Lite tankar på kvällskvisten|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lite tankar på kvällskvisten
Decibel
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 16, 2004 - 1:13 am
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha varit medlem på NH rätt länge, både med detta nick och långt innan det och har följt utvecklingen (?) genom tiden så började jag fundera.

Inlägget i sig blir väldigt långt, ha tålamod om jag hoppar imellan olika saker då jag bara skriver nu utan att på något sätt jaga stavfel eller ordfel/syftningsfel.
Inlägget är inte på något sätt förnedrande eller smutskastande mot NH utan mitt sätt utifrån att se på det.

NH har väldigt länge hållt en sandlådenivå på det mesta, det finns ingen sorts censur eller rensning av ovidkommande saker som annars vore intressant att läsa.
Till stor del byggs verksamheten på nyheter och tester, helt klart att ni påvisar att kunskapen i redaktionen finns, men den är i vissa fall överskattad.
Många gånger har jag frågat mig själv hur i h-vete vissa personer ens what so ever kommit in på NH, släkt, vänner, bananskal ?
Ibland ser man personer, kan vara t.ex. i forumet eller i irc-kanalen som ska förespråka moderator/operatör, men ändock totalt avsaknar ledarskap och kunskapen hur man bemöter och hanterar vissa ämnen.

För ett tag sedan söktes skribenter till nyheter, vi var ett par som skickade in ansökan, med gedigen utbildning och bakgrund från dom större företagen i sverige, till svar fick man att posten redan var tillsatt.
Efter ett par månader började jag kolla runt vilken som fick den post som vi var ute efter, med stor förvåning så har NH återigen tagit in en snorvalp (ursäkta uttrycket, inget påhopp) som fortfarande går i skolan.
Jag vrider och vänder fortfarande på frågan, hur i h-vete resonerar ledningen på NH om man väljer en yngre kille som är datorintresserad än någon med mycket goda referenser / certifieringar/ meriter inom området, för mig sanslöst häpnadsväckande.
Nu började jag iofs inte gråta för den saken, men började fråga mig själv om man verkligen skulle vilja delta i ett projekt som väljer ut "personal" enligt ovan metod.

Det som retar mig mest är forumdelen, personer ställer frågor om allmändagliga saker, i 99% av fallen är dom dock redan behandlade och besvarade tidigare. Svaren som uppkommer är oftast nonsens eller så förekommer ett svar som är fruktansvärt långt ifrån den reella tekniska möjligheterna till lösning, eller rent fantasiaktiga.
Folk gissar, ljuger och vrider till det även fast dom inte har en jäkla susning vaf*n dom pratar om.
Skummade igenom en forumkategiro jag ofta läser, men sällan orkar mig till att svara i, för den är redan förstörd av wannabe´s som ovan beskrivs.
Väldigt ofta fylls en tråd med dynga, totalt ovidkommande eller helt uppåt väggarna, mer en chatt än ett forum för diskussioner.

NH skulle med en striktare hand i forumet kunna bli mycket bra ställe för både hemmapulare till professionella att delta i, som det är idag är det mest barn. med barn menar jag personer under 18.
Det finns många mer grupper att vända sig emot, den stora skaran finns vid 20-26, men p.g.a sandlådenivån i forumet i överlag så tappar många suget att ens delta i en diskussion.

Enligt min mening finns det cirka 10-12 personer på forumet som verkligen vet vad dom pratar om, och kommer med adekvata svar som är korrekta och välbeskrivna, med en striktare struktur i moderering och regler skulle fler sakkunninga delta och diskutera mer på en helt annan nivå. Med sakkunniga menar jag personer som professionellt har ämnet som yrke eller på annat sätt bevisligen besitter kunskapen.
16-åriga Nisse som fått praktik på lokala datorbutiken för att han hoppat av skolan är långt ifrån sakkunnig.

Nu kommer säkert ett X antal personer i undre tonårer påpeka att man inte behöver vara här om man inte gillar det.
Saken är nog mer den att jag ser att potentialen finns hos NH men den nyttjas inte på det sätt man skulle kunna göra.
Har tidigare påpekat liknande saker i t.ex. irc-kanalen, då har man blitt bemött med att man inte vet hur NH fungerar eller att det händer mer bakom kulisserna man inte ser. Ändock kvarstår frågan om det nu händer så mycket, varför syns inte den förändringen eller prestationen på sidan.

Jag förväntar mig inget generellt svar eller kommentar på detta, NH har valt en linje att driva sidan och forumet på, och såhär ser jag på hur dom gjort det.

God natt!

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
747863
October 16, 2004 - 1:34 am
sp_Permalink sp_Print

Decibel wrote: Enligt min mening finns det cirka 10-12 personer på forumet som verkligen vet vad dom pratar om, och kommer med adekvata svar som är korrekta och välbeskrivna, med en striktare struktur i moderering och regler skulle fler sakkunninga delta och diskutera mer på en helt annan nivå. Med sakkunniga menar jag personer som professionellt har ämnet som yrke eller på annat sätt bevisligen besitter kunskapen.
16-åriga Nisse som fått praktik på lokala datorbutiken för att han hoppat av skolan är långt ifrån sakkunnig.

Det där håller jag inte med om.

Annars välskriven text.

edit: I övrigt håller NH högre klass än många andra forum vad jag vet. Gå in på http://www.sweclockers.se så ska vi se!

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
747869
October 16, 2004 - 1:41 am
sp_Permalink sp_Print

Om siten handlat om traktormotorer så tror jag att läget varit ganska annorlunda 🙂
Datorer är ju ett ämne som lockar mycket barn och ungdomar så då får man acceptera att det inte är riksdagsdiciplin.

Naturligtvis får måste styra upp forumet mha hårda och flitiga moderatorer så att det inte bara blir sandlåda, men som det ser ut idag tycker jag att dom gör ett utmärkt jobb. Det är ju ganska många medlemmar som spammar forumet dygnet runt men det mesta skräpet tycker jag ändå hamnar i "Off topic", där det hör hemma.

Sen vet jag inte om den stora skaran finns vid 20-26, jag skulle mer säga 15-21. Därav väljer man kanske ett antal yngre och mindre utbildade medlemmar till att hjälpa till med driften av NH.

Decibel
Siktar mot toppen
Medlem
747879
October 16, 2004 - 1:48 am
sp_Permalink sp_Print

Självklart, NH håller fortfarande dock hög klass, jag skulle knappast besvära mig att skriva liknande på något annat forum som hoppet redan är ute för 🙂

Självklart kan man anpassas, det jag menade var att intresset såklart finns i lägre åldern, men med mer personer i 20-26 har man oftast en annan syn på livet och hur saker fungerar samt logik, pedagogik och kunskap till intressant läsning för andra, blir en helt annan stämning i ett sådant inlägg, där tror jag om man är många lyfta upp nivån på inlägg/diskussioner utan åtgärder från ledningen.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
747882
October 16, 2004 - 1:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag är själv på väg mot "gubbe" (född 77) så jag är helt med på vad du menar men jag/vi lär ändå vara en minoritet här med tanke på hur många som fortfarande går i skolan.

Det du önskar är nästan jämförbart med att kräva "Bananer i Pyamas" att byta till kavaj med slips för att verka vara mer seriösa.

Men jag hoppas iaf att det går igenom 🙂

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
747895
October 16, 2004 - 5:53 am
sp_Permalink sp_Print

Är också helt med på vad du menar. Anledningen till att de flesta är i tonåren är väl att den målgruppen har mer tid att hänga på såna här ställen. Skulle själv önska att det fanns fler "äldre" men jag tror det kommer med tiden. Det här med datorer och Internet är ju inte så jättegammalt, eller rättare sagt inte funnits hos varje Svensson en längre tid. Jag skulle dock tro att om "Allmänt" i forumet skulle försvinna så skulle nog en hel del snack försvinna också.
Helt klart börjar ju datorintresset ganska tidigt i åldrarna så det är nog något vi får vänja oss vid på såna här forum.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
747902
October 16, 2004 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

Så du menar att alla under 18 ska slängas ut från NH?
Har vi inte förlorat iden med forumet då?
Att alla ska kunna ge sin åsikt och hjälpa till så gott de kan.
Skulle ni slänga ut alla sk. "barn" från NH skulle ni ha en jävla massa obildade "vuxna" om ett par år, hur tror ni igentligen att folk lär sig något?

Vad jag vet så är NH inriktat på målgruppen datorintresserade, och inte bara datorintresserade "vuxna".
Det skulle förvåna mig om alla som är över 18 vet vad de snackar om bara just för att de är över 18.
Så natten en person fyller 18 så upplyses personen i fråga med omättliga kunskaper om datorer?
Skulle inte tro det.

Hur ska folk lära sig om de inte fick vara här då?
Jag har suttit här ett tag nu, och jag har alltid försökt hålla en någonlunda nivå på mina inlägg.
Jag har lärt mig otroligt mycket här, och tror att många andra också har gjort det.
Kan tillägga att jag är 15 nu...

KorSpo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
747919
October 16, 2004 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

Decibel wrote:
Enligt min mening finns det cirka 10-12 personer på forumet som verkligen vet vad dom pratar om, och kommer med adekvata svar som är korrekta och välbeskrivna, med en striktare struktur i moderering och regler skulle fler sakkunninga delta och diskutera mer på en helt annan nivå. Med sakkunniga menar jag personer som professionellt har ämnet som yrke eller på annat sätt bevisligen besitter kunskapen.

Okej, jag har arbetat som datorkonsult ett antal gånger och tänkte dela med mig av mina erfarenheter... Har stött på att mina medarbetare inte har en aning om vissa saker som är självklart på NH:s forum. Dock är kunskapen som sagt helt annorlunda, vissa saker är helt självklara på NH som "de som certifierat sig" inte har en aning om och vice versa. Överlag på NH handlar frågorna om överklockning och kylning och det har du svårt att läsa dig till genom kurser. Så jag ser därför inte att en certifierad "vuxen" individ skulle ha större berättigande till en nyhetsskribent post än någon annan. "Vuxna" har en tendens att lätt se ner på personer i tonåren. Angående NH:s målgrupp så är det som sagt inte upp till dig att avgöra. Jag ser då inget problem med detta, NH håller trots allt 50 gånger högre klass än Sweclockers där jag tidigare var aktiv. Alla har vi varit nybörjare och bara för du tycker att samma saker tas upp hela tiden så har de lika mycket rätt att lära sig som alla andra. Bemöt istället de "dumma" frågorna med ett smart svar så blir alla gladare... Kan tillägga jag är 20år...

ruf an
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 144
748001
October 16, 2004 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Inom datorvärlden sker utvecklingen som bekant ganska snabbt ?

Då är det väl inte så väldigt givande att leta igenom ett halvår gamla trådar efter något?

Visst, det finns vissa områden som inte ändras så snabbt och när det gäller dom så kan man ju kolla i gamla trådar.

Bara en tanke...

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
748017
October 16, 2004 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med på vissa punkter, t.ex. folks sätt att lägga sig i diskussioner utan att kunna något, att svamla i lögner eller vara allmänt störig....

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
748018
October 16, 2004 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Tack Decibel, det verkar som jag har en allierad 😉

Decibel
Siktar mot toppen
Medlem
748027
October 16, 2004 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Ska förtydliga mig lite, hade druckit lite väl mycket igår så det blev vimsigt 🙂

Det jag menar är att självklart ska man inte stänga ute yngre, men som jag påpekade finns ju dom redan. Om man riktar sig en tid mot äldre och mer som har lite skinn på näsan att delta i forumet som skriver och diskuterar på ett annat sätt så kan det bli självläkande att andra tar efter när dom ser att det inte är dadda hink och spade i varenda tråd.
Jag tror säkert att större delen av alla på NH skulle kunna skriva och diskutera på ett helt annat sätt, men när andra inlägg följer en viss "rutin" blir det lätt att dom inte vill eller orkar göra som dom egentligen tänkt.

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
748052
October 16, 2004 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Decibel wrote: Ska förtydliga mig lite, hade druckit lite väl mycket igår så det blev vimsigt 🙂

Det jag menar är att självklart ska man inte stänga ute yngre, men som jag påpekade finns ju dom redan. Om man riktar sig en tid mot äldre och mer som har lite skinn på näsan att delta i forumet som skriver och diskuterar på ett annat sätt så kan det bli självläkande att andra tar efter när dom ser att det inte är dadda hink och spade i varenda tråd.
Jag tror säkert att större delen av alla på NH skulle kunna skriva och diskutera på ett helt annat sätt, men när andra inlägg följer en viss "rutin" blir det lätt att dom inte vill eller orkar göra som dom egentligen tänkt.

...Men i dom flesta fallen får trådarna ett lyckligt slut trots alla blöjbarn.

Jag har hjälpt många med datorer. Både på forumet och IRL. Jag är 13 år och om någon skulle kalla mig "icke sakkunnig" skulle jag ta det som en grov förolämpning...

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
748078
October 16, 2004 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=Decibel]Ska förtydliga mig lite, hade druckit lite väl mycket igår så det blev vimsigt 🙂

...Men i dom flesta fallen får trådarna ett lyckligt slut trots alla blöjbarn.

Jag har hjälpt många med datorer. Både på forumet och IRL. Jag är 13 år och om någon skulle kalla mig "icke sakkunnig" skulle jag ta det som en grov förolämpning...

Jag tror han syftar mer på folk som lägger sig i seriösa diskussioner med ett omoget inlägg, off-topic, lögner etc...

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
748092
October 16, 2004 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo det vore ju bättre om de som svarade kunde sin sak, vilket inte är fallet överallt, tyvärr.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
748211
October 16, 2004 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm...vem köper t-shirts o kepsar med nh-tryck?

Oj där hade vi ett svar på det här ämnet....

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
748488
October 16, 2004 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Hmm...vem köper t-shirts o kepsar med nh-tryck?

Oj där hade vi ett svar på det här ämnet....

Jag gör. Jag lägger ner mycket tid på NH och finns det något mer sätt jag kan hjälpa till så gör jag givetvis det.

Alltid kul att läsa sådana här trådar. Det visar ju att det finns hängivna personer därute som bryr sig. Det är ju såna som du/ni som gör jobbet värt mödan. Även om de flesta av våra besökare inte är dom som syns här i forumet på ett eller annat så är det när man ser det finns personer som verkligen engagerar sig i vad vi gör och skriver som man verkligen blir glad. 🙂

Kritik är alltid välkommet så länge det är konstruktivt 🙂

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
748508
October 16, 2004 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här var en bra tråd... Kan själv säga att jag försöker att vara hjälpsam så gott det går, men jag lyckas inte. I allmänt är jag dock bara dum i huvudet, det erkänner jag. Varför skriver jag det här? Trött, kommer inte på nåt bättre... Ska nog komma med nåt mer konstruktivt nån dag när jag är pigg.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
748513
October 16, 2004 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst, jag håller med dig till viss del...
Framför allt måste vi/nån förhindra att folk som inte kan svarar väldigt kort och rumphugget med många !!! och därmed får det att se ut som om man är bombsäker på att detta är rätta lösningen.
Visst, jag svarar ofta i trådar trots att jag inte vet exakt hur problemet skall lösas men isof skriver jag att "du kanske kan testa..."

Hoppas ni förstår skillnaden lite...
I övrigt tycker jag NH har en god standard jämfört med många andra forum.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
749571
October 18, 2004 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

NH har väldigt länge hållt en sandlådenivå på det mesta, det finns ingen sorts censur eller rensning av ovidkommande saker som annars vore intressant att läsa.

Först och främst vet jag inte vart du tycker vi haft sandlådenivå, i forumet eller i vårt material?
Jag förmodar att du menar i forumet och kan förstå vad du menar. Problemet är att i takt med att forum växer blir de också svårare att kontrollera och jag tror nästan det är omöjligt att ha ett väldigt stort forum där nivån konstant är väldigt hög.
Dock säger jag inte att vi har skött forumet på ett optimalt sätt men de moderatorer och forumsansvariga vi har på sajten gör så gott de kan med den tid de har och de riktlinjer vi/dem satt upp.
Vi har under längre tid diskuterat om och hur man skulle kunna förbättra forumet då vi känner att det finns mer att ta av. Tyvärr har vi inte fått till några omvälvande förändringar då det i vanlig ordning alltid dyker upp andra saker på schemat.
Men vi har för avsikt att finslipa forumet på alla sätt vi kan och om det betyder striktare reglar, vilket inte alls är omöjligt, får det bli så men det handlar med stor sannolikhet om mer än så.

Till stor del byggs verksamheten på nyheter och tester, helt klart att ni påvisar att kunskapen i redaktionen finns, men den är i vissa fall överskattad.
Många gånger har jag frågat mig själv hur i h-vete vissa personer ens what so ever kommit in på NH, släkt, vänner, bananskal ?
Ibland ser man personer, kan vara t.ex. i forumet eller i irc-kanalen som ska förespråka moderator/operatör, men ändock totalt avsaknar ledarskap och kunskapen hur man bemöter och hanterar vissa ämnen.

För ett tag sedan söktes skribenter till nyheter, vi var ett par som skickade in ansökan, med gedigen utbildning och bakgrund från dom större företagen i sverige, till svar fick man att posten redan var tillsatt.
Efter ett par månader började jag kolla runt vilken som fick den post som vi var ute efter, med stor förvåning så har NH återigen tagit in en snorvalp (ursäkta uttrycket, inget påhopp) som fortfarande går i skolan.
Jag vrider och vänder fortfarande på frågan, hur i h-vete resonerar ledningen på NH om man väljer en yngre kille som är datorintresserad än någon med mycket goda referenser / certifieringar/ meriter inom området, för mig sanslöst häpnadsväckande.
Nu började jag iofs inte gråta för den saken, men började fråga mig själv om man verkligen skulle vilja delta i ett projekt som väljer ut "personal" enligt ovan metod.

Eftersom jag ansvarat för alla rekryteringar för testlabbet de senaste åren är det lika bra att jag svarar på detta också. Jag har mer insikt i det redaktionella än i forumet och det som skrivs här nedan är angående den redaktionella rekryteringen då jag personligen inte hållit i rekrytering för forum osv.

Först och främst kan jag direkt säga dig att vi inte sysslar med någon svågerpolitik här på NH, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
Jag kan förstå att du känner dig frågande till varför man inte fått en plats på NH trots en gedigen utbildning och bakgrund men jag tycker det är fel av dig att automatiskt sätta en negativ stämpel på en yngre person.
Vi ser helst att de som finns inom redaktionen är över 18 men samtidigt är det inget krav då det är väldigt stora skillnader i mogenhet från person till person.

En gedigen utbildning och erfarenhet är självklart mycket positivt vid en ansökan men minst lika viktigt, om inte viktigare är intresse, vilja och hängivenhet.
Det är en relativt lång process att ta in nya skribenter på NH då vi ställer höga krav och om man bara har NH som en kul grej och kanske hoppar av efter ett par månader har jag/vi slösat väldigt mycket tid och kraft mer eller mindre i onödan.
Själv hade jag ingen som helst bakgrund inom IT när jag startade på NH för snart 4 år sedan, allt var självlärt och är fortfarande. Men tack vare ett djupt rotat intresse och en vilja att arbeta med detta har man kommit en bra bit.
Jag har flera mycket goda exempel på detta, där personer (även i låg ålder) kommit på NH och växt fram till mycket duktiga skribenter som är enormt kunniga i sitt arbete.

Att hitta dessa personer är dock inte det lättaste och kräver lite intuition och även tur om jag ska vara ärlig. Det är inte bara att ta hänsyn till utbildning och bakgrund då detta inte är ett vanligt jobb fungerar inte de vanliga metoderna för att anställa heller.
Här pratar vi om helt ideellt arbete där vilja och intresse är de drivande krafterna, inte ursprunglig utbildning och kunskap.
Det är inte alltid man gör rätt val men så är det alltid och känner man att man blivit felaktigt förbisedd är man mer än välkommen till att försöka övertyga mig om annat. Detta genom att skriva någon artikel eller liknande förslagsvis.

Hade vi haft pengar till att anställa skribenter hade vi med stor säkerhet haft flera högutbildade skribenter men vi hade inte enbart inriktat oss på detta.
Jag är fast besluten om att vilja och intresse är mycket viktiga ingredienser.
Även tidigare erfarenheter inom journalistik eller specifikt onlinebaserad sådan är mycket fördelaktigt då det ofta tyder på engagemang och även ger en något snabbare inkörningsport i redaktionen.

Nu kan jag tyvärr inte relatera direkt till den ansökan du syftar på så jag menar inte att du personligen inte har stort intresse för att arbeta med NH. Det enda jag vill försöka svara på är din kommentar kring vilka kriterier som används vid rekrytering av personal till NH.
Om mitt svar nu inte blivit allt för klöddigt hoppas jag att du, kanske inte accepterar, men i alla fall förstår vårt tankesätt.

Angående forumet finns det mycket att diskutera men där har jag tyvärr inte så stor inblick personligen, det finns tyvärr inte mycket tid till forumsbesök för min del och därmed är det svårt att sätta sig in i det.
Men jag tycker vi har skött det bra med tanke på förutsättningarna, dock är det mycket troligt att vi ser över funktionen av forumet inom så kort tid som möjligt för att förbättra både er och våra relationer till det.
De forumsansvariga har varit på mig vid flertalet tillfällen angående en upprustning kring forumet men tyvärr har jag valt att lägga tiden på annat som dykt upp, som blivit en hel del på sista tiden. Så jag har nog lite del i att forumet rent funktionellt inte hållit samma tempo som det växt. Men det hoppas jag vi kan ändra på, även med hjälp av er medlemmar såklart.

Nu kommer säkert ett X antal personer i undre tonårer påpeka att man inte behöver vara här om man inte gillar det.
Saken är nog mer den att jag ser att potentialen finns hos NH men den nyttjas inte på det sätt man skulle kunna göra.
Har tidigare påpekat liknande saker i t.ex. irc-kanalen, då har man blitt bemött med att man inte vet hur NH fungerar eller att det händer mer bakom kulisserna man inte ser. Ändock kvarstår frågan om det nu händer så mycket, varför syns inte den förändringen eller prestationen på sidan.

Det är kul att höra att du känner att vi har potential på NH och det är onekligen min något partiska åsikt också. 😉

Hade jag velat hade jag kunnat skriva en lista på vad som händer bakom kulisserna men det orkar jag ärligt talat inte. I nuläget är det ju dock en hel del tid som läggs på att få in nya skribenter t.ex. Vi har tappat en hel del kraft inom den redaktionella delen och det är något vi försöker reparera. Tyvärr tar det sin tid. Utöver detta kommer det dyka upp en hel del omfattande projekt inom en snar framtid. SMPC2004 är ju något som inte är en direkt nyhet eller hemlighet och även detta kräver en hel del planering.

Det känns som jag kan skriva hur mycket som helst om detta men tankarna börjar gröta ihop sig nu så det är nog dags att sätta punkt så länge men jag hoppas detta gett dig och andra lite mer insikt i ämnet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 520
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL