Layout på förstasidan|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Layout på förstasidan
rejser
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 11, 2004 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att förstasidan skulle bli mer lättläst och överskådlig, speciellt för folk med små skärmar/låg upplösning, om ni skippar rutan med Senaste i forumet, Nyhetsrubriker osv. Så vitt jag kan se fyller den inget större syfte; senaste i forumet skulle lika gärna kunna ligga i vänsterspaltet tillsammans med NG-nyheterna, de vanliga nyhetsrubrikerna finns redan på förstasidan och är ganska lättöverskådliga ändå, länkarna till testlabbet och prisguiden tar bara onödig plats eftersom de redan finns i toppmenyn och inte direkt tillför något.
Men det är bara vad jag tycker...

Må väl

/ rejser

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
506638
January 11, 2004 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker däremot det borde finnas en större ruta för senaste foruminlägg typ 30 senaste eller nåt.
Och ett tips är väl att skaffa en ny skärm, det är ju ändå 2000-talet vi lever i 🙂

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
506658
January 12, 2004 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Jag tycker däremot det borde finnas en större ruta för senaste foruminlägg typ 30 senaste eller nåt.
Och ett tips är väl att skaffa en ny skärm, det är ju ändå 2000-talet vi lever i 🙂

Håller verkligen med. "Senaste foruminläggen" är ju guld!
Och vilka sitter med 15" i 800x600 i dagsläget? Inte majoriteten iaf.

Anpassa sidan för 1600x1200! 🙂

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
506665
January 12, 2004 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

ja större ruta för senaste forumsinläggen

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
506680
January 12, 2004 - 12:56 am
sp_Permalink sp_Print

Mer plats för den, håller med.

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
506689
January 12, 2004 - 1:30 am
sp_Permalink sp_Print

Absolut, fler ska det vara!

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
506690
January 12, 2004 - 1:42 am
sp_Permalink sp_Print

Det kommer snart stora förändringar och då kan vi se om det går att lösa era önskemål på något snyggt sätt.

Något vi inte kommer att göra är att optimera siten för låga upplösningar. Höj upplösningen eller skaffa en bättre monitor istället. 😉 Precis som att vi inte optimerar för modemare.

Vi vill leverera en så rik upplevelse som möjligt. Tyvärr sker det på vissa användares bekostnad (dvs de med sämre utrustning). Det är i grund och botten samma övervägande som en speltillverkare måste göra: vill vi göra ett snyggt och häftigt spel eller vill vi göra ett spel som tom. går att spela i mjukvarurendering.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
506846
January 12, 2004 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Det kommer snart stora förändringar och då kan vi se om det går att lösa era önskemål på något snyggt sätt.

Något vi inte kommer att göra är att optimera siten för låga upplösningar. Höj upplösningen eller skaffa en bättre monitor istället. 😉 Precis som att vi inte optimerar för modemare.

Vi vill leverera en så rik upplevelse som möjligt. Tyvärr sker det på vissa användares bekostnad (dvs de med sämre utrustning). Det är i grund och botten samma övervägande som en speltillverkare måste göra: vill vi göra ett snyggt och häftigt spel eller vill vi göra ett spel som tom. går att spela i mjukvarurendering.

Det är ju snällt. Att man ska få sitta och surfa på en seg sida. =/

Då kan man ju lika bra vara på swec. :banghead:

Anton Nilsson
Member
Medlem
507182
January 12, 2004 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=UndaC]Det kommer snart stora förändringar och då kan vi se om det går att lösa era önskemål på något snyggt sätt.

baah, skaffa bredband =)

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
507195
January 12, 2004 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Dehman][quote=UndaC]Det kommer snart stora förändringar och då kan vi se om det går att lösa era önskemål på något snyggt sätt.

baah, skaffa bredband =)

Fortfarande väldigt många Svenskar som inte har möjlighet till det om man inte är miljonär och bygger nätet dit man bor själv.

Jag har bredband i min studentlya men hemma hos päronen finns det fortfarande inte ens möjlighet att få det, de bor i en by med lite under 1000 invånare så det är inte så intressant att bygga ut där för bolagen.

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
507202
January 12, 2004 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Telia ADSL? Funkar näst intill överallt idag skulle jag tro. Eller ISDN. Lite snabbare än modem iallafall.

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
507211
January 12, 2004 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara ni anpassar sidan efter 1024x768 så blir jag nöjd. Fast jag håller med killen om att de senaste foruminlägge tar för stor plats. Jag ser hellre att de hamnar till höger eller vänster, där reklamen och nyheterna från andra sidor nu är.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
507216
January 12, 2004 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

DraGoN wrote: Telia ADSL? Funkar näst intill överallt idag skulle jag tro. Eller ISDN. Lite snabbare än modem iallafall.

Jo, Telia funkar på många ställen men inte i min hemort.

