May 6, 2006
Jag har märkt att standardinställningen på "nya nh" - även för gamla medlemmar - är att inte skicka ut en mejlnotifiering då ett nytt pm mottas. Detta har, för min del, lett till att svarstiden när man skall göra upp med någon från Köp och sälj-avdelningen blivit orimligt lång - antagligen då många är vana att få en notifiering och helt enkelt inte hänger över sin inbox med pekfingret på F5-tangenten. Då få är medvetna om förändringen kör de flesta vidare utan att justera inställningen.
Jag föreslår därför att standardinställningen ändras till mejlnotifiering aktiv vid PM.
September 7, 2003
Json_81;1252457 wrote: Fixa senaste foruminläggen till startsidan igen 🙂
This!
Ännu hellre med en uppdelning med senaste foruminläggen som en lista och senaste från Köp&Sälj i en egen lista, som det ser ut på TS.
I övrigt har jag upplevt den nya sidan som stundtals väldigt seg, just nu verkar den dock ok.
December 19, 2000
så fort det finns tid kommer vi att lägga artiklar och tester som egna nyheter så att man ser kommentarerna på dem direkt. vi kommer som det ser ut också att lägga nyhetskommentarerna i forumet som vi hade i förra systemet. om det blir en egen modul med bara nyhetskommentarer är jag fortfarande lite osäker på. har du några bra exempel på hur det skulle kunna se ut?
March 14, 2001
Nej hur det skulle kunna se ut har jag inte funderat på, men något liknande det där senaste foruminläggen (nog för att jag knappt kommer ihåg hur det såg ut eftersom jag nästan aldrig använde startsidan).
Det jag ju efterfrågar är en funktion där man ser nya kommentarer i nyheterna, likt en liten lista där man ser att en ny kommentar gjort i nyheten "Blaha". Nu syns det inte alls och man har inte en aning om någon gör en kommentar på en två veckor gammal nyhet.
Ha dem i forumet som förr fungerar bra, det var det jag ville ha från början. Då ploppar dem upp som inlägg precis som allt annat i forumet och man ser dem direkt när man använder "Vad är nytt?". Det skulle säkerligen hålla kommentarerna mer aktiv och vid liv längre.
Är du med på vad jag menar?
March 14, 2001
Inget nytt om nyheterna i forumet?
Känns som ni lägger ner ännu mer jobb på nyhetsskrivandet nu och kommentarerna är också lite fler, vilket är väldigt bra såklart, men jag saknar detta ännu mer ju mer aktivitet det blir. Det skulle ju göra forumet aktivare också och det bör väl vara positivt? Nu kan det inte var mer än ~15 inlägg per dag eller så, vissa dagar vekar det vara fler nyhetskommentarer än inlägg i forumet.
Kan bara beklaga.. Forumet är i det närmaste dött vad jag kan se, inte för inte varnade jag för det redan för något år sedan. Att ha partiska moderatorer som håller de värsta upprorsmakarna bakom ryggen funkar inte, vad man gjort är att bannat/förolämpat eller i princip jagat bort de flesta begåvade skribenter/medlemmarna som är kapabla att diskutera sakligt.. Tänker då närmast på nidingsdåd modell kränkande titlar och bann av folk innan en påbörjad het diskussion avslutats. Josey Wales t.ex, en utmärkt människa att diskutera saker med, han förlöjligades t.ex med nån fånig titel som inte på något sätt var relevant för honom. Bjornstrom eller vad han hette, drog igång och höll låda ganska ofta, kanske inte det mest intressanta som skrevs på NH, men forumet sjöd iaf av liv när han var med.
Dock är nyhetsrapporteringen på topp sen en tid tillbaks, men en community som NH står nog och faller med hur pass levande tillhörande forum är. Avslutningsvis vill jag fortfarande hävda att Dehman är ett av de största problemen vad det gäller detta forum, även om han liksom de andra gaphalsarna hållit låg profil en längre tid nu. Ser fram emot en ny "bann" men ännu hellre att jag tas bort helt från detta forum eftersom det nu har förstörts. Utan diskussioner ser iaf inte jag någon mening med ett forum, och detta forum har nog t.om en lägre verksamhet än det jag själv drev för nått år sedan, och då med bara ett 50-tal medlemmar.
Det var iaf kul så länge det var en sida för klockintresserade "Svenssons", inriktningen nu verkar ju vara extremklock för sponsrade/välbeställda och PK vilket intresserar mej och uppenbarligen en stor del andra föga. En sak man kanske bör tänka på vid fortsatt drivande av detta forum är väl att Swec tappade många när man lade ner ÖÄ för att efter en tid upptäcka att det bara resulterade i en lägre verksamhet i forumet. Har det någonsin varit så här händelselöst på NH's forum som det varit senare tid? Jag kan iaf inte erinra mej det, trots att jag "hängt" här sedan 2001.
Tack för mej.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 19, 2000
Inloggningsproblem lösta i forumet
En del användare har haft problem att komma in i forumet och skriva inlägg men detta ska nu vara löst. Skulle någon ha problem får ni gärna höra av er till [email]henrik@nordichardware.com[/email].
För de som registrerat en användare tidigare och upplevt problemen kommer här ett par instruktioner:
- Är du inloggad, logga ut.
- Logga in via förstasidan
Efter dessa steg kan man logga in direkt i forumet
När man däremot registrerar en ny användare så ska man aktivera sitt konto via sin email och efter det kan man logga in direkt.
ilg@dd och Caesar:
Det är som ni säger att aktiviteten på forumet har varit lägre än tidigare och samtidigt som det är väldigt beklagligt har det sina anledningar. Som ni säkert märkt har vi gjort vårt första "stambyte" på säkert 5-6 år och flytten från vårt äldre system till det nya har varit allt annat än smärtfritt.
Det största problemet har varit vår tvåspråkighet, databaser som ska sys samman och en hel massa ursäkter. Summan av kardemumman är att vi efter forumsflytten inte bara gjort en total omstrukturering av detsamma, vi har även haft vissa problem med inloggning och registrering, just pga. vår komplexa tvåspråkiga installation. Men dessa problem är nu lösta. Samtidigt har detta givetvis gjort sitt på aktiviteten, men det är en negativ trend vi är på väg att vända.
Vi är fullt medvetna om att det finns mycket att göra för att få samma fart på forumet igen som det en gång varit och lita på att vi planerar för detta. Du nämner "senaste i forumet" i ditt inlägg Caesar, det är en av de saker jag personligen också saknar mest. Den lösning vi hade för detta när sajtbytet gjordes visade sig inte fungera i längden men vi kommer att lösa detta framöver då det kommer lite större förändringar för hela sajten.
Jag hoppas innerligt inte att vi förlorar eldsjälar som dig ilg@dd exempelvis utan att du med flera istället kan hjälpa oss att få fart på grejerna igen. Vi är öppna för alla diskussioner vad gäller hanteringen av forumet och vilka som kan hjälpa till att hålla ordning och reda. Det sista vi vill är att ett fåtal förstör för den stora gruppen.
Vi ska göra det mer intressant att läsa, skriva och verka i forumet och jag hoppas att ni hänger kvar här för att hjälpa till att blåsa lite vind i seglen. Vi har stora förhoppningar framöver och vårt mål är att visa detta även för er.
Tekniknörd som gillar att träna.
Jag hänger väl med en stund till då..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Jag hoppas det ilg@dd! Har du själv några konkreta idéer eller konstruktiv kritik om vad som fattas forumet? Vi kommer att jobba för att göra det mer intressant på alla sätt vi kan, men det är väldigt viktigt att få direkt respons från våra medlemmar också.
Anton Karmehed;1256544 wrote: Jag hoppas det ilg@dd! Har du själv några konkreta idéer eller konstruktiv kritik om vad som fattas forumet? Vi kommer att jobba för att göra det mer intressant på alla sätt vi kan, men det är väldigt viktigt att få direkt respons från våra medlemmar också.
Inget konkret direkt, men att välja moderatorer med tillförsikt och även övervaka dessa vad gäller attityd gentemot medlemmar man ej kommer överens med är väl en bra början. Vad man ej kan komma ifrån är att mycket ansvar vilar på moderatorernas axlar vad det gäller ett levande forum.
Vad jag saknar mest är väl "hempularklockningen" med billiga medel, dvs datorer som klockas upp och kan användas 24/7 med hjälp av luftkylning, dvs inga extrema saker.. Nu ska jag väl inte generalisera, men jag misstänker att intresset för hur högt man kan klocka med 5000-kronors GPU/CPU med hjälp av flytande kväve eller vad man nu använder faller utanför ramarna vad det gäller Svenssons intresse. Visst, extremklockning bör tas upp, men det kanske styrts in alltför mycket på detta senare år.
Kanske en spalt/notis/guide om "Mest för pengarna-burk" varje månad? kanske indelat i 3 prisnivåer för normalinkomsttagaren vore något? Möjligen lite info om lagom klock för random luftkylning till dessa kunde passa in?
ilg@dd;1257311 wrote: Inget konkret direkt, men att välja moderatorer med tillförsikt och även övervaka dessa vad gäller attityd gentemot medlemmar man ej kommer överens med är väl en bra början. Vad man ej kan komma ifrån är att mycket ansvar vilar på moderatorernas axlar vad det gäller ett levande forum.
Vad jag saknar mest är väl "hempularklockningen" med billiga medel, dvs datorer som klockas upp och kan användas 24/7 med hjälp av luftkylning, dvs inga extrema saker.. Nu ska jag väl inte generalisera, men jag misstänker att intresset för hur högt man kan klocka med 5000-kronors GPU/CPU med hjälp av flytande kväve eller vad man nu använder faller utanför ramarna vad det gäller Svenssons intresse. Visst, extremklockning bör tas upp, men det kanske styrts in alltför mycket på detta senare år.
Kanske en spalt/notis/guide om "Mest för pengarna-burk" varje månad? kanske indelat i 3 prisnivåer för normalinkomsttagaren vore något? Möjligen lite info om lagom klock för random luftkylning till dessa kunde passa in?
Det är precis som du säger, moderatorerna har ju ett stort ansvar men det är också vårt/mitt ansvar att moderatorerna är klara på sin roll och hur forumet sköts. Jag vet att våra moderatorer gör ett beundransvärt jobb och gjort genom åren, men precis som undertecknad är de bara människor som inte alltid gör rätt eller kan skilja på personliga känslor och opartiskhet. Jag har hållt på med NH i snart 10 år och det är fortfarande något man kämpar med.. 😛 Men utan tvekan ska vi försöka höja ribban inom forumet ytterligare.
Detta med hemmapulning är intressant att du nämner. Vi har försökt jobba mot detta med SMPC exempelvis de senaste åren. Att göra det lättare för även mindre insatta att delta. Nu med NHOC blev jag själv sugen igen efter att haft min egen överklockning i vila under lång tid.
Du har helt rätt i att extremöverklockning ger väldigt lite om vi ser till "tips och igenkänning" för vanliga svenssonöverklockare.
Men jag tror samtidigt det är farligt att göra detta synonymt med att det inte är intressant för svenssons. Jag ser mig själv som en svenssonöverklockare idag och tycker fortfarande det är lika häftigt att se hur högt man kan pressa dagens teknik.
Det ger mig inte något direkt sug att försöka med dessa metoder själv, då jag vet hur mycket tid och energi det kräver. Men jag uppskattar verkligen att läsa om det, och inte minst de "bakom kulisserna" reportage som vi producerat med NHOC de senaste veckorna.
Dessa artiklar är också de som drar mest trafik, vilket i sin tur vi hoppas ska få fler att intressera sig för överklockning igen och på det sättet få ordentlig fart på gräsrotsnivån igen så att säga.
Detta med "mest för pengarna" eller "månadens dator" är något vi diskuterat i omgångar. Vi vill göra något sådant, men samtidigt vill vi då att det ska vara hållbart, inte bara något vi skriver då och då. Vilket det lätt blir då det faktiskt är mer tidskrävande än vad man tror. Men helt klart ska vi fortsätta köra mer "konsumentinriktade" artiklar, det ligger högt på agendan kan jag lova. 😉
Sist men inte minst har vi en ny design på väg som jag nämnt i förbifarten tidigare, vi fick tillbaka den första betaversionen tidigare i veckan och det ser faktiskt lovande ut. 🙂
2 Guest(s)