January 12, 2009

Det finns en liten s.k. "fix" för de som kör med ATI kort och den nya 1.22-kärnan, samt möjligen har problem pga 100% användning av CPU och att CPUn flaskar. Detta fungerar endast på Vista samt Windows 7, och ger bäst resultat med ett HD4850/4870 kort :upp:
Borde vara lika i Vista och 7 så jag skriver endast en förklaring (kör på engelska operativsystem, beklagar ifall det är svårförstått) : Gå till Start -> Control Panel -> System -> Advanced System Settings -> Environment Variables. Under "System Variables" skall du lägga till en variabel med namn "FLUSH_INTERVAL" (utan citations-tecken), värdet på den skall läggas mellan 8 och 1024. Denna variabel bestämmer storleken på de "command packets" som CPUn skickar till grafikkortet. Ett större värde på variabeln ger en mindre CPU-användning, ett mindre värde tvärtom. För kort i HD48xx serien rekommenderas ett värde mellan 256 och 768 (klienten använder ett standarvärde på 16). Själv kör jag med 896 tillsammans med mitt HD4870. En bieffekt av denna höjning är i vissa fall lagg inom operativsystemet, speciellt Vista. Om du upptäcker lagg så sänk värdet tills systemet är stabilt igen 🙂 OBS! Ändring av värdet kräver oftast en reboot av systemet. För att kolla om variablen ändrats, öppna Command Prompt (Run -> cmd) och skriv in "echo %FLUSH_INTERVAL%" (utan citations-tecken)
Innan jag ändrade denna variabel låg min CPU-användning konstant på 50% (dvs. en hel kärna användes). Nu ligger den på 30-40%.
Denna fix hjälper inte bara användare med flaskningsproblem, den minskar även strömförbrukningen en aning
April 24, 2007

Delph1 wrote: NVIDIA är inte alls lika beroende av CPU som ATI.
//Andreas
På min rigg drar F@H för GPU (tray) 1 till 3% bara 🙂
January 12, 2009

Cirap wrote: HD4850, cpu belastning skiftar mellan 40-70% på båda kärnorna.
Har detta någon effekt på PPD? Just nu lider jag inget nämnvärt av detta
Märkte själv ingen större skillnad i PPD när jag höjde värdet. Men om du inte gjort det så pröva gärna, borde ju inte kunna gå fel 😛
July 4, 2008

Cirap wrote: HD4850, cpu belastning skiftar mellan 40-70% på båda kärnorna.
Har detta någon effekt på PPD? Just nu lider jag inget nämnvärt av detta
Om du kör SMP folding samtidigt så borde det göra skillnad eftersom du får mer tid över från det GPU tar.
1 Guest(s)