Ockerpriser??|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ockerpriser??
Kingsolver
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 30, 2003 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är helt fel att det ska va tillåtet att tex begära mer för en vara en den kostar billigast på typ buggy när ni är så hårda på skambud.
Som det är nu så försöker säljaren sälja till överpriser och ingen törs bjuda för att det ska kallas skambud. Detta resulterar ju bara i att inget säljs.....

Jag tycker en moderator skulle reagera om han ser "ockerpriser" lika väl som om någon lägger ett skambud. Tycker att det är minst lika fel. Jag är mycket väl medveten om att vissa kanske fastnar i priset som de gav när varan var ny, men en liten "hint" från en moderator om vad en vara kostar ny idag kanske kunde få dem att sätta lite rimligare pris....

Bara ett förslag från en som vill ha ett fungerande köp o sälj forum.....

//Kingen

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
424296
September 30, 2003 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

nej det tycker jag inte, är säljaren så puckad så får han väl skylla sig själv, vill man inte ha så låter man bli det helt enkelt.

Kingsolver
Medlem
424305
September 30, 2003 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

tycker du att forumet funkar bra då??

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
424319
September 30, 2003 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Tja, om det är en vara jag är sugen på som säljaren enligt mig vill ha ett ockerpris för så postar jag väl typ en länk till varan på Buggy eller nåt samtidigt som jag ger mitt bud.

Men visst, en säljare får ju ta vilket pris han vill, tycker inte att moderatorerna ska blanda sig in i det. Att han sen inte får saken såld här på NH utan kanske på blocket istället är ju en annan femma.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
424334
September 30, 2003 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Jag anser att man måste få begära vad man vill om man tänker sälja ngt. Om man sedan inte får varan såld så får man då acceptera det.

När folk bjuder skambud så kan det mycket väl förstöra tråden för den som ska sälja då det brukar kunna bli en diskussionstråd och inte en säljtråd. Då är det bra att moderaterna går emellan och säger ifrån. Men att begära att moderaterna går in i en tråd och säger att ngn ska sänka sitt pris är fel mot säljaren. Vi kan inte heller begära att moderatorerna ska hålla sig uppdaterade på alla priser på alla produkter och inte heller att de ska jöra ngn undersökning på websidor varje gång ngn postar en säljtråd.

Om ngn begär vad du kallar ockerpris så brukar det inte bli ngt svar på den så den "dör ut" av sig själv. Det tycker inte jag förstör forumet...

Kingsolver
Medlem
424372
September 30, 2003 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker bara att det är så tragikomiskt att "Janne Banan" (hoppas ingen heter det) klagar på ett pris ena sekunden för att försöka sälja tex ett soundblaster live value för 500:- nästa sekund.

Det händer varje dag. Sedan går halva tråden åt för att bevisa för "Janne Banan" att på den och den affären kostar det minsann bara 278:-. Och svaret kommer som ett brev på posten "det kostade det för ett halvår sen på Dustin....bla bla bla"

Om man nu får sätta vilket pris man vill som utgångspris så borde man ju rimligen få bjuda vilket pris som helst för en vara. UTAN att det ska kallas skambud. Om man nu bortser från dem som bjuder ett tuggummi eller femtio öre osv för de buden är ju ganska uppenbara nidbud även om man inte är moderator.....

Det kan ju tex vara så att jag inte alls vill ha det där ljudkortet från exemplet ovan till DET priset men får jag det för 50 spänn så kan det ju vara intressant . Om nu inte SÄLJAREN gillar priset så är det ju bara att ignorera, skulle han nu inte få fler bud då vet han ju att han iaf får 50 spänn för kortet. Värre är det ju inte.

Till John_Iz: Det handlar inte om att man ska tala om för en säljare hur mycket de ska ta för en vara, de flesta här anser sig ju kunna en del om datorer men det är det ju inte alla som kan. JAG tycker i alla fall att det är synd om någon stackare ska behöva bli lurad här på forumet att köpa något som är begagnat till ett högre pris än en ny vara.

Därför tyckte jag att moderatorerna (de vill ju inte ha kommentarer från forumsmedlemmarna i trådarna i onödan) kunde antingen med PM eller direkt i tråden ge en "hint" alltså en antydan om att det är ett alldeles för högt pris på varan i fråga på grund av att exakt samma vara ny kostar mycket mindre.

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
425335
October 1, 2003 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju bara att PM/Maila en moderator så kollar vi på det. Jag har inte sett någon som blivit lurad här, har det hänt så är det inte bra.

Och som sagt, snack i Köp & Sälj forumet ska vi inte ha.
https://www.nordichardware.se/.....hp?t=52983

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 21
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL