Korrekturläsning av nyheter.|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Korrekturläsning av nyheter.
TrumJalle
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 1, 2004 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

Kära nyhetsredaktörer!

Jag är en äcklig språkpolis (dock har jag ingen utbildning i språkvård men väl ett hum om vad som anses korrekt) och nu börjar det bli dags för utryckning. Jag upplever det inte som om ni korrekturläser de nyheter ni postar. Det är ofta syftningsfel och felstavningar. Ibland används ord som egentligen har annan betydelse än vad som menas i texten.

Lär er dessutom skilja på "deras" och "sin". Exempel från nyhet postad tidigare under kvällen:

"...Det mest troliga är dock att de vill åt hårddisken som sitter i och sätta i deras egna maskiner."

Det bör ju skrivas:

"...Det mest troliga är dock att de vill åt hårddisken som sitter i och sätta i sina egna maskiner."

(Om man vill vara riktigt elak så verkar det dessutom som om det rör sig om EN enda hårddisk som ska sitta i FLERA maskiner, vilket ju är fysiskt omöjligt).

Tyck gärna att jag klagar för småsaker, men faktum är att jag och säkert många med mig, tar en genomarbetad text på större allvar. Hela sidan får därmed en mer proffsig framtoning och högre status bland världens hårdvarusidor uppnås (förhoppningsvis).

Ps. Jag har läst igenom detta inlägg innan jag postade det. Om innehållet ändå innehåller fel så hänvisar jag till den sena timman. wink ds.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
658203
July 1, 2004 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

Hmmm...

Jag håller faktiskt med där.
Vissa av killarna som skriver nyheterna har jag skickat en och annan pik till. 😉

Det är viktigt att hålla språket så korrekt det går när det gäller nyheterna för det är vårt ansikte utåt på många sätt.
Kritiken här är relevant i mina ögon...dock inte min kritik för en del känner redan till det. 🙂

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
658276
July 1, 2004 - 5:28 am
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med fullständigt. Att titta igenom nyheten en eller två extra gånger innan den postas tar inte så lång tid ;).

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
658389
July 1, 2004 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Bra att du påpekade det.. har oxå tänkt göra det...

Men NHs fel e ingenting jämfört med Aftonbladets o Expressens...
Ser ju stavfel i nästan varenda artikel.. specielllt på Atonbladet... 🙄

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
658502
July 1, 2004 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Bra att du påpekade det.. har oxå tänkt göra det...

Men NHs fel e ingenting jämfört med Aftonbladets o Expressens...
Ser ju stavfel i nästan varenda artikel.. specielllt på Atonbladet... 🙄

det är nog bara för att de har så brottom att vara först ut med artikeln om att "BB-Linas bröst sprack" eller nåt

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
658506
July 1, 2004 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi är fullt medvetna om de brister som kan finnas i vårt svenska språk och jag förstår om vissa stör sig mer på detta än andra.
Jag kan personligen erkänna att jag definitivt inte är ett ess på svenska när det gäller syftningar, särskrivningar osv. Även om man finslipat kunskaperna en del genom åren på NH.. 😉
Men tyvärr är det inte så enkelt att göra något åt så här pass sent i livet (blir ju för fasen 22 i år.. :o).

Nä men skämt o sido så har vi tagit in två korrekturläsare som hjälper oss med både recensioner/artiklar och nyheter. Det förstnämnda går alltid genom en korrekturläsare innan det publiceras, även om det såklart finns undantagsfall.
Men just nyheter är lite knepigare då det ofta är impulsiva texter som inte alltid är så planerade. Finns det då ingen korrekturläsare i närheten blir det att man får posta nyheten ändå.

Tyvärr är det inte så ofta man hittar en duktig skribent som även är riktigt vass på svenska. Där kan vi faktiskt också hinta om de större förlagen som inte hade varit någonting utan sina korrekturläsare...
Tyvärr har vi inte medel att ha fasta skribenter, än mindre korrekturläsare, så vi får göra det bästa av situationen.

Vad jag kan säga är att vi försöker skriva vårt material på bästa sätt och förhoppningsvis blir det bara bättre.
Dock kommer det säkerligen att dyka upp flera missar i vårt material redan denna vecka och jag hoppas att man kan leva med detta.

Vad vi gärna önskar är även att man inte tar upp stavfel eller språkfel i forumstrådarna för nyheterna. Det både förstör för tråden och för nyhetsskaparen, skicka då hellre ett mail direkt till skribenten. Faktafel däremot ska absolut tas upp i forumstrådarna. Vissa sajter tycker det är fel men personligen tycker jag inte det är mer än rätt och det håller oss som skribenter på tårna.. 😉

Sist men inte minst är alla välkomna att ansöka som korrekturläsare på NH, för som ni ser har vi alltid plats för fler. 🙂

Trots att detta blev lite långt känns det som jag missat något.. men jag hoppas mitt svar gett någon bättre inblick i vår situation.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
659062
July 1, 2004 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag och Anton är lika gamla. 😀 🙄

Men åter till topic, ett litet tips för att motverka stavfel och till viss del även felskrivningar rent gramatiskt är att först skriva texten med nyheten i en ordbehandlare som t.ex. Word eftersom rättstavningsfunktionen och den gramatiska delen i det programmet trots allt fungerar rätt bra, sedan är det bara att använda copy/paste till stället där ni publicerar nyheten. 🙂

//Steel

Anton Karmehed
Admin
659189
July 2, 2004 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: Jag och Anton är lika gamla. 😀 🙄

Men åter till topic, ett litet tips för att motverka stavfel och till viss del även felskrivningar rent gramatiskt är att först skriva texten med nyheten i en ordbehandlare som t.ex. Word eftersom rättstavningsfunktionen och den gramatiska delen i det programmet trots allt fungerar rätt bra, sedan är det bara att använda copy/paste till stället där ni publicerar nyheten. 🙂

//Steel

Den tekniken är välanvänd men tyvärr är det ett litet problem, litet förvisso men något irriterande. Vårt nyhetsscript slår bakut när man får med words taggar för teckensnitt osv. Varav vi inte kan kopiera in från word direkt till nyhetsscriptet för då blir det inte vackert på förstasidan.
När man använder word får man innan man kopierar in det i nyhetsscriptet kopiera in det i en texteditor som inte anger taggar, som t.ex. anteckningar. Det blir lite omständigt men som sagt var, nyhet brukar i alla fall jag kolla på detta sättet. Då nyheter ofta skrivs lite snabbare än artiklar blir det även större risk för slarvfel.

TrumJalle
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
659210
July 2, 2004 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

Anton!

Låt mig först förtydliga: mitt inlägg var inte, på något sätt, menat som ett personligt påhopp på någon av medarbetarna på Nordichardware.se!
Anledningen till att jag skrev i forumet och inte skickade privata mail till de personer som skriver nyheterna var att jag ville göra alla er, som är involverade i skapandet av en av Sveriges ledande hårdvarusiter, uppmärksamma på mina tankar. Eftersom rubriken på detta forum är: "Feedback/ideer/tankar om NordicHardware" ansåg jag att det var här mina tankar skulle ventileras.

Min förhoppning var att det skulle tas emot som ett inlägg i den debatt som jag förutsätter att ni för internt om hur ni som sida ska kunna utvecklas, bli ännu bättre och få fler läsare. Min tanke var att ni skulle ses som än mer professionella och seriösa om nyhetstexterna var på en högre nivå. Naturligtvis ser jag det något småaktiga i mitt inlägg och att jag nog uppfattas som en"besserwisser", de flesta av era läsare bryr sig säkerligen ganska lite om hanteringen av språket och därför är "problemet", i dagsläget, troligen ganska litet.

Anton Karmehed
Admin
659473
July 2, 2004 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

TrumJalle wrote: Anton!

Låt mig först förtydliga: mitt inlägg var inte, på något sätt, menat som ett personligt påhopp på någon av medarbetarna på Nordichardware.se!
Anledningen till att jag skrev i forumet och inte skickade privata mail till de personer som skriver nyheterna var att jag ville göra alla er, som är involverade i skapandet av en av Sveriges ledande hårdvarusiter, uppmärksamma på mina tankar. Eftersom rubriken på detta forum är: "Feedback/ideer/tankar om NordicHardware" ansåg jag att det var här mina tankar skulle ventileras.

Min förhoppning var att det skulle tas emot som ett inlägg i den debatt som jag förutsätter att ni för internt om hur ni som sida ska kunna utvecklas, bli ännu bättre och få fler läsare. Min tanke var att ni skulle ses som än mer professionella och seriösa om nyhetstexterna var på en högre nivå. Naturligtvis ser jag det något småaktiga i mitt inlägg och att jag nog uppfattas som en"besserwisser", de flesta av era läsare bryr sig säkerligen ganska lite om hanteringen av språket och därför är "problemet", i dagsläget, troligen ganska litet.

Jag skrev i mitt inlägg att det kändes som att jag missat något, nu kom jag på vad det var. 🙂
Skulle säga att just ett sådant här inlägg absolut hör hemma i forumet och just då i feedback avdelningen. Av just ovan nämnda anledningar.
Jag tror jag tagit ditt inlägg på rätt sätt och det är som helt befogad konstruktiv kritik.
Att skapa separata trådar om det i detta forumet är absolut inte fel då flera kan vara med och ventilera sina åsikter. Det jag syftade på i mitt inlägg var när personer direkt lägger ett inlägg i en nyhetstråd (tråd som skapas av vårt nyhetsscript för att diskutera själva nyheten) som bara handlar om eventuella slarvfel.
Det är i detta avseende som jag inte tycker det passar.
Har t.ex. varit med om att någon skrivit "Det ska väl inte stå "grafikkortet var väldigtbra", nu får ni skärpa er".
Att direkt klaga på ett missat mellanslag i nyhetstråden gagnar ingen.. detta är ett skräckexempel men bara för att visa vad jag menar. 🙂

Men denna tråd är ju skapad i syfte att få en diskussion kring ett problem på NH och det välkomnar jag med öppna armar! Det är bara kul att se folk som har åsikter.
Jag har för övrigt varit i kontakt med min beskärda del besserwissers och du är inte en av dem. 😉

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
659542
July 2, 2004 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var visst jag som trampat i klaveret den här gången 🙂

Jag är inte heller ett ess i Svenska och när det är dags för lite nyhetskriverier är tiden knapp och man har helt enkelt inte tid att vänta på att korrarna ska vakna eller ha tid för att läsa igenom texten man har skrivit ner. Nyheten måste ut snabbt, dels för att den fortfarande måste vara en nyhet och sen vill man hoppa på nästa nyhet så fort som möjligt.

Men jag ska försöka bättra mig och inte skriva nyheterna så sent på dagen, endast kaffet håller mig vaken :P.

Observera att jag absolut inte ser detta som ett personligt påhopp utan mer som en ringklocka på att jag kanske skulle se på vad jag skriver innan jag trycker på "Send" knappen

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
659561
July 2, 2004 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

HuGGe wrote: Det var visst jag som trampat i klaveret den här gången. 🙂

Ähhh...det var inte så farligt. 🙂
En viss chefsredaktör har ju klantat sig med att missa och sätta topic på en nyhetstråd. 😉 😀
Det var inte helt lätt att läsa i den tråden kan jag säga. 🙂

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
659660
July 2, 2004 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe.. alla måste ju vara sämst på något 😉

Huvudsaken är iallafall att budskapet når ut till folket.

Shlumpen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1302
659879
July 2, 2004 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

HuGGe: Du kan alltid slå en pling på IRC om du behöver hjälp och moraliskt stöd nån gång... 🙂

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
660102
July 3, 2004 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Om jag vill ha kärlek, värma och närhet då? kan jag bara hajlajta dig eller får jag söka mig till Coore som vanligt? 🙂

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
666407
July 11, 2004 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag stör mig inte så mycket faktiskt, jag får ju den info jag vill ha genom nyheten, men jag förstår om folk vill att det ska vara helt rätt.
Sen är det inte heller så lätt det här med grammatik och allt vad Skiroys katt heter. :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 385
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL