March 5, 2002
Bjornsson wrote: Kanske inte alla som sitter med en strömmätare.
Men min rigg drar iaf runt 300w.
Se dator i signatur + att jag kör en 22"wide skärm och en 15" äldra LCD skärm.
CPUn är klockad lite till 2.8Ghz och GPUn är stock.
Under 90 watt för det är vad AC-adaptern är specad för. T8300, 8600M GT, 4GB DDR2.
March 14, 2001
Fackamato wrote: Dom flesta mätare är ganska exakta från 10-20 watt och uppåt.
Ja på en resistiv och linjär läst, inte med en reaktiv och olinjär last så som switchade nätagg i datorer m.m. Visat värde med billiga clasohlsonmätare kan lika gärna vara 50W mer eller 50W mindre.
March 14, 2001
POE wrote: Så vad ska man använda istället då?
Dyrare och bättre. 🙂
Har för mig att jag läst på elektronikforumet att någon dyrare modell hos conrad ska fungera rätt bra, denna kanske: http://www.conrad.se/?article=125323
Om man inte vill lägga mycket pengar på en elektronisk och kan tänka sig att offra lite användarvänlighet kan man skaffa sig en gammal mekanisk mätare, de visar rätt.
Eller så köper man en nyare elektronisk mätare, sånna som sätt upp i nya hus för fjärravläsning numera, dessa fungerar också bra, men inte lika enkelt som att stoppa i en sån där liten sak i vägguttaget. Köpte en ny sån elektronisk modell på elektronikforumet för några månader sedan, runt 300kr tror jag. Lätt att logga med datorn.
Intressant diskussion om elmätare:
http://elektronikforumet.com/f.....hp?t=28883
March 14, 2001
Ja eftersom nästan alla sånna byts ut till elektroniska fjärrläsare nu så går det ju att fåtag på dem ifrån företag som byter ut dem. Om man bara får köpa, eller få en, beror nog mycket på vart och vem man frågar, och om man känner dem eller inte.
Hur man använder dem, ja man ansluter faserna så är det mer eller mindre klart. Det är ju inte lika lämpligt och man har ingen display som visar aktuellt värde direkt, utan en skiva som snurrar istället. Är väl inget man bör hålla på med om man inte har lite kunskap skulle jag tro.
April 24, 2007
Bjornsson wrote: Efter att mätt min förbrukning nu ett tag så har jag kommit fram till att min elräkning kommer bli ca 1600-1700 kr dyrare per år om jag foldar 24/7 365 per år.
Är det värt det?
Istället för att skänka ovanstående summa till forskning så bedriver du den hemma "direkt" om man säger så. Sen har du inte en optimal data när man ser på prestanda/watt , En 8800GT farm är ju t.ex. väldigt effektivt 🙂
August 23, 2001
Shikar wrote: Istället för att skänka ovanstående summa till forskning så bedriver du den hemma "direkt" om man säger så. Sen har du inte en optimal data när man ser på prestanda/watt , En 8800GT farm är ju t.ex. väldigt effektivt 🙂
sant som du säger, får byta mitt X2 kort mot två 8800GT kort istället 😎
1 Guest(s)