November 29, 2001
Callister wrote: Snubben från 64bits har tydligen fått något inlägg raderat?
Han har skrivit totalt 2 inlägg, men 1 "finns" bara?
För att förtydliga: det som ni ser är är hans andra inlägg. Dvs. det är ingen som har gått och raderat hans svar på mitt inlägg eller något i den stilen.
Vad hans första inlägg på NH handlade om och varför det blev raderat har jag tyvärr ingen aning om.
October 23, 2003
UndaC wrote: [quote=nizenco]
Eftersom du lägger fram dina åsikter så delikat känner jag mig tvingad att kommentera dem.
För det första existerar inte någon sådan pakt du beskriver, varför SweClockers och Fragzone inte vill länka till er får ni fråga dem om, vi har dock mycket goda kontakter med båda. Anledningen till att vi på 64bits inte länkar till er vet ni mycket väl om, vill ni diskutera det öppet, säg till (dock antar jag att ni inte vill det). Vi har sagt vad vi tycker vid ett flertal tillfällen, senast i höstas när Anton tog kontakt med mig och Jonas (någon vecka innan SM började, strategiskt val från er sida…?). Och när flertalet sidor väljer att inte länka till er kan ni inte bara skylla ifrån er med pakter hit och dit, det har en anledning...
Så att uttrycka dig som du gör tycker jag bara är löjligt.
Hej nizenco.
Jo det var kanske lite klumpigt uttryckt av mig. 64bits och Swec slutade länka ganska exakt samtidigt det var mest därför jag trodde det var något ni kommit överens om (eftersom vi då det hände inte hade gjort något speciellt, dock är jag ju medveten om att det långt tidigare skett en del oegentligheter).
Som du kanske vet är jag relativt "ny" på NordicHardware, ny som i jag har bara jobbat här i två år, men under min tid här jag vi mig veterligen inte gjort något för att stöta oss med varken er eller Sweclockers? (Givetvis förstår jag att du bara kan svara för dig och 64 bits.)
Jag är inte till 100% insatt i vad som hänt tidigare, vad jag förstått handlar mycket av de onda känslorna om att NH spammade när vi var en nystartad site för flera år sedan?
Sen var det ju en lång rad otrevliga incidenter med en av våra f.d. medarbetare men de stod för honom personligen och drabbade oss lika mycket som alla andra. (Vi behöver ju inte hänga ut någon här men jag förmodar att du vet vem jag syftar på?)
Men om du har kritik som du vill framföra eller om du vill avslöja anledningarna bakom varför ni inte länkar så är jag (och förmodligen de nyfikna läsarna här) all ears. Det skulle vara kul att höra i klartext exakt vad som ligger bakom. Om det är något som vi aktivt, än idag dvs, gör som retar upp er så får vi givetvis se över vad det än är och se om det är rimlig kritik.
Som jag ser det är NH, Swec och 64bits tre ganska olika sidor alla med sin egen karaktär och inriktning. Så personligen hade jag tyckt det var jätteskoj om vi alla delade länkar med varandra.
Rent personligen, som biträdande chefsredaktör, har jag lite svårt att veta hur jag ska hantera situationen. Jag har aldrig uppfattat, under den tid jag jobbat på NH, att vi skulle ha gjort något för att reta upp någon. Så du får ursäkta om jag spekulerade för vilt med mitt "pakt-uttalande" men så länge ingen av er (Swec, 64bits eller fragzone) säger öppet exakt var problemet ligger så vet jag inte bättre än mina vilda spekulationer.
MVH
/Anton Nilsson
Biträdande Chefredaktör
För det första finns det ingen "pakt" eller vad ni vill kalla det, det finns inga "hemliga" överenskommelser. Och på 64 finns det inga regler om till vilka sidor man får och inte får länka till, det är upp till var och en som uppdaterar nyheterna.
För det andra skriver jag det här enbart för att Anton bett mig att öppet förklara situationen (från min sida).
Jag bara som sagt bara prata för mig personligen, inte för FZ, inte för SC, inte för övriga på 64. Men anledningarna till att länkning inte sker i den skala som den kunde ha gjort från min sida är till viss del spam (ett tag hittade man era länkar i princip varenda forumstråd, på andra sidor), hot (om våld och stämningar), anklagelser om fusk och annat utan någon som helst grund. Och visst, mycket av detta skedde från två personer, men att skylla ifrån sig hjälper föga, inte heller att låtsats som att ingenting har hänt. Om ni är så måna som ni verkar om att få ändring på situationen varför inte försöka göra något åt det, och ta första steget mot en lösning? När förtroendet är kört i botten byggs det inte upp på en vecka, och inte heller av sig självt.
Ytterligare en sak är ödmjukhet, att till exempel skriva att ni är ”störst”, ”ledande” och liknande alienerar er bara ytterligare. Nu har jag inte fräscha siffror från er (eller SC för den delen). Men uppskattningsvis ligger ni på 150 GB trafik / mån och SC på runt 900, alltså 6 ggr större! Visst, trafiken är inte det primära, men det samma gäller övriga mätningar, SC är störst, har i princip alltid varit störst om kommer att vara störst ett bra tag framöver.
Eftersom jag inte är ute efter någon pajkastning vilket en vidare diskussion säkerligen kommer att leda till kommer jag varken fortsätta läsa eller skriva i denna tråd. Vill någon på NH ta kontakt med mig vet ni vart ni får tag på mig.
//Nicas
November 29, 2001
nizenco wrote:
För det första finns det ingen "pakt" eller vad ni vill kalla det, det finns inga "hemliga" överenskommelser. Och på 64 finns det inga regler om till vilka sidor man får och inte får länka till, det är upp till var och en som uppdaterar nyheterna.
För det andra skriver jag det här enbart för att Anton bett mig att öppet förklara situationen (från min sida).
Jag bara som sagt bara prata för mig personligen, inte för FZ, inte för SC, inte för övriga på 64. Men anledningarna till att länkning inte sker i den skala som den kunde ha gjort från min sida är till viss del spam (ett tag hittade man era länkar i princip varenda forumstråd, på andra sidor), hot (om våld och stämningar), anklagelser om fusk och annat utan någon som helst grund. Och visst, mycket av detta skedde från två personer, men att skylla ifrån sig hjälper föga, inte heller att låtsats som att ingenting har hänt. Om ni är så måna som ni verkar om att få ändring på situationen varför inte försöka göra något åt det, och ta första steget mot en lösning? När förtroendet är kört i botten byggs det inte upp på en vecka, och inte heller av sig självt.
Ytterligare en sak är ödmjukhet, att till exempel skriva att ni är ”störst”, ”ledande” och liknande alienerar er bara ytterligare. Nu har jag inte fräscha siffror från er (eller SC för den delen). Men uppskattningsvis ligger ni på 150 GB trafik / mån och SC på runt 900, alltså 6 ggr större! Visst, trafiken är inte det primära, men det samma gäller övriga mätningar, SC är störst, har i princip alltid varit störst om kommer att vara störst ett bra tag framöver.
Eftersom jag inte är ute efter någon pajkastning vilket en vidare diskussion säkerligen kommer att leda till kommer jag varken fortsätta läsa eller skriva i denna tråd. Vill någon på NH ta kontakt med mig vet ni vart ni får tag på mig.
//Nicas
Hej igen och tack för ditt svar.
Även om du inte läser eller svarar på detta tänkte jag själv flika in några kommentarer för NH's läsare främst.
Vad det gäller spam så har vi inga problem att erkänna det. Folk var gröna när NH var nystartat (jag var inte med på den tiden) och tyvärr gick "marknadsföringen" överstyr och resulterade i spam. Någon sådant har inte mig veterligen skett på flera år så personligen anser inte jag att vi ska behöva sota för det i all framtid.
Anklagelserna om fusk tror jag (men jag är inte säker så rätta mig om jag har fel) gäller att det uppdagades att flera användare hade många inloggningsnamn på ert forum. Anledningen att vi över huvud taget tog upp det var för att det pekades ut att flera användare had emånga inloggningar här på NH. Också detta hände för flera år sedan och var mig veterligen en isolerad incident.
Angående ödmjukhet så tycker jag att vi är rätt ödmjuka. Vi skriver "ledande" för att vi anser att vi är ledande vad det gäller redaktionell verksamhet. Både vad det gäller längd, mängd och kvalitet på recensioner. Men i slutändan är det bara en slogan, inte så mycket att haka upp sig på i mina ögon.
"Störst" skriver vi bara om det gäller hela vår community (alla NG-siter + NH-siterna) tillsammans har mer fler besökare än 64bits och Swec tillsammans. (Att räkna GB/månad är egentligen helt tokigt eftersom Swec har ett filakriv medan varken ni eller vi har det.) Om någon finner det provocerande att vi har ett visst antal besökare är det inte mycket jag kan göra åt saken.
När det kommer till att försöka bättre situationen så har jag personligen skickat e-mails till både dig och dina nyhetsredaktörer (och även andra nämnda siter). I dessa e-mails var jag ödmjuk, bad om ursäkt för misstag vi begått och försökte lägga grunden till om inte ett samarbete så i alla fall en mer vänskaplig konkurrens.
Från andra siter fick jag svar (om än tvetydiga och som senare mynnade ut i ingenting), från dig fick jag inget svar alls.
Jag insinuerar inte att det på något sätt är din "plikt" att svara på mina e-mails men det blir ganska paradoxalt när du nu säger att vi borde göra något för att "ta första steget mot en lösning".
1 Guest(s)