Citat|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Citat
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 7, 2008 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det borde finnas med någon knapp som gör att man enbart citerar det sista någon skrev, dvs ett enkelcitat.

Till exempel att följande:

HerrB wrote: [quote=HerrA][quote=HerrB][quote=HerrA]XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

YYYYYYYYYYYYYYYYYYY

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Blir :

HerrB wrote:
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Som det är nu känns det som att alltför många är lite för lata och bara trycker på citatknappen utan att sedan redigera bort de citat som inte längre är viktiga, vilket kan resultera i löjligt långa citeringar som inte fyller någon funktion.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1173493
January 7, 2008 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:
Tycker det borde finnas med någon knapp som gör att man enbart citerar det sista någon skrev, dvs ett enkelcitat.
Som det är nu känns det som att alltför många är lite för lata och bara trycker på citatknappen utan att sedan redigera bort de citat som inte längre är viktiga, vilket kan resultera i löjligt långa citeringar som inte fyller någon funktion.

Instämmer till fullo, sen är det väl kanske inte bara fråga om lathet vid citeringar.. Det är ju inte direkt busenkelt om man t.ex vill stapla upp och besvara någon skribent fråga för frheller, även om man har en viss vana av det. Det är lätt att man strular till det rejält i citatdjungeln då.
Men hur en sådan lösning skulle se ut på ett php-forum vette fasen.. Programmering DeLuxe?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1173503
January 7, 2008 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Många forum jag huserar på, har det systemet.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1173582
January 7, 2008 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Fixar.

EDIT:
Fixat och verkar funka.

//Andreas

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1173608
January 7, 2008 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

:worship:

csm101
Member
Medlem
1173610
January 7, 2008 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Now that´s good service god damn it 😀

Edit: Nu ärjag kanske en aning överjävlig, men jag tänkte mer något i stil med 64bits, där man kan välja. Ibland vill man ha med två citat (då det är nödvändigt för diskussionen).

Sorry...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1173619
January 7, 2008 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Now that´s good service god damn it 😀

Edit: Nu ärjag kanske en aning överjävlig, men jag tänkte mer något i stil med 64bits, där man kan välja. Ibland vill man ha med två citat (då det är nödvändigt för diskussionen).

Sorry...

Går väl att lägga till manuellt?

test

csm101
Member
Medlem
1173621
January 7, 2008 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote:

Sådär såg det ut nu när jag cciterade dig...

Klart det går, men om det går att fixa en knapp nu (om det går) så vore det väl ändå det bästa?

Att ha kvar citatsättet som fanns tidigare + en ny där man citerar enbart som den nya versionen som Delpgh fixade.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1173735
January 8, 2008 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Det ingreppet är tyvärr lite för omfattande för att jag ska hinna med just nu.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1173738
January 8, 2008 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det blev sämre nu..
🙁

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
1173751
January 8, 2008 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

:banghead:

Jag föredrar nästan detta så slipper vi påpeka om och om igen att korta ner citeringarna... men det är bara min åsikt i det hela.

//Andreas

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1173756
January 8, 2008 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blir bra såhär. Det är lätt att spåra citat utan att ha behöva ta till nestlade sådana.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1173757
January 8, 2008 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: :banghead:

Jag föredrar nästan detta så slipper vi påpeka om och om igen att korta ner citeringarna... men det är bara min åsikt i det hela.

//Andreas

Iofs kan det bli rejält störande citeringar ibland, men många gånger är man i stort sett tvungen beroende på intellektet på den man debatterar med, plus att sammanhanget skall framträda på ett bra sätt för andra passiva deltagare..
Hur man än vänder sej är arslet där bak..Kan inte vara lätt att vara adminnisse på ett större välbesökt forum.
:-k [-(

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1173798
January 8, 2008 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Nått ni också borde fixa är att man inte ska kunna citera sista inlägget, finns inte någon som helst anledning till att göra det om man svara på det som skrivits i inlägget direkt ovanför.
Förhindrar man detta kommer även långa citeringar att försvinna då man inte kan bygga på en citering som är i det sista inlägget.
Används på andra forum med mycket gott resultat.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1173833
January 8, 2008 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det är ingen dum funktion. Hittar tyvärr inte någon enkel sådan lösning för phpBB.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1173848
January 8, 2008 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Nått ni också borde fixa är att man inte ska kunna citera sista inlägget, finns inte någon som helst anledning till att göra det om man svara på det som skrivits i inlägget direkt ovanför.
Förhindrar man detta kommer även långa citeringar att försvinna då man inte kan bygga på en citering som är i det sista inlägget.
Används på andra forum med mycket gott resultat.

Nja, problemet med det är ju då att någon/några kan hinna få in ett svar emellan ifall man tar en stund på sej att skriva.
Det händer ju ganska ofta att man öppnar flikar med ett gäng sidor och kanske kommer på att man vill besvara ett inlägg på en sida man haft öppen 5-10 minuter innan man är där och författar sitt svar.

Ser ju ganska korkat ut då, ifall man men en "ociterad" post besvarat ett inlägg typ 2-3 poster upp, det blir ju som gjort för missuppfattningar.

Snorch
Member
Medlem
1174313
January 10, 2008 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Nja, problemet med det är ju då att någon/några kan hinna få in ett svar emellan ifall man tar en stund på sej att skriva.
Det händer ju ganska ofta att man öppnar flikar med ett gäng sidor och kanske kommer på att man vill besvara ett inlägg på en sida man haft öppen 5-10 minuter innan man är där och författar sitt svar.

Ser ju ganska korkat ut då, ifall man men en "ociterad" post besvarat ett inlägg typ 2-3 poster upp, det blir ju som gjort för missuppfattningar.

Jo visst kan det bli så men då får man nästan skylla sig själva om man inte kan ladda om sidan så den är aktuell. Visst kan det ske ändå men som jag sa sidor som använder detta fungerar det mycket bra på, som exempel elektronikforumet.
På EF används f.ö. citat väldigt sällan överhuvudtaget och det fungerar lika bra ändå och det är i vissa fall mer aktivitet där än här.

Vill man gardera sig kan man skriva användarens namn när man börjar sitt inlägg. Så som i detta fall har jag inte behövt citera men för att visa att mitt inlägget är ett svar på ditt så skulle jag kunna börja med

ilg@dd:
text...

Stuntar man i användarnamn i inlägget när man poster det och upptäcker att flera svar har postats medan man skrev så är det ju en lätt att att editera och lägga till användarnamn. Inte för att många verkar kolla sina inlägg när de har postat dem men men...

Delph1, nej känner inte till någon färdig lösning jag heller men det bör inte vara allt för svårt att ta bort citat-knappen för sista inlägget med lite php kod.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1174362
January 10, 2008 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Delph1, nej känner inte till någon färdig lösning jag heller men det bör inte vara allt för svårt att ta bort citat-knappen för sista inlägget med lite php kod.

Möjligt, men det är också en fråga om tid och ork för min del, speciellt när jag hellre byter ut allt ihop 😉

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1174368
January 10, 2008 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen ser jag inte nyttan med att lägga ner tid på att försämra ett forum..
Tanken är väl att man skall kunna debattera och dryfta saker på ett lätt sätt, och det blir det inte vid välbesökta dískussioner ifall man skall ägna tid åt att hänvisa inläggen till poster som ligger lite varstans. Varför ha ett PHP-forum om man åndå inte använder finesserna som redan finns där?
Jag anser iaf att det var bättre förut när alla citerade följde med än som det är nu.
Är det bara en man vill citera eller debattera med finns det ju ICQ, MSN eller Kopete.
Fast det är ju min åsikt.

Snorch
Member
Medlem
1174371
January 10, 2008 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det är din åsikt. (Du fattar att det är dig, ilg@dd, jag svara nu va?)
Nej men seriöst, jag förstår inte det krånliga med att skriva ett namn i börjar av inlägget om man ser att någon annan postar före. Funkar så bra på andra ställen och allt blir så mycket mer lättläst när det inte är meterlånga citat här och där som inte har någon betydelse alls.
Kan vara så att de forum jag syftar på oftast har en aning seriösare inlägg än detta, vet faktiskt inte mer än att det fungerar bra/bättre, men jag kanske bara "pratar nattmössa och uttrycker bara ditt(mitt) eget tyckande" men jag visar iaf exempel på vart det fungerar mycket bra.

Delph1 wrote: Möjligt, men det är också en fråga om tid och ork för min del, speciellt när jag hellre byter ut allt ihop 😉

//Andreas

Det har du rätt i och phpbb3 finns ju i stabil version nu så vad väntar du på? :p

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL