November 4, 2003
Här kan vi prata massa strunt och lite blandade foldingerfarenheter.
Man kan till exempel vädra sin ilska över att grannen provar den ett år gamla julbelysningen och triggar jordfelsbrytaren för hela våningen, så att hela folding-farmen går ner. Så om det är någon som undrar varför jag har noll poäng från helgen så är det därför.
November 27, 2003
Nevil wrote: Tänkte bara höra lite.. Har aldrig förstått mig på Folding.. Hur funkar det egentligen?.. ja menar.. Hur hjälper de till att fixa vaccin eller va de e ?..
Jag har funderingar på att skriva en artikel om detta, det är bara så väldigt mycket annat som måste komma före.
Det hela handlar i alla fall om att förstå hur ett protein veckar sig och att proteiner som veckar sig fel orsakar svåra sjukdomar.
Ett protein består ju av en lång kedja aminosyror (flera hundra ibland) som sedan vrider sig runt sig själv och bildar en avancerad 3-dimensionell struktur.
//Andreas
August 25, 2004
Delph1 wrote: Jag har funderingar på att skriva en artikel om detta, det är bara så väldigt mycket annat som måste komma före.
Det hela handlar i alla fall om att förstå hur ett protein veckar sig och att proteiner som veckar sig fel orsakar svåra sjukdomar.
Ett protein består ju av en lång kedja aminosyror (flera hundra ibland) som sedan vrider sig runt sig själv och bildar en avancerad 3-dimensionell struktur.
//Andreas
Ok.. Men vad har datorn och Folding med de att göra?.. räknar den ut hur de vrider sig o så?.. :S
April 24, 2007
Nevil wrote: Ok.. Men vad har datorn och Folding med de att göra?.. räknar den ut hur de vrider sig o så?.. :S
För att beräkna hur dem viker ihop sig och viker upp sig etc. så behövs en enorm datakapacitet, stanford universitet valde att dela upp denna på frivilliga som du och jag, resultatet är något som slår även den bästa av superdatorer (rätta mig vid fel).
August 25, 2004
nvidiaamd wrote: För att beräkna hur dem viker ihop sig och viker upp sig etc. så behövs en enorm datakapacitet, stanford universitet valde att dela upp denna på frivilliga som du och jag, resultatet är något som slår även den bästa av superdatorer (rätta mig vid fel).
Okok.. Då förstår ja.. =)
January 13, 2003
nvidiaamd wrote: För att beräkna hur dem viker ihop sig och viker upp sig etc. så behövs en enorm datakapacitet, stanford universitet valde att dela upp denna på frivilliga som du och jag, resultatet är något som slår även den bästa av superdatorer (rätta mig vid fel).
Stämmer bra.
"The new No. 1 system, built by IBM for the U.S. Department of Energy’s Los Alamos National Laboratory and called “Roadrunner,” achieved performance of 1.026 petaflop/s—becoming the first supercomputer ever to reach this milestone. At the same time, Roadrunner is also one of the most energy efficient systems on the TOP500." http://www.top500.org/lists/2008/06
Mot f@h som har 4.275 petaflop/s http://fah-web.stanford.edu/cg.....pe=osstats
Så det är rätt rejäla resurser stanford sitter på.
August 25, 2004
Får de inte o funka.. Kan inte köra Install.bat ..
står nånting sen install canceled.. Men kan inte kopiera texten.. :S
Edit: fick skriva felposten för hand.. ;P såhär lyder den iaf..
"OpenSCManager failed:
Åtkomst nekad.
Unable to remove the previus installation, installed failed.
account
password:
confirm password:
Password encrypted into Registry.
Unable to connect to 'Elajt-x64:8676',
sock error: generic socket failure, error stack:
MPIDU_Sock_post_connect<1228>: unable to connect to Elajt-x64 on port 8676. exhausted all endpoints
MPIDU_Sock_post-connect<1227>: unable to connect to Elajt-x64 on port 8676, Det gick inte att göra en anslutning eftersom måldatorn aktivt nedade det.
Tryck ned valfri tangent för att fortsätta..."
Edit:
Haha!.. Efter mycket om o men fick ja de o funka ändå.. 😀
January 1, 2002
hmm.. kan jag köra seti på cpun och f@h på gpun samtidigt?
August 25, 2004
Delph1 wrote: Om du har Vista så kör klienten med administratörrättigheter. Det kan behövas om du installerat den i C:Program files
//Andreas
Det funkade inte.. Fick ta en liten omväg..
start -> kör -> högerklicka på cmd och köra med admin rättigheter
Sen leta sig framt till installationsmappen (I mitt fall C:Folding@HomeCPU Client) o köra install.bat först.. Sen Folding.exe..
3 Guest(s)