November 19, 2007
Hej !
Det är nog inte bara jag som har lagt märke till att folk idag verkar helt förvirade när det gäller hur mycket ström en burk drar egentligen. Forumet är full av inlägg i stil med:
"Hej, jag har 3 HD en klockad CPU och HD4870, tror ni att min 1KW agg orkar med det hela"
Jag är rätt säker att majoriteten av människor med någorlunda "normal" burk (3xSLI är inte vettigt i mina ögon) klarar sig mer än gott med en kvalitets agg i 400-500W klassen, och då har jag räknat med framtida uppgraderingar också.
Bara för ge ett exempel på hur mycket en (även idag respektabel system drar)
Här kommer litet smakprov på hur mycket ett SYSTEM drar (märk väl att det handlar om hela datorn inte bara CPU+GPU)
CPU Intel Core 2 Extreme QX9770 @ 3.20GHz
Motherboard EVGA nForce 790i SLI
ATI Radeon HD 4870 1GB
Hard Drive Seagate 7200.9 120GB 8MB 7200RPM
RAM 4 x 1GB Corsair DDR3-1333 7-7-7-20
Operating System Windows Vista Ultimate 64-bit SP1
PSU PC Power & Cooling Turbo Cool 1200W
Idle=204W
Load=279W
Länk tilll testet: http://www.anandtech.com/print.....spx?i=3415
Det vore grymt om ni kunde skriva en artikel om RIKTIGA elförbrukningen och hur långt man kommer på en 450W-550W (kvalitets agg så klart.)
January 7, 2006
Recensionen av NesteQ-agget som publicerades för ett tag sedan visar ganska bra hur långt man kommer på ett inte alltför kraftigt nätaggregat.
March 10, 2003
Sedan så skall man tänka på att en dator drar som mest de först sekunderna den startar. En hd drar t.ex. väldigt mycket mer under spinup än vad den drar i drift under en defrag runda.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 12, 2003
Ctrl wrote: Sedan så skall man tänka på att en dator drar som mest de först sekunderna den startar. En hd drar t.ex. väldigt mycket mer under spinup än vad den drar i drift under en defrag runda.
Också fel. Grafikkortet startar med betydligt lägre frekvenser än 3D-frekvenserna, just för att man inte ska smälla sitt nätagg vid uppstart om man har ett för klent sådant. En dator drar som mest ström vid full belastning i ett operativsystem.
Det mesta jag lyckas kräma ur mitt 1kW-agg var 870W, och då körde jag Skulltrail med två 9800GX2 i Quad-SLI och två QX9775:or i 3DMark.
November 4, 2001
Meanie, fast precis i det ögonblicket då du startar ett system så körs det vad jag vet för fulla muggar (som en spik) innan allt är initierat och div bios osv sätts in. Detta är förmodligen inte mätbart med en vanlig "dosa" som talar om effekten då det går för snabbt.
Som svar på trådskaparens fråga, visst räcker det med klenare agg med det finns vissa avgörande faktorer.
*De flesta aggen är specificerade att leverera den angedda effekten vid låga temperaturer. Tex 500W vid 25°C. Då ett agg i stort sett alltid ligger över detta kommer det således inte kunna leverera 500W (effekten sjunker när temperaturen ökar).
*Vissa tillverkare anger den absoluta maxeffekt som agget kan leverera (om så bara för någon sekund) medan andra anger den maximala effekt som agget kontinuerligt kan leverera
*Maxeffekten de anger är den totala effekten för samtliga spänningar, 5V + 3.3V +12V (alla de olika linorna) + -5V osv osv.
*Grafikkortstillverkare osv kan ju inte utgå ifrån att alla ska sitta och kolla hur mycket kräm agget kan leverera på 12V, om det är absolut max, vid vilken temperatur agget kan leverera effekten osv. Därför tar man till värden som ska fungera med majoriteten av agget, vilket därför blir högre.
Olika system behöver olika mycket kräm på olika spänningar. Ett system som drar 300W kanske drar 200W på 12V, 20W på 3.3 och 50W på 5V (totalt 270w) och sen är ju inte aggen 100% effektiva. För detta behöver vi 16A @ 12V, 6A @ 3.3 och 10A @ 5V, samtidigt ska systemet ligga på närmare 90% effektivitet och alt detta vid ca 50°C. Ganska tuffa specifikationer för ett 300W agg om man säger så...
Sen måste man räkna med att folk inte kommer balansera 12V linorna (om det finns flera) helt jämt och man måste därför ha lite högre specifikationer (marginaler med andra ord). Strömspikar och annat kan förekomma vilket också kräver marginaler så man bör inte ligga och köra på aggets absoluta maxvärde.
Att man sen inte behöver ett 1KW agg för en vanlig spelburk är en annan sak. Ett bättre agg med lägre specificerad effekt man mycket väl vara bättre än ett sämre agg med högre "siffror" så att säga.
March 14, 2001
Datorn drar inte alls speciellt mycket mer vid startat än under normal drift. Så gott som all strömförsörjning på moderkort och grafikkort har mjukstart vilket gör att spänning och ström "sakta" startar och inte pang på. Processorer och sånt har ingen högre startström för att komma igång.
Det är egentligen bara hårddisken pga dess motor som har högre startström. Men den är så pass kort att alla nätagg bör klara det utan problem, om man inte redan ligger nära peakeffekten för nätagg.
SuperNova wrote: ...och sen är ju inte aggen 100% effektiva. För detta behöver vi 16A @ 12V, 6A @ 3.3 och 10A @ 5V, samtidigt ska systemet ligga på närmare 90% effektivitet...
Vilken effektivitet nätagget har spelar ingen roll för dess effektmärkning eftersom den anger sekundäreffekten och inte den effekt nätagget drar ifrån nätuttaget, på primären. Ett 300W ger 300W även fast effektivitet är 20%.
November 4, 2001
Det är helt sant! 300W agg ger ju 300W och drar typ 330 från väggen (vid 90%) om man säger så. Så frör att förtydliga så räknas inte effektiviteten in när de anger siffrorna, står det 300W så är det 300W även om det kanske drar lite mera från väggen så att säga. Tänkte helt baklänges :banghead:
Menade inte att hela systemet går över sin kapacitet utan mera att man faktiskt ligger väldigt nära max precis under uppstart men att denna "spik" är snabb och därför ser man den inte på vanliga "effektmätare".
November 19, 2007
SuperNova wrote:
*De flesta aggen är specificerade att leverera den angedda effekten vid låga temperaturer. Tex 500W vid 25°C. Då ett agg i stort sett alltid ligger över detta kommer det således inte kunna leverera 500W (effekten sjunker när temperaturen ökar).
Dom flesta kvalitetsagg (Corsair, Antec, Enermax osv) specar sina agg vid 50C inte 25c
En del verkar tro att nätdelar är som mest efektiva vid 50% load stämmer inte då nyare agg (särskild nätdelar som är 80+ certifierade) har samma efektivitet vid 20% belastning som vid 50% och likaså vid 80%.
Men jag saknar fortfarande en riktigt genomgång samt en artikel här på NH. Den skulle säkert vara uppskattad då man märker gång på gång att en hel del folk går ut och köper på tok överdimensionerade grejer.
February 12, 2003
Kamikazepilot wrote: En del verkar tro att nätdelar är som mest efektiva vid 50% load stämmer inte då nyare agg (särskild nätdelar som är 80+ certifierade) har samma efektivitet vid 20% belastning som vid 50% och likaså vid 80%.
Ledsen, men du är ute och seglar.
[Image Can Not Be Found]
March 14, 2001
Det är korrekt att nätagget inte är exakt lika effektivit vid låg och hög belastning som vid 50%. Men vissa försöker påskina att man bör dimmensionera nätagget så att man ligger runt 50% belastning eftersom att när man närmar sig 80-100% är effektiviteten extremt låg. Egentligen skiljer det sig knappa 3% mellan 50% och 100%, ännu mindre vid 80% (i detta exempel).
Så någon anledning att rekommendera ett väldigt överdimmensionerat nätagg finns inte alls.
June 11, 2001
Jag har också grunnat på det där rätt mycket, men tror att jag har fått ett svar man förstår. Bland annat efter att ha talat med en expert på KTH samt en nästan expert på Vattenfall.
För att förstå tänke jag jämföra med ett kylskåp, som faktiskt debiterar dig 24/7 eftersom det alltid måste vara igång. Om kylskåpet skulle dra 1 500 w (1,5kW) så skulle du förbruka 13 140 kWh (Vattenfall har bekräftat detta.) Däremot så drar inte kylskåpet denna watt, utan det är kylskåpets maxload, dvs i värsta fall dar kylskåpet 1 500 w när du har storhandlat kylvaror. Den övriga tiden så drar du kanske några hundra watt. Normalt brukar man ha en årsförbrukning på 2 500 kWh för en lägenhet, detta skulle motsvara ca 7 st 40W glödlampor dygnet runt (280w*24*365)=2452,8kWh.
Tittar man på detta skulle det innebära att om kylskåpet drog 1500w konstant så skulle man förbruka 13 MWh (Megawatttimmar).
Detta innebär att det watt som nätagget stoltserar med är hur mycket nätagget kan ge, däremot, är det inte angivet om nätagget klarar det under än längre tid eller bara som spikar, det är här skillnaden på kvalitét kommer in. Ett proffsagg klarar att ge minst 80%, oftast mer under en längre tid. Det är här risken för överbelastningen ligger, när ett dåligt nätagg för ofta får en spik så går det lättare sönder eftersom det inte finns några skydd.
Ett proffsaggregat har på dessa ställen flera skydd och separata konverterare. Tänk även på att 1% övervolt och 1Volt över inte är samma sak. Ökar du spänninen på 12V till 13V (8,33 procentenheter, 108,33%) kan du ofta sova lungt. Att däremot öka från 2,1V till 3,1V (47,62 procentenheter 147,62%) är något helt annat.
Det är också viktigt med att nätagget snabbt och utan att orsaka spikar kan ändra, utan att orsaka för mycket svaj för andra enheter, när du tex sätter i en disk eller usb-enhet.
Det är därför viktigt att veta att ditt nätagg kan leverera x watt och inte toppa x watt. Sedan, pga proffsigheten kommer alltid ett starkare och bättre nätagg ange att din watt sjunker, just pga att det inte behöver leverera onödig ström, vilket gör att komponenter blir svalare = slöare fläktar ( också en del andra orsaker).
För några år sedan hade jag en maskin med två hårddiskar och x850 grafikkort. Nätagget var ett Cheftec standard på 450w. Enligt mätare förbrukade datorn 388w i enkla windowsapplikationer och 420 när man krämade med Quake 2.
Mitt system i dag med 1000w Corsair drar 168w när jag besöker några enkla sidor...
March 14, 2001
Behövde du verkligen prata med en expert på KTH och Vattenfall för att komma fram till det där, vad det du nu egentligen har kommit fram till?
Ett kylskåp med en vettig energiklass har en förbrukning på kanske 200-400kWh/år, inga 13000 som du får med ditt exempel.
Att jämför som du gör är också helt fel eftersom ett kylskåp inte går konstant, utan det kyler under en viss period och är helt av resterande. Det har således inget halveffektläge och fulleffektsläge, när kompressorn startar drar den lika mycket effekt hela tiden. Det skiftar en aning med komressortryck och temperatur, men det är försumbart i sammanhanget.
Skulle den gå för fullt hela tiden skulle kylskåpet gå sönder inom snar framtid.
Att man bör överdimensionera nätagget en aning har väl varit känt i årtionden snart. Även det att bättre nätagg hanterar hög belastning bättre, och det av fler anledningar till att det har överbelastningsskydd. Det har för övrigt så gott som alla nätagg, oavsett prisklass.
Skillnad på procent , procentenheter och spänning lär du dig inte av "experterna" ovan va?
Sebbe wrote: Sedan, pga proffsigheten kommer alltid ett starkare och bättre nätagg ange att din watt sjunker, just pga att det inte behöver leverera onödig ström, vilket gör att komponenter blir svalare = slöare fläktar ( också en del andra orsaker).
Ja och det pga effektivitet, inget annat.
Skulle rippelspänningen och andra störningar vara så hög att komponenterna i datorn drar högre ström än normalt skulle spänningen vara så ostabil att datorn inte skulle fungera överhuvudtaget.
June 11, 2001
Snorch wrote: Ett kylskåp med en vettig energiklass har en förbrukning på kanske 200-400kWh/år, inga 13000 som du får med ditt exempel.
Att jämför som du gör är också helt fel eftersom ett kylskåp inte går konstant, utan det kyler under en viss period och är helt av resterande. Det har således inget halveffektläge och fulleffektsläge, när kompressorn startar drar den lika mycket effekt hela tiden. Det skiftar en aning med komressortryck och temperatur, men det är försumbart i sammanhanget.
Sebbe wrote: För att förstå tänke jag jämföra med ett kylskåp, som faktiskt debiterar dig 24/7 eftersom det alltid måste vara igång. Om kylskåpet skulle dra 1 500 w (1,5kW) så skulle du förbruka 13 140 kWh (Vattenfall har bekräftat detta.) Däremot så drar inte kylskåpet denna watt, utan det är kylskåpets maxload, dvs i värsta fall dar kylskåpet 1 500 w när du har storhandlat kylvaror. Den övriga tiden så drar du kanske några hundra watt. Normalt brukar man ha en årsförbrukning på 2 500 kWh för en lägenhet, detta skulle motsvara ca 7 st 40W glödlampor dygnet runt (280w*24*365)=2452,8kWh.
Om du jämför dom markerade texterna så ser du att vi säger i fuktion exakt samma sak, så vad du gnölar om vet jag inte 😛
Jag har konstantmätning i min lägenhet, och mitt kylskåp drar inte en av/max utan ändrar hela tiden efter kylningen, även om det under längre perioder ligger på en låg siffra. Värdet 13 140kWh jag hade var för att man skulle förstå vad 1 500w dynget runt innebar på elräkningen.
Eftersom normalförbrukningen anses vara 2 500kWh per år så skulle 1 500w vara 1 666.667 timmar vilket är 69 dagar och 10 timmar.
March 14, 2001
Spelar roland, det är fortfarande en helt värdelös jämförelse med ett nätagg till en dator.
Det är bara när kylskåpet startar och inte fått upp tryck samt ner temperaturen förbrukningen skiftar, men det gör den varje gång den start så i sammanhanget har det ingen betydelse.
Så förstår fortfarande inte vad det var du kom fram till.
January 9, 2004
Summan av kardemumman är alltså att det är ytterst få datorer som faktiskt behöver ett nätagg på 800W för att fungera normalt.
personligen har jag kört med mitt Antec Earthwatts 500W i 5 år nu och det har inte vart några problem ens med senaste riggen med bland en överclockad I7a och ett HD4870 pressat till MAX 🙂
Köp ett 650W agg 80+ certifiering så klarar du i princip allt 🙂
1 Guest(s)