Ligger en telestation i byn som har optiska kablar men fuletelia bygger inte om den så byborna kan få glädje av bandbredden som är fram till den 👿

Anton Nilsson
Member
Medlem
507234
January 12, 2004 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

radiobredband, sattelit?

senaste vi hade en poll visade det sig att mindre än 10% fortfarande sitter på modem, den pollen gjordes för ett år sen så nu lär siffran vara runt 5% med tanke på att näten byggts ut ganska kraftigt (bland annat gjorde de ett ordentligt utbygge nu i nyårsskiftet)

precis som att John Carmack inte kan sitta och tänka på alal med integerat Intel Extreme Graphics när han kodar Doom 3 går det inte heller att vi gör sidan optimal för skärmar från 80 talet och gamla analoga modem

givetvis kommer sidan att funka även med denna utrustningen, det kommer inte vara någon jätteskillnad mot nu för den delen heller

men förr eller senare måste vi ju anpassa oss efter tiden

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
507270
January 12, 2004 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: radiobredband, sattelit?

senaste vi hade en poll visade det sig att mindre än 10% fortfarande sitter på modem, den pollen gjordes för ett år sen så nu lär siffran vara runt 5% med tanke på att näten byggts ut ganska kraftigt (bland annat gjorde de ett ordentligt utbygge nu i nyårsskiftet)

precis som att John Carmack inte kan sitta och tänka på alal med integerat Intel Extreme Graphics när han kodar Doom 3 går det inte heller att vi gör sidan optimal för skärmar från 80 talet och gamla analoga modem

givetvis kommer sidan att funka även med denna utrustningen, det kommer inte vara någon jätteskillnad mot nu för den delen heller

men förr eller senare måste vi ju anpassa oss efter tiden

Jag menade inte det som kritik mot er/dig, givetvis får ni ju anpassa sidan efter den modernare tekniken.
Det är ju en del av konkuransen mot andra sidor, ni måste ju behålla er position och försöka skaffa fler "kunder" som vilket företag som helst.
Bara påpekade att det faktistk inte är jättesjälvklart med bredband överallt, byn jag pratar om ligger ändå på västkusten ca 1,5 mil norr om Halmstad, tänk då på hur det är i ännu värre glesbyggd.

Sattelit som du nämner fungerar ju än så länge som så att du måste ladda upp via modem väl?
Och radiobredband på längre sträckor anser i alla fall inte jag som särkilt tillförlitligt än, har varit på tal i byn men de konstaterade att det inte var värt pengarna det skulle kosta att bygga ut det i byn i förhållande med driftsäkerheten som gällde då för något år sedan.

rejser
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
507298
January 12, 2004 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har varken låg upplösning eller dålig bandbredd, jag tycker bara hela rutan är i vägen. Dessutom är platsen som ges åt forumsinläggen för liten för att man ska se vad det handlar om i många fall, så om rutan ska finnas kvar kan ni i alla fall skippa länkarna till prisguiden och testlabbet och i stället utöka platsen som ges åt forumsinläggen, så att man får ut något av det.

Anton Nilsson
Member
Medlem
507314
January 12, 2004 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote:
Jag menade inte det som kritik mot er/dig, givetvis får ni ju anpassa sidan efter den modernare tekniken.
Det är ju en del av konkuransen mot andra sidor, ni måste ju behålla er position och försöka skaffa fler "kunder" som vilket företag som helst.
Bara påpekade att det faktistk inte är jättesjälvklart med bredband överallt, byn jag pratar om ligger ändå på västkusten ca 1,5 mil norr om Halmstad, tänk då på hur det är i ännu värre glesbyggd.

Sattelit som du nämner fungerar ju än så länge som så att du måste ladda upp via modem väl?
Och radiobredband på längre sträckor anser i alla fall inte jag som särkilt tillförlitligt än, har varit på tal i byn men de konstaterade att det inte var värt pengarna det skulle kosta att bygga ut det i byn i förhållande med driftsäkerheten som gällde då för något år sedan.

Ingen fara, det är bara bra om ni säger hur ni känner och tycker så att vi får en bättre bild av vad ni har förönskemål på sidan.
Jag är också medveten om problemen med bredband. Mest medveten av alla är nog vår chefsredaktör. Det enda han kan få där han bor är sattelit 128 kbs ner och modemhastighet upp. Men med tanke på priset man får betala så är det ju inte riktigt lönt.

Själv sitte rjag och väntar på att telia ska öppna portarna på sina snabbare tjänster. Nätet är utbyggt för 8 MBit där jag bor med de vägrar öppna kranen av någon sjuk anledning. 🙁

Anton Nilsson
Member
Medlem
507322
January 12, 2004 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

rejser wrote: Jag har varken låg upplösning eller dålig bandbredd, jag tycker bara hela rutan är i vägen. Dessutom är platsen som ges åt forumsinläggen för liten för att man ska se vad det handlar om i många fall, så om rutan ska finnas kvar kan ni i alla fall skippa länkarna till prisguiden och testlabbet och i stället utöka platsen som ges åt forumsinläggen, så att man får ut något av det.

vila musen över inläggen så ser du hela titeln

Anton Nilsson
Member
Medlem
507326
January 12, 2004 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

och btw det kommer att skyfflas runt lite var de olika sakerna finns, ingen tvekan om den saken

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
507663
January 12, 2004 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Som Undac redan nämnt är det stora förändringar på gång vad gäller NHs design. Det kommer vara en hel ombyggnad av sitens layout och förhoppningsvis kommer den falla er/dig mer i smaken. Dock är ju smaken delad så jag kan inte säga något med säkerhet.. 😉

Angående bredband osv. tror jag att jag är en av de som lider mest av dess frånvaro i Sverige.. känns så i alla fall när man driver en hårdvarusajt från ett 56k modem. Men det går inte att få något annat där jag bor så det är bara att finna sig i det. Själv tycker jag inte sidan är direkt tung att ladda men den är ju inte heller den mest snabbladdade siten på nätet. Med den nya designen kan vi förhoppningsvis lätta lite på det grafiska trycket dock.

Den kommer för övrigt vara optimerad för 1024x768 upplösning och det är minimum i mina ögon. Men jag vet att det finns flera som köra denna upplösning fortfarande så högre kommer dröja åtminstonde tills nästa gång.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 505
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL