Grafikkortet tjuter-datorn låser sig vid grafiskt gränssnitt | Distributed Computing | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grafikkortet tjuter-datorn låser sig vid grafiskt gränssnitt
This topic is locked
baronatom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
Member Since:
mars 13, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1
mars 13, 2009 - 11:37 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej! Har precis börjat med att GPU-folda på mitt 4850. Problemet är bara att kortet tjuter hela tiden, vet att hårdvara kan tjuta (pga kondensatorer, eller var det spolar?) men det här är rätt outhärdligt (känslig för diskant ljud). Vad kan man göra åt detta?

Problem nummer två är att datorn totallåser sig om jag försöker öppna det grafiska gränssnittet. Vore ju kul att kolla hur det ser ut där medan den arbetar, i alla fall en första gång utan att det hänger sig.

Hur som haver vet jag i alla fall att foldningen fungerar, eftersom CCC rapporterar 99% load på grafikkortet, vilket är bra. Ska jag ignorera problemet och låta Folding@Home köras i systray?

MVH
Alexander

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1220904
mars 14, 2009 - 3:31 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag hade också samma problem med den grafiska biten, men foldingen funkade… Om du står ut med ljudet är helt upp till dig. Mitt HD4870X2 har börjat väsnas utav bara fan oavsett belastning, så jag vet hur det är, dessvärre.

Avatar
fackamato
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
mars 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1220914
mars 14, 2009 - 11:04 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte provat detta själv, men har hört folk som målat nagellack på spolar i TV-apparater osv. Du kan ju prova.

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1220919
mars 14, 2009 - 11:25 f m
sp_Permalink sp_Print

Det grafiska fungerar långt ifrån för alla. Det är bara leva med det tyvärr.

Tjutet däremot är ju ganska jobbigt, är du helt säker på varifrån ljudet kommer? Jag menar så det inte är fläkten bara som håller på att skära.

//Andreas

baronatom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
Member Since:
mars 13, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1220927
mars 14, 2009 - 11:42 f m
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svaren, då vet jag i alla fall att jag inte är ensam om detta.

Jo, det är helt säkert att det är grafikkortet som låter. Fläkten bör inte kunna tjuta, då det inte finns någon. Sitter en AC S1 på med en fläkt riktad mot sig som håller temperaturerna i schack.

Allright, då får man väl börja köra consoleversionen. Inte för att det egentligen spelar mig någon roll.

EDIT: Nu när jag ändå är igång – jag får inte Fahmon att fungera. Läste en guide på Sweclockers (hoppas det inte räknas som förräderi) men nu när jag bytt till consoleversionen så kan jag inte hitta någon Folding@home-gpu mapp i min ApplicationData-mapp. Vore ju smidigt att kunna övervaka sina enheter, då jag även tänkte börja CPU-folda.

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1220929
mars 14, 2009 - 11:49 f m
sp_Permalink sp_Print

Så gott som alla spolar/drosslar på HD4850 är kapslade så det är lite svårt att komma åt med nagellack på dem, inte för att dessa brukar tjuta men man vet ju aldrig. Men om det finns öppna prova med att hålla fingret på dem och se om vibrationerna slutar.

Du har väl installerat den någon annanstans bara, sök efter FAHlog.txt

baronatom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
Member Since:
mars 13, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1220930
mars 14, 2009 - 12:01 e m
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Så gott som alla spolar/drosslar på HD4850 är kapslade så det är lite svårt att komma åt med nagellack på dem, inte för att dessa brukar tjuta men man vet ju aldrig. Men om det finns öppna prova med att hålla fingret på dem och se om vibrationerna slutar.

Du har väl installerat den någon annanstans bara, sök efter FAHlog.txt

Tack för svaret, nu fungerar det prima. Ska testa det där med grafikkortet senare och återkomma med svar.

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1220933
mars 14, 2009 - 12:30 e m
sp_Permalink sp_Print

Har samma problem med ett 9600GT OC. tjuter och endast vid folding. Det är inte fläkten.

baronatom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
Member Since:
mars 13, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1220936
mars 14, 2009 - 12:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Hoppas det är okej att jag tar lite andra frågor här i samma tråd – kunde nämligen inte hitta något svar på mina frågor här:

Nu har jag installerat CPU-klienten (som lustigt nog ej krävde att jag gjorde något i install.bat trots guiden säger så här på NH, då den vägrade ta emot användarnamn och lösenord på min nuvarande användare) men när jag övervakar CPU-foldningen via Fahmon via en loggning så står den stilla på:

[12:32:38] Writing local files
[12:32:38] Completed 0 out of 250000 steps (0%)

Nu har det varit så i mer än 10 minuter. Känns lite skumt att den inte kan göra 1 av 250000 steg på mindre än 10 minuter.

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1220938
mars 14, 2009 - 12:50 e m
sp_Permalink sp_Print

Det är nog helt normala tider. Sen uppdaterar den när det gjort 1%, alltså 2500 steps.

baronatom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
Member Since:
mars 13, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1220940
mars 14, 2009 - 12:56 e m
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Det är nog helt normala tider. Sen uppdaterar den när det gjort 1%, alltså 2500 steps.

Woho, 1% nu efter 20 minuter(!). Det var ju bra att höra. Trodde jag hade misslyckats någonstans så att den inte kunde uppdatera. Antar att när den slår över 100% har en hel CPU-WU genomförts?

När jag ändå är igång och frågar (ja, jag har läst introduktionen till F@H); jag ser att det snackas mycket om olika ”projekt” samt ”credit”. Hur gör man för att få ner ett nyare ”projekt”? Fahmon hade någon funktion som hette Download New Projects men det hände inget trots att nedladdningsmätaren fylldes. Samt, vad innebär dessa ”credits”?

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1220941
mars 14, 2009 - 1:04 e m
sp_Permalink sp_Print

baronatom wrote: Woho, 1% nu efter 20 minuter(!). Det var ju bra att höra. Trodde jag hade misslyckats någonstans så att den inte kunde uppdatera. Antar att när den slår över 100% har en hel CPU-WU genomförts?

När jag ändå är igång och frågar (ja, jag har läst introduktionen till F@H); jag ser att det snackas mycket om olika ”projekt” samt ”credit”. Hur gör man för att få ner ett nyare ”projekt”? Fahmon hade någon funktion som hette Download New Projects men det hände inget trots att nedladdningsmätaren fylldes. Samt, vad innebär dessa ”credits”?

Ja. Då laddar den upp den färdiga WU och laddar ner en ny.

baronatom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
Member Since:
mars 13, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1220943
mars 14, 2009 - 1:09 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Ja. Då laddar den upp den färdiga WU och laddar ner en ny.

Känns isåfall mer lönsamt att GPU-folda. Tar ungefär 3-4h att få en WU på mitt grafikkort, men processorn lär ju behöva minst ett dygn.

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1220945
mars 14, 2009 - 1:12 e m
sp_Permalink sp_Print

baronatom wrote: Känns isåfall mer lönsamt att GPU-folda. Tar ungefär 3-4h att få en WU på mitt grafikkort, men processorn lär ju behöva minst ett dygn.

Japp, GPU folding är mycket mer effektivt. jag foldar endast på GPU för tillfället. Jag känner att CPU snor alldeles för mycket ström o ger för lite PPD.

baronatom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
Member Since:
mars 13, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1220952
mars 14, 2009 - 1:56 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Japp, GPU folding är mycket mer effektivt. jag foldar endast på GPU för tillfället. Jag känner att CPU snor alldeles för mycket ström o ger för lite PPD.

Ah, låter smartast att göra på det viset.

Måste bara meddela att jag får ~4000 PPD med mitt HD4850 när jag bytte till project 4755. De här olika projekten verkar ju göra enorm skillnad! Sitter och uppdaterar gpu-klienten i Fahmon som en tok, ligger mellan 3900-4000 hela tiden i alla fall! Enligt tråden här på forumet skulle jag förvänta mig ungefär 3200 PPD. (kortet tickar på i 700/2200)

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1220954
mars 14, 2009 - 2:08 e m
sp_Permalink sp_Print

baronatom wrote: Ah, låter smartast att göra på det viset.

Måste bara meddela att jag får ~4000 PPD med mitt HD4850 när jag bytte till project 4755. De här olika projekten verkar ju göra enorm skillnad! Sitter och uppdaterar gpu-klienten i Fahmon som en tok, ligger mellan 3900-4000 hela tiden i alla fall! Enligt tråden här på forumet skulle jag förvänta mig ungefär 3200 PPD. (kortet tickar på i 700/2200)

Olika storlek på WU påverkar med, jag får över 4K med mindre WU men bara 2,4K med 512 poängare.

baronatom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
Member Since:
mars 13, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1221006
mars 14, 2009 - 11:20 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Olika storlek på WU påverkar med, jag får över 4K med mindre WU men bara 2,4K med 512 poängare.

OK. Har dock ett obekvämt problem, ungefär varje gång en WU har gjort 10% framsteg så stänger skärmen av sig/datorn kraschar och datorn måste startas om. Är inte värmeproblem i alla fall, temperaturen på graffet ligger runt 60c med full load. Är detta något känt problem eller är det bara min vanliga otur? För jag har svårt att tänka mig att kortet sjunger på sista refrängen, det är köpt i oktober.

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
juli 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1221246
mars 16, 2009 - 11:18 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej baronatom!
Välkommen till Folding@NH. Synd att du verkar ha så mycket strul.
Den där ladda ner nya projekt funktionen i Fahmon ska du inte behöva uppdatera så ofta. Den uppdateras nämligen varje gång Fahmon startas så det är inget du behöver göra manuellt, så vida du inte har datorn på 24/7 förstås. Funktionen är till för att lägga till information om folding projekt till fahmon så att den visar korrekt information om dem.

Angående pipandet så förekommer det även på mitt 8800gt till viss del. Det händer dock bara när man kör folding och det är inte något speciellt högt läte. För mig är det nog troligen fläkten. Men i ditt fall handlar det nog om någon komponent på PCB’n som ligger och vibrerar. Prova att sätta fingret på olika ställen vid drift för att se om det är så.

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1221298
mars 17, 2009 - 5:30 e m
sp_Permalink sp_Print

Så 😉

//Andreas

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
75 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL