July 8, 2001
med "ni" förmodar jag att du syftar på NH crew?
jag tror aldrig det kommer hända och detta är dessutom en sida som ska rikta in sig på hårdvara enligt mig 😉
det enda som hindrar er från att gå över till linux är er själva. ingen kommer skriva en enkel howto som gör dig till en fullfjädrad linux användare.
tänk efter lite på hur det va när du första gången satte dig vid en dator med windows. kan tänka mig att du va ganska vilsen och inte tyckte det va kul i början. men eftersom många polare pysslade med datorer och det verkade kul så hakade du på. och nu är det så att du ska lära dig ett nytt system som tar tid. det tog säkert X antal månader innan du kände dig helt säker i windows, och det kommer lika så ta några månader att vänja sig helt vid linux.
ladda hem eller köp redhat/suse/mandrake (eller vad som låter kul) och lek runt lite. sedan om du inte ger upp kommer du vilja testa andra distar som ger dig mer valmöjlighet och total kontroll över ditt operativsystem och dator.
erhm, är för trött för att skriva mer, hoppas jag skrev något vettigt och inte bara yrade 😀
July 3, 2001
jag installerade gentoo idag =) mer lite hjälp av howton i senaste datormagazin..
jag körde slackware innan så jag e inte helt nybörjare...
men självklart så får jag problem med 2.6.3 kärnan... har modem så jag har inte laddat något via portage ännu... har använt förkompilerade packet.. och kärnan laddade jag ner i skolan för nån vecka sedan...
ska mixtra mer imorn.. löser sig nog.. tror jag glömt devfs som gentoo vill ha...
November 29, 2001
ingen av de ordinarie skribenterna är duktig nog på att skriva en guide
själv hade jag gärna läst en bra guide på svenska
de jag hittat i datortidningar och på nätet har inte varit bra alls
angående jämförelsen med windows tycker jag inte det var en bra jämförelse
i windows klickar du dig fram, det går alltid att klicka rätt efter ett par försök så att säga
i linux måste du kunna massa kommandon som man inte bara gissar sig till direkt
personligen har jag tröttnat rätt snabbt när inte ens basic saker som att installera vanliga drivrutiner och typ ändra upplösning + hz inte gått att göra utan att läsa en halv bok först
så jag skulel uppskatta en guide
för all del om någon är sugen på att skriva en så kan NH sedan ansa till artikeln och göra den lite snyggare osv. och lägag upp den
July 3, 2001
här är en bra sida: http://www.gentoo.se/docs/
här är en guide översatt av gentoo.se till svenska:
http://www.gentoo.org/doc/se/g.....nstall.xml
June 17, 2002
UndaC wrote: ingen av de ordinarie skribenterna är duktig nog på att skriva en guide
själv hade jag gärna läst en bra guide på svenska
de jag hittat i datortidningar och på nätet har inte varit bra allsangående jämförelsen med windows tycker jag inte det var en bra jämförelse
i windows klickar du dig fram, det går alltid att klicka rätt efter ett par försök så att sägai linux måste du kunna massa kommandon som man inte bara gissar sig till direkt
personligen har jag tröttnat rätt snabbt när inte ens basic saker som att installera vanliga drivrutiner och typ ändra upplösning + hz inte gått att göra utan att läsa en halv bok först
så jag skulel uppskatta en guide
för all del om någon är sugen på att skriva en så kan NH sedan ansa till artikeln och göra den lite snyggare osv. och lägag upp den
kan ni inte "sno" nån guide o typ förenkla o typ skriva om o så.. o förståss ge credit till orginal skrivaren. o typ se till att det e på svenska o så... eller fan.. jag vet inte..=)
aja.. sitter o väntar på en sjysst guide från NH inom kort då rå...
June 17, 2002
Coore wrote: Men linux är så stort, jag förstår inte riktigt vad en sådan artikel skulle innhålla... bara grunderna, hur man installerar och hur linux funkar och är uppbyggt?
Ja typ...
hur man installerar saker, avinstallerar, hur man jobbar smidigt med diverse saker som man annars gör i windows, Massa om spel...
October 7, 2002
MULLVADEN: Hur man installerar saker är *väldigt* beroende av vilken dist man kör... Om det ska vara en heltäckande Linux-guide, krävs det antagligen lika många skribenter som antalet distar man inkluderar (eftersom man ofta endast kan en dist bra). Dvs kanske ett halvdussin om du tar med alla de vanligaste distarna (Gentoo, Debian, RedHat/Fedora, SuSE, Mandrake, Slackware exempelvis)
December 19, 2000
MULLVADEN wrote: [quote=Coore]Men linux är så stort, jag förstår inte riktigt vad en sådan artikel skulle innhålla... bara grunderna, hur man installerar och hur linux funkar och är uppbyggt?
Ja typ...
hur man installerar saker, avinstallerar, hur man jobbar smidigt med diverse saker som man annars gör i windows, Massa om spel...
Finns inte så många spel som fungerar i linux om man inte vill köra Wine eller WineX, och alla spel går inte heller att köra med dessa "emulatorer".
Bra svensk sida, kan kanske hjälpa lite 🙂
http://www.unix.se/
June 17, 2002
JonaS wrote: [quote=MULLVADEN][quote=Coore]Men linux är så stort, jag förstår inte riktigt vad en sådan artikel skulle innhålla... bara grunderna, hur man installerar och hur linux funkar och är uppbyggt?
Ja typ...
Finns inte så många spel som fungerar i linux om man inte vill köra Wine eller WineX, och alla spel går inte heller att köra med dessa "emulatorer".
Bra svensk sida, kan kanske hjälpa lite 🙂
http://www.unix.se/
Hmm.. iof så funkar dom spelen som jag spelar... UT serien.. hehhee..=)
dom e lätta att installera oxå.. utom UT99.. det e lite mer krångel med...
Det e väl visserligen nåra till spel som man skulle vilja ha i Linux oxå... men det kommer ju mer o mer.. o nå Wine vill man väl inte köra?? Windows emulator när man försöker slippa windows???
1 Guest(s)