NH har kass HTML och CSS|Page 2|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NH har kass HTML och CSS
Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
sp_UserOfflineSmall Offline
760675
October 30, 2004 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag gjorde tills alldeles nyligen och NH's forum är/var precis lika snabbt som andra forum.

det ja menade, forumet är kodat av phpBB Group. altså inte av er. altså lika snabbt som andra forum i phpBB

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
760860
October 30, 2004 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

De går nog fint att skicka ett mail till Anton, men räkna med att arbetet sker helt utan lön.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
760898
October 30, 2004 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

äh... orka gnälla...

sen så har jag inga problem med framsidan i firefox

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
761298
October 30, 2004 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: äh... orka gnälla...

sen så har jag inga problem med framsidan i firefox

äh... orka posta...

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
762054
November 1, 2004 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Först och främst vill jag klargöra att jag personligen, ofta till mitt stora förtret, inte kan någonting om scriptning och programmering. Men nu vidare till ämnet om NHs webbdesign.

Vi har sedan utvecklingen av NHs design vetat att uppbyggnaden knappast varit optimal men vi har alltid lidit enormt av brist på scriptare och Jonas, vår webbadmin, har slitits mellan uppgifterna, stora som små.
Därav har vi blivit tvugna att ta genvägar vid flera tillfällen och det har bland annat resulterat i en dåligt optimerad sajtkod.
Dock fungerar den som sagt var och hade vi inte lagt ribben lite lägre vet jag inte hur NH hade sett ut idag.

Men det jag vill trycka på är att vi är 150% medvetna om bristen i NHs sajtdesign, och även i andra mindre script som styr funktioner på sajten.
Det positiva idag är också att vi har två enormt duktiga scriptare som hjälper oss på NH, SiBBoR och Mimer, något som avlastat Jonas mycket.
Vi har diskuterat just NHs design med dem och precis som undertecknad är de obotliga perfektionister och är insatta på att mer eller mindre skriva om hela sajtkoden. Något som jag nästan blir tårögd över.

I nuläget sitter dem dock med ett annat, väldigt, stort projekt som har förtur, efter principen "Man ska inte laga det som inte är trasigt, i alla fall inte så länge det finns viktigare saker att göra".
Men det kommer alltså en optimering av NHs design i framtiden. Dock kanske den kommer snabbare med hjälp av zcorpan, det är alltid kul med engagerade medlemmar och det var för övrigt på ett liknande sätt SiBBoR och Mimer började på NH. 😉

Sen är det precis som ManicBlue säger, är det någon som är intresserad av att hjälpa till på NH oavsätt på vilket sätt. Är det bara att höra av er!

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
762182
November 1, 2004 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallå där grabbar ;)!

Jag har en NH-design som uppfyller standardkrav på både HTML och CSS - visuellt identisk med en nuvarande designen. Jag kommer nyttja denna i ett kommande projekt - men det talar jag inte mer om nu.
Jag skall samtala med dem övriga att försöka övergå till denna kod för resterande delar av NH också, men det kommer ta sin lilla tid då jag måste sätta mig in i hur vartenda skript fungerar.

EDIT: jag svarade innan jag läst igenom hela tråden. NU har jag dock tagit mig tid att läsa svar för svar. Ni har helt rätt, NH och medlemmarna kan tjäna både tid (nerladdningstider) och pengar (uppkopplingsavgifter och bandbreddavgifter) på detta.

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 848
762720
November 2, 2004 - 2:35 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan ju visa det jag gjort hittills...

http://www.liaislandshastar.com/nh/

edit: Jag har jämfört DOM-träden för min kod och NH's kod.

Jag har dessutom testat att surfa NH med en textbaserad webbläsare samt en mobiltelefon-simulator. Jag försökte också komma åt nordichardware.se i en SonyEricsson över 3G, men det stod ungefär "Document is too large".

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
764187
November 3, 2004 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Najs jobbat.
Varför xhtml 1.0 o inte 1.1? Har inte riktigt fattat skillnaden så du får gärna förklara.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
764220
November 3, 2004 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

zcorpan wrote: Jag kan ju visa det jag gjort hittills...

http://www.liaislandshastar.com/nh/

edit: Jag har jämfört DOM-träden för min kod och NH's kod.

Jag har dessutom testat att surfa NH med en textbaserad webbläsare samt en mobiltelefon-simulator. Jag försökte också komma åt nordichardware.se i en SonyEricsson över 3G, men det stod ungefär "Document is too large".

Killen har gjort ordentlig reseach... =DO =DO

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
764290
November 3, 2004 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Najs jobbat.
Varför xhtml 1.0 o inte 1.1? Har inte riktigt fattat skillnaden så du får gärna förklara.

därför xhtml 1.0 bakåtkompatibelt med html-webbläsare.

1.0 får skickas till klienten som text/html, vilket gör att den renderas som ett html-dokument och inte xhtml.

Why is it allowed to send XHTML 1.0 documents as text/html?

XHTML is an XML format; this means that strictly speaking it should be sent with an XML-related media type (application/xhtml+xml, application/xml, or text/xml). However XHTML 1.0 was carefully designed so that with care it would also work on legacy HTML user agents as well. If you follow some simple guidelines, you can get many XHTML 1.0 documents to work in legacy browsers. However, legacy browsers only understand the media type text/html, so you have to use that media type if you send XHTML 1.0 documents to them. But be well aware, sending XHTML documents to browsers as text/html means that those browsers see the documents as HTML documents, not XHTML documents.

1.1 måste skickas till klienten med någon xml media type, lämpligtvis application/xhtml+xml.

Why is it disallowed to send XHTML 1.1 documents as text/html?

XHTML 1.1 is pure XML, and only intended to be XML. It cannot reliably be sent to legacy browsers. Therefore XHTML 1.1 documents must be sent with an XML-related media type, such as application/xhtml+xml.

http://www.w3.org/MarkUp/2004/.....l-faq.html

IE har inget stöd för xhtml, så om IE får ett dokument som application/xhtml+xml så visas inte innehållet över huvud taget.
Edit: http://www.w3.org/People/mimas.....MSIE6.0SP1

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
765149
November 4, 2004 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur blir det om man höjer textstorleken?

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
765170
November 5, 2004 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

ojojoj, det var ju riktigt nice att kunna surfa NH på mobilen 😀
jag tycker att zcorpan borde bli scriptare här på NH på direkten wink

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
765195
November 5, 2004 - 1:22 am
sp_Permalink sp_Print

Go zcorpan!
Allvarligt fattar jag inte varför inte du bli anställd på direkten...

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
765205
November 5, 2004 - 1:55 am
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: Go zcorpan!
Allvarligt fattar jag inte varför inte du bli anställd på direkten...

anställd?

"Arbete" på NH är ideellt 🙂

(med få självklara <- undantag)

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
765852
November 5, 2004 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni måste förstå, både jag och Mimer skulle kunna implementera denna typ av kod på NH, men det ligger inte bara den lilla tid zcorpan lagt bakom för att det skall bli möjligt att införa. Det krävs en hel del mer arbete än att bara bygga om NH's layout från grunden.
Som jag sagt till zcorpan över ICQ så ser detta mkt bra ut, men NH kommer troligtvis inte "portas" till denna källkod på ett bra tag.

Kortfattat: Om den nuvarande NH-designen skall byggas om enligt ny standard (liknande zcorpans grund) så kommer det dröja.

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
766333
November 6, 2004 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket riktigt, det är rätt mycket som ska kodas om i så fall, snygg kod var det och den fungerar säkert mycket bättre. Men problemet är att vi är ett begränsat antal kodare som inte bara har nh.se att ta hand om. För att göra detta krävs nästan att vi har tid över till annat förutom utveckling och det tror jag aldrig vi har haft på NH så länge ja kan minnas. Det finns konstant saker som måste tas fram eller undersökas. Så det finns tyvärr ingen tid till att gå tillbaka och ändra på äldre kod. Däremot får vi ta detta i beaktning när en ny design ska utmejslas.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
772856
November 14, 2004 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

För mig är det ganska underligt att ni försvarar er med att ni "kan", men att det "skulle ta längre tid"?

Jag menar, ni har ju tillgång till rättstå stora resurser (många som är inblandade i projektet). Att säga att det tar längre tid att koda enligt gällande standarder då verkligheten är raka motsatsen.

Detta då du slipper ändra på allting i framtida design-förändringar. Plus att du kan impletera NH på mobiler, PDA's och textbaserade webläsare. Vad sägs om att kunna läsa NH på en C64 ? 😛

Jag är inte sur för att inte NH är kodat enligt gällande standard. Men ursäkten är lite "märklig". För jag tror personligen att det beror på att ni förmodligen lärt er koda enligt "old school" och förmodligen använder någon editor som Dreamweaver (även om ni nu inte erkänner det).

För när ni gjorde NH re-designen sist för ungefär ett år sen, så fanns W3C standarderna uppsata redan.

Men som sagt. NH fungerar bra ändå, och de allra flesta är ju nöjda med InternetExplorer. :p

Och ni behöver ju inte validera 100%. Det vitkigaste är ju att ni följer standarden "hyffsat". För en dynamisk sida i er omfattning med så många skribenter är ganska "jobbig" att hålla 100% rätt-kodad. Men huvudstrukturen (designen) som förmodligen bygger på "include()" sedan kan ju vara "rätt-kodad". Sen behöver man inte vara så noggran med ALT="" och liknande på varje bild.

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
778437
November 21, 2004 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag diskuterade med SiBBoR när jag började koda om startsidan om den skulle ha fast eller flytande bredd...

Nu har jag iaf gjort en alternativ stilmall med flytande bredd, så den täcker hela sidan även vid 1600x1200, och det finns ingen horisontell scrollningslist vid 800x600.

Alternativa stilmallar kan man plocka fram med Mozilla, Opera och många andra webbläsare. Fast inte IE, förstås... 😉

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
778594
November 21, 2004 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

*offtopic
Anton for President!

*Ontopic
Om någon av er är riktigt insatt i läget med kodning av hemsidor så kan den/de söka upp delar som inte är optimerade och skriva ner dem allihop för att sedan vidarebefodra dem till Scriptarna?

Om de har allt på "papper" så kan de ju lättare se om de gillar det och göra de ändringar som behövs.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
784976
November 29, 2004 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: För mig är det ganska underligt att ni försvarar er med att ni "kan", men att det "skulle ta längre tid"?

Jag menar, ni har ju tillgång till rättstå stora resurser (många som är inblandade i projektet). Att säga att det tar längre tid att koda enligt gällande standarder då verkligheten är raka motsatsen.

Tror inte du riktigt läst vad jag m.fl. som är insatta i hur systemet fungerar sagt? Det är inte HTML:en/XHTML:en/CSS:en som tar tid i sig. Läs igenom tråden igen och se om du blir klokare.

davidhellmyrs wrote: Jag är inte sur för att inte NH är kodat enligt gällande standard. Men ursäkten är lite "märklig". För jag tror personligen att det beror på att ni förmodligen lärt er koda enligt "old school" och förmodligen använder någon editor som Dreamweaver (även om ni nu inte erkänner det).

1. Du har verkligen inte rätt i att vara sur, så det gör du fullständigt rätt i att inte vara.
2. Ursäkten är inte på något vis "märklig".
3. Jag har inte lärt mig programmera enligt "old school" utan kodar allt för hand, och det efter standard, oavsett om det är HTML, XHTML eller CSS så är finns inget att erkännas.
4. Innan jag och Mimer började programmera åt NH höll JonaS själv i allt programmerande. Han har gjort ett fullkomligt strålande jobb genom att mata ut funktion efter funktion. Allt fungerar även om det finns vissa brister. Vi på NH är fullt medvetna om detta och kommer, när vi får tid över, att försöka åtgärda dessa samt utveckla NH vidare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 362
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL