April 13, 2007
F@NH (Folding @ NordicHardware) består av en samling välvilliga personer som använder sin dator eller PS3 till att göra beräkningar om hur proteiner viker sig. Projektet drivs av Stanford University i USA och det är dit resultatet skickas, så att det sen kan användas i forskning om sjukdommar så som alzheimers, galna kosjukan, als, huntingtons, parkinsons och många cancer-typer.
Det är så enkelt att du igentligen inte behöver göra något när du väl installerat programmet. Du kan antingen köra det som en bakgrundsprocess som inte påverkar prestandan nämnvärt, eller så kanske du vill maxa din hårdvara för att bidra så mycket som möjligt. Statistik finns att tillgå över ditt resultat och över det eventuella laget du är med i, t.ex F@NH. Det redovisas både som poäng, work units och som placering i förhållande till andra personer och lag.
Självklart skulle detta kunna göras av superdatorer istället. Men överallt i världen står det outnyttjad beräkningskraft som kan göra ett lika bra jobb, och till och med bättre. Världens snabbaste superdator presterar nämnligen "bara" ca 1457 terraflops. Folding@home presterar däremot enorma 4800 terraflops!
När detta skrevs (20081124) låg F@NH på plats 521 av världens alla lag. Men redan efter 5 månader har vi avancerat till plats 204! Jag vågar inte gissa hur långt vi kan ta oss i framtiden, men med din hjälp kommer det gå lättare!
April 13, 2007
Jag skulle säga veckning istället, men det är en smaksak.
Håller med, ändrade det.
Jag har planer på att skriva en längre introduktion till detta, men lite ont om tid bara.
När du skrivit en längre får du gärna skriva om denna så den blir kortare, och då ändra rubrik till "Kort Introduktion". Målet var att skriva för den som inte har en aning om vad det är och kanske inte vill lägga tid på att sätta sig in i det. Men efter att ha läst kanske blir nyfiken.
Bra skrivet. Vill bara lägga till att numera så har Playstation 3 och de nyare gafikkorten tagit över prestanda tronen från Cpuerna.
Tack! 🙂 Bra att du skrev PS3 där. Jag la till det i texten nu, ifall någon skulle få intresse av att folda med den.
January 12, 2009
En uppdatering vore kanske värd en plats i introduktionen 😛
Folding@Home producerar för tillfället ~4800TFlops. Vi (F@NH) har ju snart, kanske smått otroligt, avancerat till de 200 bästa lagen (plats 204 vid denna tidpunkt, 20080422), något vi kanske inte trodde då vi ännu låg på 521:a plats 😀
Delph1, hur går det med artikeln?
1 Guest(s)