Ytterligare en tråd om kosttillskott...|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ytterligare en tråd om kosttillskott...
Alexand3r
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
sp_UserOfflineSmall Offline
1120387
February 24, 2007 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Alexand3r][quote=Delph1]EDIT: Snabba proteiner existerar inte.
//Andreas

Det finns proteiner som absorberas olika snabbt.

Det får du gärna förklara för en biokemist som mig för så vitt jag vet genomgår alla proteiner exakt samma nedbrytningsprocess eftersom vi bara har ett fåtal enzym sköter denna nedbrytning.

Vi tar inte upp protein, vi tar upp aminosyror som proteinerna består av.

//Andreas

Kan det vara så att dessa produkter innehåller färdiga aminosyror, vilket betyder att de inte behövs spjälkas ner med enzymer från proteiner till aminosyror?
Det är du som e experten. 🙂

Baserarade mitt påstående om att proteiner absorberas olika snabbt på att jag har hört att bl.a grynost är bra o äta till natten p.g.a att det innehåller mycket långsamma proteiner...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1120393
February 24, 2007 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Den killen blev både vältränad och gammal, och det med stor sannolikhet utan pulvertillskott i kosten.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Alexand3r
Medlem
1120396
February 24, 2007 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Den killen blev både vältränad och gammal, och det med stor sannolikhet utan pulvertillskott i kosten.

Ingen har påstått att man inte kan bli gammal och vältränad utan pulvertillskott.... däremot kan man kanske bli lättare vältränad med hjälp av kosttillskott.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1120398
February 24, 2007 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack... Då gick man o handlade mat (mjölk och kyckling för den som är intresserad) och så hade den tråden spårat ur.

Coore: Men om jag nu äter tills jag spricker o ändå inte ser något resultat är väl ett tillskott det ultimata? Hence, ordet tillskott! 🙂

Ang protein i mjölk: Som Coore säger, mjölk innehåller inte tillräckligt mycket... Hade behövt dricka ca 5 liter per träningsdag.

Alexand3r: Nästan allt det du skriver tror jag också på.. 😉

Kan ju tilläga att jag inte tycker man blir speciellt snyggt kraftig av kreatin. Mest "pluffsig", men jag är villig att se ut så ett tag för att "ta mig vidare"...

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1120402
February 24, 2007 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam: Hur ofta hur mycket äter du? Jag är övertygad om att det är för lite. 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1120405
February 24, 2007 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Alexand3r wrote: Kan det vara så att dessa produkter innehåller färdiga aminosyror, vilket betyder att de inte behövs spjälkas ner med enzymer från proteiner till aminosyror?
Det är du som e experten. 🙂

Baserarade mitt påstående om att proteiner absorberas olika snabbt på att jag har hört att bl.a grynost är bra o äta till natten p.g.a att det innehåller mycket långsamma proteiner...

Ja alltså proteiner är ju tyvärr inte bara långa raka kedjor med aminosyror utan de har ju oftast en del andra komponenter som t.ex. långa sockerkedjor på sig, men dessa spjälkas också bort.
Rena aminosyror är jag lite tveksam till, men jag vet att det finns med, men jag tror inte det är det i proteinpulver, dock kanske mindre peptider/proteiner med inte så många socker på sig.
Dock så tas de upp eller inte alls i det läget, det är lite fel att jämföra det med snabba och långsamma kolhydrater för det fungerar inte på samma sätt riktigt. 🙂

Dock så anser jag personligen att proteinpulver och annat är främst för de riktiga kroppsbyggarna eftersom de håller på med en sådan extrem träning. En normal person som bara vill bygga massa för att gå upp i vikt gör bäst av att ser över sin kost. Det är min övertygelse i alla fall 😉

//Andreas

Alexand3r
Medlem
1120427
February 24, 2007 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Joo, håller fullständigt med att kosten är det absolut viktigaste, det du äter till mat.
Men att äta ett kosttillskott kan kanske vara värt pengarna.

Det svåra är ju att kunna avgöra om tillskottet du tar är värt pengarna lr inte. Vad jag vet finns det inget mirakel tillskott (förståss tv-shop), som skulle kunna hjälpa dej något enormt, att du märker stor skillnad redan efter en vecka.

Frågan är ju hur mycket friskare och starkare blir jag om jag använder detta tillskott regelbundet i ett år? Kanske jag får 5kg mera muskler under ett år (5kg/52 = ~96gram mera muskler i veckan) och slipper överträning? Isf kanske det skulle ha varit värt 600-800kronor för hela året. När man har slitit enormt i gymmet, och pengarna var endast en bråkdel av vad gymkortet kåstade...

Det viktigaste får man ju endå inte glömma, vilket är ju att man har det roligt när man tränar. 🙂

EDIT: värdena är tagna ur toma intet, bara för att ni skall få en bild av vad jag menar. 😉

Dreas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 166
1120437
February 24, 2007 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Mer kalorier in! Ifall det inte går med nyttig mat så får du väl börja äta lite onyttigare då och saker med mer kalorier! Hjälpte för mig iaf!

Andres

Adam
Member
Medlem
1120445
February 24, 2007 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Adam: Hur ofta hur mycket äter du? Jag är övertygad om att det är för lite. 🙂

Jag är också övertygad om att det är för lite... Helt klart... men jag orkar inte mer mat, därför vill jag ta tillskott.

Jag äter:
Frukost (här är jag som sämst, yougurt, mackor, hårdkokt ägg)
Mellanmål (i skolan, inte lätt. Mackor, kaffe, banan)
Lunch (lagad mat. i skolan, dåligt med grönsaker oftast)
Mellanmål (samma som förra mellanmålet)
Middag (lagad mat hemma, mycket pasta, bättre o bättre vad gäller ris/potatis. Kött såklart också, mycket på köttfärs)
Kvällsmackor (fil, yougurt, mackor & kokta ägg)

Givetvis äter jag på donken och pizza också...

Eftersom man är i skolan hela dagarna är det svårt att få till "lagad mat var 2-3 timme" som man läst så mycket om.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1120447
February 24, 2007 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Kaffe är vätskedrivande och med tappar du en massa annat 😉

//Andreas

Adam
Member
Medlem
1120449
February 24, 2007 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Kaffe är vätskedrivande och med tappar du en massa annat 😉

//Andreas

En kaffe om dagen får man unna sig. 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1120466
February 24, 2007 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote:
Ang protein i mjölk: Som Coore säger, mjölk innehåller inte tillräckligt mycket... Hade behövt dricka ca 5 liter per träningsdag.

Nu har jag inte menat att hela proteinintaget skall komma från mjölk..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Adam
Member
Medlem
1120478
February 25, 2007 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Adam] Ang protein i mjölk: Som Coore säger, mjölk innehåller inte tillräckligt mycket... Hade behövt dricka ca 5 liter per träningsdag.

Nu har jag inte menat att hela proteinintaget skall komma från mjölk..

Nej, men det blir ungefär samma kvantitet av alla matvaror om man ska få i sig så pass mycket protein. Visst, det går att trycka i sig 10 kycklingfileér om dagen, men det pallar jag inte. Då tar jag hellre en shake.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1120508
February 25, 2007 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ska börja med kreatin och whey 80 igen.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1122691
March 7, 2007 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilken proteinhets det råder här...

Man behööver inte få i sig mängder med proteiner, det räcker med betydligt mindre än många tror. Om en person med "normal" aktivitet tar 1g prot/kg kroppsvikt så är det mer än nog för dennes behov. Tar du det dubbla, tex 140g om du väger 70kg så räcker i de absolut flesta fallen gott och väl för att täcka ens träningsbehov.

Kroppen tar inte upp mer proteiner bara för att du tillför mer, den tar upp så mycket den behöver, resten har den ingen nytta av.

Ett hett tips till er som vill köpa tillskott, ni kan ju prova köpa sojapulver från vilken matbutik som helst, innehåller mängder med proteiner etc plus att den är bra mycket billigare 😉

Coore
Member
Medlem
1122713
March 7, 2007 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Kroppen tar upp i stort sett alla proteiner du häller i dig, även vid ett överskott. Men det betyder såklart inte att ju mer desto bättre. Allt används inte till muskelbyggande alltså.

Finns forum som behandlar detta ämnet bättre, tex http://www.kolozzeum.com/forum/

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1122716
March 7, 2007 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Kroppen tar normalt inte upp mer proteiner än den behöver vad jag kan se.. Ev vid järnbrist kan detta ske, men som sagt, i normala fall inte. Du kan däremot få kroppen att ta upp mindre protein än normalt om du fuskar med kosten och får i dej för lite zink.
Så det optimala för proteinupptaget torde vara att ha konstant järnbrist och ett zinktillskott.
(Vad nu nyttan med detta skulle vara.)

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1122717
March 7, 2007 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta åt sig är inte lika med tillgodogöra sig.

Coore
Member
Medlem
1122760
March 7, 2007 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Ta åt sig är inte lika med tillgodogöra sig.

Jag trodde det var ganska solklart, men tydligen inte. Så det är bra att du förtydligar det. 🙂

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1122941
March 8, 2007 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Kroppen tar upp i stort sett alla proteiner du häller i dig, även vid ett överskott. Men det betyder såklart inte att ju mer desto bättre. Allt används inte till muskelbyggande alltså.

Finns forum som behandlar detta ämnet bättre, tex http://www.kolozzeum.com/forum/

Upp till en viss gräns ja, men de mängder som jag uppfattat att det rör sig om här är rätt långt över för vad man kan påstå att kroppen tar upp.

Att kroppen tar upp betyder heller inte att kroppen tillgodogör sig ämnet i frågan, den kan å¨ka ut lika snabbt som den togs upp.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 345
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL