Feedback och buggrapportering NHW:s nya webbplats 2016 | Sida 5 | Feedback & idéer om NordicHardware | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Feedback och buggrapportering NHW:s nya webbplats 2016
This topic is locked
Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
81
april 14, 2016 - 2:31 e m
sp_Permalink sp_Print

Lite högre frekvens på uppdateringar om vad som görs/skall göras är att önska i denna tråden…

 

Själv är jag nyfiken på, ja ni vet vad. 😉

 

Sen skrevs det ju för ett tag sedan om prestandaoptimeringar för sidan, vad har gjorts på den fronten nyligen ?

Jag uppfattar nämligen sidan som mycket segare de senaste 2-3 dagarna vid alla tidpunkter på dygnet.

 

/Homie

Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
82
april 20, 2016 - 12:08 f m
sp_Permalink sp_Print

Har varit ganska tyst här ett tag nu…

Vad görs egentligen ?

 

Satt o kikade efter gamla inlägg jag gjort här på forumet.

Blev ganska förbryllad när jag såg följande…

https://www.nordichardware.se/forum/datorkomponenter/viewsonic-vx2235wm-109940/page-2

 

På själva inläggen jag gjort så står det Gäst men när någon har quotat mina inlägg så ser man mitt nickname…

Kanske en ledtråd i sökandet på en lösning ?

 

/Homie

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
83
april 22, 2016 - 5:26 e m
sp_Permalink sp_Print

Tjena Ghost!
Jag har varit iväg på jobbresa så har tyvärr inte varit tillgänglig på en vecka men är tillbaka nu. 🙂

Forumsdelen ska vara på G men ska kolla på det igen. Sajtprestandan har vi också kikat lite på, hur har det känts de senaste dagarna? 

Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
84
april 25, 2016 - 4:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Ok.

 

Har själv varit online lite för lite för att kunna uttala mig om de senaste dagarna tyvärr.

Men fram till i Torsdags kväll var det väl lite blandad kompott, ömsom bra ömsom sisådär..

 

/Homie

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
85
maj 4, 2016 - 8:42 f m
sp_Permalink sp_Print

Tjena boys and girls! Vi kommer ikväll att stänga forumet för kommentarer så det blir ”read only”. Vi ska göra lite större uppdateringar som väntas ta två dagar ungefär och hoppas att vi kan återkomma till helgen med lite goda nyheter. 🙂

Följande användare vill tacka Anton Karmehed för detta givande inlägg:

Ghost^[Homie]
Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
86
maj 9, 2016 - 6:40 e m
sp_Permalink sp_Print

Hjälp !  Vad seg sidan är (just nu)…

 

Gick det inte bra i slutet av förra veckan med vad det nu var som skulle göras ?

Min profil verkar se likadan ut som sist 🙁 , inga news där ?

 

Lite fler konstigheter jag hittat/eller snarare lagt märke till idag är.

När jag klickar på forumknappen står det Welcome back back Ghost^[Homie]   please login to post.   login/logout knappen inne i forumet kan jag inte logga in med där står bara nått om javascript void.

När jag loggar in på huvudsidan står det ”logged in as GhostHomie”.

klickar jag  nu på forumknappen är jag inloggad som Ghost^[Homie].

 

/Homie

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
87
maj 9, 2016 - 8:52 e m
sp_Permalink sp_Print sp_EditHistory

Ghost^[Homie] sa
Hjälp !  Vad seg sidan är (just nu)…

 

Gick det inte bra i slutet av förra veckan med vad det nu var som skulle göras ?

Min profil verkar se likadan ut som sist 🙁 , inga news där ?

 

Lite fler konstigheter jag hittat/eller snarare lagt märke till idag är.

När jag klickar på forumknappen står det Welcome back back Ghost^[Homie]   please login to post.   login/logout knappen inne i forumet kan jag inte logga in med där står bara nått om javascript void.

När jag loggar in på huvudsidan står det ”logged in as GhostHomie”.

klickar jag  nu på forumknappen är jag inloggad som Ghost^[Homie].

 

/Homie

Tjena Ghost! 

Ja vi har haft lite strul nu under kvällen och forumsdelen är en jäkla följetång. De har fortfarande inte fixat de uppdateringar som var planerade. Nu sägs det att det ska ske det närmaste dygnet, jag håller tummarna och hoppas att det blir bättre. 🙂

Det sista där låter också skumt vi kikar på det när vi gjort uppdateringen av forumsdatabasen!

 

Btw, från kl 09.00 i morgon bitti kommer vi att stänga forumet för skrivningar och slå över till ”läsläge” endast. Detta tills databasuppdateringen är slutförd. 🙂

Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
88
maj 9, 2016 - 10:17 e m
sp_Permalink sp_Print

Skumt är bara förnamnet.  😛

 

/Homie

Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
89
maj 11, 2016 - 8:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Vad har ni gjort igentligen ?

Blir lite förvirrad…

 

Fortfarande slött forum och min historik stämmer inte alls…

 

/Homie

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
90
maj 11, 2016 - 8:43 e m
sp_Permalink sp_Print

Ghost^[Homie] sa
Vad har ni gjort igentligen ?

Blir lite förvirrad…

 

Fortfarande slött forum och min historik stämmer inte alls…

 

/Homie

Du är inte ensam Ghost.. Det är ett utomstående företag som jobbar med det och vi kan väl konstatera att de inte sköter det smärtfritt…

kan du mer konkret berätta vad som inte stämmer med din historik förutom antalet inlägg? Jag feedbackar allt plus mina svordomar till utvecklarna. 😛

Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
91
maj 12, 2016 - 12:08 f m
sp_Permalink sp_Print

Det är väl bara att summera alla mina tidigare inlägg i denna tråden.

Kan inte peka på mer än jag redan gjort.

 

Allt från nollställda lösenord till olika loggin på framsidan och i forumet samt skapade inlägg som inte har mitt nickname förens det har blivit citerat, mitt antal poster osv…

 

Känner mig ganska besviken över hur det kunnat gå såhär snett.

Jag har kanske inte vigt mitt liv åt denna sidan men har mer eller mindre besökt den dagligen, läst och skrivit/svarat på kommenterar i närmare 10 år.

 

/Homie

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
92
maj 12, 2016 - 2:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Ghost^[Homie] sa
Det är väl bara att summera alla mina tidigare inlägg i denna tråden.

Kan inte peka på mer än jag redan gjort.

 

Allt från nollställda lösenord till olika loggin på framsidan och i forumet samt skapade inlägg som inte har mitt nickname förens det har blivit citerat, mitt antal poster osv…

 

Känner mig ganska besviken över hur det kunnat gå såhär snett.

Jag har kanske inte vigt mitt liv åt denna sidan men har mer eller mindre besökt den dagligen, läst och skrivit/svarat på kommenterar i närmare 10 år.

 

/Homie

Okej, vi har betat av problemen ett efter ett och fortsätter att jobba på det. Nu ska kopplingen vara rätt, utvecklarna menar att den förra vbulletin-databasen inte hade korrekt antal inlägg registrerat för någon användare. Den visade helt enkelt fel siffror. Jag har legat på dem igenom att ge bevis för det och väntar på svar.

Jag är väldigt transparent här och jag förstår din besvikelse. Om du tar den och multiplicerar med 10 så förstår du ungefär vad jag/vi känner. Jag har jobbat 15 år med NHW och att behöva lägga så mycket tid på strul och bök som detta är bara tids- och orkesdödande..

Vi har kommit en bra bit nu men det finns mycket att göra och jag är iaf tacksam för din fortsatta feedback och hoppas du hänger kvar i 10 år till. Vi är på väg ut ur detta starkare än tidigare 😉

 

PS. jag återkopplar igen när det kommer ny info om databasen, när det är löst kan vi kika närmare på prestandaoptimering i forumet också!

Följande användare vill tacka Anton Karmehed för detta givande inlägg:

Ghost^[Homie]
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
93
maj 13, 2016 - 8:11 f m
sp_Permalink sp_Print

Ny uppdatering från det företag vi anlitat för att fixa migreringen från vbulletin till Simple:press.

Jag fortsätter på 100% transparens här och kan meddela att vi anlitat ett externt företag som har forumsmigreringar som specialitet. Detta för att flytta 1,5 miljoner posts, 64k+ användare från vbulletin till simple:press. 

Anledningen till flytten är som jag nämnt tidigare för att Wordpress och simple:press är tajt sammanlänkade och forumet har mycket intressant funktionalitet (vi har bara hunnit skrapa på ytan). Så säkerhet och användarvänlighet SKA vara bättre än när man blandar in vbulletin. 

Trots att de är erfarna är det få om några som portat ett så stort forum mellan just dessa system och det har som du/ni märkt varit en jäkla massa problem. Detta har kostat oss pengar vi inte har och förtroende vi inte har råd att förlora. Jag kan bara säga att vi gjort allt i vår makt (det är mycket annat som också behövt prioriteras) för att få allting fixat.

Jag har legat på dem hårdare än någonsin och fick nu detta svaret under morgonen.

Hi Anton,
Sorry for being late. We made a screenshots of old vBulletin forum database, where you can see that Ghost user doesn’t have more than 600 posts as you mentioned. In this screenshot you can see that Ghost user ID is 32956 http://screencast.com/t/XTNSjqwnxxY3 , In this screenshot you can see that user with 32956 ID has 319 posts http://screencast.com/t/OBwsWsR0FbOj
 
In this way you can check all users in the vBulletin database in order to make sure, that conversion done correctly. There is just mismatching between vBulletin stat data and real amount of posts kept in the vBulletin database. 
 

 

Kan detta stämma ghost? Jag har kikat på min egen stats och den verkar nu vara mer korrekt än tidigare och vår admin Mattias ”Ctrl” har nu fått sin profil tillbaka, hans var också väck och alla hans inlägg lagda som ”gäst” tidigare.

Tror du att vi kan spika detta och gå vidare med att optimera skiten ur forumet nu? 🙂

Återigen TACK för att du/ni håller ut och fortsätter feedbacka. Det betyder jättemycket för oss och jag har iaf jättestora förhoppningar på att vi kan göra något riktigt bra av forumet även framöver! 

Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
94
maj 15, 2016 - 6:10 e m
sp_Permalink sp_Print

Nej, det kan inte stämma för 5 öre !

Dom har sabbat något fullständigt som dom inte kan fixa till det är jag övertygad om.

Jag har nämligen varit medlem även på sweclockers ungefär lika länge (1 månad längre), där har jag varit MINDRE aktiv än här men har ändå nästa 1600 inlägg där.

Skulle man gå på deras linje så har jag gjort mindre än 36 inlägg om året här vilket är absurt…

Så deras förklaring tror jag inte det minsta på.

Så min profil är förstörd med andra ord verkar det som.

 

/Homie

Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
95
juli 18, 2016 - 11:44 f m
sp_Permalink sp_Print sp_EditHistory

Tjenare!

Hur i helvete administrerar ni forumet igentligen??

https://www.nordichardware.se/forum/operativsystemprogramdrivrutiner/kop-korkort-pass-id-kort-ielts-steve-grailyahoo-com-2#p1299048

I länken ovan är bara en av få jag hittat,  det någon som försöker sälja FALSKA körkort och pass från hela världen.

Är detta verkligen ok undrar jag????

Om inte, varför finns det överhuvudtaget kvar på forumet, det postades för 3!!!!! Dagar sedan…

Är det bara jag, eller känns det som NH håller på att tappa greppet och dö Ut?

Vissa forum delar har inga nya inlägg på flera månader, så var det aldrig förr.

Riktigt jävla besviken är jag….

/Homie

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
96
juli 27, 2016 - 10:52 f m
sp_Permalink sp_Print

Det är verkligen inte OK Ghost. 🙁 Vi har haft stora problem med spam i forumet under sommaren och alla semestertider har gjort att vi tyvärr inte fått rätt med alla spaminläggen. Jag har lyft detta på priolistan sedan jag kom tillbaka nu i måndags så det ska tas krafttag kring detta.

Forumet har varit tunggrott sedan sajtbytet och det var lite väntat men också tyvärr en effekt av de problem vi hade vid bytet av forum. Även om implementeringen är effektivare och bättre för hela sajten har det varit ett enormt tungt arbete bakom och det finns som sagt fortfarande saker att fixa. 

I övrigt har NH gått riktigt bra med det redaktionella och även om många idag flyttat från forum till sociala medier osv tror vi fortfarande på en framtid för forumet och vi kommer inte sluta lägga tid och energi på att förbättra det.

Första prio är att få bukt med de här spamrobotarna som på något sätt tar sig in trots våra motmedel. 

Det gör ont i hjärtat att se det och särskilt då man personligen inte har kunskapen att fixa det på egen han. Men jag trycker på om att få detta löst hos våra utvecklare.

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
97
augusti 28, 2017 - 8:51 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag retar mig lite på att länkad text inte (automatiskt) utmärks tydligt här i forumet. Den är varken understruken eller har nämnvärt avvikande färg, vilka båda är standardegenskaper som förbättrar synligheten.

I mina inlägg brukar jag i alla fall manuellt lägga in understrykning, men ändring av färg verkar svårare att få till.

Följande användare vill tacka Olle P för detta givande inlägg:

Henrik Berntsson
Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
december 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
98
oktober 13, 2017 - 4:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Tack Olle P! Jag tar med detta till Communitygruppen så ska vi se hur vi kan lösa det på bästa sätt 🙂 Tack för  feedback, det är er feedback vi bygger communityn för!

/Henrik

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
99
mars 1, 2018 - 1:10 e m
sp_Permalink sp_Print

För mig så har ett flertal av knapparna i forumet slutat fungera sedan några veckor tillbaka. Några fungerar fortfarande.

Jag använder Chrome.

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
100
april 4, 2018 - 10:39 f m
sp_Permalink sp_Print

Nu verkar knapparna fungera som de ska igen!

Tack.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
182 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL