July 4, 2008
Bjornsson wrote: ja skulle vara kul att få utnyttja X2 kortet till fullo.
ja 9800gx2 går ju att utnyttja till fullo så därför borde ju 3870x2 och 4870x2 också gå att göra det på. Men de har väl vissa andra saker att prioritera och klienterna är ju fortfarande i beta stadiet trots allt.
December 27, 2003
weird. har låtit klienten gå hela dagen idag. brukar ligga på ca 2300-2700 PPD, men nu kommer jag hem och ser att den ligger på hela 3900PPD. Kan ju bara vara en större WU som ger mer poäng, men den verkar ta lika lång tid som vanligt
nu vågar jag inte stänga av klienten innan denna WU blir klar
August 17, 2003
Cirap, allt är som det ska?
https://www.nordichardware.se/.....highlight=
December 27, 2003
Poontus wrote: Cirap, allt är som det ska?
https://www.nordichardware.se/.....highlight=
har redan kört ett par WU's på 1.22, med ca 2700PPD. jag vet att man får olika pöäng per WU, men över 1000PPD extra låter lite högt?
inte kan det bero på att jag knölade in en X2 6000+ överklockad till 3,3GHz istället för en 5600+ överklockad till 3GHz? det är ju ändå GPU klienten jag kör
January 12, 2009
Det finns en liten s.k. "fix" för de som kör med ATI kort och den nya 1.22-kärnan, samt möjligen har problem pga 100% användning av CPU och att CPUn flaskar. Detta fungerar endast på Vista samt Windows 7, och ger bäst resultat med ett HD4850/4870 kort :upp:
Borde vara lika i Vista och 7 så jag skriver endast en förklaring (kör på engelska operativsystem, beklagar ifall det är svårförstått) : Gå till Start -> Control Panel -> System -> Advanced System Settings -> Environment Variables. Under "System Variables" skall du lägga till en variabel med namn "FLUSH_INTERVAL" (utan citations-tecken), värdet på den skall läggas mellan 8 och 1024. Denna variabel bestämmer storleken på de "command packets" som CPUn skickar till grafikkortet. Ett större värde på variabeln ger en mindre CPU-användning, ett mindre värde tvärtom. För kort i HD48xx serien rekommenderas ett värde mellan 256 och 768 (klienten använder ett standarvärde på 16). Själv kör jag med 896 tillsammans med mitt HD4870. En bieffekt av denna höjning är i vissa fall lagg inom operativsystemet, speciellt Vista. Om du upptäcker lagg så sänk värdet tills systemet är stabilt igen 🙂 OBS! Ändring av värdet kräver oftast en reboot av systemet. För att kolla om variablen ändrats, öppna Command Prompt (Run -> cmd) och skriv in "echo %FLUSH_INTERVAL%" (utan citations-tecken)
Innan jag ändrade denna variabel låg min CPU-användning konstant på 50% (dvs. en hel kärna användes). Nu ligger den på 30-40%.
Denna fix hjälper inte bara användare med flaskningsproblem, den minskar även strömförbrukningen en aning
PS. Ser att Snorch även länkat till Folding-forumet angående detta i en annan tråd. Det kan dock vara lite svårt att hitta all information eftersom den är utspridd bland olika posts så jag sammanfattade det här på svenska ist.
July 4, 2008
Bfghost wrote: Det finns en liten s.k. "fix" för de som kör med ATI kort och den nya 1.22-kärnan, samt möjligen har problem pga 100% användning av CPU och att CPUn flaskar. Detta fungerar endast på Vista samt Windows 7, och ger bäst resultat med ett HD4850/4870 kort :upp:
Borde vara lika i Vista och 7 så jag skriver endast en förklaring (kör på engelska operativsystem, beklagar ifall det är svårförstått) : Gå till Start -> Control Panel -> System -> Advanced System Settings -> Environment Variables. Under "System Variables" skall du lägga till en variabel med namn "FLUSH_INTERVAL" (utan citations-tecken), värdet på den skall läggas mellan 8 och 1024. Denna variabel bestämmer storleken på de "command packets" som CPUn skickar till grafikkortet. Ett större värde på variabeln ger en mindre CPU-användning, ett mindre värde tvärtom. För kort i HD48xx serien rekommenderas ett värde mellan 256 och 768 (klienten använder ett standarvärde på 16). Själv kör jag med 896 tillsammans med mitt HD4870. En bieffekt av denna höjning är i vissa fall lagg inom operativsystemet, speciellt Vista. Om du upptäcker lagg så sänk värdet tills systemet är stabilt igen 🙂 OBS! Ändring av värdet kräver oftast en reboot av systemet. För att kolla om variablen ändrats, öppna Command Prompt (Run -> cmd) och skriv in "echo %FLUSH_INTERVAL%" (utan citations-tecken)
Innan jag ändrade denna variabel låg min CPU-användning konstant på 50% (dvs. en hel kärna användes). Nu ligger den på 30-40%.
Denna fix hjälper inte bara användare med flaskningsproblem, den minskar även strömförbrukningen en aningPS. Ser att Snorch även länkat till Folding-forumet angående detta i en annan tråd. Det kan dock vara lite svårt att hitta all information eftersom den är utspridd bland olika posts så jag sammanfattade det här på svenska ist.
Bra skrivet. Tyckte själv att det behövdes någon guide på svenska efter att jag följt den på tråden som Snorch länkade. Kanske du skulle kunna skapa en tråd med det där till och med.
Kan även berätta lite om mina erfarenheter med FLUSH variabeln. Fick nämligen ner CPU användningen till 2 %. Dock kör jag med ett 3450 och ibland fastnar musen lite, men sätter jag ett för lågt värde så får jag för låg PPD på CPU'n så det blir ändå det mest optimala för mig att ha lite högre flush interval med lite lagg.:P
July 4, 2008
Kanske skulle behövas en lite uppdatering här. Tänker framförallt på 4870x2
1 Guest(s)