ang. pris och så i köp och sälj.|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ang. pris och så i köp och sälj.
hez_guess
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 11, 2006 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

Kanske inte riktat till nordichardwares crew utan mer till användarna:

Tycker man borde börja skriva med "startbud" och "köp nu pris" eller något sånt i annonser.

Så svårt att lägga ett seriöst bud om man inte vet vad personen som säljer vill ha. 🙂

"Buda på och så får vi se om jag säljer" verkar juh inte fungera i alla lägen. Sen är det juh kanske svårt å veta vad man ska ta för en begangnad pryl men det är väll bara å köra på "får jag inte xxx kronor så är det inte värt att sälja för mig".

Sen tycker jag man borde börja skriva ner ett ungefärligt fraktpris med.

Exempel:

S: cpu socket 939. (rubriken alltså)

Säljer en cpu socket 939 som är bla bla...

Minimumbud: 1000:-
Köpnu: 1500:-
Frakt: ca 50:- (eller hämtas i sthlm)

Exempel slut

Underlättar juh och minskar på onödiga inlägg! 😀
Det här kanske har tagits upp förut men visste inte vad jag skulle söka på. Lås tråden isf.

klaus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1084746
October 11, 2006 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Sen ska man också övertänka Prissättning.
Grejorna är för det öfteren lite äldere och halt begangnad.Jag se oft att Volk försöka sälja so ca. 200-300,-Kr under nypris ,vilket är inte Lönsamt för Köpare.Sen köpa man nytt iställe med frisk Garantie och Inklusive.
Tänkt på detta..........Klaus

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1084917
October 11, 2006 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte som du tycker :EE

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1084922
October 11, 2006 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Jag tycker inte som du tycker :EE

Då tycker jag att du kan upplysa oss om varför, så vi kan sätta en "konstruktiv"-stämpel på ditt inlägg.

Själv är jag lite kluven, det finns saker man vill ha ren budgivning på, andra gånger stör man sig på att säljaren inte kan ge ett pris.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1084928
October 11, 2006 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Budgivning är väl OK, om personen är någorlunda beredd att sälja när det väl kommer till kritan. Som det har varit här under sista året, så har jag lagt märke till att folk har en tendens att lägga ut saker till budgivning, och sen inte säljer när det väl skall bli affär. Sånt är rätt irriterande, då hela idén med auktioner bygger på att man kan komma över något billigt.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1084959
October 11, 2006 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Bjornstrom]Jag tycker inte som du tycker :EE

Då tycker jag att du kan upplysa oss om varför, så vi kan sätta en "konstruktiv"-stämpel på ditt inlägg.

Själv är jag lite kluven, det finns saker man vill ha ren budgivning på, andra gånger stör man sig på att säljaren inte kan ge ett pris.

Men när jag t.ex ska sälja något och inte vet pris, orka börja tjorva... Lättare bara skriva budgivning och så ser man vars skiten lutar..

hez_guess
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
1085118
October 12, 2006 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Men när jag t.ex ska sälja något och inte vet pris, orka börja tjorva... Lättare bara skriva budgivning och så ser man vars skiten lutar..

Jo, men alltså vet du inte så vet du inte och oftast så brukar juh folk skriva något i stil med "bjud på så ser vi vart det hamnar". Föreslår inte att det här ska vara en regel utan undantag. Snarare att man ska börja tänka på det mer och använda sig av det i den utrsträckning man kan.

Sen så lär det väll underlätta för dig och alla andra om du åtminstone nämner en prisklass. Säljer du något som lätt är värt 3k begangnat så vill du juh inte ha en massa bud på 50kr liksom.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1086112
October 16, 2006 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Om alla skulle följa de regler som finns uppsatta på K&S så skulle den delen vara bra som den är.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1087669
October 20, 2006 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu hinner jag inte läsa hela tråden men jag har en grymt bra idé! 😛

Man sätter ett pris och, om man så önskar, lägger till budgivning.

Första bästa person som är villig att betala det fasta priset får varan, är flera intresserade får de givetvis bjuda över det fasta priset....
Är ingen villig att betala det fasta priset får man givetvis bjuda lägre än det.

Det viktiga är ju att säljaren är medveten om att "vid ett visst pris" ryker produkten... Då kan man inte säga nej eller vänta på att priset förhoppningsvis trissas upp av alla dem som lägger bud utan att igentligen vara intresserad av varan. (De finns ju faktiskt, tyvärr!)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 156
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL