February 1, 2004
Jag satt och funderade på vilka skäl man har till att köra Folding. De flesta anser att det är en god gärning men har ni några mer personliga skäl? Eller är det för att utnyttja era feta grafikkort och flådiga fyrkärniga processorer?
Jag började med folding för att jag har läst lite om det här på NH och hade hört om det tidigare i kombination med att jag uppgraderade datorn utan att egentligen spela så värst mycket på den. Körde Seti@home för länge sen men tycker foldingen är för ett många gånger bättre skäl. Sen visade det sig för en tid sedan att min flickväns mamma hade cancer på två ställen i kroppen som läkarna missat i ett helt år trots att hon mått märkligt och varit och kollat sig. De gav henne i princip mellan 6 mån och ett år vilket fick min flickvän att pendla mellan förnekelse/skita i det och en depression/retlighet som var väldigt svår att förstå sig på. Förra veckan ringde hon och grät okontrollerat i telefonen och jag befarade det värsta. Men det visade sig att hennes mamma hade svarat väldigt bra på behandlingen och tumören som tidigare varit ansenlig nu knappt synts på röntgen. Lycka; men det blir inte bekräftat förrän nästa vecka med en skiktröntgen som kan säga mer precist vad som hänt. I alla fall mår min flickvän mycket bättre nu och det ser ut som att vi klarar ut vårt förhållande oxå, för detta var mycket tufft för oss.
Nu till skälet till att jag skrev här. Jag nämnde att jag foldade när hon frågade om att det kändes lite varmt kring datorn 😉 å att den stod igång mycket. Trodde inte att hon lyssnade speciellt på mitt svar men idag berättade hon att hon berättat det för sin mamma som blivit jätterörd och tyckte det var en fin sak att göra. Det var oerhört kul att höra, för hon förstod tydligen vad det gick ut på bara sådär och tyckte det var fint att jag gjorde det. Det kändes som en riktig fjäder i hatten och jag kommer absolut fortsätta med detta. Keep it up guys!
April 13, 2007
Orsaken till att jag kom igång med det är att jag behövde något att göra, något att se fram emot. Men samtidigt så skulle jag aldrig få för mig att köra SETI. Förstår inte vad människan ska ut i rymden å göra när vi inte klarar att ta hand om, eller ens förstå det liv som finns på jorden. Så att försöka lösa de problem vi redan har, bara genom att låta datorn ha ett program igång är klart kul!
August 16, 2003
jag foldar för att min farfar dog av någon form av canser och även andra släktingar på pappas sida (morsans sida har reumatism, pest eller kolera? jag är frisk som det är nu än så länge i alla fall)
välgörenhet, känns som att man gör något bra när man foldar, och då jag i övrigt inte ger mycket till välgörenhet (bortsett från att jag köpt Stockholms katthems kalender 2 år i rad nu) så var min välgörenhetsbudget för 2007 50 öre om jag inte minns fel. foldar jag så vet jag att det jag bidrar med blir något, skänker jag pengar till någon organisation så känner jag att jag kan inte vara säker på att pengarna verkligen kommer användas som dom skall, exempel kan ju vara Sida, dom bidrar ju med massor med miljoner till rika diktatorer som bara blir ännu rikare och inte gör något bra för folket.
känns ju dumt att ha kraften men inte använda det, som med en bilmotor o:)
foldar för att hjälpa NH att klättra
foldar för att jag gillar att se mitt namn klättra på listan, lite som att spela ett MMORPG fast man slipper allt det jobbiga slitet för att gå upp i level 🙂
July 4, 2008
Ja det finns många anledningar. Det är dels ett stort intresse från min sida. Naturligtvis också för att syftet är gott. Man kan ju tex inte veta om man insjuknar i framtiden på något sätt. Vi har även haft en hel del diabetes i släkten, vilket stanford ska börja forska med lite senare.
Seti@home förstår jag mig dock inte på. Eller åtminstonde tycker jag Folding@home är viktigare eftersom det hjälper människan i större utsträckning. Rymden kan de utforska själva men att bota sjukdomar känns mer som något som bör prioriteras och snabbas upp.
Natuligtvis är även poängsystemet och team indelningarna en väldigt fiffig grej. Det gör det hela mycket roligare
April 24, 2007
Har inga personliga skäl mer än att kunna bidra till forskningen "direkt" och samtidigt hjälpa NH, även kommit fram till att CPU folding går alldeles för långsamt på min prolle för att vara ekonomiskt försvarbart. Så jag låter min 9600GT OC (med shader klock) pinna på ensamt 🙂
Kul att tävla med de andra i laget också 🙂
January 12, 2007
Cirap wrote: varför ska man ha ett fint grafikkort om det bara står o idlar hela tiden?
Den inställningen jag har.. jag foldar 24/7 med SMP klient på både CPU och GPU och använder datorn till spel samtidigt:P
Nu har jag inte foldat under jullovet men idag startade jag båda klienterna och datorn har redan gjort några WU...
Folda på bra NH
January 12, 2009
Foldar av rent intresse samt för det goda syftet. Och som cirap sade, varför skall man ha ett high-end grafikkort som står idle?
Sedan foldar jag även för värmens skull, har elementet avstängt. Blir ändå väldigt varmt i rummet (26,5°C senaste natten) fast elementet står still
Men främsta orsaken är ju såklart NordicHardware, vill gärna hjälpa till, NH är min favoritsida vad gäller hårdvara så varför inte 😀
Jag ogillar när jag hör någon säga "varför folda, det tjänar ju inte till något". Skulle alla tänka som dem skulle vi antagligen vara utan Folding@Home och gå omkring med all världens sjukdomar och problem.
Alla borde inse att varje insats räknas och att den kan vara avgörande 😛
April 13, 2007
Bfghost wrote:
Jag ogillar när jag hör någon säga "varför folda, det tjänar ju inte till något". Skulle alla tänka som dem skulle vi antagligen vara utan Folding@Home och gå omkring med all världens sjukdomar och problem.
Alla borde inse att varje insats räknas och att den kan vara avgörande 😛
😮 Finns det de som säger så?!
De kommentarer jag fått från de som aldrig hört talas om det förut är att de tycker det är coolt.
May 12, 2001
Jag foldar inte så mycket, men jag ska göra det ordentligt om ett tag, när det har blivit mer stabilt i min ekonomi/elförbrukning.
Det känns som en väldigt bra idé för min del. Naturligtvis inte bara för att jag har en egen hjärntumör, men det höjer min anledning...
January 12, 2009
emokid wrote: 😮 Finns det de som säger så?!
De kommentarer jag fått från de som aldrig hört talas om det förut är att de tycker det är coolt.
Jepp, tyvärr finns det av dessa. Några av mina kamrater har frågat mig varför jag foldar när jag själv inte ens är sjuk, med den inställningen skulle vi inte komma långt :-k
Lyckligtvis är NordicHardware-gänget mycket förståndigare :upp:
May 12, 2001
emokid wrote: Oj, det där måste du berätta mer om. Om du vill såklart.
Har du opererat/ska? Haft länge? Några men?
Jag la in en liten "uppdatering" här....
January 12, 2007
Varför skulle det vara försent.. det låter ju egoistiskt..som att du skulle folda för att själv inte kunna få en viss sjukdom..
Det är aldrig försent... om man insjuknar själv kan man folda dels för att förhindra att andra sjukdomar ska bekämpas och dels för att få bättre kännedom om kanske just den sjukdomen man självinsjuknat i
February 1, 2004
Jag gillar verkligen den här kommentaren:
Alla borde inse att varje insats räknas och att den kan vara avgörande.
Den får mig att tänka på att alla räknas och hjälper till för något fantastiskt, att kanske hitta vägar till att bota sjukdomar som cancer. Rätt fantastiskt om man tänker efter...
Tackarrr, nu börjar snittscoren ordna sig efter den avstängda julhelgen... Man måste ju erkänna att poängen är kul oxå.. 😉
August 16, 2003
jag menade mest att det är bäst att börja folda redan nu när man är frisk, då ökar ju chanserna till att man klarar sig när man väl blir sjuk, det var mer menat som svar på:
Bfghost wrote: Några av mina kamrater har frågat mig varför jag foldar när jag själv inte ens är sjuk
January 14, 2002
Gör det för att hjälpa medicinsk forskning, känna att man faktiskt gör något bra för mänskligheten. Och nu under vintern värmer Folding upp rummet några grader =)
Vad jag inte förstår mig på är mina polare som envisas om att "ja SETI är ju det enda rätta att köra" om man ska köra något grid projekt... Tycker de medicinska problemen vi har på jorden borde lösas så gott det går innan vi försöker hitta aliens :P.
Körde tidigare med Boinc och "World community grid" och deras forskning, men bytte till F@H för GPU folding =)
2 Guest(s)