hade säkert funkat, förutom att sverigeliten(politikerna) aldrig hade tillåtit det.

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
933318
August 7, 2005 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

som det ser ut idag så e politiker bara frontfigurer.. de har ju en hel organisation under sig som gör jobbet..
de tillkännager ju bara resultatet.

sen att de ibland säger saker som får en att undra om de verkligen har nått i skallen gör ju inte saken bättre...

en politiker borde inte vara folkvald..

att bli politiker borde vara en utbildning... först går du i skola i flera år å lär dig vad alla borde lära sig, sen går du ytterligare i skola med inriktning på statsvetenskap odyl. , efter det så får du ge dig ut i arbetslivet i nåra år, så man har lite kontakt med verkligheten, ingen uppsminkad version som framkommer på studiebesök. efter det så går du en djupare utbildning inom det område som intresserar dig, sedan kan de som har "makten"besluta om du är mogen att ta dig an uppgiften som beslutsfatare.

och bara föratt du fattar beslut som påverkar människors liv ska du inte tjäna grova pengar på det.. för ju mer pengar du tjänar, desto blindare blir du.

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
933320
August 7, 2005 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

som det ser ut idag så e politiker bara frontfigurer.. de har ju en hel organisation under sig som gör jobbet..
de tillkännager ju bara resultatet.

sen att de ibland säger saker som får en att undra om de verkligen har nått i skallen gör ju inte saken bättre...

en politiker borde inte vara folkvald..

att bli politiker borde vara en utbildning... först går du i skola i flera år å lär dig vad alla borde lära sig, sen går du ytterligare i skola med inriktning på statsvetenskap odyl. , efter det så får du ge dig ut i arbetslivet i nåra år, så man har lite kontakt med verkligheten, ingen uppsminkad version som framkommer på studiebesök. efter det så går du en djupare utbildning inom det område som intresserar dig, sedan kan de som har "makten"besluta om du är mogen att ta dig an uppgiften som beslutsfatare.

och bara föratt du fattar beslut som påverkar människors liv ska du inte tjäna grova pengar på det.. för ju mer pengar du tjänar, desto blindare blir du.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
933321
August 7, 2005 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju redan "yrkespolitiker" nästan hela bunten redan, som har allehanda experter och rådgivare omkring sej..
Problemet med att styra en hel stat är väl att det till mångt och mycket är rena chansningar om vad som händer närmsta framtiden..
Enda "experten" som skulle kunna göra jobbet riktigt bra är väl en riktig spåman, och dom finns det ju som bekant många av..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

T0FFE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 454
933324
August 7, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: .Enda "experten" som skulle kunna göra jobbet riktigt bra är väl en riktig spåman, och dom finns det ju som bekant många av..
wink

Du tror inte man skulle kunna ljuga ihop att man är spåman då och tjäna en liten hacka på det? 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
933333
August 7, 2005 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

T0FFE wrote: [quote=ilg@dd].Enda "experten" som skulle kunna göra jobbet riktigt bra är väl en riktig spåman, och dom finns det ju som bekant många av..
wink

Du tror inte man skulle kunna ljuga ihop att man är spåman då och tjäna en liten hacka på det? 😛

Tja, Thomas Bodström sitter ju med och bestämmer, så varför inte du??
#-o

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

T0FFE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 454
933336
August 7, 2005 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter bra 😀
När jag står som Sveriges statsminister efter nästa val så kommer jag att tacka dig ilg@dd jag lovar 😛

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
933374
August 7, 2005 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

T0FFE wrote: Låter bra 😀
När jag står som Sveriges statsminister efter nästa val så kommer jag att tacka dig ilg@dd jag lovar 😛

Allvarligt... gunnar du efter mitt jobb så lär du inte klara dig förbi polcirkeln :arg: :bgrin: :bash:

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
933376
August 7, 2005 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=T0FFE][quote=ilg@dd].Enda "experten" som skulle kunna göra jobbet riktigt bra är väl en riktig spåman, och dom finns det ju som bekant många av..
wink

#-o

Men för fan det är ju det sämsta du kan ta upp. Han är ju för fan advokat! Skärpning.nu för fan... fan

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
933378
August 7, 2005 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=ilg@dd][quote=T0FFE][quote=ilg@dd].Enda "experten" som skulle kunna göra jobbet riktigt bra är väl en riktig spåman, och dom finns det ju som bekant många av..
wink

#-o

Men för fan det är ju det sämsta du kan ta upp. Han är ju för fan advokat! Skärpning.nu för fan... fan

Sist jag läste något om honom så knäckte han som justitieminister..

*Edit*
När jag känner för att bli redigerad i mina inlägg skall jag kontakta dej, ok??
😛

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
933383
August 8, 2005 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=MoparPower][quote=ilg@dd][quote=T0FFE][quote=ilg@dd].Enda "experten" som skulle kunna göra jobbet riktigt bra är väl en riktig spåman, och dom finns det ju som bekant många av..
wink

#-o

*Edit*
😛

hmmm justitieminister+advokat, ja det låter ju förjävligt... eller vad menar du? :-s

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
933385
August 8, 2005 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=ilg@dd][quote=MoparPower][quote=ilg@dd][quote=T0FFE][quote=ilg@dd].Enda "experten" som skulle kunna göra jobbet riktigt bra är väl en riktig spåman, och dom finns det ju som bekant många av..
wink

#-o

*Edit*
😛

hmmm justitieminister+advokat, ja det låter ju förjävligt... eller vad menar du? :-s

?? Bara en snabb kommentar..Läs vad vi (Toffe och jag) skriver om i tråden..
Inget om att Bodström skulle vara yrkespolitiker, bara en sarkasm över att han sitter i regeringen och att Toffe skulle platsa lika bra som Bodström..
"Släpp fångarne loss, det är vår", (Fast det är höst)..
😛

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
933392
August 8, 2005 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

Och så kortar ni ner citaten nu...glöm inte det.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
933394
August 8, 2005 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

Det skulle vara en fördel om dom visste vad dom snackade om, plus att dom kan få en fråga dom inte har räknat med när dom läser på om det dom ska tala om.

Men det viktigaste är att dom har en fungerande stab bakom sig som verkligen vet vad dom sysslar med.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
933396
August 8, 2005 - 12:30 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Det skulle vara en fördel om dom visste vad dom snackade om, plus att dom kan få en fråga dom inte har räknat med när dom läser på om det dom ska tala om.

Men det viktigaste är att dom har en fungerande stab bakom sig som verkligen vet vad dom sysslar med.

Ja, som Bodström då, han är ju jurist. Eller??? ilg@dd

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 247
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL