Politik|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Politik
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 24, 2005 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Ni borde verkerligen införa förbjud att diskutera politik igen.
Verkar inte som någon kan hålla ne diskution ang. det på en lugn och sansad nivå utan personangrepp. Tycker verkerligen ni skulle haft kvar förbjudet.

Detta skapar bara dålig stämning i Allmänt vilket är tråkigt, varit väldigt bra stämning innan tycker jag.
Jag menar det är inte första gången det är stökigt och förekommer personangrepp i en politisktråd.

Visst forum är till för att diskuteras i på en lugn och sansad nivå?
Annars tycker jag ni ska börja varna och banna folk för alla personangrepp.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
926040
July 24, 2005 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med till 100%...varje tråd som har med politik o göra ska låsas...upprepar "användaren" det så får han en varning...:) Visst hör det till "Allmänt" men de senaste "politik" trådarna har ju spårat ut så in i helvete så de borde förbjudas!...;)

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
926058
July 24, 2005 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med faktiskt.

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
926066
July 24, 2005 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Eller skaffa en underkategori till allmänt där folk kan diskutera politik på sandlådenivå bäst de vill.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
926082
July 24, 2005 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker ju det fungerat ganska bra, förutom de senaste två veckorna.

Om man förbjuder politik så förbjuder man så mycket. Man förbjuder i princip prat om "höjda skatter på CD" skivor och allt sånt. Politik finns överallt.

Dessutom är ju inte problemet i sig politiken, utan dagisfasonerna där man inte kommer med argument utan kastar sten på varandra (exempel. "Du har feeeeel", "Håll tyst annars bannar jag dig!!", "Du är trög", "Du är som Hitler" osv.). Problemet är ju att man är otrevlig mot varandra. Vilket man borde bannas för!

Men men.... It's your call.

Edit: Tycker i så fall det är mer lämpligt att förbjuda "religion prat" i forumet. Det är ofta religion som skapar osämjan i ALLMÄNT. Inte ren politik. Utan felet är när man drar "alla över en kant".

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
926086
July 24, 2005 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

Arne_Garflak, har nog en poäng där. Fast införs diskutioner på rätt sätt så lär det väl inte vara problem.

macrus
Member
Medlem
926087
July 24, 2005 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Tycker ju det fungerat ganska bra, förutom de senaste två veckorna.

Om man förbjuder politik så förbjuder man så mycket. Man förbjuder i princip prat om "höjda skatter på CD" skivor och allt sånt. Politik finns överallt.

Dessutom är ju inte problemet i sig politiken, utan dagisfasonerna där man inte kommer med argument utan kastar sten på varandra (exempel. "Du har feeeeel", "Håll tyst annars bannar jag dig!!", "Du är trög", "Du är som Hitler" osv.). Problemet är ju att man är otrevlig mot varandra. Vilket man borde bannas för!

Well, då får man väl se mellan fingrarna om det är datorrelaterade saker som CD-skivor och sånt. Eller helt enkelt bara i Allmänt där ändå datorrelaterade saker inte hör hemma. Invandringspolitik borde åtminstonde förbjudas. Pinsamt många personangrepp.

Haha, du skriver just vad problemet är.
Just därför det borde förbjudas, folk på detta forumet kan inte diskutera politik på en normal nivå UPPENBART.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
926090
July 24, 2005 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Tycker ju det fungerat ganska bra, förutom de senaste två veckorna.

Edit: Tycker i så fall det är mer lämpligt att förbjuda "religion prat" i forumet. Det är ofta religion som skapar osämjan i ALLMÄNT. Inte ren politik. Utan felet är när man drar "alla över en kant".

Ja typ så... prat om CD skivor o sånt ska få göras..(annars lite överdrivet då) men de senaste trådarna borde förbjudas...man märker ju vad som är fel och rätt när en tråd skapas... wink 😎

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
926092
July 24, 2005 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

😀 Tyvärr så kanske du har rätt Macrus...... 🙄

macrus
Member
Medlem
926096
July 24, 2005 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: 😀 Tyvärr så kanske du har rätt Macrus...... 🙄

Alltid. 😉

Närå, bara min åsikt och känner att stämning blivit sämre och alla ska tracka C-J i alla andra trådar vilket är rätt tröttsamt det också även om jag inte håller med honom.

EDIT: Dvs. om man bortser från själva tråden där det förekom personangrepp, det är ju inte bara i den tråden som det förekommer i, folk drar även in det i andra trådar. Visst tycker det är okej att hänvisa till andra trådar när det är något roligt och så som Guenos trådar. 😉
Men i detta fallet är det bara för att tracka honom och trycka ner honom så lågt det bara går. Då det drabbat 1-2st trådar i Allmänt efter den där invandrartråden. Kan man inte hålla sig till den tråden då, måste man dra in det i andra?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

EDIT2: Tex. i denna tråden - https://www.nordichardware.se/.....19433.html

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
926099
July 24, 2005 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det har fungerat ganska bra med politiken, fram tills de där två trådarna iaf.
Får väl se om det kommer fler sådana, då kanske det är aktuellt?

Multiface
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
926103
July 24, 2005 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker att frågor som rör invandring och det som inte går att enas om (dom bestående olika ideologierna) borde förbjudas. Det för att undvika rasistiska uttalanden och personangrepp. Bara för att nån skriver att det är bra att rösta på vänstern i en tråd i det här forumet lär ju inte någon ändra livsuppfattning. Resultatet blir att man försöker omvända den andra med svordomar vilket är dömt att misslyckas.

Vill man diskutera politik finns det forum för det också men med dom trådarna som har dykt upp på sistone så kan man misstänka att det är bannlysta personer från dessa forum som letat sig in till NH.

Många av trådarna innehåller inget intellektuellt innehåll heller. Skulle lägga in ett inlägg som fullständigt skulle ha krossat disskussionen i en utan dom senaste vad tycker du om invandrare trådarna. Gissa om man blir besviken när man suttit och argumenterat i en timme och tråden under tiden blivit låst.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
926172
July 24, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi gillar förståss aldrig att begränsa disskutionsområdena för våra besökare.
Men tyvärr är det ju så att en del människor har väldigt svårt för att föra en sansad politisk-diskution.
Detta ledde till att vi förbjöd politik i forumet ett längre tag.

Jag ska prata med mina co-workers och höra vad dom tycker om detta.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
926361
July 24, 2005 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, ett totalförbud mot politiksnack är väl lite väl skruvat tycker jag..
Tycker snarare att det kunde låsas lite snabbare när det syns klart och tydligt om någon bara vill hetsa till smutskastning genom att t.ex börja hyva ur sej ogrundade extremfloskler, för det är väl vad det hela handlade om i omtalade trådar som varit i veckan.
I diskussioner där fakta framläggs ser jag inga problem med politiska debatter..
Så mitt förslag är väl att helt enkelt låsa trådar med osakligt och ogrundat innehåll direkt när de upptäcks, då slipper dom spåra ur, som de i 99 fall av 100 gör.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

fluffer
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
926471
July 25, 2005 - 3:36 am
sp_Permalink sp_Print

nu tänkte jag skriva ett långt inlägg om varför politiska diskussioner bör förbjudas (förutom områden som är relaterade till hårdvara/IT, exempelvis skattehöjningar och nya anti"pirat"lagar), men det pallar jag inte.

I af tycker jag det är onödigt att man ska låta politiska diskussioner få vara kvar och kontrollera dem oerhört mycket för att förhindra dem från att urarta. Det är onödigt slöseri med tid för moderatorerna, som skulle kunnas användas på bättre sätt i forumet. Ser ingen poäng med varför man ska lägga ned så mycket tid för att behålla politiska diskussioner på ett hårdvaruforum, speciellt då diskussioner förs utav bensköra, finniga yngliga som inte tänker eller analyserar vad de skriver utan ventilerar enbart sina egna känslor.

Vill man diskutera politik finns det andra lämpligare forum som har den kontrollen ett politiskt forum kräver för att hålla det rumsrent.

Yttrandefriheten hit, yttrandefriheten dit – prata hur mycket skit du vill, men gör det på rätt ställe. Det är allt jag vill se.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
926498
July 25, 2005 - 7:16 am
sp_Permalink sp_Print

Varför bry sig över huvud taget? Om småpojkarna vill hacka på varandras politiska åsikt (eller rättare sagt deras pappas politiska åsikt) så låt dem göra det. Det är bara att hoppa över att läsa tråden totalt. Detta är ett förum för hårdvara, vill man ha bra politiska diskusioner så får man söka sig någon annan stans.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
926549
July 25, 2005 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det vore olyckligt att låsa forumet helt för politiksnack. Jag har inte läst i trådarna i fråga, men kan tänka mig att de kan ha spårat ur utan att göra det.

Hur som helst, det finns många områden som är högintressanta inom politiken, även för ett främst datorinriktat forum som det här. De jag kommer att tänka på för ögonblicket är debatter om upphovsrätt som varit uppe ett par gånger. Eller debatter om mjukvarupatent.

Kort sagt, det vore olyckligt att strypa de diskussionerna på köpet, liksom "sansade" diskussioner om politik i övrigt. Vad som borde göras är däremot att sådana inlägg tas väldigt allvarligt av moderatorerna. Vad jag ser kan de tänkas bryta mot såväl regel 1,2 och 4 (https://www.nordichardware.se/.....90941.html). Kort sagt, den som postar sådant förtjänar att åka ut fortare än kvickt...

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
933804
August 8, 2005 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kanske har bidragigt till att en tråd har spårat ut, inte vet jag.

Men jag tycker att ni ska börja varna folk för personangrepp. Otroligt jävla störande! Även att låsa trådar som börjar balla ut. För att diskutera politik är bland det roligaste som jag vet.

För att allmänt blir inte lika roligt om politisk diskution förbjuds. Sedan så har vi problemet, vad är egentligen en politisk diskution?

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
940933
August 23, 2005 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett förbud mot det eller tydligare regler för hur man för en politisk diskussion vore lämpligt. Tror mest på det senare.

T ex att alltid backa sina påståenden med fakta, att besvara andras frågor och inte bara ställa motfrågor etc etc...

Det gör att alla verkligen måste tänka till innan dom skriver sina inlägg och slänger ur sig vad som, vilket resulterar i givande diskussioner.

Då kan man inte bara slänga ur sig vad skit som helst, blunda för obekväma frågor och undvika resten med motfrågor.

En "vett och etikett - så diskuterar du" FAQ eller vad som...

Sen handlar nog inte stämningen i detta forum om huruvida politik får diskuteras eller inte. För 2-3 år sedan diskuterade man politik och stämningen var utmärkt. Numer är det inte ens i närheten. (Har ju ändå varit frånvarande länge nog för att få lite kontrast, glöm inte det ;)).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 79
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL