Egen åsikt förbjudet numera?|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Egen åsikt förbjudet numera?
Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 6, 2006 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Har det blivit en sådan ställning på NH att vi som är "normala" svenssons utan makt på detta lilla forum numera inte får ha en egen åsikt eller en rätt att utrycka sig?

Eller kanske vi ska kalla det rasism?

Varnar ni och bannar ni även personer med te.x dyslexi då de har svårt att utrycka sig?

Skärpning säger jag!

Ursprungliga tråden:
https://www.nordichardware.se/.....ml#1268021

Är det så numera att mods ska sitta o styra o ställa och säga åt folk vad dom tycker och tänker?

[Image Can Not Be Found]

Personligen är det Denstore i min åsikt som har en skev uppfattning om folk och hans svar är alltid aggresiva och på något sätt oformulerade på sådant sätt att han försöker få folk att bete sig som idioter tillbaka, tyvärr faller inte jag för sånt.

Att sen sitta här och leka hederlig och "lagens man" när man själv har varning för personangrepp på annat forum är ju inte heller rätt.
Är det rätt att på ett forum vara hotfull mot någon annan och på nästa forum bestämma vad folk tycker & tänker?

Ser ingenstans i reglerna där det står att Mods bestämmer över hur jag uttrycker / formulerar eller tänker..
https://www.nordichardware.se/.....90941.html

Eller kanske t.om den här tråden raderas då det är förbjudet att för oss icke mods att diskutera mods attityd ibland.

Får man en varning/ban efter detta kan det nog mer kallas diktatur, ni rensar ut dom ni själva inte kommer överens med, tills ni sitter här utan folk.
För om jag inte missminner mig så är aktiviteten på NH väldigt låg och har varit det senaste 6mån, jämfört mot andra forums. (Köp & sälj är väl det som är aktivast, gjorde en användare mycket p.ga köp & sälj så man slapp betala pengar på blocket)

Kanske inte ens blir någon diskutionstråd det här, vi märker väl om någon vågar svara :bok:

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1083743
October 6, 2006 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Först och främst finns det inga seriöst forum som drivs som en demokrati. Alla forum drivs som en slags diktatur där moderatorer och admins sitter över andra och det är helt enkelt för att det är inte möjligt att driva ett forum på något annat sätt.

Man sätter upp regler och moderatorer och admins ska se till att de följs. Hur man gör detta är sedan upplagt på två olika sätt i regel. denstore och jag väljer till exempel att delta väldigt aktivt i forumet medan andra väljer att arbeta mer i bakgrunden och inte ta konfrontationen och helt enkelt jobba strikt efter reglerna. Det finns både för och nackdelar med bägge två.

När det sedan gäller den tråden så måste jag försvara denstore för du motiverar verkligen inte bra varför du tycker som du gör. Det ser lite arrogant ut och hade du bara brytt dig om att ge en bättre bakgrund bakom din kommentar eller bett om mer information om hans system så du kunnat ge en bättre och djupare analys av situationen så hade detta knappast behövts.

//Andreas

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1083746
October 6, 2006 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

orkar inte läsa allt, men anser att det så länge det inte är personliga påhopp, rasistiska saker etc som flödar så borde det vara fritt fram att uttrycka sig och att moderatorerna ska spela efter sina egna regler.

Klart att de kan bli sura, men att banna folk till höger och vänster på felaktiga grunder är fel.

I detta fall så vet jag som sagt inte mycket, inte orkat läsa allt skit...

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
1083747
October 6, 2006 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Först och främst finns det inga seriöst forum som drivs som en demokrati. Alla forum drivs som en slags diktatur där moderatorer och admins sitter över andra och det är helt enkelt för att det är inte möjligt att driva ett forum på något annat sätt.

Man sätter upp regler och moderatorer och admins ska se till att de följs. Hur man gör detta är sedan upplagt på två olika sätt i regel. denstore och jag väljer till exempel att delta väldigt aktivt i forumet medan andra väljer att arbeta mer i bakgrunden och inte ta konfrontationen och helt enkelt jobba strikt efter reglerna. Det finns både för och nackdelar med bägge två.

När det sedan gäller den tråden så måste jag försvara denstore för du motiverar verkligen inte bra varför du tycker som du gör. Det ser lite arrogant ut och hade du bara brytt dig om att ge en bättre bakgrund bakom din kommentar eller bett om mer information om hans system så du kunnat ge en bättre och djupare analys av situationen så hade detta knappast behövts.

//Andreas

haha, jo den dagen nån av er skulle ta "vårat" parti istället för "erat" så skulle hela NH jubla tror jag..

Jag frågade om hans system innan och fick svar "Jag har en P4 3,2 Ghz, 1,5 Gb Ram," och baserade då mitt svar på den informationen jag fick.

Visst att jag lät grining det kan jag stå för men jag var något illa mot trådskaparen..

Andreas Galistel
Member
Medlem
1083749
October 6, 2006 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Amstaff wrote: haha, jo den dagen nån av er skulle ta "vårat" parti istället för "erat" så skulle hela NH jubla tror jag..

Den dagen det finns två sidor i forumet som uttrycker två olika åsikter så kommer vi inte behöva lägga oss i diskussioner. Som det är idag är det väldigt vinklat det som uttrycks i mångt och mycket och för att inte få slagsida utav helvete så måste något ifrågasätta det som ställs upp och när det inte finns användare till det så får vi ställa upp som motpunkt. Alternativet är ju att förbjuda dessa diskussioner efter de helt enkelt inte ger något och bara sprider osämja och det är det nog få som är intresserade av.

Jag frågade om hans system innan och fick svar "Jag har en P4 3,2 Ghz, 1,5 Gb Ram," och baserade då mitt svar på den informationen jag fick.

Visst att jag lät grining det kan jag stå för men jag var faktiskt på topp-humör och satt på jobbet så det var inget menat som personangrepp.

Jo, men man får fortsätta gräva helt enkelt och det är bara dumt att skriva ifall man känner att humöret är lågt och det som kommer att komma fram kommer att vara bittert. Visst gör man misstag, det är mänskligt, men bara man lär sig från dem.

//Andreas

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1083751
October 6, 2006 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Min personliga åsikt är att det blev lite för mycket hitler över den tråden.. Tråkigt men sant.

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
1083754
October 6, 2006 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att det behövs en sånhär tråd, där folk får tala ut och säga själva vad de anser, det blir knappast värre på NH om alla håller god ton och sköter sig, men om inte mods gör det varför ska vi?

SÅ tänker man ju tillslut, ska jag sitta och smöra för en mod för slippa bli varnad/bannad, är det för att jag är hans biatch? (ursäkta forumleringen men ni förstår)

Jag är ingen slav på detta forum!

Nej, utan mig finns inte detta forum, så är det ju, utan oss vanliga här så finns heller inget forum, då det är det som är meningen med ett forum!

Men om vi inte får ha egna åsikter eller utrycka oss på eget sätt (vi alla förklarar saker olika), vad är då poängen med ett forum?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1083757
October 6, 2006 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart ni ska ha åsikter och uttrycka dom, men när man ska ge råd inför köp och framtiden bör man ha god och bra motiverad grund för det man gör. Folk kommer hit för att få tips, bra tips, och litar på det som sägs här.

Det är oerhört viktigt för oss att det som sägs och tipsas om är korrekt och motiverat till den så milda grad att det är så gott som felfritt. Forumet är en del av vår sida där användarna ska kunna kommunicera med varandra och diskutera diverse saker, men om nivån inte hålls på en lagom nivå på inläggen så blir ju forumet ointressant eftersom man ändå inte kan lita på det som sägs.

Ni ska inte gå och tro att ni måste slicka uppåt för att få vara kvar, så är det inte. Det enda som krävs är att man håller sig inom reglerna och ser till att sköta sig i största allmänhet så man inte sitter och glirar eller ger felaktiga råd. Något sådant skadar inte bara den som skriver utan även oss.

//Andreas

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1083764
October 6, 2006 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför skall du få hållas, och spela "insatt" fastän du uppenbarligen inte har en aning om vad du pratar om? Det har inte varit några påhopp i den tråden, förutom ditt nedvärderande beteende om trådskaparens dator.
Det är det som hela den diskussionen handlar om. Du får gärna ha åsikt, men att förlöjliga någon person, eller hans utrustning är inte accepterat. Att sedan gå loss som en galning, för att något påpekar att du gör fel, är ju bara löjligt.

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
1083772
October 6, 2006 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Varför skall du få hållas, och spela "insatt" fastän du uppenbarligen inte har en aning om vad du pratar om? Det har inte varit några påhopp i den tråden, förutom ditt nedvärderande beteende om trådskaparens dator.
Det är det som hela den diskussionen handlar om. Du får gärna ha åsikt, men att förlöjliga någon person, eller hans utrustning är inte accepterat. Att sedan gå loss som en galning, för att något påpekar att du gör fel, är ju bara löjligt.

hmm. vars nedvärderade jag honom?

Om jag skriver att hans dator troligtvis kommer att bli en flaskhals, är det nedvärdering? Eller kanske jag ska ljuga för honom och säga att allt kommer att gå "fin fint".

Och vem gick loss som en galning igentligen?
Jag ifrågasatte ditt beténde trots att jag försökte vara ärlig mot killen och säga som det är, istället för att skriva "allt är frid och fröjd" eller "javisst det kommer att funka klockrent"..
Det är ju som att måla upp en fasad och säga att din Bmw M3 kommer att gå skithårt med cykelhjul, inga problem...

Jag och många flera vet att en Intel 3.2ghz är knappast en optimal processor till dagens grafikkort, visst duger den ja, men det är inget prestanda monster som te.x X2 eller C2D.

Har haft intel 2.4-3.2 så jag vet vad den går för..

Andreas Galistel
Member
Medlem
1083774
October 6, 2006 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag anser inte att detta är något mer att diskutera. Det är bara att gå vidare från detta och tänka på att man utvecklar sina svar och värderingar.

* tråd låst *

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 105
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL