August 8, 2003
Ska ni låsa trådar av anledning att man uppdaterar vad budet står i får ni faktiskt ha en regel att man måste bjuda i tråden och inte får PM'a vad man vill ge.
Det verkar extremt onödigt att folk ska behöva PM'a och fråga vad budet är för tillfället istället för att kuna läsa detta i den aktuella tråden. Mer jobb för den som ska sälja, mer jobb för det som ska köpa som också måste vänta på svar. Skärpning tack.
February 12, 2003
https://www.nordichardware.se/.....62711.html
3.(2005-05-02) Bumpning är ENDAST tillåten om tråden varit död i minst två veckor. Med bumping menas att man skriver helt onödiga inlägg i sin tråd för att få tråden högre upp i listan av trådar. Forumet har en utmärkt funktion som låter användaren redigera sitt egna inlägg med tex. nytt pris. Därefter kan man skriva i rubriken att varan nu har nytt pris.
Bumpning resulterar numera i att tråden låses direkt, och att ingen ny tråd för varan får skapas inom 24 timmar. Upprepade brott mot denna regel resulterar i varning och eventuell avstängning från forumet.
Ett nytt inlägg efter ett annat av dina egna inlägg inom fjorton dagar klassas som ett regelbrott avsett vad det är. Du kan gott använda Edit-knappen som du finner uppe till höger.
August 8, 2003
Jo jag vet regeln om bumpning, jag är inte för att man ska få skriva "bump!" eller dyl. Att uppdatera med relevant info ser jag inte som fel.
Edit funkar, men det blir alltid mer tydligt att göra ett nytt inlägg. Dels kommer tråden längre upp (vilket i detta fallet bör vara helt ok då ny, relevant info tillkommit).
Medlemmarna ser också direkt att det finns en ny post i tråden och behöver inte gå in i tråden för att checka om någon ny info finns (blir ju halvtrist i längden).
Man får dessutom inte något e-mail om en tråd bara editerats, det får man däremot om ett nytt inlägg skapats i tråden man prenumerar på, så då slipper man te.x bookmarka tråden man är intresserad av.
Min syn på saken iaf.
Antar att det är tråden https://www.nordichardware.se/.....72695.html som avses.
Mjo, nog tycker jag låsning av köp/säljtrådar sker lite godtyckligt emellanåt, i det där fallet bedömmer iaf inte jag det som en klockren "bumpning" eftersom det är relevant fakta som postats.
Tycker väl kanske att budning via PM inte passar in riktigt eftersom det kan ge sådana där effekter, PM kan man väl använda först när "köpet" är klart och man ska byta uppgifter.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 8, 2003
Ja det kanske vore bätre om man införde en regel mot att PM'a bud?
Alltså jag vill inte göra värsta grejen av det, finner det bara lite löjligt när moderatorer ska hårddra regler till max enbart för att kunna utnyttja låsfunktionen, och inte för att på något sätt hjälpa forumets medlemmar (dvs deras egentliga funktion).
January 7, 2006
Vurt wrote: Ja det kanske vore bätre om man införde en regel mot att PM'a bud?
Annars skriver man i tråden att man bara vill ha bud där, inte via PM. Att se till att en regel om det följs är betydligt krångligare än att trådskaparen helt enkelt skriver att bud via PM ignoreras (dessutom ser jag ingen poäng med en sån regel, alla vill inte ha bud i tråden).
November 23, 2001
Jag tolkar ändå reglerna till Vurt's fördel. (Jag syftar på tråden i ilg@dds inlägg).
Det står faktiskt "helt onödiga inlägg" i reglerna. Jag anser inte att en uppdatering om nuvarande pris är "onödigt", med onödigt tänker jag på just inlägg typ "Bump!".
October 7, 2007
Tycker det är bra med lite regler och som sagts så går det att ändra sitt första inlägg. Vill man inte ha bud via pm så är det bara att skriva det. Men visst det är ju lättare att följa om alla bud finns i tråden, men en regel om det hade nog inte fungerat.
Christian
December 6, 2006
Snorch wrote: Apropå bumpning, det är ju minst lika onödigt när en moderator bumpar en tråd bara för att skriva att den har blivit låst enligt önskemål.
Klart dom måste säga till detta.
Tänk så skapar du en tråd som helt plötsligt bara är låst.. antagligen kommer du skriva en forumstråd och fråga varför den blev låst. Tänk dig då när 40 pers undrar samma sak 🙂
March 14, 2001
opA87 wrote: Klart dom måste säga till detta.
Tänk så skapar du en tråd som helt plötsligt bara är låst.. antagligen kommer du skriva en forumstråd och fråga varför den blev låst. Tänk dig då när 40 pers undrar samma sak 🙂
Nej det är när man ber om att få sin tråd låst det inte behövs, allstå "enligt önskemål" som jag skrev.
Har jag en säljtråd som jag ber någon låsa den behövs den inte bumpas upp och trycka ner andra aktiva trådar just för att skriva att den blivit låst. Förstår man inte själv att någon låst den när man bett om det utan att den bumpas har man nog det inte lätt här i livet...
December 6, 2006
Snorch wrote: Nej det är när man ber om att få sin tråd låst det inte behövs, allstå "enligt önskemål" som jag skrev.
Har jag en säljtråd som jag ber någon låsa den behövs den inte bumpas upp och trycka ner andra aktiva trådar just för att skriva att den blivit låst. Förstår man inte själv att någon låst den när man bett om det utan att den bumpas har man nog det inte lätt här i livet...
Woops.. förlåt.
Trött och sliten, missuppfattade det du skrev.
Sorry 🙂
October 21, 2006
tycker pesonligen denna frenetiska låsning av trådar är helt absurd.
kan ge några länkar till meningslösa låsning, INKL min egen.. fattar inte tanken om BUMPNING har med detta att göra! helt vanliga inlägg som RÖR MIN eller nån annans försälning, tycker detta vansköts nå offantligt. ska man inte få skriva nåt i sån egen tråd , vilken INGEN annan än den som är intresserad går in i övh och kollar i? fattar bara inte.. finns inte i mitt huvud. gör som swec då istället och låt folk bara lägga upp själva annonsen, tillåt ingen som helst skrivning i tråden, så kan allt ske via E-mail istället. lackar ur på det här, tyvärr hänger det otroligt mycket folk här och många ser annonsen vilket är synd, då låstrådning enligt mig missbrukas och används totalt i onödan.
https://www.nordichardware.se/.....72419.html
HUR kan det uppfattas som BÅDE onödigt och BUMPNING, när jag meddelar min köpare om att han kan köpa mitt moderkort? finns inte en enda rimlig förklaring till detta. dessutom vet folk det också så slipper DOM skriva onödiga inlägg om det.
helt sanslöst.
https://www.nordichardware.se/.....73026.html
hur kan det DÄR klassas som bumpning? får man inte ens lägga ett bud i trådarna längre? han ville ju köpa det som trådskaparen säljer? förbjudet? fårstår inte ens meningen med detta forum om man inte ens får det?
Alltså vad är meningen med dessa reglar? hur och varför har det uppkommit, förstår till 100% om man bara skrive hej hopp i sin tråd, men annars?
VEM gör det om man skriver någonting relevant i sin tråd som har med försäljningen o göra? upplys mig gärna.
Låt mig upplysa igen.
3.(2005-05-02) Bumpning är ENDAST tillåten om tråden varit död i minst två veckor. Med bumping menas att man skriver helt onödiga inlägg i sin tråd för att få tråden högre upp i listan av trådar. Forumet har en utmärkt funktion som låter användaren redigera sitt egna inlägg med tex. nytt pris. Därefter kan man skriva i rubriken att varan nu har nytt pris.
säg mig gärna, vad som är HELT ONÖDIGT i dessa trådar?
och jag ville dessutom inte ÄNDRA pris. HUR i hela världen kan det där vara så totalt onödigt att det måste låsas?
November 27, 2003
Infa wrote: tycker pesonligen denna frenetiska låsning av trådar är helt absurd.
kan ge några länkar till meningslösa låsning, INKL min egen.. fattar inte tanken om BUMPNING har med detta att göra! helt vanliga inlägg som RÖR MIN eller nån annans försälning, tycker detta vansköts nå offantligt. ska man inte få skriva nåt i sån egen tråd , vilken INGEN annan än den som är intresserad går in i övh och kollar i? fattar bara inte.. finns inte i mitt huvud. gör som swec då istället och låt folk bara lägga upp själva annonsen, tillåt ingen som helst skrivning i tråden, så kan allt ske via E-mail istället. lackar ur på det här, tyvärr hänger det otroligt mycket folk här och många ser annonsen vilket är synd, då låstrådning enligt mig missbrukas och används totalt i onödan.
Vi har regeln för att alla ska bli behandlade lika och att ingen ska kunna hålla kvar sin annons bland de första och tvinga ner andra personers annonser trots att de är nyare.
https://www.nordichardware.se/.....72419.html
HUR kan det uppfattas som BÅDE onödigt och BUMPNING, när jag meddelar min köpare om att han kan köpa mitt moderkort? finns inte en enda rimlig förklaring till detta. dessutom vet folk det också så slipper DOM skriva onödiga inlägg om det.
helt sanslöst.
Ett PM hade varit bättre där och sen redigera första inlägget med att just den produkten är såld.
https://www.nordichardware.se/.....73026.html
hur kan det DÄR klassas som bumpning? får man inte ens lägga ett bud i trådarna längre? han ville ju köpa det som trådskaparen säljer? förbjudet? fårstår inte ens meningen med detta forum om man inte ens får det?
Det handlar om att en ny tråd skapas om samma produkt innan det gått två veckor efter den förra annonsen.
Alltså vad är meningen med dessa reglar? hur och varför har det uppkommit, förstår till 100% om man bara skrive hej hopp i sin tråd, men annars?
VEM gör det om man skriver någonting relevant i sin tråd som har med försäljningen o göra? upplys mig gärna.Låt mig upplysa igen.
säg mig gärna, vad som är HELT ONÖDIGT i dessa trådar?
och jag ville dessutom inte ÄNDRA pris. HUR i hela världen kan det där vara så totalt onödigt att det måste låsas?
Om du ska märka ord är det inte helt onödiga, men inlägg som kunde gjorts på bättre sätt och på så vis inte knuffat ner nyare annonser. Se det som en lärdom istället.
Jag personligen tycker att moderatorerna har gjort rätt. Just K&S generar otroligt mycket inlägg och vi måste hålla en ganska hård linje och tolka reglerna hårt för att det ska fungera. Om vi börjar mjuka och låta en gränsfall glida igenom kommer det leda till kalabalik och en massa frågor om varför han slapp men inte jag.
Det är alltid en bedömning som görs och det är inte enkelt. Moderatorerna gör så gott de kan. Reglerna finns för att göra det bästa möjliga för alla. Tyvärr innebär det att någon kommer att komma i kläm ibland, men det är en smäll man får ta för allas trevnad. Moderatorerna är där för er för att se till så att regler följs och alla behandlas lika. De är dock människor med sina grunder och värderingar de med så det är inte enkelt att hålla uppe en exakt bedömning från alla.
Jag ska se om det går att förtydliga texten lite. T.ex. att det är bättre att använda PM när någon vunnit auktionen och sen uppdatera första posten.
//Andreas
October 21, 2006
Delph1 wrote: Om du ska märka ord är det inte helt onödiga, men inlägg som kunde gjorts på bättre sätt och på så vis inte knuffat ner nyare annonser. Se det som en lärdom istället.
men vadå kunde gjorts på bättre sätt? var i reglerna står det att man måste utförligt tänka ut sitt inlägg för att moderatorerna ska tycka det är "rätt" skrivet? ingen varning, ingenting, bara låsa tråden för nåt som nån tycker är opassande? men ändå dock högst ansenligt har med tråden att göra? min tanke var verkligen inte att Bumpa upp tråden, tycker att om man kollar på inlägget så hajjar nog vem som helst att så inte var tanken, utan att att jag meddelade min köpare. dessutom står det inte nånstans i "reglerna" att jag måste PMa min köpare så fort han har vunnit?
Jag personligen tycker att moderatorerna har gjort rätt. Just K&S generar otroligt mycket inlägg och vi måste hålla en ganska hård linje och tolka reglerna hårt för att det ska fungera. Om vi börjar mjuka och låta en gränsfall glida igenom kommer det leda till kalabalik och en massa frågor om varför han slapp men inte jag.
håller fortfarande inte med, men men...
Jag ska se om det går att förtydliga texten lite. T.ex. att det är bättre att använda PM när någon vunnit auktionen och sen uppdatera första posten.
ja tack gärna uppdatera hur stränga ni egentligen är med allt. låses för minsta lilla. och om man har fler saker o sälja samtidigt? ska man göra en 100m lång tråd topic?
Och den tråden du påstår vara upplagd 2ggr innan 2v, står inte heller nåt sånt om i reglerna.. mycket efterpåtänkta regler ingen vet om dyker upp, och vissa gör lite som dom vill med vad som är "onödigt" o inte. aldrig sett NÅNSTANS att nåt forum har problem med sånt här ni påstår sig ha, läser endå en hel del forum. känns som ett fängelse att lägga in en annons här, typ, shit vågar man skriva det här, eller låses tråden? att prata om sina grejer i sin egen tråd och försäljning är inte mer än rätt, förstår fortfarande inte vad som händer här egentligen, so what om det skapas lite inlägg i en tråd? det kan förekomma väldigt intressant information ändå om folk frågar saker osv.
man kan väl ändå inte ha ett forum om man inte kan palla med o ha inlägg i det? det är ju inte så du behöver sitta o läsa alla trådar o sitta o svära för dig själv hur många onödiga inlägg du tycker det är.......
simma lugnt.
November 27, 2003
Först och främst tagga ner lite. Du ger inget vidare bemötande intryck trots att jag försöker förklara situationen. Lite förståelse skulle uppskattas.
men vadå kunde gjorts på bättre sätt? var i reglerna står det att man måste utförligt tänka ut sitt inlägg för att moderatorerna ska tycka det är "rätt" skrivet? ingen varning, ingenting, bara låsa tråden för nåt som nån tycker är opassande? men ändå dock högst ansenligt har med tråden att göra? min tanke var verkligen inte att Bumpa upp tråden, tycker att om man kollar på inlägget så hajjar nog vem som helst att så inte var tanken, utan att att jag meddelade min köpare. dessutom står det inte nånstans i "reglerna" att jag måste PMa min köpare så fort han har vunnit?
Som jag sagt innan, K&S har så mycket trafik att vi måste vara hårda. Det delas inte ut varningar för det tar för mycket tid. Jag förstår att du inte menade det som en bump, men det tolkades som det.
om man har fler saker o sälja samtidigt? ska man göra en 100m lång tråd topic?
Nej, men man kan göra flera annonser eller skriva att det är en massa olika saker som säljs. Du får vara kreativ inom de ramar tekniken tillåter.
Och den tråden du påstår vara upplagd 2ggr innan 2v, står inte heller nåt sånt om i reglerna.
Det faller in under den första raden i regeln du själv citerade några inlägg upp.
//Andreas
1 Guest(s)