November 19, 2007
emokid wrote: Då skulle man alltså kunna underklocka minnet istället, och sänka volt för att spara lite ström. 🙂
Det stämmer men strömmen du sparar är löjligt liten. Minnen drar (ddr2=1-5w) så lite ström att det du "sparar" är försumbart. Du kanske skulle kunna spara en hundralapp per år....Bestäm själv om du tycker det är värt det.
April 13, 2007
Det stämmer men strömmen du sparar är löjligt liten. Minnen drar (ddr2=1-5w) så lite ström att det du "sparar" är försumbart. Du kanske skulle kunna spara en hundralapp per år....Bestäm själv om du tycker det är värt det.
Tycker absolut det är värt det. Inte att bara jag gör det, men när massor människor över hela världen sparar onödigt förbrukad ström, får det effekt. Tycker fler i folding teamet borde försöka spara lite ström om det är möjligt. Kanske försöka få så hög ppd/watt som möjligt. 🙂
March 14, 2001
Försök få processorn att gå stabilt med så låg spänning isället, det kan ge väldigt mycket beroende på hur låg spänning du kan använda.
Som exempel har jag en Athlon X2 3800+ med 65W TDP i min HTPC. Standard spänningen är 1.25V vid 2GHz, har fått den att gå stabild med endast 1V. Strömförbrukningen för hela datorn (itx-moderkort, en fläkt, en hårddisk) ligger på runt 45-50W (plus förlusterna för nätagget) vid full belastning. 🙂
Vid 1GHz har jag änsålänge kört med 0.8V utan problem.
July 4, 2008
Snorch wrote: Nepp det har du inte gjort, eftersom strömförbrukningen ökar med ökad frekvens. Inte lika som vid ökad spänning men det påverkar. 😉
Där ser man 😛 Men vad beror de på egentligen? Har det något att göra med att strömmen ökar? tänker på ström gånger spänning = effekt
March 14, 2001
this wrote: Där ser man 😛 Men vad beror de på egentligen? Har det något att göra med att strömmen ökar? tänker på ström gånger spänning = effekt
Mer arbete, högre energiåtgång.
Nej det har med att ju högre frekvensen den har ju mer kosmisk energi drar den ur vägguttaget, och den är ju dyrare än den vanlig strömmen man normalt använder.
😛
Nej, det har såklart att göra med högre ström (den vanliga) eftersom spänningen är tämligen konstant. 😉
1 Guest(s)