Måste man ha flash-annonser där man skriver inläggen?|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Måste man ha flash-annonser där man skriver inläggen?
Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 3, 2005 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

På jobbet kör jag Windows NT 4 på en 333 Mhz maskin och som nu så blir det enorma hängningar i fönstret där man skriver. Jag tror det beror på animerade gif eller flash-annonser. De fullständigt sänker min dator och jag får "eftersläpningar" i texten man skriver...

Jag kan tänka mig att det även på mer kraftfulla system blir lite jobbigt då ex. vis cool&quiet blir tvungen "varva upp" fläktar och liknande för att visa infama flash-ads?

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
883055
May 3, 2005 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

Det med eftersläpnmingar märket jag av mycket när jag satt på en 400mhz are innan. Kunde inte se texten jag skrivit förrän efter över en minut. Nu kommer texten direkt och så så det var väl bara den datorn som var något slö.

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
883058
May 3, 2005 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

kolla plugins i IE o stäng av flash o det du inte vill andvända.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
883065
May 3, 2005 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

Detta är självklart en känslig fråga och tyvärr kan jag nog inte ge något riktigt glädjande besked här.
Problemet är i första hand att vi måste använda oss av annonsering för att hålla NH igång och för att växa, vilket är vårt mål. Sedan har flash och andra animerade banners blivit mycket poppis bland våra annonsörer, något vi har förståelse för. Det är därför svårt för oss att neka dem animerade annonser och även om vi alltid vill integrera vår annonsering för att så lite som möjligt störa det vardagliga användandet av NH är detta en punkt där det är svårt att göra något direkt.
Vi kan föra fram att vi helst inte ser animerade annonser från våra annonsörer, speciellt då i forumet, men jag kan inte lova att de kommer försvinna är jag rädd. 🙁
Risken är då att även vi försvinner eller dör ut.

Sen kom jag även att tänka på en annan sak, det kan inte vara så att det är extra segt när man skriver inlägg då man ser dubbelt så många banners då alla även syns i ämneshistoriken? Det borde vi ju kunna ändra på i så fall.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
883066
May 3, 2005 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

kör in firefox sen så trycker du in deras block plugin så blockar du adressen ad.nh.se och sen alla andra annonser som du vill bli av med högerklickar du på och väljer block, så kan du blocka grund adressen så blir man av med rätt mycket.

rätt skönt att kunna gå in på aftonbladet och slippa alla anonnser.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
883071
May 3, 2005 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: kör in firefox sen så trycker du in deras block plugin så blockar du adressen ad.nh.se och sen alla andra annonser som du vill bli av med högerklickar du på och väljer block, så kan du blocka grund adressen så blir man av med rätt mycket.

Du tycker att det är rätt att ta saker utan att betala för det?

Vi måste ha annonser för att överleva, om för många blockerar dem får vi för lite pengar och måste antingen stänga ner eller lägga mer annonser vilket drabbar de som är ärliga.

Angående flashannonserna kan jag dock inte göra annat än hålla med, jag har stängt av flash eftersom att surfa på NH tog 40-60% av min cpu till flashannonser.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
883076
May 3, 2005 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=BarateaU]kör in firefox sen så trycker du in deras block plugin så blockar du adressen ad.nh.se och sen alla andra annonser som du vill bli av med högerklickar du på och väljer block, så kan du blocka grund adressen så blir man av med rätt mycket.

Du tycker att det är rätt att ta saker utan att betala för det?

Vi måste ha annonser för att överleva, om för många blockerar dem får vi för lite pengar och måste antingen stänga ner eller lägga mer annonser vilket drabbar de som är ärliga.

Angående flashannonserna kan jag dock inte göra annat än hålla med, jag har stängt av flash eftersom att surfa på NH tog 40-60% av min cpu till flashannonser.

Kan säga så här att hemma kör jag inte med det.
Men på jobbet blir jag helvettes förbannad på dem.
Kanske göra som SWEC gör att inte ta betalt per klick utan i tid, 1 vecka med 250x250 banner = ****:-.

Sen tycker jag det är RÄTT oket att ta utan att betala då det är en fri tjänsst, skulle inte heller ha något imot att ni skapar en batal tjänst så att man betalar någon liten summa så fick användaren själv lite mer rättigheter och kan välja själv om de vill se annonnser eller inte.

Edit:
And köp&sälj skriptet som har varit på G nu i 48år "neononde" :P.
Köp&Sälj är ändå den största delen här på NH, varför inte prioritera den?
Tror faktiskt att man har mer användning av den en recension av 3 moderkort och tuggummi, "vet att det inte är samma person som gör det" och det jag sa skall bara tas med en klackspark då jag försöker bara få fram vad jag menar.

Kan ni inte istället avslöja vad det är för projekt som tar såsen från de andra?

(2004-08-13)
Har väldigt mycket annat kodande som är lite viktigare just nu så jag måste skjuta fram Köp & Säj några veckor till. Sorry.

Typ bara 30 veckor, men inget att hänga upp sig på 😉

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
883118
May 3, 2005 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Här diskuterar vi nu annonseringen och vilken form den kommer i och jag hoppas verkligen inte att våra trogna läsare stänger av våra annonser för då kommer det som sagt var bli mycket svårt för oss att överleva.
Det här med betaltjänster har vi också funderat på men det är oerhört svårt att leverera utan att det blir enorma diskussioner. Men det är inte omöjligt att något sådant kommer i framtiden, tills dess hoppas vi dock att man både visar och klickar på våra annonser. Som sagt var det gynnar alla i längden.

Jag tänker inte gå in på det här med köp&sälj men jag kan säga att samtidigt som det är en stor del av NH är det även en av de avdelningar som orsakar mest bekymer och diskussioner då det är väldigt svårt att hantera när tyvärr inte alla användare är så seriösa.

Jag kommer inte heller att avslöja vad vi lägger störst energi på och andra projekt, det är yrkeshemligheter. 😉 Men det är funktioner och avdelningar som vi tror mycket på och som kan hjälpa NH att växa.
Men var lugn vi kommer titta över köp&sälj också, men du kanske får vänta en 48 år till.. 🙂 *ironi*

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
883136
May 3, 2005 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Nordichardware är faktiskt en av få ställen jag faktiskt klickat på en annons och sen köpt saker därifrån (Komplett var det som brukade köra sina "veckans erbjudanden". Blev en hel PC mest därifrån efter ett tag, men det var nog mer för att andra rekommenderade dem i forumen än för att de hade "flashiga annonser).

Aha, det är en ruta med "ämneshistorik" nu också som jag inte sett förut? med 3 st annonser till.

Ah, nåja... Ska titta på något sätt stänga av flash-annonserna... om jag orkar, för jag tror att de är dem som suger musten. Jag tror inte det går göra ifrån "plugins" i IE dock eller har jag fel? (Måste köra IE på jobbet, annars kör jag Firefox (med adblock) hemma. Hurvida det är att betrakta som "stöld" vet jag inte och bryr mig mindre om, förhoppningsvis bidrar man på annat sätt till "communityn" än som läsare av annonser.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
883239
May 3, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan ju bara flika in att JMEs flash går så snabbt att iaf inte jag hinner läsa den, det kanske dom skulle vara intresserad av att få höra menar jag...

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
893115
May 18, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte vanliga GIF animationer som ett alternativ.
Finns ju script som känner av browsern....

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
893222
May 18, 2005 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag lider också av det ganska flitiga användandet av flash-annonser. Tyvärr är flash-implementationen på Mac ganska kass, och med fler än fyra-fem öppna flikar med NH så orkar min iBook helt enkelt inte med - den beter sig ungefär som om Firefox helt låst sig. Obra. Jag vill ju sitta i soffan och surfa på NH, inte vid datorbordet och min PC.

Jag förstår mycket väl att NH måste ha annonser för att kunna överleva, men det vore bra om det inte "bara" var flashannonser. Överst på den sidan vi har nu ser jag exempelvis en annons från Kompett, en från Nordea, och en från DataOutlet. Den enda som är en gif är den från DataOutlet. De från Komplett och Nordea är bägge flash. Det enda man verkat vela använda flash till är att "slajda" in saker in i annonsen. Nästan exakt samma annons borde gå alldeles utmärkt att göra som gif...

Som antytts redan i tråden, kan ett argument till annonsörer vara att surfare i allmänhet (tekniskt lagda alltså), troligare blockerar flash, än vanliga animerade gifar, dessutom behövs ju ingen plugin till webläsaren.

En annan intressant tanke vore om det kostade mer att annonsera med flash än med gif...

(NH är ett av de ställen där jag gillar annonserna och därför vill jag inte stänga av dem - annonserna här är till skillnad från många andra ställen på nätet användbara! Visserligen kan jag inte minnas att jag köpt mycket "direkt" från annonser, jag är knappast en spontanhandlare. Men jag ser att de har sjyssta erbjudande, kollar runt lite, och nästa gång jag ska köpa något finns de med på listan av presumtiva leverantörer).

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
933813
August 8, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Blokar inga annonser själv. Har en egen sida som kostar pengar för mig och jag vet hur mycket reklamen gör för ekonimin. Så när det står något halvintressant så brukar det bli en och annan klick. Går det inte att ersätta flash annonserna med goggles rörliga annonser? Dom är i gif vilken inte alls suger så mycket must.

För jag kan samtidigt förstå dom som blockar falshannonser då det annars inte går att använda Nh för dom. Men som sagt ersätt flashen med gif.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
952192
September 19, 2005 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan jag få ersättning för att förslitning i mitt scrollfinger då ?

reklamen hade inte stört mig om den inte tagit så jäkla mkt bra plats.
För att komma ner till denna svarsruta måste jag scrolla en extra gång, det låter kanske inte mkt men i längden blir det många onödiga scrollningar.

Optimera dom tomma ytorna för reklam istället.

X Factor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
983980
November 28, 2005 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Till både Anton K och ViU

Jag kör plug-in:en Adblock till Firefox, men har den i läget "Hide" och stödjer därmed NH utan att se annonserna. Förklaring nedan saxat från Adblock's FAQ:

Q: When is Adblock going to actually block ads -- not download them?
A: Since v0.4, Adblock has blocked downloads.

Q: But I want to support my favorite site! Can I set Adblock to download, and then hide stuff?
A: Yes, see next question.

Q: What's the difference between "hide" and "remove"?
A: "Hide" preserves a page's layout -- content being downloaded, but not visibly rendered. "Remove" collapses the layout -- no content is downloaded.

Läget "Hide" laddar alltså fortfarande ned alla annonser och gömmer dom sedan, vilket fortfarande ger NH annonspengar 😉

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
988065
December 6, 2005 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte direkt eftersom de får ju betalt per klick. wink

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
988092
December 6, 2005 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Inte direkt eftersom de får ju betalt per klick. wink

Stämmer med tradedoubbler annonserna iaf tror jag (jag vet inte det är inte min sektion utan detta är bara spekulationer). De som kommer från ads.nordichardware tror jag är sådant som vi visar en tid och tar betalt därefter lika med komplett-bannern.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL