Nästa guide?|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nästa guide?
NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 3, 2002 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare, tänkte kolla om några har några speciella requests på vad ni vill se guider på i fortsättningen?

MVH Eran modguru laugh

9:13 restate my asumtions
1: mathematics is the language of nature
2: everything around us can be represented and understood through numbers
3: if you graph the numbers of any system, patterns emerge

[ Detta Inlägg ändrades av: [NH]Noddan den 2002-07-03 22:15 ]

EggZ
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
180504
July 3, 2002 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad sägs om "Hur man gör en diskkabinett av ett gammalt chassi" ?

/EggZ

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
180693
July 4, 2002 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Kom igen nu då!

SuxDeluxe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
180727
July 4, 2002 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite mer djupgående artiklar om hur man fixar en tystare dator, dvs inte bara "kör dina fläktar på 7 V". Kanske test av olika ljuddämpningsmaterial? Datoraffärens små specialplattor för 600 spänn eller BilTemas rejäla plattor för nån hundralapp?

BURKEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 255
181153
July 5, 2002 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad sägs om att göra en motorstyrning för att öppna sidan på datorlådan? Ännu bättre om man dessutom kan styra den direkt från operativet också. En helt onödig mod kanske men rätt så "coolt" om det går att fixa med enkla medel 😀

ASUS TUV4X. Biosversion 1004.005 beta.
SUMA G-Force 2 Pro SE @ 253-466MHz.
TwinMos PC166 256meg.(CAS 2-2-2).
Win 98 Lite

[ Detta Inlägg ändrades av: BURKEN den 2002-07-06 01:03 ]

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
181199
July 6, 2002 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-07-06 01:03, BURKEN wrote:
Vad sägs om att göra en motorstyrning för att öppna sidan på datorlådan? Ännu bättre om man dessutom kan styra den direkt från operativet också. En helt onödig mod kanske men rätt så "coolt" om det går att fixa med enkla medel 😀

Jag satt och tänkte på det igår faktiskt 😀 men det kommer att behövas för kraftiga motorer/magneter för det tyvär..

BURKEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
181424
July 7, 2002 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jag satt och tänkte på det igår faktiskt 😀 men det kommer att behövas för kraftiga motorer/magneter för det tyvär..

Jo det är väl risk för det, men det borde funka med någon typ av stegmotor tycker jag. Modden skulle onekligen vara uppseendeväckande, hoppas du har tid och möjlighet att göra den 😀

BURKEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
184817
July 20, 2002 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

NODDAN!! Vad sägs om att plocka ut dom "vitala delarna" ur en gamal kyl eller frys och bygga om detta till en alldeles egen "vapochill"? Om den är helt tom på gas (freon) så ska det ju inte vara någon sak att själv göra om anläggningen för att passa som processorkylning. När allt är klart så fyller man på gas i systemet och kör igång det. Det finns ju firmor som fyller på system för bilar och dylikt så det ska ju inte vara omöjligt att fylla ett tätslutande hemmabygge tycker jag. Ska testa att bygga ett själv iaf så ser vi om det funkar :bgrin: Billigt och effektivt om det lyckas, dessutom så är det hästlängder före vattenkylning vad gäller verkningsgrad på kylningen. En "lagom" svår mod eller? wink
Så fort jag får tid så ska jag köra igång med bygget, men det är fullt upp när man har fru och barn så lite tid kan det nog ta. OM denna mod funkar så ska jag naturligtvis göra en utförlig beskrivning av det hela :bok: , det ska ju dessutom vara ett budgetprojekt så vi får se om jag lyckas 🙂 Har fått en fungerande frys av min snälle fader, så än så länge är projektet inom ramen för "lågbudget" iaf :bgrin:

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
185169
July 22, 2002 - 4:02 am
sp_Permalink sp_Print

hmm.. skulle va fränt tycker jag 🙂 men nåt som skulle va ännu fränare skulle va! .. ... . .. ..låt mig tänka.. . .. . :dead: . .. .. . ... .. . .aah! :eye: helt blankt sry, kör på kylgrejen då :arg:

BURKEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
187412
July 28, 2002 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

BURKEN wrote: NODDAN!! Vad sägs om att plocka ut dom "vitala delarna" ur en gamal kyl eller frys och bygga om detta till en alldeles egen "vapochill"? Om den är helt tom på gas (freon) så ska det ju inte vara någon sak att själv göra om anläggningen för att passa som processorkylning. När allt är klart så fyller man på gas i systemet och kör igång det. Det finns ju firmor som fyller på system för bilar och dylikt så det ska ju inte vara omöjligt att fylla ett tätslutande hemmabygge tycker jag. Ska testa att bygga ett själv iaf så ser vi om det funkar :bgrin: Billigt och effektivt om det lyckas, dessutom så är det hästlängder före vattenkylning vad gäller verkningsgrad på kylningen. En "lagom" svår mod eller? wink
Så fort jag får tid så ska jag köra igång med bygget, men det är fullt upp när man har fru och barn så lite tid kan det nog ta. OM denna mod funkar så ska jag naturligtvis göra en utförlig beskrivning av det hela :bok: , det ska ju dessutom vara ett budgetprojekt så vi får se om jag lyckas 🙂 Har fått en fungerande frys av min snälle fader, så än så länge är projektet inom ramen för "lågbudget" iaf :bgrin:

Detta är krångligt som attans men framsteg görs :bgrin: Någon som har några länkar till bra faktasidor vad gäller en frys uppbyggnad och funktioner, kan vara bra att få mera "kött på benen" 😀 OM detta bygge lyckas så blir det garanterat en FET guide, så håll tummarna!! :bgrin:

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
187427
July 28, 2002 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

håller tummarna som ena riktiga kospenar!

BURKEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
187470
July 28, 2002 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: håller tummarna som ena riktiga kospenar!

:bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 499
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL