January 23, 2002
Peter@20ghz wrote: *Text*
Men om jag kollar krasst på tråden ifråga så ser jag inga större problem.Tråden togs aldrig bort, den finns där och budskapet når alltså ut
Tråden började likna en för eller emot tråd vilket vi mer än gärna avsäger oss från i detta forum då det ändå endast handlar om personliga åsikter baserade på egna eller kompisars erfarenheter.
*Mera text*
Jag förstår vad du menar med att det började bli en för eller emot tråd Peter och visst var poängen framlagd och sådana här saker ska egentligen tas via PM å liknande men ni är faktiskt inte konsekventa i såna fall när det gäller att låsa trådar som handlar om för eller emot diverse butiker. Dessutom, trådar som låses och inte diskuteras lite i försvinner ju ganska snart ner bland sidorna vilket gör att det troligen är ett antal personer som missar poängen.
Har sett flera trådar som handlar om för eller emot diverse butiker och som normalt inte har låsts, åtminstone inte av den anledning du anger ovan.
Ett exempel ganska nyligen på en tråd som blivit till en för eller emot tråd men som inte kritiserar komplett.se någonting men däremot andra butiker och inte har blivit låst.
Edit: Och givetvis kan man inte begära att Falcon ska sitta dygnet runt och svara på PM om han har ett jobb att sköta. Är det någon som kan ge klarhet i varför tråden låstes så är det ju han och därför får vi väl helt enkelt vänta å se vad han skriver.
Din förklaring Peter gav ju inte så mycket förklaring utan snarare mer frågor. 🙄
Edit 2: Och jag antar att ni inte är köpta av någon. Det skulle ju som sagt pajja hela idén med tester.
Om reklam innebar att man skulle skulle vara köpt så skulle ju i princip varenda reklambasserad websida, tidning m.m som testar saker vara helt värdelösa.
February 4, 2003
Hmm...
Köper inget av det du säger Peter.
Tar mer tid att "låsa" en tråd än att gå vidare, dvs. han hade tid när han moderarade. Och visst, han jobbar som taxi-chaffis. Men om man inte får svar på en förfrågan som skribenten gjort inom ett par dagar så känner man sig ignorerad. Speciellt om det rör sig om email då man inte kan kolla om det blivit läst. Och klart han kanske inte upptäcker denna tråden, men han har fått PM om inläggets adress. Så ingen sån ursäkt. Dock har han inte läst det än (ligger i min utkorg i PM)!
Och visst tycker jag att man ska kunna ge sådan här kritik i feedback. Jag lägger inte fram kritiken bara för detta inlägg, utan för den senaste tidens skötande. Tycker vissa moderatorer lite slavsigt stänger trådar då de verkar uttnytja sin "ställning".
Inte heller tycker jag det är rätt att stänga trådar då de börjar bli för och emot. För det är inte skribentens fel att folk skriver "för" i detta fallet och inte diskuterar topic. Tyvärr. Köper inte det argumentet, då många andra diskussioner har fått fortlöpa med sånt innehål.
Sen tror jag inte ni låste tråden eftersom ni är köpta. Men tror ni gick för hårt fram i detta läget. Tänk på det när ni moderarerar!
https://www.nordichardware.se/.....38;id=5746
Vilket är den länk han referarade till handlar om "vart man helst handlar". Inte om RMA. Dvs. de kanske gav Komplett bra betyg för pris, leverans, lager osv inte för supportens / RMA skull. Tror de flesta som röstade fram Kompletts betyg inte ens har haft kontakt med Komplett för RMA. Klart de är vänliga när du ringer när du vill köpa!
Så man kan inte låsa en tråd och hänvisa till en omrösning, och sen komma på anledningar som "för och emot" efteråt. För han bevisar själv varför han stängde tråden. Den lilla meningen räcker för mig, för att förstå vad han tänkte när han tryckte på hänglåset.
NH|Falcon wrote:
Det är alltid dem missnöjda kunderna som syns, aldrig dem nöjda.
Nog pratat om detta nu!
Tycker det får vara nog. Alla vet vad vi tycker. Och moderatorerna fortsätter envisas om att ni inte gjort det minsta fel. Så må vara! Men betänk sådant i framtiden.
Kommer inte skriva mer i tråden nu. Så att ni tror att ni vunnit debatten, eller nått. Helt enkelt färdig diskuterat!
September 12, 2001
smurfen87:: För det första måste jag ännu en gång poängtera att man alltid tar kontakt med den moderator/admin genom mail,PM eller via ICQ.
Varför? Därför att chansen till ett snabbare svar ökar samt att man kan motivera detta på ett smidigare sätt utan att missförstånd uppstår... (nu har det dock inte skett på detta sätt i detta ärende vi har diskuterat)
För det andra kan jag säga att min förvåning över den berörde moderatorns agerande var tämligen stor i detta fall då jag ej stödjer hans agerande.
Ingripandet med att låsa den tråden var i min mening överilat.
Jag har liksom du och Particle Man väntat på ett svar från moderatorn för att få en förklarning om hur han tänkte innan han beslöt sig för att låsa tråden. Nu känner jag dock att jag har väntat länge nog och väljer därför att kommentera detta nu.
Att du sedan påstår att vi skyller på inläggs-skribenten eller dej är totalt grundlöst men det kan jag överse med för vi kan alla skriva något i stundens hetta som sedan med lite eftertanke kanske inte alls borde ha satts på pränt. Inte sant ?
Particle Man:: I ditt fall har du rätt...om moderatorn ej svarar så kontaktar ni mig,Coore eller Wigger för att komma tillrätta med problemet snabbare.
Att du sedan har haft oturen att råka ut för det du beskrev i den låsta tråden är något som kan hända ibland. Ingen är felfri och sådant kan hända alla någongång.
Smurfen87:: Du anser också att vissa moderatorer agerar lite slarvigt och stänger trådar för att utnyttja sin "ställning". Ok...anser du att detta förekommer så tar du kontakt med mig för att diskutera detta istället. Övriga argument i detta köper jag inte alls.
Förekommer det felaktig moderering i forumet vill jag ytterst gärna veta detta för att se vad som kan göras åt detta. ok...?
Tråden i köpguiden låser jag upp dessutom.
Till sist tänker jag även bemöta Callisters påstående här.
Du surar ännu för att du har fått din varning...jag trodde i min enfald att man kan komma med en tillsägelse på ett vänligt sätt utan att skälla ut personen i fråga av ren och skär respekt.
Jag har tagit liknande ärenden och kan säga att mitt budskap har gått hem varvid flera har tagit till sig detta och förbättrat attityden i forumet.
Jag skulle nog tro att flera håller med mig i detta
September 23, 2002
smurfen87 wrote:
Speciellt eftersom ni har Komplett reklam. Kanske ni känner er tvugna att försvara era annonsör?
Tror du verkligen på det själv ?
Vad skulle jag tjäna på att "försvara" komplett ?
Varken jag eller någon annan moderator får bättre priser eller prylar av komplett bara för att vi modererar här på NH.
Mycket dumt uttalande.
Particle Man wrote:
Jag undrar som smurfen87, vad är det som skiljer komplett.se mot andra onlinebutiker?
Absolut ingenting.
Hade det handlat om datorbutiken eller JME osv så hade jag låst den ändå.
Och anledningen till låsningen är att jag är trött på allt tjat kring butiker som inte håller vad dem lovar eller är sena med leveranser.
Det finns ingen poäng att klaga på ett företag här på forumet, det hjälper er ingenting.
Jag ska undersöka möjligheterna för att få en klistrad tråd angående klagomål på nätbutiker, så slipper det poppa upp nya hela tiden.
Till sist vill jag bara säga att jag har jobbat oerhört mycket senaste dagarna och har inte haft tid att kolla varken forum eller mail. ( Tack Peter som hade förståelse för det )
Nu är jag iaf ledig några dagar och förväntar mig många glada PM 🙂
February 21, 2003
NH|Falcon wrote: Och anledningen till låsningen är att jag är trött på allt tjat kring butiker som inte håller vad dem lovar eller är sena med leveranser.
Är inte tanken att du ska moderera efter forumets officiella förhållningssätt snarare än efter högst personliga åsikter? Eftersom alla människor är olika så är det väldigt sällan att alla har exakt samma åsikter. Det skulle bli väldigt rörigt om alla moderatorer agerade efter helt eget tycke. Det syns ju klart och tydligt här i tråden att folk blev upprörda för att du inte agerade konsekvent med övriga moderatorer.
Jag är en av dem som tycker att du gjorde fel i att låsa tråden och tänkte inte ge mig in i debatten här förrän du fått ge svar på de övriga inläggen. Men jag blev besviken på dig nu när jag läser ditt inlägg. Jag hade faktiskt väntat mig en ursäkt eller en mer djuplodande förklaring till din låsning som påvisade att du låste tråden av andra skäl än eget enskilt tycke. Istället ser jag ett inlägg där du fortfarande vidhåller ditt lite för enkla argument "jag är så trött på..."
För att prata klarspråk så tycker jag att om du vill uttrycka din egna åsikt som skiljer sig från forumets officiella så ska du låta bli att utnyttja dina befogenheter som moderator.
NH|Falcon wrote: Det finns ingen poäng att klaga på ett företag här på forumet, det hjälper er ingenting.
Inte klagandet i sig, men historien hjälper. Eftersom såna här problem dyker upp lite varstans så kan det vara bra att se hur någon annan tacklat problemet om man själv skulle råka ut för det. Man kan ju tjäna veckor på att dra i rätt trådar hos företaget.
Nuff said from me for now...
June 17, 2001
Ogrebeast... och en del andra.
Jag måste nog hålla med Falcon till viss del. Besluten bli lite personliga ibland av den anledningen att vi inte sitter här 8-16 och har betalt utan vi kollar in när vi har tid. Detta betyder att vi inte är online alla på samma gång och kan stämma av med varandra på det sätt som ni vill.
Jag måste erkänna att jag har tagit många beslut av personligt tycke. Men det har ändå varit grundat på NH´s regler och etik.
Nu låter det som att jag tar falcon i försvar, vilket jag indirekt gör. Men det är inte mitt syfte med inlägget, utan jag vill att ni ska förstå. Alla har vi olika inställningar till saker och ting, sen kan det till och med variera från dag till dag.
Låt säga att att jag börjar dagen med att dra i stortån i en karm, bilen funkar inte för att det är för kallt och jag kommer sent till jobbet, chefen skäller på mig och jag får utföra allt skitjobb, jobba över för att jag kom för sent, sen gnäller tjejen för att man har jobbat över. Det ligger en oväntad räkning innanför dörren på 1500:- bilskatt när man kommer hem. Sen sätter mig och kollar forumet. Detta påverkar omedvetet vissa beslut. Man kanske har en mycket lägre toleransnivå just den dagen.
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
February 21, 2003
Wigger, det känns som om du inte riktigt förstod vad jag menade. Dina motargument är lite felriktade. Det du argumenterar för är att ens inställning till omgivningen varierar med humöret. Och naturligtvis gör det det, inte ens varit i närheten av att påstå motsatsen. Jag förstår precis vad du menar med "en dålig dag".
Visst jag tycker att låsningen var felaktig, men du måste förstå att det var inledningsvis inte låsningen i sig som var mitt problem, om jag ska prata för min egen del här nu. Folk accepterar att moderatorer kan göra fel, bara de erkänner sitt misstag efteråt eller ger en bra förklaring. Det var där jag tycker att Falcon brast. Därmed blev även låsningen ett problem eftersom han långt senare utanför stundens hetta vid låsningstillfället fortfarande vidhöll att hans personliga åsikt berättigade en låsning. Och i det här fallet så skiljer sig hans personliga åsikt från NH:s policy, vilket betyder att han inte borde utnyttjat sina rättigheter som moderator och be om ursäkt för det inträffade.
Jag tycker helt enkelt att Falcon borde ha erkänt sitt uppenbara misstag och saken hade varit ur världen, för alla förstår att även moderatorer är människor. Så enkelt är det.
September 23, 2002
Ogrebeast wrote:
Folk accepterar att moderatorer kan göra fel, bara de erkänner sitt misstag efteråt eller ger en bra förklaring. Det var där jag tycker att Falcon brast. Därmed blev även låsningen ett problem eftersom han långt senare utanför stundens hetta vid låsningstillfället fortfarande vidhöll att hans personliga åsikt berättigade en låsning.
Jag kan mycket väl erkänna ett misstag och be om ursäkt för det.
Men jag har inte gjort något misstag.
Det är inte du som sitter och modererar hundratals trådar dagligen.
Men som jag skrev tidigare, självklart ska ni få ventilera, i _en_ klistrad tråd. Dessutom låste jag bara tråden, jag tog inte bort den, alltså går hans berättelse och eventuellt budskap fram ändå.
February 21, 2003
NH|Falcon wrote: Men jag har inte gjort något misstag.
Har du ens läst igenom vad folk har skrivit? Du är ganska ensam om den åsikten iaf och jag tycker redan framförda argument här är mer än tillräckliga så jag låter bli fortsatt förklaring. Men om du fortfarande inte förstår vad folk menar...eller om du faktiskt gör det och fortfarande tycker att du gjort rätt, så tycker jag att ditt tilltag är jävligt allvarligt och bör inte ens diskuteras här på gräsrotsnivå.
NH|Falcon wrote: Det är inte du som sitter och modererar hundratals trådar dagligen.
Nu är jag väldigt intresserad av att höra vad det har med saken att göra. "Är det du eller jag som är moderator?"-argumentet är inget som funkar på mig. En handling rättfärdigas inte av personens position, utan av handlingens syfte och resultat.
NH|Falcon wrote: Men som jag skrev tidigare, självklart ska ni få ventilera, i _en_ klistrad tråd.
Och var var den tråden vid låsningstillfället?
NH|Falcon wrote: Dessutom låste jag bara tråden, jag tog inte bort den, alltså går hans berättelse och eventuellt budskap fram ändå.
Behöver jag ens kommentera det uttalandet? Tror nästan du redan förstår vad jag har att säga om det?
Det krävs ingen psykolog för att läsa mellan raderna (tja man behöver knappt läsa mellan) för att inse att du snarare försöker rädda ditt skinn än att förklara dig.
September 23, 2002
Ok, grabbar, jag har funderat på detta ett tag nu. Och inser att detta har misstolkats, jag vill inte att ni ska tro att jag är "köpt" av komplett osv
Har insett att jag har gjort ett fel gentemot er.
Jag ber om ursäkt för den låsningen, den var, i efterhand, felaktig.
Hoppas därmed att det inte finns några oklarheter och att ni förstår att oavsett vilken nätbutik ni diskuterar om så lägger jag ribban lika högt, ingen har någon fördel!
Ogrebeast nöjd ? 🙂
June 23, 2002
NH|Falcon wrote: Ok, grabbar, jag har funderat på detta ett tag nu. Och inser att detta har misstolkats, jag vill inte att ni ska tro att jag är "köpt" av komplett osv
Har insett att jag har gjort ett fel gentemot er.Jag ber om ursäkt för den låsningen, den var, i efterhand, felaktig.
Hoppas därmed att det inte finns några oklarheter och att ni förstår att oavsett vilken nätbutik ni diskuterar om så lägger jag ribban lika högt, ingen har någon fördel!
Ogrebeast nöjd ? 🙂
=DO =DO
"Way to go 'kid'." 😛
February 4, 2003
hurra för Falcon =)
Som Ogrebeast sa, så är det inte misstaget jag var sur över utan att ni sedan började försöka rättfärdiga det och skylla på användaren när det tydligt står:
Diskutera prissättning på produkter, nya som begagnade, eller dela med dig av tips på produkter eller affärer man kan handla hos. Sätt betyg och berätta om erfarenheter med olika inköpsställen. Naturligtvis pratar man inte om privatpersoner här.
Alla kan göra misstag. Och jag kommer fortsätta älska er alla för den grymma insats ni trots allt gör gratis!
Tummen upp för Falcon och övriga NH!
Är inte det fel? När Skiroy själv skriver:
För det andra kan jag säga att min förvåning över den berörde moderatorns agerande var tämligen stor i detta fall då jag ej stödjer hans agerande. Ingripandet med att låsa den tråden var i min mening överilat.
Du borde väl följa NH's förhålningssätt. Och eftersom Skrioy borde gå över dig så borde du väl följa det ?
Förstår vad du menar. Men tycker samtidigt en klistrad tråd inte hade haft samma funktion.
Kanske ni plockar fram en "pricerunner" liknande typ vid nästa version av NH där man kan kommentera ÅF och ge betyg?
God natt alla!
sov gott!
off-topc: förövrigt så tycker jag komplett tillhör en av de bättre !nätbutikerna....!
2 Guest(s)