June 30, 2002
Eftersom många sätter upp alla olika regelförslag i sina trådar som oftast är väldigt lika... här följer en sammanfattning, moderatorer får antingen göra om till sticky eller låsa 😉
* Bud inkl frakt existerar inte om inte annat anges alt. att fraktkostnad anges i budet.
* Förskottsbetalning till bankkonto vanligt betalningssätt om inte annat anges, du som inte har pengar eller möjlighet till detta: Lägg inte bud innan du pratat med trådskaparen.
* Alla bud i tråden, övriga bud ignoreras. Detta för att alla ska kunna se hur budgivningen fortlöper.
* Vid affär så bör betalning vara gjord inom de närmaste bankdagarna (2-3). Återigen, kan du inte uppfylla detta krav så prata med trådägaren INNAN budgivning.
* Endast seriösa köpare/säljare i tråden, tack! Snackare och andra kan ta sin diskussion via PM eller ännu hellre med papperskorgen om inte annat angett i tråden.
* Budgivning gäller. Säljare reserverar sig rätten att inte sälja sakerna om buden blir för låga, bud under utsatt startpris eller mycket tydligt skambud kan resultera i att säljaren vägrar sälja i senare skede trots rimligare bud från köpare. Även varning från moderatorer?
* Om säljare inte vill sälja till en viss person trots högre bud är det självklart OK om geografisk närhet föreligger eller om tidigare affärer inte har varit fullt lyckade.
* Om inte annat anges är varan som säljs i fullt OK skick, tillbehör bör anges om de medföljer eller ej osv. men köparen har rätt att förutsätta att varan är fullt OK om inte annat angetts.
*Säljaren bör ange när budgivningen avslutas.
* Säljaren accepterar att skicka varan på sätt som överenskommes om inte annat anges. Säljaren & köparen kommer själva överens om fraktsätt, priser se http://www.posten.se. Brevfrakt = billigast men om köpare/säljare vill ha högre säkerhet kostar REK ca 50:- extra och Postpaket från 115:-. Bussgods kan även vara ett alternativ. Om ej annat anges kan säljaren skicka på billigaste sätt!
*Betalningssättet "50% betalt i förskott / 50% efter leverans" kan i vissa fall med fördel användas (ex. vid nyreggade personer).
#Om ovanstående inte följs är riskerna mycket större att köpare/säljare hoppar av. Om ovanstående följs SKA lagda bud hållas, detta för att en budgivning inte ska bli lidande av att folk hoppar av osv.
Om någon kommer på fler bra generella regler så kanske vi kan slippa långa regelposter i alla annonser... eller så blir denna tråd stängd och låst för att den är på fel ställe 😉
March 1, 2003
till RoadRunners förslag har jag att tillägga...
*säljaren bör ange när budgivningen avslutas.
*betalningssättet "50% betalt i förskott / 50% efter leverans" bör användas i vissa fall (ex. vid nyreggade personer).
*säljaren bör ange startbud/minimibud eller acceptera skambud.
May 28, 2003
Det är lite skitsamma vad ni skriver. För det är väl ändå så att folk nu kan göra som det vill. Era rekomendationer kan man inte direkt tvinga någon att använda. Och många saker blir väl svårt att kontrollera. - Som tex att användare skickar PM om bud till varandra, utan att de andra som är med i givningen får veta.
Det är bättre isåfall att ha en symbolisk betalning som man kan få tillbaks (när pengar och varor är utbytta) eller att den är så liten så det inte spelar någon större roll. - Det kan nog stoppa några oseriösa försäljare. - Inte för att jag har träffat några.
June 30, 2002
Alla vet vi att det någon gång ska komma en förändring... någon gång...
Alla vet vi att det enda som behövs är sunt förnuft...
Och detta är enbart för att göra det hela något enklare, inte för att skapa en massa "Forumsregler" som folk ändå inte följer. Bara för att folk ska kunna hänvisa till ett befintligt regelverk/förslag istället för att skriva allt i sina poster...
Och ska det användas på det viset kommer det inte att göra någon nytta här i denna del av forumet!
March 19, 2003
hehe eller göra nått mall liknande som folk kan använda för att få inlägget så "effektiv" som möjligt.
Ofta när folk lägger ut saker så glömmer de viktiga faktorer som köparna gärna vill veta.
Det är nått som man väldigt ofta ser att första svaret i trådarna är "var bor du" osv.
- Var varan finns
- Om man accepterar att skicka
- Hur betalningen ska ske
- Kvitto/garanti
- Om det finns möjlighet att komma och kolla på varan
Ni förstår säkert vad jag försöker säga.
Kanske nått liknande:
Ämne.
S: TFT 17" NEC
Meddelande.
Säljes: ett stycke TFT skärm 17"
Tillverkare: NEC modell PG17gh
Bild: http://bilden.jpg...
Inköppt: 2004-12-12 på tftbutiken.se
Kvitto/garanti: Fabriks garanti 2år
Varan finns i: Boden
Betalning: Förskottsbetalning till mitt privatkonto på NHbanken om det ska skickas, annars i handen när vi träffas.
Frakt: Postpaket innom sverige.
Riktpris: ~2500:-
Får gärna komma förbi och kolla på skrämen om du är intresserad av den.
Som några säkert vet så drog jag tidigare igång en recensions databas för dem som använde k&s delen, och det funkade väldigt bra att folk skrev recensioner om varandra och deras genomförda affärer.
Det blev lite av "fjärillar i magen" fenomenet för mig när man loggade in på recensions databasen och varje dag så kom det in nya recensioner.
Det gladde mig att så många blev glada över en sån funktion och jag fick mycket god respons.
Tråkigt nog så kunde jag inte bistå med en server som hostade sidan så det fick läggas på is.
November 5, 2001
BarateaU wrote: hehe eller göra nått mall liknande som folk kan använda för att få inlägget så "effektiv" som möjligt.
Ofta när folk lägger ut saker så glömmer de viktiga faktorer som köparna gärna vill veta.
Det är nått som man väldigt ofta ser att första svaret i trådarna är "var bor du" osv.- Var varan finns
- Kvitto/garanti
- Om det finns möjlighet att komma och kolla på varanNi förstår säkert vad jag försöker säga.
Nu ska jag gissa lite samt använda viss slutledningsförmåga: Eftersom K&S håller på att göras om blir jag inte det minsta förvånad om en sådan där mall kommer att finnas med.
Du förstår säkert vad jag försöker säga.
March 19, 2003
Arny wrote: [quote=BarateaU]hehe eller göra nått mall liknande som folk kan använda för att få inlägget så "effektiv" som möjligt.
Det är nått som man väldigt ofta ser att första svaret i trådarna är "var bor du" osv.- Var varan finns
- Kvitto/garanti
- Om det finns möjlighet att komma och kolla på varanNi förstår säkert vad jag försöker säga.
Nu ska jag gissa lite samt använda viss slutledningsförmåga: Eftersom K&S håller på att göras om blir jag inte det minsta förvånad om en sådan där mall kommer att finnas med.
Du förstår säkert vad jag försöker säga.
Loud and clear mate.
Ska bli spännande att se hur de blir.
1 Guest(s)