April 27, 2006
Om ni funderar på varför jag inte foldat på ett tag nu är pga följande.
Tänkte varva ner nu innan slutelräkningen kom, som nu hamnade på strax över 13k ..
Vilket leder till att jag kommer inte folda den närmsta tiden som det ser ut nu alla fall. Vet att den större delen av det är pga. uppvärmning etc. Men väntar med foldingen till att jag installerat ved panna så jag får ner kostnaden.
Mvh /-PrE-
September 2, 2004
Själv kör man endast på laptopen med C2D P7350, servern med P4 2,5GHz och emellanåt grabbens AMD X2 3600+ Ger inte speciellt mycket.
Sålde ju spelriggen före jul, och tycker jag klarar mej bra med laptopen så länge.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 24, 2007
ilg@dd wrote: Själv kör man endast på laptopen med C2D P7350, servern med P4 2,5GHz och emellanåt grabbens AMD X2 3600+ Ger inte speciellt mycket.
Sålde ju spelriggen före jul, och tycker jag klarar mej bra med laptopen så länge.
Alla foldare, stora som små bidrar ju på sitt eget lilla sätt. 🙂
April 24, 2007
emokid wrote: Barack Elixyr:
Är du släkt med Barack Obama?
-PrE-:
Funderat på att skaffa egna små vindsnurror? Finns såna som man inte behöver bygglov till. Eller kanske solceller som kyls med vatten? Då får man både el och varmvatten. Dock bara varmvatten på sommarhalvåret.
Du menar vinter? 😕
March 14, 2001
Shikar wrote: Du menar vinter? 😕
Ingen aning om vad han yrar om :P. Men jag antar han menar att om använder båder solceller (som ger ström) och solpanel (som värmer vatten) får man bara varmvatten från solpanelen på sommaren, solcellen fungerar både sommar och vinter. Men solceller som ger mycket effekt är så dyrt att det inte är ett alternativ.
April 24, 2007
Snorch wrote: Ingen aning om vad han yrar om :P. Men jag antar han menar att om använder båder solceller (som ger ström) och solpanel (som värmer vatten) får man bara varmvatten från solpanelen på sommaren, solcellen fungerar både sommar och vinter. Men solceller som ger mycket effekt är så dyrt att det inte är ett alternativ.
mm, men kanske kan han vrida ner värmen hemma lite grand o se om han kan värma upp resterande grad/er med datorerna? 🙂
April 13, 2007
Shikar wrote: Du menar vinter? 😕
Nopp. På vintern är ju inte solen så stark, så solcellerna blir inte varma. På sommaren kan de även i Sverige bli överhettade å då gå sönder eller ge sämre effekt. Speciellt om man har reflektorer runt solcellerna.
Om man kombinerar det med jordvärme kan man pumpa ner värmen i jorden på sommaren så att den lagras tills vintern. Bor man där det finns fjärrvärme skulle man kanske även kunna leverera värmen ut på nätet.
March 14, 2001
Shikar wrote: mm, men kanske kan han vrida ner värmen hemma lite grand o se om han kan värma upp resterande grad/er med datorerna? 🙂
Med vad, datorn? 🙄
Normalt har man ju termostater som sköter regleringen, så om datorn värmer upp ett rum bör ju således elementen (eller vad som sköter uppvärmingen) värma mindre.
April 24, 2007
emokid wrote: Nopp. På vintern är ju inte solen så stark, så solcellerna blir inte varma. På sommaren kan de även i Sverige bli överhettade å då gå sönder eller ge sämre effekt. Speciellt om man har reflektorer runt solcellerna.
Om man kombinerar det med jordvärme kan man pumpa ner värmen i jorden på sommaren så att den lagras tills vintern. Bor man där det finns fjärrvärme skulle man kanske även kunna leverera värmen ut på nätet.
Det där är dyra grejer du pratar om,
Snorch: tänkte inte på det
edit: personligen tycker jag mest om bergvärme 🙂
April 13, 2007
Bergvärme är skitsmart igentligen. Varför ska vi elda en massa dyra saker när vi bor på ett eldklot!
Btw så ska elbolaget Sheab bygga kommersiellt hållbar solcellsanläggning ganska snart. Vilket enligt mig är ganska galet ur resurssynpunkt. Det kommer nämnligen bli brist på kisel i framtiden. Å vart är det mest effektivt och lämpligast att placera solceller, Sverige eller Namibia...
2 Guest(s)