May 29, 2001
OfflineNu är jag så jävla less på dom svin som kommer hit och försöker blåsa NH's medlemmar i köp och sälj, det har blivit en markant ökning den senaste tiden.
Mitt förslag är att det ska finnas en frivilligt registrering av personuppgifter och att det sedan syns på någon sätt om en person registrerat sina uppgifter.
Då blir det lite lättare: Reggad idag, billig vara, kräver förskottbetalning, inte reggat personuppgifter = BLUFF!!!
Eller vad tycker ni?
Ni kan ju åtminstone klistra ett inlägg i köp och sälj där ni varnar för folk som inte har så många inlägg och kräver förskottsbetalning etc.
November 4, 2001
OfflineFörskottsbetalningen är väll okey...
Ett telefonsamtal kan ju vara på sin plats. men självklart ska man ha utbytt adresser, telnummer osv innan pengar sätts in och varan skickas. Är man osäker tycker jag man ska kräva att det går som postförskott. Möte eller åka hem till säljaren fungerar bra annars.
Men håller med dig, jävligt trist om man blir lurad.
September 12, 2001
OfflinePersonligen så har jag en idé om hur detta ska lösas på ett bra sätt i nuvarande läge med K&S i forumet.
Jag väntar mer eller mindre på ett godkännande från "högre ort" för att detta ska kunna genomföras.
Har ni fler förslag så smaska på med förslagen bara...
Måste bara slänga in en liten varningens ord...om en pryl har ett pris som låter för bra för att vara sant så är det allra oftas så också. Så att vara extra försiktig är aldrig fel.
May 29, 2001
OfflineBarateaU wrote: Göra så att man inte kan lägga ut annonns de första 2 veckorna när man har reggat sig "prövotid" 🙂
Bra idé, en annan sak som man kan göra är att säljarens ip publiceras automatiskt i annonsen, det går ju alltid att köra genom en proxy men det kanske känns mindre motiverande då för folk som luras?
May 29, 2001
Offlineskiroy wrote: [quote=BarateaU]Göra så att man inte kan lägga ut annonns de första 2 veckorna när man har reggat sig "prövotid" 🙂
Det är något sådant jag funderar på att vi ska ändra till när det gäller K&S.
Men mitt förslag är kanske lite mer drastiskt.
Ahh vi hugger av händer och fötter??
December 5, 2001
OfflineXenomorphed wrote: jag råder folk att när dom kan, åk hem till säljaren för affären, och gärna be att få testa varan innan ni betalar (men var försiktiga, man vet aldrig vad det finns för mysko folk där ute)
Då är det oftast begränsat till storstäderna. Hälften av alla NH:are är väl 08:or.
November 5, 2001
OfflineBarateaU wrote: Göra så att man inte kan lägga ut annonns de första 2 veckorna när man har reggat sig "prövotid" 🙂
Nja, lite tråkigt om man reggat sig först och främst för att kunna lägga ut en annons. Tror färre reggar sig då. Bättre att man får fylla i sina personuppgifter tycker jag.
September 12, 2001
OfflineArny wrote: [quote=BarateaU]Göra så att man inte kan lägga ut annonns de första 2 veckorna när man har reggat sig "prövotid" 🙂
Nja, lite tråkigt om man reggat sig först och främst för att kunna lägga ut en annons. Tror färre reggar sig då. Bättre att man får fylla i sina personuppgifter tycker jag.
Personuppgifter är inte heller en optimal lösning.
Det innebär en långsammare registering så att vi kan verifiera detta och inte minst innebär det en markant ökning av merjobb för oss.
Men visst. Finns det någon som orkar med att ta på sig detta jobb så...
March 19, 2003
OfflineSen får man välla inte ha person uppgifter i en databas bara?
* Prövotid
* Omdömmen
* IP nummer
* Stå klart och tydligt innan man lägger in en annons att bedrägerier polisanmäls och loggas skickas till polisen.
Kanske inte så att ip nummret behöver visas för alla men att personen som lägger ut annonsen ser klart och tydligt sitt eget IP nummer samt att vid fulspel så kommer anmälan att lämnas.
September 12, 2001
OfflineBarateaU wrote: Sen får man välla inte ha person uppgifter i en databas bara?
* Prövotid
* Omdömmen
* IP nummer
* Stå klart och tydligt innan man lägger in en annons att bedrägerier polisanmäls och loggas skickas till polisen.Kanske inte så att ip nummret behöver visas för alla men att personen som lägger ut annonsen ser klart och tydligt sitt eget IP nummer samt att vid fulspel så kommer anmälan att lämnas.
Då ska du pröva med att registera dig inne på http://www.99mac.se så ska du se.
July 29, 2003
Offlineskiroy wrote: [quote=BarateaU]Göra så att man inte kan lägga ut annonns de första 2 veckorna när man har reggat sig "prövotid" 🙂
Det är något sådant jag funderar på att vi ska ändra till när det gäller K&S.
Men mitt förslag är kanske lite mer drastiskt.
stänga ner K&S ?
September 12, 2001
OfflineNej...absolut inte stänga ner !
Som jag tidigare har efterlyst...jag har vissa funderingar på vad som ska göras men vi är absolut öppna för vettiga förslag så smaska in med förslagen bara.
När det gäller upprinnelsen till denna tråd så har jag luskat vidare nu och upptäckt en hel del intressanta saker.
Om jag säger att "försök till bedrägeri" låter mycket värre än ett så kallat "hyss" från tidigare bannad medlem här inne på NH så är det absolut rätt och riktigt uppfattat.
March 19, 2003
Offlineskiroy wrote: [quote=BarateaU]Sen får man välla inte ha person uppgifter i en databas bara?
* Prövotid
* Omdömmen
* IP nummer
* Stå klart och tydligt innan man lägger in en annons att bedrägerier polisanmäls och loggas skickas till polisen.Kanske inte så att ip nummret behöver visas för alla men att personen som lägger ut annonsen ser klart och tydligt sitt eget IP nummer samt att vid fulspel så kommer anmälan att lämnas.
Då ska du pröva med att registera dig inne på http://www.99mac.se så ska du se.
Tycker det ser bra ut där, man lämnar lite uppgidter om sig själv.
February 12, 2003
OfflineSjälv köper jag i princip aldrig nånting över NH, men om jag skulle få för mig att göra det skulle jag absolut inte göra det av nån som inte varit medlem ett tag, om jag inte känner denne personligen, eller fått lite referenser.
Alla är ju självklart inte bedragare, men dyker man upp med en helt ny laptop för 4 papp som är bra, och ska ha förskottsbetalning...
Lägg ihop 1+1 så löser sig det mesta.
Visst, det kanske är ett jättebra pris, men om det är suspekt är det bara att låta bli, det går fler tåg, för att citera en viss Fraggel som tittar förbi köp och sälj lite då och då.
Han är förresten väldigt bra att deala med, så ni vet. 🙂
1 Guest(s)

Log In