February 12, 2003
Redfaction wrote: En ot fråga här men vill veta, hur mycket nytta kontra miljöaspekt gör man, tänkte på elförbrukning på datorer som står och arbetar dygnet runt.
Du värmer rummet, och Al Gore förlorar pengar då det uppenbarligen fortfarande finns vinter, hans, och miljölobbyns kredibilitet borde vara lika med noll vid det här laget.
Visst, det kostar pengar (återigen, miljölobbyns fel att skatterna på el är så in i helvete höga), men jag har svårt att se att dina datorer skulle förstöra världen (eller snarare att du skulle rädda världen genom att ha dem avstängda om nätterna).
April 24, 2007
Mean Machine wrote: Du värmer rummet, och Al Gore förlorar pengar då det uppenbarligen fortfarande finns vinter, hans, och miljölobbyns kredibilitet borde vara lika med noll vid det här laget.
Visst, det kostar pengar (återigen, miljölobbyns fel att skatterna på el är så in i h*****e höga), men jag har svårt att se att dina datorer skulle förstöra världen (eller snarare att du skulle rädda världen genom att ha dem avstängda om nätterna).
What he said, Jag foldar på för fullt. inte 24/7 då min burk låter men runt 15 timmar /dygn 🙂
April 24, 2007
Tror nog att det har med datatrafiken o göra, blir för krångligt (bandbredds krävande) att hålla koll på och flytta över poäng hela tiden mellan lag. Desstom slipper man händelser där alla "rushar" till ett populärt lag o tar med sig sina poäng o det laget klättrar från rank x tusen till rank 3 eller nått...
(bara en teori so far)
April 13, 2007
Att flytta poäng hade visserligen varit bra. Men om man tänker när en idrottsstjärna har tagit medaljer och om de skulle följa med i statistiken till ett annat land så låter det kanske inte så lämpligt. Jag tycker dock att det är dumt att bli tvungen att representera ett land. Det man har gjort har man ju gjort själv och medaljer borde inte listas efter land. Men, när man är i ett lag så är det ju lagpoäng.
Ang miljöaspekten: Har velat fram å tillbaka ganska mycket om jag skulle folda eller ej. Visserligen är nog en superdator effektivare per watt, men det är ju heller inte miljövänligt att tillverka, transportera och husera en sådan. Sen har vi den effekten att de som deltar aktivt i en samhällsutvecklande aktivitet tenderar att öka sin uppmärksammhet mot sådant.
Jag får min el från vattenkraft och kraftvärmeverk. Har även ett delägarskap värt 5500kr i ett vindkraftverk och planerar att köpa för ytterliggare 10-15000kr snart.
August 16, 2003
forskning och uppvärmning såhär i vintertid.
bytte bergvärmepump nu i dagarna, så vi fick vår värme från: eld 2x brasor och 2x 1kw värmefläktar + datorer. var lite irriterad över värmefläktarna 2kw till bara värme, hade ju kunnat ge grymt mycket till forskningen ifall man haft lite datorer som förbrukat det istället. brorsans dator har varit på dygnet runt dom senaste dagarna i alla fall.
2 Guest(s)