Kort introduktion till Folding@home | Distributed Computing | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kort introduktion till Folding@home
This topic is locked
Avatar
emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
april 13, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 24, 2008 - 1:13 e m
sp_Permalink sp_Print

F@NH (Folding @ NordicHardware) består av en samling välvilliga personer som använder sin dator eller PS3 till att göra beräkningar om hur proteiner viker sig. Projektet drivs av Stanford University i USA och det är dit resultatet skickas, så att det sen kan användas i forskning om sjukdommar så som alzheimers, galna kosjukan, als, huntingtons, parkinsons och många cancer-typer.

Det är så enkelt att du igentligen inte behöver göra något när du väl installerat programmet. Du kan antingen köra det som en bakgrundsprocess som inte påverkar prestandan nämnvärt, eller så kanske du vill maxa din hårdvara för att bidra så mycket som möjligt. Statistik finns att tillgå över ditt resultat och över det eventuella laget du är med i, t.ex F@NH. Det redovisas både som poäng, work units och som placering i förhållande till andra personer och lag.

Självklart skulle detta kunna göras av superdatorer istället. Men överallt i världen står det outnyttjad beräkningskraft som kan göra ett lika bra jobb, och till och med bättre. Världens snabbaste superdator presterar nämnligen ”bara” ca 1457 terraflops. Folding@home presterar däremot enorma 4800 terraflops!

När detta skrevs (20081124) låg F@NH på plats 521 av världens alla lag. Men redan efter 5 månader har vi avancerat till plats 204! Jag vågar inte gissa hur långt vi kan ta oss i framtiden, men med din hjälp kommer det gå lättare!
wink

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1209094
november 24, 2008 - 4:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle säga veckning istället, men det är en smaksak. Jag har planer på att skriva en längre introduktion till detta, men lite ont om tid bara.

//Andreas

Dadde
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
januari 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1209095
november 24, 2008 - 4:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Bra skrivet. Vill bara lägga till att numera så har Playstation 3 och de nyare gafikkorten tagit över prestanda tronen från Cpuerna. Foldingklienterna blir bara bättre å bättre hela tiden så det ska gå snabbara för datorn och tillverka arbetspoäng vilket är fint.

Avatar
emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
april 13, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1209096
november 24, 2008 - 4:47 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle säga veckning istället, men det är en smaksak.

Håller med, ändrade det.

Jag har planer på att skriva en längre introduktion till detta, men lite ont om tid bara.

När du skrivit en längre får du gärna skriva om denna så den blir kortare, och då ändra rubrik till ”Kort Introduktion”. Målet var att skriva för den som inte har en aning om vad det är och kanske inte vill lägga tid på att sätta sig in i det. Men efter att ha läst kanske blir nyfiken.

Bra skrivet. Vill bara lägga till att numera så har Playstation 3 och de nyare gafikkorten tagit över prestanda tronen från Cpuerna.

Tack! 🙂 Bra att du skrev PS3 där. Jag la till det i texten nu, ifall någon skulle få intresse av att folda med den.

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1209120
november 24, 2008 - 8:35 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer nog göra en flersidig artikel som kommer på framsidan så den här kan ligga här så länge 🙂

Bra initiativ :upp:

//Andreas

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1217812
februari 17, 2009 - 2:42 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag har kommit ganska långt på artikeln nu. Måste fixa till bilder och statistik för lite hårdvara bara.

//Andreas

Bfghost
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
Member Since:
januari 12, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1224519
april 22, 2009 - 2:54 e m
sp_Permalink sp_Print

En uppdatering vore kanske värd en plats i introduktionen 😛

Folding@Home producerar för tillfället ~4800TFlops. Vi (F@NH) har ju snart, kanske smått otroligt, avancerat till de 200 bästa lagen (plats 204 vid denna tidpunkt, 20080422), något vi kanske inte trodde då vi ännu låg på 521:a plats 😀

Delph1, hur går det med artikeln?

Avatar
emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
april 13, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1224522
april 22, 2009 - 3:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Tack för påpekandet! Ändrade lite annat åxå.

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1224530
april 22, 2009 - 4:45 e m
sp_Permalink sp_Print

Långsamt tyvärr. Det är mycket som inte hunnits med på senaste tiden.

//Andreas

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
86 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL