Fråga till crew angående yttrandefrihet.|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fråga till crew angående yttrandefrihet.
gege
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 15, 2004 - 12:55 am
sp_Permalink sp_Print

Ursäkta NH crew, varför gör sanningen så ont?

Om nu sammhället utvecklas åt ett visst håll är det väl viktigt att diskutera det? Inget blir bättre av att man försöker gömma saker i det dolda, det är säkert därför sådant här uppstår. För att det är så många som blundar! Jag tyckte inte att tråden på något sätt bröt mot någon regel ni har på NH. Det må ha varit nära

Regler för NordicHardware wrote: * Hets mot folkgrupp tillåts ej.

men bröt den gjordes inte enligt min uppfattning. Om ni inte vill ha diskutioner om liknande företeelser så skriv då in det i era regler istället för att censurera på detta sätt, jag vet dock inte många i sverige som är för censurering av det slaget. Ni har väl ändå "allmänt" -forumet för att det skall vara möjligt att diskutera sammhällsfrågor eller what ever gästerna i forumet vill?

T.ex.

DiDi wrote: Jo visst är det förjäkligt att utbildningen i grundskolan går så dåligt...

Det hade kanske varit på sin plats att han skrev lite mer ingående vad han menade, men ärligt talat, jag tror att han bara ville påpeka att grundskoleutbildningen är så dålig idag att ungdomar lätt hamnar fel på grund utav okunskap och fördommar.

Och skiroy: "*tråd låst i förebyggande syfte*" ursäkta om jag nu bryter mot någon regel, jag tänker inte ens se om den finns. Jag tycker allt att det där låter ganska ruttet i min öron. Påminner mig om filmen: Minority Report. Det var ju ett fint sammhälle de byggde upp på spådommar.

Skiroy igen:

skiroy wrote: Att trådskaparen absolut inte är rasist kan diskuteras eller att inlägget hade kunnat skrivas flera smulor snyggare ska vi bara inte tala om.

Om följande är påhitt/ lögn, då kan jag anse att du skiroy har rätt i att han kan vara rasist, vilket du inflikar här.

H.A.T.U wrote: istället tog dom 1 i gänget när han var ensam sparka han mellan benen slog han i huvet så käken gick ur led ! dom var 7 på 1 kille feg t eller vad? 1 kille som inte ville flytta sig från SIN plats hade dom väntat där ute tills han kom ut sen kommer dom 25 !!!!!! personer och sparkar han i rygen så han trillar till marken sparkar han i huvet när han ligger ner dom stod lixom i en ring runt han och bara sparka och sparka ! helt j**la blodig i hela fejset !

Är det här dock sanning, då har han och hans kamrater hamnat i ett mycket olyckligt läge, som han inte ens är tillåten att diskutera med övriga på NH-forumet. Hur går det ihop? Vem är du skiroy, att bedömma huruvida han är rasist eller inte?

När någon väl bryter mot lagar och regler då är det dags att rycka in men inte före. Vad skulle du tycka själv om polisen slängde dig i fyllecellen kl 16 när du är på väg hem ifrån jobbet/skolan, därför att risken att du skall bli full ikväll verkar stor därför att det skall vara fest i ditt kvarter?

Här har du en tråd som borde vara låst och en skribent som borde få en skarp varning för uppmuntran till ett allvarligt brott mot svensk lag! bedrägeri.

Lukascool wrote: Öppna skiten och ha sönder nåt i den och säg att den var DOA. Sen säger du att du vill ha pengarna tillbaks pga att du är så besviken. Bedrägeri men tillåter de inte att lämna tillbaks OÖPPNADE produkter så får de skylla sig själv.

Eller så kör du med adamnassjos tips.

Sluta med dubbelmoralen är ni snälla och hindra inte era gäster från att diskutera viktiga sammhällsfrågor. Gruppvåld är en mycket allvarlig trend i det här landet, inom alla sammhällsskikt. Att just hans stad och hans vänner råkat ut för ett fientligt invandrargäng var olyckligt men man kan ju ta ett annat exempel. Dom ser inte ut att vara invandrare eller fattiga. Våldet finns överallt och för att få slut på det behöver det diskuteras. Om det inte diskuteras så blir det fler fördommar och läget kommer att förvärras.

Istället för att låsa trådar och därmed förhindra diskussion kan ni väl antingen ta bort allmänt -forumet, eller informera när sådant här kommer upp. Ge exempel på svenskar som gör likadant, vad jag menar är att ni kan bemöta sådant för att visa att problemet inte ligger hos invandrarna. Det är verkligen inte ont om Svenskar som håller på på liknande sätt. Det finns ju t.o.m. svenska partier med fascistisk bakgrund som får en oroväckande stor andel röster i varje val. Med tanke på deras bakgrund tvivlar jag på att det är invadrade svenskar som röstar på dem.

Jag känner till lagar som Tryckfrihetsförordningen (TF) och Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) ni måste inte tillämpa friheterna på den här sidan om ni inte vill men ni måste följa skylldigheterna, det är jag medveten om. Men lagarna är ju där för att skydda våran rätt att prata öppet om problem och missförhålalnden i sammhället och diskutera dem öppet. De finns där för våran/ eran skull.

Min vädjan till NordicHardware: Snälla NH lägg inte på fler restriktioner än nödvändigt för demokratin och frihetens skull! Det finns miljarder människor i världen som fortfarande kämpar för att få samma rättigheter som vi har i Sverige, de rättigheter som våra förfäder har kämpat för i århundraden.

En varning, med hänvisning till tillämpningsbara regler, i tråden tycker jag hade varit på sin plats. Total låsning var att gå för långt.

IMHO

Obs: Jag hoppas att jag inte gör er på NH arga eller sura iom detta inlägg, har jag brutit mot regler är jag berädd att ta konsekvenserna. Jag vill bara informera NH och dess besökare om demokratins möjligheter. Eftersom jag tror att ni är flexibla och vill stödja ett hållbart samhälle och en god demokrati så tror jag att ni tar kritiken på ett possitivt sätt, och att det hjälper NH att fortsätta utvecklas mot en ännu bättre sida. Så att den fortsätter ligga i toppen bland svenska forum även i fortsättningen.

Jag hoppas att detta inlägget tas på allvar och att det leder till en debatt om vad som är tillåtet att diskutera på NH. Inte att denna tråd blir någon fortsättning på H.A.T.Us tråd, då jag främst tog den som ett exempel iom att det var behandlandet av den jag reagerade över, inte själva innehållet. Mina frågor är främst retoriska och behöver därmed inte besvaras, känner dock crew att jag varit osjyst iom vissa av dem så är det ju klart att ni skall bemöta kritiken genom att svara på dem.

skiroy: ta inte kritiken allt för personligt, den är riktad till er moderatorer i forumet.

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
796510
December 15, 2004 - 1:16 am
sp_Permalink sp_Print

1. NH != Samhället
2. Sammhälle = samhälle.

Övriga kommentarer lämnar jag åt övrigt folk på NH, för nu ska jag lyssna på Coore, och ta mig en kopp kaffe.

gege
Medlem
796526
December 15, 2004 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

1. Jag ber om ursäkt för eventuella antydningar på att NH inte skulle vara en del utav samhället. Det var inte min mening.

2. NH|SiBBoR: om du bara hittar ett stavfel är det nog inte på sin plats att du kritiserar mig då det finns fler. "Fördommar" t.ex. skall väl vara: fördomar? stavning är inte alltid så lätt.

Dessutom var det inte min politiska korrekthet och mina svenskakunskaper som var uppe för diskution. Utan hur ni behandlar viktiga samhällsfrågor, och yttrandefrihet.

Jag ber än en gång om att tas på allvar och att det blir en diskution om vad som är tillåtet och inte, vill ni vara ett renodlat hårdvaruforum så kommer iaf jag fortsätta besöka er sida nästan dagligen även i fortsättningen. Då ni tar upp intressanta nyheter, driver tävlingar som främjar teknikintresset i sverige och skriver intressanta artiklar om hårdvara som är mycket läsvärda och lärorika.

Som det är nu så finns det ett forum som sägs vara allmänt. Ändå har ni gått in och "censurerat" ut vissa debatter/ diskutioner som inte brutit mot regler eller lagar. Medans ni inte gör något åt trådar där det förekommer sådant. Det tycker jag motverkar avsikten med det, med stor sannolikhet så växer fördomarna och hatet om det inte diskuteras. Har ni inte tid eller plats för sådant, vilket jag förstår, säg det och hellst hänvisa till ett annat forum där de har tid att diskutera det på allvar. Det finns förmodligen flera st. bra forum på svenska som enbart hanterar liknande frågor.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
796536
December 15, 2004 - 2:44 am
sp_Permalink sp_Print

Hmmm detta är underbart äntligen nån som säger ifrån...

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
796538
December 15, 2004 - 2:51 am
sp_Permalink sp_Print

Ursäkta NH crew, varför gör sanningen så ont?

Sanningen?
Vad vet vi om denna historia, är allt som har skrivts sant enligt dig och hur avgör du det ? Tror du att allt som skrivs i ett forum är sant?

enligt min uppfattning.

Ja det är din uppfattning och din uppfattning är inte nödvändigtvis helt enligt våra erfarenheter i forumet . Du ser detta från dina ögon sett och är inte vår uppfattning om hur forumet ska skötas.

*tråd låst i förebyggande syfte*

Är precis vad det låter som och är inte ett dugg "ruttet".
Men vi har dock fulla rättigheter att låsa en tråd om vi bedömer att tråden kan komma att spåra ut .
Denna tråd låg klart inom riskzonen på alla punkter för en låsning. Svårare än så är det inte.

Påminner mig om filmen: Minority Report. Det var ju ett fint sammhälle de byggde upp på spådommar.

Om du tror att jag sitter och modererar i forumet byggt på spådomar så tar du grymt miste här .
Än en gång, erfarenheten jag och andra moderatorer har är att trådar i denna stil vi talar om har en tendens i att enbart spåra ut och där alla börjar tjafsa och inte kommer överens med varandra alls varvid det brukar sluta med personliga påhopp.

Gör personliga påhopp forumet mycket trevligare?
Knappast!

skiroy wrote: Att trådskaparen absolut inte är rasist kan diskuteras eller att inlägget hade kunnat skrivas flera smulor snyggare ska vi bara inte tala om.

Här får jag citera mig själv.

Med detta syftade jag enbart på att trådskaparen avslutade inlägget med caps intryckt samt att inlägget var svårläst och hade kunnat skrivas på ett mer lättläst sätt.
Om jag var otydligt då så vet du vad jag menade nu.

Vem är du skiroy, att bedömma huruvida han är rasist eller inte?

Jag har inte bedömt att han är rasist bara för att jag har låst en tråd.
Motfråga. Vem är du som ifrågsätter hur vi agerar i forumet ?

Vad skulle du tycka själv om polisen slängde dig i fyllecellen kl 16 när du är på väg hem ifrån jobbet/skolan, därför att risken att du skall bli full ikväll verkar stor därför att det skall vara fest i ditt kvarter?

Att jämföra mitt agerande i forumet med en polis som skulle slänga en person i fyllecell på detta sätt är ju befängt!
Vem har jag "fängslat" ?

Jag har låst en tråd!
Det är något helt annat. Trådskaparen kan fortsätta till ett annat forum och skapa en ny tråd med samma innehåll än en gång.
Så din jämförelse var befängd!

Avslutningvis så känner vi till yttrandefriheten men ett forum av detta slag är helt och hållet byggt på egna regler där man kan säga att detta är "vår sandlåda".

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
796539
December 15, 2004 - 2:52 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Hmmm detta är underbart äntligen nån som säger ifrån...

Om inte våra regler och agerande i forumet passar så finns det andra forum.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
796554
December 15, 2004 - 3:41 am
sp_Permalink sp_Print

yeah... håller med skiroy här... varje gång det kommer upp en sån här tråd på NH så spårar dom ur... slutar med att några säger "typiskt invadrare" och några säger "jävla rassar", och så blir det en tråkig känsla på forumet... det var därför tråden blev låst, inte för att tråden var rasitisk på nåt sätt

sen ang. yttrandefriheten, klart du får skriva vad du vill, men adminsen får låsa vad dom vill... NH är inte en demokrati, det är en diktatur...

sen så har jag svårt att tro på en tråd där det står: "asså jag var ute o gick igår sen värsta blatten kom o sen började vi bråka fast han tog tag i mig sen sparkade jag honom i skrevet o han skrek men jag sprang hem o sen när jag kom in så kramade jag mamma!!!!!111111"

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
796556
December 15, 2004 - 3:48 am
sp_Permalink sp_Print

yttrandefrihet javisst.. men hellre en låst tråd som till 98% skulle spårat ur nån stanns än annvändare som är förbannade på varandra för den andras åsikt. Som också eventuellt kan ha uppfattats fel av de som läste det han skrev.

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
796560
December 15, 2004 - 4:03 am
sp_Permalink sp_Print

gege wrote: 2. NH|SiBBoR: om du bara hittar ett stavfel är det nog inte på sin plats att du kritiserar mig då det finns fler. "Fördommar" t.ex. skall väl vara: fördomar? stavning är inte alltid så lätt.

Jag är fullt medveten om att ditt inlägg har en del stavfel och felaktigheter utöver "sammhälle", men eftersom detta ord förekom upprepade gånger blev det till ett störningsmoment. Fick nästan hjärtklapp efter ett tag där. Jobbigt att läsa sådana texter, men det kan bero på att jag lider av brist på Coke.

Hur som helst var det inget illa menat.

gege
Medlem
796570
December 15, 2004 - 4:56 am
sp_Permalink sp_Print

Till skiroy: Jag ser att du tar en defensiv ställning här, jag förstår dig det gör man när man blir utsatt för kritik. Du slår tillbaka med samma mynt som jag, ett lättläst och korrekt skrivet inlägg med massa fina citat. Men dina kommentarer. Hallå vart är ödmjukheten man vill ha på ett seriöst forum? Jag har fått två svar ikväll inget av dem visar upp någon form av ödmjukhet medans jag iaf försöker. Anledningen till att jag försöker är att det här i övrigt är ett bra ”community”.

Ok vad var det då jag ville säga med mitt ursprungliga inlägg? Jo min mening var att ni i NH crew skall visa upp att ni har en fast ställning till olaglig verksamhet, främst sådan som rör datorer men även sådant som rör övriga samhället. Ni har ju en jätte bra ställning rörandes warez och dylikt. Kan ni inte bara bygga vidare på den?

Vet du hur många som läser på eran sida varje dag och får många intryck här? Som växer upp med det beteende som ni uppvisar, dvs dubbelmoral, stöd för vissa saker, och total ignorans för andra? Eller det som jag tog upp, när ni bara tystade ner det som inte passade er. Har du hört talas om fascism jag tror jag skrev något om det tidigare. Det är helt förkastligt iaf.

Fascister tystar ner de som inte passar dem med våld. Jag skulle vilja säga att en låst tråd är ”våld” i denna liknelse, en varning skulle visa på ett mer demokratiskt beteende. Ett beteende som passar i Sverige. Ett beteende som många har kämpat länge för länge, för att det skall bli accepterat och även skall användas av myndigheter. Men du kan ju inte förvänta dig det tillbaka om du inte visar det själv.

Nu säger du något i stil med: men vad har det med oss att göra vi slår inga. Nej men ni lär ut precis ett sådant beteende och ni borde sluta med det. Ju längre sådant här får pågå ju värre kommer vi ha det i framtiden.

De ungdomar som läser på detta forum som växer upp med det. De lär sig ett beteende som inte fungerar i ett öppet samhälle. Där man har fler rättigheter än skyldigheter. (Rättigheter som vi bara slukar i oss av och aldrig ens tänker på att vi har.) Det förekommer dessutom redan rörelser och grupper som är väldigt lockande att ansluta sig till, därför att de verkar starka och man får en plats i ett gäng, man blir en del av något. Gud vad skönt man har någon som skyddar en. Som hjälper än att ta för sig av rättigheterna.

När detta någon nu blir våldsamma gäng, kriminella ligor mm då har det spårat ur, det är då folk blir misshandlade, när det är ens kompisar ens vänner, då blir man arg. När man sedan ser att samhället inte gör något åt det då byggs det upp ett hat. Hjälp till att hindra detta hat. Det är hatet som bildar fler gäng, det är hatet som främjar våld. Våld som jag vet att ingen av er på NH stödjer medvetet, men omedvetet så byggs det upp känslor här också. Läs Redfactions inlägg, läs sen hur han bli hånad av skiroy. Tror någon att ett sådant beteende kan annamas av yngre besökare som läser här? Jag tror det. Ni får ta ställning till det inom NH.

Ett enkelt sätt att förhindra att våldsamma gäng bildas är att på ett moget sätt visa vad som är rätt och fel, och det måste komma från fler källor än skolan. Därför att skolan kan inte uppfostra alla Om man tittar tillbaka bara några hundra år då var det samhället som stog för uppfostrandet av barnen och ungdomarna, man samarbetade och det fungerade. Nu däremot så förväntar sig alla att skolan skall göra det. Skolan klarar inte av det, det vet vi alla redan. Fast egentligen så uppfostras alla fortfarande av samhället, problemet är att det inte är lika många längre som inser det och tar sitt ansvar.

Jag bryr mig inte om ni förbjuder sådana diskutioner som bland andra H.A.T.U tog upp tidigare, det skrev jag. Vad jag ville få sagt är att ni borde förbjuda dem isf, så att det framgår vilket ställningstagande ni har gjort. Ni kan inte bara ignorera dem tills det börjar bli lite obehagligt, det är sådant som föder ilska, agressioner, fördomar och många andra känslor som man måste få utlopp för. Sådant behöver diskuteras så att man ser att det finns flera sidor av tärningen. (Jag vet myntet har två sidor, men verkligheten har fler!) Annars går det illa till slut. Då börjar det bildas gäng det börjar frodas rykten och statistik kommer fram som folk missbrukar, till sin egen fördel.

Ok jag kan inte avgöra huruvida det H.A.T.U sade är sant eller inte. Det är inte hans trovärdighet det här handlar om, det är vilka ställningstaganden ni på NH gör som är det viktiga.

Varje gång du har blivit orättvist behandlad i skolan har du blivit arg, ledsen eller känt dig åsidosatt. När sådana känslor får samlas på hög då förlorar man förtroendet för samhället. Som din kollega så subtilt påpekade så är ni också en del utav samhället. Särbehandla inte medlemmar, visa ett ställningstagande.

Ta erat ansvar det behöver inte betyda något merarbete av er ni kan göra det riktigt enkelt för er utan att någon kan klandra er för det. Jag kan till och med ge er ett exempel på hur det kan se ut. Om det är bra eller dåligt det kan jag inte avgöra själv, det är sådant som måste framkomma genom diskution och samarbete mellan flera medarbetare så att alla är nöjda och kan stå för vad ni säger.

Eran site är nu så stor att ni måste ta ett ansvar för vad som förekommer där. Antingen tillåter ni det helt och deltar i diskutioner och bidrar med fakta och information som visar att det inte är svart och vitt. Eller så säger ni bara att ni inte har tid för sådana ämnen och därmed stoppar alla sådana trådar direkt och varnar de som skriver. Så att de förstår vad erat ställningstagande är. Något i stil med:

Stopp! vi kan inte ta tag i ett sådant ansvar, vi vill vara en hårdvarusite. Där folk får hjälp och kan hämta information. Men vi har inte tid med politik och samhällsdebatter, gå istället till [stoppa in en länk till ett samhällsdebatt forum här]

Ni kan inte bara spotta tillbaka på de som kritiserar er, som skiroy precis gjorde. Det hjälper inte er det är ett annat förkastligt beteende, som också det föder ilska och hat. Det som ni borde ta ställning mot. Tänk på att ni lär ut ett beteende här.

Jag vet att frågan har kommit upp tidigare, då har ni uppenbarligen skitit i det. Snälla gör det inte igen.

För att besvara anågra av skiroys komentarer till slut.

1. Jag vet inte om det är sant, men jag tänker inte förutsätta att han ljuger. Men som jag har sagt tdigare diskutera det istället för att bara tysta ner det.

2. Alla ser allting utifrån sina ögon alla bedömmer allting utefter sina egna erfarenheter. Men snälla NH ge dem goda erfarenheter då!

3. Ja ni har fulla rättigheter. Använd dem på rätt sätt bara. Att börja med "förebyggande syften" det är att försöka slippa ta ansvar. Nu försöker jag se till så att ni tar erat ansvar ändå. Ni väljer om ni skall fortsätta spotta mig och andra medlemmar i ansiktet eller inte.

4. Det är en spådom. Du säger att du kan förutsäga vad som kommer att skrivas. Jag tvivlade inte på att du hade rätt. Vad jag ville säga var att det är bättre att lägga in en varning isf. och dessutom bidra med information om främlingsfientlighet. gängbråk och grupppsykologi. Ni tilllät att tråden skapades, ta erat ansvar.

Nej inga personliga påhopp är trevliga. Men stämmningen bygger upp sig själv om man inte leder den på rätt väg.

5. Håller med dig till fullo. Överdrivet användande av Caps Lock sänker även trovärdighet i mina ögon. Men man skall ta sina medlemmar på allvar. Som sagt tidigare ta ansvar, välj om ni skall förbjuda diskutionerna helt eller om ni skall delta i dem.

6. Så här skrev du "Att trådskaparen absolut inte är rasist kan diskuteras eller att inlägget hade kunnat skrivas flera smulor snyggare ska vi bara inte tala om." Det uppfattas av mig som att du tvivlar starkt på hans uttalande om att han inte är rasist.

Svar på din motfråga: Jag är en medlem som ser hur delade ni är i vissa frågor, som jag anser vara viktiga och påverkar många. Dessa frågor anser jag viktiga pga tidigare egna erfarenheter.

7. Ja du tog till en så enkel åtgärd som att låsa tråden och lämna den till sitt öde. du gjorde det till och med lättare för dig än snuten i mitt exempel.

Avslutningsvis: javisst, eran lilla sandlåda. Se bara till att inte leka med elden. kasta inte sten i glashus mm. Gör något bra i eran sandlåda, jag vet att det är det ni vill. Ni verkar bara inte ha tagit ställning i vissa viktiga frågor tidigare jag tycker att det är dags.

NH|SiBBoR: Ok vi är trötta på natten. Jag tar tillbaka att det saknas ödmjukhet på NH. Och när du påpekade stavfelet så insåg jag att det blev irriterande efter en stunds läsning.

skiroy: Jag vidhåller dock att det kan förekomma mer av varan.

Quarzi: Läs och förstå. Jag håller med om att många trådar spårar ur men att bara låsa dem fär att de är jobbiga är kass stil. Driver man en stor site som denna borde man ta ansvar. Jag förstår att det är ett tungt jobb iom att dom inet är vinstdrivande men det gör det lättare för dem att förklara varför vissa sorters debatter inte bör förekomma på forumet.

Ta ansvar för den site ni driver NH.

keffing: Ja NH är en diktatur.

Det verkar ju dock finnas klart många på det här forumet som inte tycker om verkliga diktatorer, fascister mm, så bete er inte så själva NH.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
796581
December 15, 2004 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Vet inte hur aktiv varit eftersom du har 105 inlägg sen 2001 (bara en allmän undran inget annat), men om du varit så förstår jag inte reaktionen. Om det är några trådar hör på forumet som det inte gått föra en bra och sansad diskussion i så är det samhällstrådar med någon som helst anknytnng till invandring.

Jag stödjer helt Skiroys handlande. Om man undrar varför kan man ju leta reda på någon gammal samhällstråd och läsa den. De spårar ur ganska snabbt. Det försvarar nästan den korta motiveringen som Skiroy gav även om det kan verka förvirrande för nyare medlemmar. Ett sanbbt pm till moderatorn löser dock oftast en ådan sak.

1. Det går inte härinne. Spårar ur på fem röda. Detta säger jag tyvärr. Hade varit intressant med en konstruktiv debatt, men det är omöjligt på detta forum.

2.hade givetvis varit kul, men än en gång finns det för många rötägg härinne som sprider vad dom tror är kunskap imho. Erfarenhet får man skaffa sig IRL eller någon annanstans tyvärr.

3.Nej det för att hålla ett rent och snyggt foum. Förebyggande syfte .. tja, läs vad jag skrivit tidigare. Det komemr spåra ur. Har altid gjort helt enkelt.

4.Vi har ingen kontroll på trådarna som skapas. Att ha ett filter där alla trådar kollas innan dom publiceras skulel inte fungera på ett så stort fourm. Vad användarna skriver är deras åsikter inte NHs. Skiroy tog sitt ansvar och låste tråden inte den spårade ur. Det är lite av en spådom ja, men en nödvändig sådan. Många sitter på djup och/eller bred kunskap inom ett eller många områden och det vore synd om de vart utslängda pga någon snabb ogenomtänkt dum kommentar. (ingen pik)

5.Kan inte kommentera det alltför mycket, men det fore skönt med en lösning där en konstruktiv debatt är möjlig. Idag går det inte.

6.Håller inte med. Skiroy är inte den som kommer med förutfattade meningar, det skulle du inte sagt om du kännt han ens lite grann. Han är en klok gammal gubbe.

Än en gång, ja det vore trevligt med sansade debatter. Vi borde kanske införa en vuxensektion?

7.Har redan sagt vad jag tycker.

Slutligen: Ska påpekas att detta är ett hårdvaru-forum. Inte ett samhälls-dylikt.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
796589
December 15, 2004 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha läst tråden i fråga kan jag inte annat än hålla med moderatorerna.
Den hade aldrig kunnat stanna på en hög nivå.

Keffing
Member
Medlem
796616
December 15, 2004 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

gege herregud vad du överreagerar... vad är det för skitsnack om gäng?? geez... som att NH är grunden för gängbildning pga sin "dubbelmoral"...

som jag skrev innan, och även Delphi, så låstes tråden för att dom alltid spårar ur... ALLTID! så fort det pratas om invadrare så spårar trådarna ur... sen när det är en kille som stavar som en jag vet inte vad, och när inlägget är hans första, tja, man kan ju undra varför han ens reggade sig här...

sen om de andra sakerna (tex den tråden som du nämnde i ditt första inlägg)... kallar du det uppmaning till brott när nån säger något med en riktig ironisk ton? personen skrev ju "Eller så kör du med adamnassjos tips."... ungefär som om jag skriver "vi kan ju skicka en brevbomb till gege... eller inte"

vad mer... jo:

gege wrote: Fascister tystar ner de som inte passar dem med våld. Jag skulle vilja säga att en låst tråd är ”våld” i denna liknelse, en varning skulle visa på ett mer demokratiskt beteende. Ett beteende som passar i Sverige. Ett beteende som många har kämpat länge för länge, för att det skall bli accepterat och även skall användas av myndigheter. Men du kan ju inte förvänta dig det tillbaka om du inte visar det själv..

så du kallar skiroy fascist? aja... varningar delas ut vid regelbrott, vilket denna person inte gjorde sig skyldig till... tråden låstes för att trådar av den typen spårar alltid ur, och så blir det otrevlig stämning på forumet...

men vadå, skiroy kan inte förvänta sig att bli demokratiskt behandlad för att han inte gav en varning till en kille som inte brytit mot några regler, kallar du det för odemokratiskt? att bestraffa nån som inte har begått något brott? om inte det är fascistiskt så vet jag inte vad... jag tror att du i hemlighet vill sprida din fascistpropaganda, och skapa oro i samhället för att senare kunna störta den demokratiskt valda regering och riksdag som vi har och införa facsiststaten sverige... aja det där var ett skämt, men ett superbt exempel på hur du resonerar

gege wrote:
Vad jag ville säga var att det är bättre att lägga in en varning isf. och dessutom bidra med information om främlingsfientlighet. gängbråk och grupppsykologi. Ni tilllät att tråden skapades, ta erat ansvar.

hehe.... wow vilket skitsnack... det är inte admins och moderatorers uppgift att vara din mamma och pappa, deras uppgift är att se till att det är en trevlig stämning på forumet, och att reglerna följs... att dom tillät att tråden skapades, ja alla som är medlemmar kan skapa trådar om vad dom vill, men det betyder inte att de är tillåtna att skapas... om jag skapar en tråd om hur mycket NH suger och hur Skiroy egentligen är en transa, är det då admins uppgift att ge mig en massa information om hur bra NH egentligen är, och berätta att det inte är nåt fel på att vara transvestit, samt att ge mig ett nummer till ungdomsmottagningen så jag kan samtala med en expert om ämnet? nej, dom låser tråden och bannar mig...

ang tryckfrihets tjosan och det där, NH har ingen skyldighet att låta vem som helst posta vad som helst... om admins och moderatorer vill låsa en tråd, ja då får dom göra det, det är upp till dom, och kom inte och påstå att det är ett brott mot lagen... om skiroy en dag känner att vi på forumet bara får diskutera prickiga falukorvar och vad man kan äta med det, och inget annat, ja då får du ta ditt gnälliga arsle till ett annat forum...

aja, men eftersom du inte har verkat fatta alla sakerna än, så skriver jag en kort checklista som du kan skriva ut o ha på väggen:

1. Trådar som berör ämnen som ALLTID spårar ur och skapar otrevlig stämning låses här på NH, i preventivt syfte.
2. Det är inte fascism att låsa en tråd, det är du som är dum i huvudet
3. NH har inget ansvar att vara din mamma och pappa, och ge dig information om saker, de är till för att se att folk följer reglerna och att det är en trevlig stämning här på forumet
4. NH orsakar varken gängbildning eller våld, se kommentar till punkt 2.
5. Om du vill prata om andra saker som inte är lagliga eller rasistiska, gå till nåt annat forum... Du verkar vara besatt av demokrati, och alla som är emot dig är fascister, vilket ger en ganska samhällskritisk bild av hur du är... flashback har ett trevlig sammhällskritiskt forum där du kan diskutera allt från rasbiologi till heroin
6. Om du skriver ett långt svar, se till att det inte är bara skitsnack och idiotiska resonemang, vilket du har gett flera bra exempel på i denna tråd...

Sen så tycker jag att "en varning" borde vara på sin plats under ditt nick, eftersom du kallade skiroy fascist... Du vet, sådär i demokratisk anda som du tycker är så bra... Att bestaffa dom som inte begått något brott, det skulle du gilla va? För det var det du sa tidigare...

edit: det här inlägget tog 40 minuter att demokratisk komponera ofascistiskt... jag skickar en demokratiskt utformad faktura till dig, som pryds av en svensk flagga, som du kan demokratiskt betala till mig för att du fascisten tagit 40 minuter av min demokratiska tid... den demokratiska fakturan är utformad av det demokratiska högkvarteret i europa och har en officiell demokratisk stämpel som bevisar att den är demokratisk... sen så hade vi också en demokratisk folkomröstning på NH, och utfallet blev att du ska ta ditt demokratiska (eller var det fascistiska) arsle och betala mina demokratisk intjänade 82,50 kr till mitt demokratiska bankkonto...

Keffing
Member
Medlem
796624
December 15, 2004 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

Meeen men, orkar inte edita inlägget ovan, men i demokratisk anda så tycker jag att admin borde lägga till en klausul i de demokratiska reglerna för NH... nånting sånthär tänkte jag mig:
"Trådar som berör ämnen som alltid spårar ur, tex invandring, knark, etc, kommer låsas med ett stort jävla demokratiskt lås, som pryds av en svensk flagga, varefter vi i demokratisk anda har en omröstning om vad som bör göras med trådskaparen... valet står mellan våldtäkt i rektum utan glidmedel, ban eller varning, eller något annat valt i demokratisk anda"

edit: om du inte har märkt det så sitter jag här och hånar dig rakt ut... om admin inte tycker att det är okej, så får dom demokratiskt bestraffa mig, eller ge mig exempel på hur man ska bete sig för att inte håna någon... allt för att förhindra gängbildning och våld...

du behöver inte svara på varken detta inlägg eller mitt förra... du snackar ändå så mycket skit att jag inte kommer orka svara dig igen... sen så tvekar jag på att du kommer betala mina 82,50kr, så tills du gör det så kommer jag inte svara... demokratiskt...

sen så tycker jag att vi i demokratisk anda borde byta namn på dig till Mr. Asshat, eftersom du verkar ha röven på huvudet... självklart måste vi rösta om det

Mr Baggins
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
796633
December 15, 2004 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: 2. Det är inte fascism att låsa en tråd, det är du som är dum i huvudet

Om inte det var ett personangrepp så vette f*n vad som räknas som ett sådant.

kmet
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
796638
December 15, 2004 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

nu tycker jag att det är den här tråden som borde låsas.. det som borde sägas är sagt och jag kan inget annat än att hålla med moderatorerna och keffing, även fast han tappade humöret lite nu wink

edit: kanske är det så att reglerna bör uppdateras lite? skulle inte skada om det sades lite om det keffing pratar om

Keffing
Member
Medlem
796653
December 15, 2004 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Mr Baggins wrote: [quote=keffing]2. Det är inte fascism att låsa en tråd, det är du som är dum i huvudet

jag tyckte det var fakta att han var dum i huvudet när han påstod att det var fascism att låsa en tråd... jag tycker att vi ska ha en demokratisk omröstning om det, och om vi kommer fram till att det är personangrepp och inte fakta så låter vi NHs demokratiska kommité komma fram till en lämplig bestraffning

edit: delen där jag tyckte att hans nick borde byta till Mr. Asshat är mer ett personangrepp tycker jag, men den baseras på tidigare erfarenheter där folk har burit sin bakdel på huvudet, och hur de då har betett sig...

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
796656
December 15, 2004 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jadu Keffing, jag kan tänka mig både en och annan form av bestraffning utav dig, är säker dock på att du skulle gilla det så att kalla det bestraffning är väl egentligen fel.

Men lite allvar nu, Lugna ner uttalanden en smula.
gege är i sin fulla rätt att ha åsikter om forumet, moderering och hur det sköts, han är även fullt berättigad att posta kritik här oavsett hur fel vi andra tycker att han har så är det hans rättighet.

Så lugna er lite så slipper vi låsa ytterligare en tråd och ge gege vatten på sin kvarn.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
796657
December 15, 2004 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela denna tråden, har lite brått nämligen,

Men:

Nordichardware är ingen demokrati, det är vi i crew som bestämmer.
Vi stänger trådar som vi anser kan leda till rasistiska kommentarer. Detta är för att om det uppkommer sådant i forumet så kan vi faktiskt bli tvugna att stänga ner forumet, och det vill vi inte. Och sådana kommentarer leder oxå till osämja medlemmar imellan, det vill vi inte heller.
Jag låser hellre en tråd för mycket än en för lite. Skiroy gjorde helt rätt, det är inget snack om saken.

Vi låser trådar tidigt, "döljer" vissa saker etc för att forumet ska bli trevligare för er som besöker det. Vi sitter ju inte och låser och tar bort trådar bara för sakens skull. Trist att vissa inte inser det.

Mr Baggins
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
796667
December 15, 2004 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Mr Baggins][quote=keffing]2. Det är inte fascism att låsa en tråd, det är du som är dum i huvudet

jag tyckte det var fakta att han var dum i huvudet när han påstod att det var fascism att låsa en tråd... jag tycker att vi ska ha en demokratisk omröstning om det, och om vi kommer fram till att det är personangrepp och inte fakta så låter vi NHs demokratiska kommité komma fram till en lämplig bestraffning

edit: delen där jag tyckte att hans nick borde byta till Mr. Asshat är mer ett personangrepp tycker jag, men den baseras på tidigare erfarenheter där folk har burit sin bakdel på huvudet, och hur de då har betett sig...

Vi lägger ner nu, jag kände väl bara att Gege kunde behöva lite stöd eftersom han ställde en fråga till NH crew (måhända i något omständig och svulstig form) och vips så sågades hans stavning, analogier, intellekt, aktivitetsgrad på forumet, demokratisyn mm.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 365
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL