Eviga tjatet om bumpning.|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Eviga tjatet om bumpning.
hkman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 76
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 23, 2005 - 1:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har försökt söka efter info men inte hittat nån. Det jag undrar är av vilken anledning man inte får bumpa i KoS?

I andra delar av forumet kan jag förstå att en tråd som lästs av 50 pers men ingen svarat beror på att ingen kan/vill svara.
Men i KoS är det ju ett helt annat innehåll, där vill man exponera en vara man vill sälja.
Är det då inte ett grafikkort av nyaste modell eller största hårddisken kanske det tar en dag eller två tills "rätt" person ser inlägget och vill ha varan, eller så kanske behovet inte finns just nu men dyker upp en dag senare.
Tittar man redan på sidan 2 så börjar det se ut som allt är sålt och sidan 3 är i princip allt sålt, antingen är det nämnt i topic så eller så har säljaren glömt bort det.

Det har varit snack om en ny form av KoS länge nu men inget verkar hända, samtidigt verkar många (fler än motparten?) irritera sej över att man inte får bumpa. Det är lite jämförbart med lagen APB vill få igenom, har inget eller litet stöd hos invånarna.

För att bumpning inte ska missbrukas kan ju en regel om en bump per 24 timmar införas istället, det borde inte vara svårare för moderatorer att övervaka en sån grej än att övervaka för att låsa.

Nu blev det här inlägget lite längre än jag tänkt mej, jag skulle bara vilja veta anledningen till förbudet.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
863291
March 23, 2005 - 1:46 am
sp_Permalink sp_Print

För att det bara är så....;)

Kan också ha att göra med att det är otroligt irriterande att se någon vilja sälja sitt Geforce 4 MX för 1000kr och bumpa det var tredje minut.
24-timmarsregeln håller inte heller, då det likadant här blir en massa onödiga saker längst upp. Saker som har fått sin chans, och ingen visade sig intresserade.
Om det inte visas intresse för sakerna inom 24 timmar, då är nog inte saken särskilt attraktiv.
Det är inte meningen att den som skriker högst skall få "finast" plats i K&S. Om du inte gillar det, så behöver du inte utnyttja den forumsdelen.

hkman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 76
863296
March 23, 2005 - 3:04 am
sp_Permalink sp_Print

"Kan också ha att göra med att det är otroligt irriterande att se någon vilja sälja sitt Geforce 4 MX för 1000kr och bumpa det var tredje minut. "

Jag vet inte, men där dum-förklarade du mej och en stor del av alla besökare på detta forum. Vem har snackat om bump var tredje minut, inte jag iallafall. Har svårt att tro att besökarskaran ens känner behov av att bumpa en gång i timmen.
Det blir ju fortfarande en budgivning/frågor på de varor som är "attraktiva" och som därmed puttar upp dom trådarna.

"Om det inte visas intresse för sakerna inom 24 timmar, då är nog inte saken särskilt attraktiv. "

Ja, din tro på Nordichardware var ju inte för liten iallafall. Allsmäktige Nordichardware, stället där alla sitter och trycker på F5 hela dagarna i ända, framförallt på KoS.

"Skrika högst ska få finast plats", man kan lika gärna vända på det och säga "mest angelägen att få sin vara såld".

"Om du inte gillar det, så behöver du inte utnyttja den forumsdelen."

Döpa om delen till "Köp & Kanske Sälj"?
Jag har inget mer att hämta härifrån, KoS är i princip den enda delen som intresserar mej. Jag läser lite nyheter på framssidan och klickar på någon intressant banner.

denstore
Member
Medlem
863325
March 23, 2005 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jag dumförklarade ingen alls. Dock så är det dock vad man ofta kan se. Folk som inte är vana forumiter tycker att det är en jättebra idé att sälja sina saker på K&S. Sen sätter de in en annons på något som de vill ha ett tokhögt pris på, bumpar upp den stup i kvarten, för att slutligen bli förargade över att någon kommenterar deras osjäliga pris. Så kan man inte ha det. Det tycker kanske annonsören, men väldigt få andra.
Du säger att många skulle vara irriterande över att man inte får bumpa. Faktiskt skulle jag vilja påstå att du är en av de få som klagar över just detta.
K&S är något som alltid är problem, men p.g.a. att forumets användare vill ha en möjlghet att köpa och sälja saker, så finns forumet kvar. Dock är det inte avsett att vara någon ersättare för blocket eller tradera. Vill du nå en bredare publik, använd de sidorna istället. Där får du "bumpa" för 10kr per tillfälle.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
863330
March 23, 2005 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju sänka priset varje gång. Då är det väl inte Bump?

denstore
Member
Medlem
863336
March 23, 2005 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: Du kan ju sänka priset varje gång. Då är det väl inte Bump?

Jo, faktiskt. Sänker man priset skall det egentligen göras genom att man editerar sitt inlägg.

Jag bör tillägga ett par saker här. Vi tillåter inte bumpning. Men de flesta av oss är rätt toleranta när det gäller tillförande av ny information. Saken är att det ibland i annonser med många grejer kan bli lite rörigt annars. Men att medvetet bumpa annonsen för att få den att stå tidigare på forumet är bara fånigt och osolidariskt.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
863860
March 24, 2005 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Vi tillåter inte bumpningar för att göra det möjligt för så många som möjligt att använda våran köp och sälj del.
Det tillkommer många nya trådar per dag i K&S och om personer som har lite äldre annonser, 2-3dagar, håller på och bumpar upp deras trådar så kommer ju de nya annonserna att försvinna bakåt. Det resulterar ju i att antingen "försvinner" deras annons, eller så bumpar dom tillbaka och det blir en ond cirkel.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
863936
March 24, 2005 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Vi tillåter inte bumpningar för att göra det möjligt för så många som möjligt att använda våran köp och sälj del.
Det tillkommer många nya trådar per dag i K&S och om personer som har lite äldre annonser, 2-3dagar, håller på och bumpar upp deras trådar så kommer ju de nya annonserna att försvinna bakåt. Det resulterar ju i att antingen "försvinner" deras annons, eller så bumpar dom tillbaka och det blir en ond cirkel.

*bump* :bgrin: 😉

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
863949
March 24, 2005 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Coore]Vi tillåter inte bumpningar för att göra det möjligt för så många som möjligt att använda våran köp och sälj del.

*bump* :bgrin: 😉

Otroligt hur den äldsta kan vara den mest omogna... :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 395
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL