March 27, 2003
Är på väg att beställa mer kosttillskott då min Gainer Pro börjar ta slut.
Jag har väl ett bmi på minussidan och styrketränar nu 3-4 gånger i veckan...
Gainer Pro tar jag före och efter träning (en portion före och en efter) samt en halv portion på kvällen....
Har inte märkt någonting, ingen viktökning, ingen snabbare återhämtning, ingenting! (Och ja, jag äter mat så det kommer ut ur öronen).
Vad rekommenderar ni att jag ska köpa nu?
Gainer?
Protein?
Kolhydrater?
Kreatin?
EDIT: O så försöker vi hålla tråden på en vettig nivå, motivera gärna alla förslag. Förslag utan motivering finns det tillräckligt av på det där internet.
Havregrynsgröt.
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Adam wrote: [quote=ilg@dd]Havregrynsgröt.
😉
Det blir mycket havregrynsgröt för att få i sig x antal 100 g protein mm.
Första posten editerad om 20 sek.
Med tanke på "Har inte märkt någonting, ingen viktökning, ingen snabbare återhämtning, ingenting!", så kan det knappast bli sämre med havregrynsgröt.. Med den lär du iaf kunna glädja dej åt en välmående mage..
Protein får du ju i dej av mjölken du har till gröten. Skulle det mot förmodan inte räcka till kan du ju käka en kycklingmacka till gröten.
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 4, 2001
Går du inte upp i vikt så äter du för lite. Du kanske tror att du äter mycket, men det gör du inte.
Ät mer... Funkar inte det så ät mer...
Delph1 wrote: Jag säger som jag alltid gör; köp en kokbok och laga ordentlig mat.
Gainer av olika slag kommer knappast ge dig något om du faktiskt äter rätt redan nu.
//Andreas
Proteiner och kolhydrater ska man ha i sig i samband med träning, och det kan vara svårt att lösa det genom att bara äta mat.
ilg@dd wrote: Protein får du ju i dej av mjölken du har till gröten. Skulle det mot förmodan inte räcka till kan du ju käka en kycklingmacka till gröten.
😉
Alltså, jag tycker att folk inte borde ge kostråd om man inte kan någonting om det, mjölk innehåller nästan inga proteiner alls. 3-4%.
En till edit:
För att svara på din fråga.
Proteiner och snabba kolhydrater ska du köpa och ha i samband med träningen. Ca 1dl proteiner före och efter träning. Lite drygt 1dl snabba kolhydrater under eller direkt efter träningen.
Det är billigare än att ta gainers, snabba kolhydrater kan du köpa i diverse butiker, maltodextrin, kostar inte mycket.
Kreatin gör att du blir mer expolsiv och orkar lyfta mer, men om du inte har tränat så länge så är det nog rätt onödigt, ta det inte föräns du känner att det går sakta uppåt med ökningen av vikt (vikt på stången, inte på dig).
November 27, 2003
Coore wrote: [quote=Delph1]Jag säger som jag alltid gör; köp en kokbok och laga ordentlig mat.
Gainer av olika slag kommer knappast ge dig något om du faktiskt äter rätt redan nu.
//Andreas
Proteiner och kolhydrater ska man ha i sig i samband med träning, och det kan vara svårt att lösa det genom att bara äta mat.
Jag är ytterst tveksam till de reella effekterna av olika Gain-medel av den enkla anledning att det mest man stoppar i sig av dessa passerar rakt igenom i alla fall. Det är smartare och bättre att äta rätt och hitta balansen i kosten helt enkelt.
//Andreas
January 4, 2001
Du har ju missförstått det hela. Självklart ska man äta bra, det är inte meningen att man ska välja att trycka i sig en gainer istället för att äta. Men, proteiner och kolhydrater behövs i samband med träning och det blir svårt att lösa det med mat då det behövs med en gång.
Sen kan man ta en gainer till mellanmål ibland om man inte hinner fixa någon riktig måltid, eller ta en proteindrink till maten om man vet att det man äter är lite fattigt på proteiner.
January 4, 2001
Lofvis wrote: Kreatin har man inte det för att binda vatten till musklerna så man bara ser biffigare ut ???
Halvrätt...
Kreatin binder vätska, men det gör inte att du ser biffigare ut, det gör att du orkar lyfta mer. Så under den perioden du käkar kreatin så kan du träna hårdare och alltså bygga muskler fortare.
March 8, 2004
Mitt råd är att äta mer fett, inte i form av tillskott som kapslar och dylikt, använd mer smör när du lagar mat, skippa lightprodukter, raps/olivolja, skitgott tillsammans med fetaost tex. Feta är för övrigt en ganska fet ost.
Av att du säger att du tränar mycket och äter mycket, av tillskotten du äter så antar jag att du får i dig protein och kolhydrater så det räcker och händer inget då så måste det saknas något och jag tror att det lättaste att glömma är fett.
Fett är lika viktigt vid viktnergång(!) som vid uppbyggnad av muskler.
*edit*
Eller så kan det vara som coore säger, att du äter för lite av all vanlig mat.
/Niklas
Coore wrote: Går du inte upp i vikt så äter du för lite. Du kanske tror att du äter mycket, men det gör du inte.
Ät mer... Funkar inte det så ät mer...
[quote=Delph1]Jag säger som jag alltid gör; köp en kokbok och laga ordentlig mat.
//Andreas
ilg@dd wrote: Protein får du ju i dej av mjölken du har till gröten. Skulle det mot förmodan inte räcka till kan du ju käka en kycklingmacka till gröten.
😉
Alltså, jag tycker att folk inte borde ge kostråd om man inte kan någonting om det, mjölk innehåller nästan inga proteiner alls. 3-4%.
Nu har jag emellertid inte påstått mej vara någon kostexpert.
Däremot har jag bekanta "biffar", som hävdar att en allsidig kost med lite extra mjölk, mjölkprodukter, kyckling, ja, de mesta animaliska produkterna mer än väl räcker för deras proteinbehov.
Coore wrote: Kött är proteinrikt, ja. Men att dricka extra mycket mjölk för att få i sig mer protein är knappast rätt lösning, det är förövrigt långsamma proteiner i mjölk, duger alltså inte i samband med träning även om det hade varit mer protein i.
Får väl tillägga att med extra mycket mjölk, så jämför jag med mej själv.. Jag dricker kanske en halvliter per dag, och den ene biffen (För övrigt en jag brukar jobba åt.) tippar i sej typ 1-1,5 liter på kafferasten. Han äter även jäkligt mycket ost, en 2,5 kilos file' räcker knappt en vecka där på verkstan. Dom är 2 gubbar där, varav den andre knappt äter nån ost alls..Inte jag heller så mycket, dom få ggr jag är där..
August 14, 2006
För att du skall kunna återhämta dig effektivt efter träningen, behövs "snabba" proteiner och kolhydrater. Det är dessa du får genom "pulvrena", som du blandar i vatten och tas sedan nästan direkt upp i blodet. Det finns direkt ingen naturligt mat som går och erstätta dessa kosttillskott med.
En viktigt point är att det inte bara är protein som behövs efter träning, kolhydrater är ännu viktigare.
Det rekomenderas en blandning av ungefär 60% kolhydrater och 40% protein, för återhämtning efter styrketräning.
En annan viktigt point är att du ska försöka få i dej det senast inom 30min efter träning, för att de ska ge "full" effekt.
Endel "mammor" tror ju att potein/kolhydrats-pulver t.o.m är farligt ;). Sanningen är att pulvrena bara består av vassleprotein, mjölkprotein, aminosyror och kolhydrater som är tagna ur vanlig mat.
Det är inte heller endast för athleter som många tror, utan även för vanliga "svensson" som vill leva ett sunt liv. Att de ger positiv inverkan på både din vanliga hälsa och din träning har bevisats många gånger.
Priset på dessa produkuter går ju däremot att diskutera, är det onödigt och dyrt att äta pulver för 6-8 kronor per portion, ist för vanlig mat som du eventuellt skulle kunna vara några kronor billigare...?
Kreatin däremot som du nämnde finns det andra uppfattningar om. Det ger bättre uthållighet och snabbare återhämtning och finns främst i kött, men tyvärr får du vanligtvis ytterst lite i dej per dag.
Endel forskare påstår att för mycket kreatin kan leda till muskelkramp och annat, men det har aldrig lyckats bevisats.
Jag äter inte kreatin, men jag tror du kan bra göra det utan fara om du endast äter i små mängder (2gram efter träning).
Jag rekomenderar starkt att du fortsätter ta kosttillskott (både för din vanliga hälsa och för att se du skall se större framsteg i din träning), när du styrketränar så ofta som 3-4ggr i veckan.
Själv tränar jag styrka på gym, ungefär 2ggr per vecka, för att ha nån annan hobby än att sitta framför datorn. 😛
Tar en färdig balandning av kolhydrater och proteiner som återhämtning efter träningen.
November 4, 2001
Människan har levt i så många tusen år..... inte fan har vi behövt dessa "medel" tidigare, varför behöver vi dem nu? Jag menar idag sitter folk vid datorn och sen går till gymmet ett tag.
Förr i tiden kutade man runt med ett spjut hel dagarna och jagade. När man inte jagade byggde man saker. Hur kunde mänskligheten klara sig utan alla dessa pulver.......
November 27, 2003
Coore wrote: Du har ju missförstått det hela. Självklart ska man äta bra, det är inte meningen att man ska välja att trycka i sig en gainer istället för att äta. Men, proteiner och kolhydrater behövs i samband med träning och det blir svårt att lösa det med mat då det behövs med en gång.
Sen kan man ta en gainer till mellanmål ibland om man inte hinner fixa någon riktig måltid, eller ta en proteindrink till maten om man vet att det man äter är lite fattigt på proteiner.
Du bryter ner muskler när du tränar och bygger sedan upp det under vilan. Att man måste prompt få i sig med träning är inte rätt. Det enda du behöver då är energi.
Du ska se till att ha gott om proteinbyggstenar i kroppen när du ska bygga upp musklerna igen, men det har man om man sköter kosten.
EDIT: Snabba proteiner existerar inte.
//Andreas
August 14, 2006
SuperNova wrote: Människan har levt i så många tusen år..... inte fan har vi behövt dessa "medel" tidigare, varför behöver vi dem nu? Jag menar idag sitter folk vid datorn och sen går till gymmet ett tag.
Förr i tiden kutade man runt med ett spjut hel dagarna och jagade. När man inte jagade byggde man saker. Hur kunde mänskligheten klara sig utan alla dessa pulver.......
"Förrut" levde inte ens människan till 40år...
Inget säger att vi behöver ta kosttillskott, men det e bättre o ta än att va utan om man t.ex går aktivt på gym.
Alla kosttillskott behöver heller inte vara bra.
November 27, 2003
Alexand3r wrote: [quote=Delph1]EDIT: Snabba proteiner existerar inte.
//Andreas
Det finns proteiner som absorberas olika snabbt.
Det får du gärna förklara för en biokemist som mig för så vitt jag vet genomgår alla proteiner exakt samma nedbrytningsprocess eftersom vi bara har ett fåtal enzym sköter denna nedbrytning.
Vi tar inte upp protein, vi tar upp aminosyror som proteinerna består av.
//Andreas
2 Guest(s)