Lite frågor om NH|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lite frågor om NH
Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 18, 2003 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem startade NH?
Vart kommer han/hon/det ifrån?
Var befinner sig NH's servrar fysiskt?

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
487111
December 18, 2003 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gissar på Nostra, men han har inte varit här på länge nu.

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
487149
December 18, 2003 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror dom har ett samarbete med Café Nine i Stockholm med servrar (vet som sagt inte säkert)

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
487195
December 18, 2003 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom som startade var:
Zennan (Henrik) Halmstad
Nostra (Daniel) Lidköping
Så vitt jag vet
JonaS Halmstad
kanske var me också tror de.

serven finns så vitt jag vet i STLHM hos Nine om det inte ändras.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
487200
December 18, 2003 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det var bra att dom startade iaf 🙂 Annars hade man inte haft nån stans att hänga när man inte är med flickvännen 🙂

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
487281
December 18, 2003 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt =)

Jag var överklockare redan för ca 4-5 år sen och höll på med att klocka cellys och köpte kylare från utlandet mm. (Det fanns inte så många överklockarbutiker i sverige på den tiden =) ) Var på lite lan här och där och träffade folk som var likasinnade. Tyckte (och tycker fortfarande) att detta var det roligaste som finns. Idag hinner jag inte med så mycket överklockning, men vid den tiden lade jag mycket tid och satsade seriöst. Om jag inte minns helt fel var jag först i Sverige över 1 GHz! =D 8)

Jag hittade iaf en sida som hette Sweclockers.com vid den tiden där jag började diskutera lite i forumet med folk. Det fanns många internationella siter vid det laget som var riktigt bra för den tiden, exempelvis overclockers.com hängde jag på ganska mycket.
Sweclockers höll (för att vara diplomatisk) inte samma klass som de utländska och jag kände då att man skulle driva en egen site som var mer entusiastinriktad och mer seriös inom överklockning och hårdvara.

Ett par veckor senare sprang jag på en site som hette 2cool4u.nu som var ganska nystartad och där började jag skriva lite inlägg i forumet och så för att träffa andra likasinnade.
Det gick ett par dagar, så var det en kille som jobbade på siten som hette Tom (Tom Xiong som nu håller i den engelska siten av NH =) ) som kontaktade mig och frågade ifall jag ville jobba där.

Eftersom jag tyckte att det skulle bli svårt att driva en site ensam, samtidigt som att jag ville att den skulle hålla hög klass, kände jag att detta kunde vara kul att haka på. Samtidigt utvecklades inte sweclockers till att bli den hardcore-entusiast-site som jag sökte.

Eftersom jag hade så mycket idéer redan när jag fundera på att starta egen site så kallade jag till möte nästan direkt när jag kom in i 2cool4u:s crew ^^. Jag tog upp idén om att driva en seriös site med sponsorer, artiklar, guider, recensioner och nyheter och alla hakade på. (Vid denna tiden var jocke aka magellan med i crew på 2cool4u och nostra var med som moderator. Tom var admin om jag minns rätt)

En tid senare, efter att vi fått upp nyhetsflödet och recenserandet och skulle ta nästa steg och skapa ett företag runt verksamheten (iom sponsorer osv), så gick det snett iom att dåvarande ägaren ville ha en större andel än vi andra i verksamheten. Eftersom han var 14 år och flera års skola framför sig och vi andra var ca 23-25 år och ville satsa 100% av vår tid direkt på verksamheten, kände vi att det inte var en rättvis fördelning.

Detta ledde till att ägaren satt kvar och vi andra skapade NordicHardware. Jonas är en vän till mig sedan ca 15 år tillbaka och han kunde redan vid uppstartandet av NH 5 st. programmerings-språk, en bättre kille kunde vi inte fått med =). Jag presenterade idén för honom och han hoppade på tåget.

Så, för att slutligen svara på frågan, så var det Jag, Jonas, Daniel, Tom och Jocke som startade NH.
Innan den officiella starten kom Peter Bloom och Anton Karmehed in i crew som skribenter, Peter inom överklockning och Anton inom recensioner. Nu är vi inne på vårt fjärde år med NH och man kan se att en del förändringar har skett. Anton Karmehed har till stor del tagit över ansvaret efter mig när det gäller all verksamhet inom NH-siterna (NH.com och NH.se). Han är inom kort delägare i verksamheten tillsammans med Anton Nilsson. Chefredaktör resp. biträdande chefredaktör.
Daniel jobbar sedan två år tillbaka inte längre med NH utan med NHs spelnätverk, dvs NordicGamers som bland annat innefattar counter-strike.nu och en rad andra siter.
Jocke lämnade NH efter ca ett år pga för hög arbetsbörda, då han hade både NH och en fast anställning att tänka på.
Tom har tagit paus ett par gånger men driver idag tillsammans med Jon Kullberg, NordicHardware.com som har haft en riktigt fin utveckling
Själv jobbar jag över gränserna, tillsammans med Daniel när det gäller större projekt inom helheten och jag håller i ekonomin och pappersarbetet iom att jag är ordförande i NordicHardware ekonomiska förening.
Jonas håller idag i allt vad heter script, design, htlm och servrar.

Som svar på frågan var vi kommer ifrån
Jag och Jonas Halmstad
Daniel Lidköping
Jocke Torekov
Tom Umeå

Ang. servrarna så står de i sthlm på nine just nu men vi kommer att flytta till ett annat internetkafé som heter Inferno Online.

På denna vägen är det, jag hoppas det gav lite svar på frågorna iaf =)

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
487324
December 18, 2003 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar för det mycket omfattande svaret. 😀

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
487341
December 18, 2003 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

det var så lite så =)

Spindel
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1494
487444
December 18, 2003 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant läsning måste jag säga, bra jobbat!

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
487500
December 18, 2003 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Kul läsning! Hade ingen aning om något av det förut!

Edit: 700 inlägg :bgrin:

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
487535
December 18, 2003 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Fan det var intressant och läsa. 😉

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
487574
December 18, 2003 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Henrik aka [NH wrote: ZeNNaN] (Vid denna tiden var jocke aka magellan med i crew på 2cool4u och nostra var med som moderator. Tom var admin om jag minns rätt)

Nu glömde du ju mig... cry
Eller så kanske jag kom till 2cool4u lite senarare än så, kommer inte ihåg... 🙂

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
487621
December 19, 2003 - 12:48 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Henrik aka [NH]ZeNNaN] (Vid denna tiden var jocke aka magellan med i crew på 2cool4u och nostra var med som moderator. Tom var admin om jag minns rätt)

Nej det är inte så mkt som du kommer ihåg heller. 😀

Coore
Member
Medlem
487622
December 19, 2003 - 12:51 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Coore][quote=Henrik aka [NH]ZeNNaN] (Vid denna tiden var jocke aka magellan med i crew på 2cool4u och nostra var med som moderator. Tom var admin om jag minns rätt)

Nej det är inte så mkt som du kommer ihåg heller. 😀

Usch, det dära var ett slag under bältet, verkligen inte roligt att höra en sån sak från en som är i den åldern att han börjar bli senil... 😛

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
489166
December 21, 2003 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja.. nu vlll jag höra hur coore o skiroy kom in i bilden med wink

Mycket trevligt att höra hur det började 🙂 Kanske ska klistra den? ..Jag tror många undrar.

Coore
Member
Medlem
489169
December 21, 2003 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Biblo wrote: Ja.. nu vlll jag höra hur coore o skiroy kom in i bilden med wink

Mycket trevligt att höra hur det började 🙂 Kanske ska klistra den? ..Jag tror många undrar.

hehe... jag var med och jobbade på 2cool4u... så jag kände ju zlynan, nostra och dom långt innan NH fanns....
Och sen frågade, hmm kommer inte ihåg ifall det var nostra lr zlynan, mig ifall jag ville jobba i forumet... detta var precis när NH blev officielt... så man kan väl säga att jag har varit med sen starten, fast jag inte var med innan starten... eller vad man ska säga.. 🙂
något sånt var det... kommer inte ihåg riktigt... var ju ett tag sen..
skiroy... hmm.. vetifan hur han kom med alltså.. kommer inte ihåg.. 🙂

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
491126
December 25, 2003 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

DraGon är helt klart min favorit här på NH 😉

Tom_2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 473
492429
December 27, 2003 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Ojojoj, zlynan vet hur man skriver 😉

Fin beskrivnig av NH's uppstart!

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
492604
December 28, 2003 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

man nämns ju ingenstans *gråter*

laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 525
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL