September 27, 2002
Har ett förslag...
Man borde kunna bli moderator över sitt ämne i köp och sälj
Typ postar jag
"Den här produken är skit dålig .........................."
"Du lurar folk, det här ska högst kosta ........."
Annat "skit" och oseriösa bud
Så kunde man ta bort det direkt utan att behöva skrika på moderator
Tror det skulle göra köp & sälj forumet lite mer seriöst
April 1, 2001
Det hade nog varit ganska smidigt ja. Men det finns ingen sådan funktion tillgänglig i den officiella releasen av forumet.
Fast vi hoppas på att slippa det i fortsättningen. Det är mycket enkelt, sköts det inte på ett snyggt sätt i fortsättningen så kan vi inte ha Köp & Sälj kvar, tyvärr...
June 18, 2001
fösvinner köp&sälj så dör forumet rätt kvickt. det som håller det i liv, och därför jag är här. väldigt synd att det postas mkt strunt, men ibland blir man rätt irriterad på folk som försöker blåsa andra, man vill ju inte råka ut för det själv heller. aja, tillbaka med köp o sälj!! saknar det redan!! 😀
creds till alla admins
March 18, 2001
helt klart bra att det oseriösa försvinner. Jag tycker dock att det försvinner en viktigt funktion också, prismedvetna personer ges inte chansen att hjälpa de inte lika prismedvetna. Jag har bytt datordelar ungefär som jag byter kalsonger och vet därför att man ALLTID förlorar på en datapryl. Jag har ofta sett att vissa (ganska många faktiskt) försökt att sälja delar som inte är så nya för kraftiga överpriser. Eller hänvisat till blocket. Jag tycker att det är väldigt dålig stil och skulle gärna vilja se någon form av kontroll av just detta. Ett forum där folk är ärliga och sätter pris i relation till vad varan kostar idag och även komma ihåg att det de säljer faktiskt är begagnat. Det är inte alla som har samma koll på vad som är prisvärt och inte...
March 17, 2002
March 17, 2002
Öwall wrote: [quote=High Density]Skulle man inte kunna fixa så att efter första posten så låses tråden automatiskt,på så sätt blir man tvungen att kontakta säljare/köparen via mail eller PM vid intresse.
då försvinner ju hela auktionsmomentet.
Men det är inget auktions forum utan köp/sälj,kommer då att fungera mer som med köp/sälj annonser i en tidning.
June 30, 2002
Egna personliga tankar:
Ibland är det oseriösa inlägg på köp&sälj, självklart. Finns det någon här på forumet som kan ställa sig upp och säga att man aldrig har postat ett halvt oseriöst inlägg på ett forum? Om det inte tillåts att man diskuterar ett pris på en vara, då försvinner en hel del av tjusningen med detta forum. Saker som jag personligen reagerar på, det är när någon bjuder ut en pryl som kostar t.ex. 2000:- ny, och någon bjuder en hundring... Sådana bud anser jag att det måste vara tillåtet att kommentera eftersom det bara sänker trovärdigheten för forumet.
De allra flesta av oss lägger bud på varor och frågar även efter andra datorprylar, ibland blir det affärer av och ibland inte. Visst är det trevligast och enklast när det finns ett utsatt pris, om priset då är rimligt så brukar varorna försvinna snabbt. Men ibland skapar en tråd vidare samtal, och eftersom alla inte har lika bråttom att bli av med eller handla varor så fyller även dessa sin funktion.
De som vill sälja någonting men inte tar mod till sig att göra affär med de som är beredda att köpa, tja de får ju skylla sig själva. Antingen hittar de någon annan som är beredd att betala det de vill ha eller så sjunker priserna och de förlorar på kuppen. De som vill köpa men tycker att priset är för högt, de får avvakta tills dess att priserna har sjunkit till deras nivå. Jag har besökt många forum genom åren och NH köp&sälj tillhör definitivt inte det värsta. Däremot märker man lätt att det finns blandade åldrar, och ett visst överseende tror jag att vi måste ha med detta. Om problemet blir stort, varför inte lägga till en par fält i registreringen: Namn och adress. Varnad och kanske t.o.m. avstängd medlem får då svårare att byta alias, och är man beredd att köpa och sälja måste man ju också vara beredd att lämna ut sin adress.
Mina egna personliga tankar...
//RoadRunner alias Sture Eklund
April 1, 2001
High Density wrote: Skulle man inte kunna fixa så att efter första posten så låses tråden automatiskt,på så sätt blir man tvungen att kontakta säljare/köparen via mail eller PM vid intresse.
Det skulle gå att ordna, och jag har funderat på saken också. Men då försvinner själva fördelen med ett forum, att om en snubbe ställer en fråga så slipper 10 st till ställa samma fråga, eftersom alla ser hela diskussionen så att säga. Fast detta skulle ju vara ett alternativ om det inte kan skötas på ett snyggt sätt.
Detta med prismedvetenhet osv. Det bästa om man vill hjälpa till är att kontakta en köpare/säljare privat. Det blir för mycket oseriöst tjafs i ett forum annars.
March 17, 2002
Iceman wrote: [quote=High Density]Skulle man inte kunna fixa så att efter första posten så låses tråden automatiskt,på så sätt blir man tvungen att kontakta säljare/köparen via mail eller PM vid intresse.
Det skulle gå att ordna, och jag har funderat på saken också. Men då försvinner själva fördelen med ett forum, att om en snubbe ställer en fråga så slipper 10 st till ställa samma fråga, eftersom alla ser hela diskussionen så att säga. Fast detta skulle ju vara ett alternativ om det inte kan skötas på ett snyggt sätt.
Om man ger trådskaparen möjlighet att redigera sitt inlägg kanske man kan minimera det till att endast 5 personer ställer samma fråga.
February 25, 2002
Jag håller med roadrunner ovan!
när man vill sälja något så är det helt klart bäst att de som är intresserade (oavsätt hur mycket/lite de är villiga att betala) måste få diskutera produktens pris, skick, etc. (har ni aldrig prutat förut?) Och vart är då den bästa platsen att diskutera detta? jo i samma tråd så klart, sedan när man väl diskuterat och någon blir riktigt intresserad så kan han/hon ta kontakt privat med säljaren.
det är ju det som är tjusningen med att sälja i forum annars kan man lika gärna gå till qxl, blocket, tradera osv. Men då kostar det genast pengar vilket är en fördel med forum att det är gratis, och det tycker jag att man ska uppskatta, och det kan ju i sin tur användas som en hållhake dvs "var tacksamma för vad ni får, det är ju trots allt gratis"
Men allt kan göras bättre och, kunde man inte utveckla och förbättra saker och ting så skulle det vara meningslösta att ens skapa dem.
/Markus Palm
AMD XP 2400+@2.0GHz 39c idle, Syntax SV400 ATA133, Maxtor 120 GB, Maxtor 20 GB,
512 MB DDR pc3200, Gef4 ti4800 vivo 128 MB, Sony 24/10/40, Pioneer DVD 16x, i en röd och silvermålad midi ATX-låda...
October 15, 2001
Jag förstår inte varför man inte får diskutera prissättningen i köp och sälj forumet. Jag ser ofta folk som försöker sälja saker till kraftigt överpris. Bara för att de köpte varan för ett år sedan för ett visst pris betyder inte att det är värt det nu. Det minsta man kan begära är att priset understiger det man får ge för produkten i handeln.
Jag måste säga att jag upplever hutlösa priser och försök att lura på okunnigt folk omodärna produkter till skyhöga priser som ett större problem än de oseriösa inläggen. Ska man sälja saker på NH ska man inte försöka lura folk. Då tycker jag det är rätt att hänvisa dem till blocket. Samma sak gäller förstås köparna. Men att påpeka för säljaren att en vara har ett visst pris i handeln tycker inte jag är att betrakta som oseriöst utan snarare som konsumentupplysning. Något som ju NH sysslar ganska mycket med.
1 Guest(s)