Nordic hardware är totalt föråldrat|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nordic hardware är totalt föråldrat
Eventum
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 27, 2009 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Ett inlägg som menar väl:

Nordic hardware början på 2004: http://web.archive.org/web/200.....dware.com/

Nordic hardware slutet på 2009 (5 år senare): http://nordichardware.com/

Vill ni att sajten skall dö? Varför görs inget?

Kanske man bör byta till ett mer modernt publiceringssystem, uppdatera designen både för hemsidan och forumet (kanske även byta mjukvara här?) och bara fixa till allting.

Det är hemskt synd att man är så otroligt dålig på att förnya sig här, säg den sajt som inte ändrat design på 5 år, man har ju en bra community.

Är det så att ni låst er inne med ert nuvarande publiceringssystem och att en portering av alla tidigare artiklar därmed är mycket krånglig? Förr eller senare måste man ändå nog bita i det sura äpplet...Om de tinte går att portera alla gamla inlägg, lägg då hela sajten på old.nordichardware.se/com och gör bara allt gammalt sökbart genom det nya systemet, för det här går ju bara inte att fördröja längre.

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1236355
October 27, 2009 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med om att designen är föråldrad men det är Communityn som avgör om sajten har någon framtid och då ser jag ingen risk att NH skall dö ut på ett långt tag.

Efter att ha varit betalande medlem hos PlanetAMD64 ungefär lika länge som jag varit medlem här och beundrat deras tillsnoffsade och resurskrävande design kan rapportera att den trots det är på utdöende där man kan räkna dagens postningar på fingrarna.
Vad säger du om det?

Eventum
Medlem
1236357
October 27, 2009 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Tidsdjuret wrote: Jag håller med om att designen är föråldrad men det är Communityn som avgör om sajten har någon framtid och då ser jag ingen risk att NH skall dö ut på ett långt tag.

Efter att ha varit betalande medlem hos PlanetAMD64 ungefär lika länge som jag varit medlem här och beundrat deras tillsnoffsade och resurskrävande design kan rapportera att den trots det är på utdöende där man kan räkna dagens postningar på fingrarna.
Vad säger du om det?

Nu skräder jag lite med orden förstås, sajten riskerar säkerligen inte att dö, men den kommer få svårare och svårare att stå sig i konkurrensen. Att PlanetAMD64 bloatat till det och misslyckats har väl inte så mycket med den här frågan att göra, faktum kvarstår, sajter som inte förnyar sig far förr eller senare illa. Menar du att PlanetAMD64 skulle klarat sig betydligt bättre om man liksom Nordichardware inte brydde sig om att förnya sajten?

Jag ser ingen som helst anledning till att försvara att man inte förnyat sajten på fem år. Bara en sådan sak som vettiga URL:er...det är så mycket som är så utdaterat här att det skadar sajten och communityn, det är vad jag vill ha sagt.

Som jag skriver ovan är jag rädd för att man låst sig inne i ett egenihopsnickrat system och nu inte har möjlighet att enkelt portera sajten till ett vettigt och öppet publiceringssystem, varför ingenting händer. De flesta håller nog med mig i att det är rent vansinne att idag köra ett hemmasnickrat system för en sajt i den här storleken när det finns så pass kompetenta alterantiv som garanterar ständiga uppdateringar och nya funktioner tillgängliga.

Det vore intressant att få ett ungefärligt svar på hur man skall göra i framtiden, vilka är planerna?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1236359
October 27, 2009 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker sidan funkar bra som den är, lättladdat och lättöverskådlig.
När ni säger förnya, vad menas lite mer exakt?

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1236360
October 27, 2009 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag tycker sidan funkar bra som den är, lättladdat och lättöverskådlig.
När ni säger förnya, vad menas lite mer exakt?

Jag håller med.

Gillar som den är, inte massa onödigt kladd och skit.

Eventum
Medlem
1236362
October 27, 2009 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går att skriva en oändlig lista med vad som bör förnyas, om vi så helt bortser från designfaktorn. Kör bara sajten genom W3C validator, det är en smärre katastrof.

Jag har _inte_ sagt att man skall bloata sajten...varför detta kommer på tal åter och åter igen är fullkomligt obegripligt.

Nåväl, låt oss frånse dessa ovidkommande inlägg och lämna över bollen till Nordic Hardware: Varför händer inget och hur många år till skall sajten stå stilla? Vi är som sagt inne på femte året nu och snart sjätte.

Man kan förstås stoppa huvudet i sanden, men det förhindrar inte omvärlden från att förändras....

ps. Vidare kommentarerar i stil med "ja gillar sajten som den e" undanbedes, håll er till ämnet.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1236364
October 27, 2009 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Eventum wrote:

ps. Vidare kommentarerar i stil med "ja gillar sajten som den e" undanbedes, håll er till ämnet.

Men det är ju ämnet? Varför "fixa" något som fungerar?

Eventum
Medlem
1236365
October 27, 2009 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Men det är ju ämnet? Varför "fixa" något som fungerar?

Vad tråden handlar om är en önskan från min sida att vidareutveckla sajten och göra den kompatibel med gällande webbstandarder genom att förslagsvis migrera till ett av de stora publiceringssystem, inte att sticka huvudet i sanden. Det är ett ämne avsett för en annan tråd med titeln "Varför vi inte bör förnya och vidareutveckla sajten".

Som sagt, sådana här kommentarerar undanbedes, låt oss diskutera sakfrågan nu.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1236367
October 27, 2009 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Så varför lägger du den i Allmänt då?

Ska dom fixa, så får väl du själv se till att åtminstone lägga i rätt del om du ska gnälla. 🙁

Eventum
Medlem
1236369
October 27, 2009 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Så varför lägger du den i Allmänt då?

Ska dom fixa, så får väl du själv se till att åtminstone lägga i rätt del om du ska gnälla. 🙁

My bad, missade feedback-sektionen. En moderator får gärna flytta tråden.

Tråkigt att min önskan om att man förnyar sajten uppfattas som gnäll, framförallt på sajt som täcker just utveckling och förnyelse. Men det är förstås också det en diskussion för en annan tråd.

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1236373
October 27, 2009 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Flyttar denna till feedback...

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1236374
October 27, 2009 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Först och främst vill jag säga att jag har full förståelse för dina tankar Eventum och väljer att se ditt inlägg som något positivt, att du, och förhoppningsvis andra medlemmar och besökare bryr er om sajten.

Det finns flera anledningar till varför NH fastnat i tiden men det enda jag direkt kan/vill säga om detta är att vi tyvärr inte haft någon möjlighet att gå vidare med en nyutveckling av sajten tidigare.

Sajten idag är fungerande, men är helt klart långt ifrån det skick vi vill att den ska vara. Jag kan lova att dina förhoppningar om ett nytt fräscht system är ungefär en tiondel av våra egna. 🙂

Vårt system idag är som du är inne på ett hemsnickeri och det som krävs är inte en uppdatering utan ett totalt nybygge. Då du verkar insatt i ämnet förutsätter jag att du förstår vilket jobb det innebär men som du säger är det något vi kommer behöva genomlida för att fortsätta utvecklas.

Jag varken kan eller vill säga för mycket, men jag har redan tidigare i år hintat om att det kommer hända en hel del här på NH och det står jag fast vid.

Samtidigt är vi alltid öppna för kreativa krafter som är intresserade av att hjälpa till i utvecklingen av sajten så är det något du eller någon annan ser som lockande får ni mer än gärna kontakta mig.

Jag önskar att jag kunde säga mer om detta men jag kan bara understryka att vi är fullt medvetna om sajtens tillkortakommande och det är något vi ämnar ändra på, inom kort.

Sist men inte minst vill jag poängtera att jag personligen bara ser din tråd som något positivt och gör oss mer motiverade i vårt arbete.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1236395
October 27, 2009 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Nyare uppdateringen av forumet är något jag frågat efter längre, dels för att vissa saker inte fungerar som det ska och nyare forum (phpbb3 tex) har så mycket mer användbara funktioner än dagens forum. Men alltid när man frågat något om det, och påpekat att phpbb3 finns, har svaret varit att en annan "lösning" är inköpt redan och det lär nog vara 3år sedan jag hörde den första gången.

Nu fungerar ju sidan i sig bättre än tidigare då den knappt gick att använda pga enormt lång laddtider, så det är bra, men det finns fortfarande saker att förbättra.

Sen till sist ett litet tips bara. Skriv inte att saker och ting ska bytas ut eller nya saker ska komma om det faktiskt inte är bestämt att de ska komma, inom rimlig tid.
Det var lika när sidan var seg som sirap, då sas det att saker skulle bytas ut (den inköpta lösningen tex) istället för att nuvarande skulle fixa lite här och lappas lite där. Då blir man ju såklart intresserad och glad över att det kanske kommer ordna sig, men när inget händer på väldigt lång tid blir man mest besviken och irriterad. När det återkommer blir det lite "vargen kommer" över det hela.

Hade mer än gärna hjälpt till om jag ansett mig kunna php/mysql fullt ut (fullärd blir man väl visserligen aldrig, sägs det), men tycker mig inte göra det riktigt så då tycker jag inte att det är någon större mening med det.

Lakszen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1372
1236396
October 27, 2009 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Man behöver inte skapa något nytt och sedan lansera det lika fort. Man kan ju typ fixa några prototyper eller tester och prova för att sedan lägga fram det mest lämpade.

Om man syftar på design av sidan förstås =)

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1236399
October 27, 2009 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Nyare uppdateringen av forumet är något jag frågat efter längre, dels för att vissa saker inte fungerar som det ska och nyare forum (phpbb3 tex) har så mycket mer användbara funktioner än dagens forum. Men alltid när man frågat något om det, och påpekat att phpbb3 finns, har svaret varit att en annan "lösning" är inköpt redan och det lär nog vara 3år sedan jag hörde den första gången.

Nu fungerar ju sidan i sig bättre än tidigare då den knappt gick att använda pga enormt lång laddtider, så det är bra, men det finns fortfarande saker att förbättra.

Sen till sist ett litet tips bara. Skriv inte att saker och ting ska bytas ut eller nya saker ska komma om det faktiskt inte är bestämt att de ska komma, inom rimlig tid.
Det var lika när sidan var seg som sirap, då sas det att saker skulle bytas ut (den inköpta lösningen tex) istället för att nuvarande skulle fixa lite här och lappas lite där. Då blir man ju såklart intresserad och glad över att det kanske kommer ordna sig, men när inget händer på väldigt lång tid blir man mest besviken och irriterad. När det återkommer blir det lite "vargen kommer" över det hela.

Hade mer än gärna hjälpt till om jag ansett mig kunna php/mysql fullt ut (fullärd blir man väl visserligen aldrig, sägs det), men tycker mig inte göra det riktigt så då tycker jag inte att det är någon större mening med det.

Just därför vi aldrig gått ut med något själva utan bara svarat på just liknande trådar/förfrågningar. Det är anledningen till varför jag inte vill säga mer än absolut nödvändigt, och det är i detta fallet att vi jobbar aktivt med att förbättra sajten.
Tyvärr blir det dock inte alltid som man tänkt sig, något man aldrig kommer undan och som vi lärt oss av tidigare år.

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
1236863
November 4, 2009 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att sajten fungerar helt okej just nu. För inte så länge sen så var det en del problem med sajten och den var seg som sirap, låg nere ofta och uppdaterades sällan. Detta är något som helt klart har åtgärdats.

Visst utvecklas tekniken ständigt framåt och det finns mycket man kan förbättra med sajten också. Jag tror att ett hinder för denna utveckling är att det skulle krävas enormt mycket tid att göra större ändringar med sajten. Det finns inte heller några ekonomiska intressen som skulle kunna påskynda denna process.

Det som håller ihop sajten är gemenskapen bland medlemmarna, inte ekonomisk vinning. Om jag inte minns fel så var det just pengar som höll tillbaka uppgraderingen av sajtens servrar för en tid sedan. Jag skulle tro att annonsintäkerna för sajten bara är småpengar. En annan inkomstkälla finns knappast.

Jag har ju varit medlem på sajten länge, dock säljer och köper jag mest på Köp och Sälj-forumet. Det är därför jag inte syns så ofta i diskussionerna, men jag försöker däremot alltid hjälpa till när någon behöver hjälp. Jag tycker att diskussionerna när det gäller annat än datorer är ganska få och lite banala. Förmodligen beror det på att medlemmarna på forumet är väldigt olika förutom att datorer är ett gemensamt intresse.

Men som sagt, det hade varit trevligt om någon sorts uppfräschning av forumet kunde ske. Något som man kan beakta är ju också att nya medlemmar kanske skulle hitta till forumet då, vilket hade varit både på gott och ont. Jag hade gärna engagerat mig mer på forumet men samtidigt så krävs det ju ett större engagemang från resten av forumet också. Ett bra steg hade ju varit om medlemmarna såg att lite saker hände med sajten först.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1236889
November 5, 2009 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Yepp, instämmer.

Nu ska SM avhandlas bara.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 510
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL