June 30, 2002
Hej alla
Personligen så anser jag att det vore bra om det fanns möjligheter diskutera vissa köpare/säljares handlande här på NH utan att moderatorer stänger trådar och varnar användare. Vad säger andra användare om detta? Är det bara jag eller finns det någon som helst möjlighet att skapa ett sådant utrymme på NH? Varför inte få möjligheten att fråga om en användares telefonnummer eller annat?
March 24, 2002
August 16, 2002
TPRS wrote: Tanken är bra på en "svartlista".
Risken är ju bara den att det blir div påhopp och allmänna beskyllningar som till 90% består av missförstånd.Men vänd på det hela och gör en "grönlista".
Säljare och köpare som sköter sina kort rätt hamnar där.
skitbra idé faktiskt... en grönlist
March 24, 2002
RoadRunner wrote: Typ de som gör lyckade affärer ger ett positivt betyg på en användare och misslyckade, lurade ett negativt med möjlighet att kontakta den som gett dåligt betyg skulle jag gärna kunna tänka mig.
Nja, skippa dom negativa betygen för att jag tror att det mest resulterar i pajkastning och en allmänt otrevlig konversation som inte gynnar någon här.
March 24, 2002
June 23, 2002
skiroy wrote: [quote=bloodman]vore bra om nån moderator la en kommentar angående detta.
Javisst...jag bannar dej. 😉
Nej men en grönlista låter bra spontant sett men det finns andra alternativ som kan vara värt att se över .
Som till exempel? Ni har nånting på G låter det som. Ge oss en hint nu skiroy.
Som ni kanske anat av Skiroys kryptiska svar har vi pratat och funderat en hel del över köp och säljavdelningen på NH och det enda vi kan fastslå direkt är att det inte finns någon riktigt optimal lösning.
Det finns rötägg överallt och redan där brister planen på en perfekt lösning. 😉
Men vad vi däremot kan göra är att helt enkelt försvåra det för dessa illsinnade personer att förstöra för oss andra. Hittills har vi två förslag som båda har potential men som jag varit inne på tidigare finns det brister i de flesta lösningar.
Grönlista
Det första är denna ”grönlista” som TPRS kom på vilket rent spontant låter som en riktigt bra idé. Det är också en väldigt bra idé men det finns vissa problem även med detta. Om vi ska försöka se på det i för och nackdelar kan vi rada upp det på följande sätt;
Fördelar:
+ Ingen kan bli direkt orättvist behandlad pga. missförstånd eller liknande.
+ De som finns på grönlistan har med stor sannolikhet gjort affärer tidigare med gott resultat.
Nackdelar:
-Alla måste börja någonstans och det kan bli problem med att nya säljare aldrig får något sålt eftersom de helt enkelt aldrig kommer upp på grönlistan.
- Någon kan börja med att göra en ”äkta” deal och på så sätt ta sig upp på grönlistan för att sedan använda detta som motiv när han lurar folk vid senare affärer.
Det sista stora problemet är hur en sådan lista ska skötas, oavsett om den sköts av användare eller moderatorer kommer det vara svårt att kontrollera dess genuinitet. Om Pelle skickar ett mess till Skiroy t.ex. och säger att han köpt en processor av Olle med ypperligt resultat. Hur kan vi veta att det i själva verket inte är Olle själv som utger sig för att vara en glad köpare?
Ovanstående punkter är de jag kommer på såhär på rak arm varav det säkert finns både fler nack och fördelar med detta system. Kom gärna med förslag på andra punkter!
Inläggskvot
Det andra förslaget som vi själva har diskuterat är en ”inläggskvot” vilket innebär att vi sätter en minimum gräns i antal inlägg för köp och sälj forumet. Detta är ett system som jag vet andra forum använder med gott resultat.
Vi har löst pratat om en gräns på runt 150 inlägg men det är absolut inget som är helt bestämt.
Fördelar:
+ Det avskräcker användare som är ute efter att tjäna snabba pengar.
+ Även om man som 150+ användare kan lura någon kan vi med rätt metoder banna eller stänga av denna användare vilket gör att han återigen måste få ihop 150 inlägg för att komma in i köp och sälj forumet.
Nackdelar:
- Nya medlemmar har inte möjlighet att använda köp och sälj-forumet direkt från deras registrering.
- Ingen användare under 150 inlägg kan alltså köpa och sälja produkter vilket är den självklara nackdelen.
Även detta förslag har säkert fler för och nackdelar än vad som är listat här så bara fyll i!
Personligen är jag relativt övertygad om att det sistnämnda är det absolut säkraste förslaget och även om det kanske inte är helt lätt att välja ett av dem tror jag på det senare.
Men det kanske finns andra förslag som inte dykt upp ännu annars. Även kombinerade förslag går ju att använda men det kanske blir onödigt klöddigt. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
2 Guest(s)