Stoppa bluffmakarna!!!|Page 2|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stoppa bluffmakarna!!!
squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
sp_UserOfflineSmall Offline
920657
July 14, 2005 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Nej...absolut inte stänga ner !

Som jag tidigare har efterlyst...jag har vissa funderingar på vad som ska göras men vi är absolut öppna för vettiga förslag så smaska in med förslagen bara.

När det gäller upprinnelsen till denna tråd så har jag luskat vidare nu och upptäckt en hel del intressanta saker.
Om jag säger att "försök till bedrägeri" låter mycket värre än ett så kallat "hyss" från tidigare bannad medlem här inne på NH så är det absolut rätt och riktigt uppfattat.

Vad är du säger? är det någon bannad medlem som håller på och jävlas?

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
920661
July 14, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Klista några bedrägeritrådar i k&s samt polisanmälningarna så kanske det fattar att bryr oss här.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
921777
July 17, 2005 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Passar på att göra lite reklam för Recensionsdatabasen (http://rec.rutger.cjb.net/)...

Tveka inte att recensera folk, både sånna som sköter sig men framförallt sånna som inte gör det! Det handlar inte om att hänga ut personen utan att hjälpa andra...

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
921863
July 17, 2005 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: [quote=skiroy]Nej...absolut inte stänga ner !

Som jag tidigare har efterlyst...jag har vissa funderingar på vad som ska göras men vi är absolut öppna för vettiga förslag så smaska in med förslagen bara.

När det gäller upprinnelsen till denna tråd så har jag luskat vidare nu och upptäckt en hel del intressanta saker.
Om jag säger att "försök till bedrägeri" låter mycket värre än ett så kallat "hyss" från tidigare bannad medlem här inne på NH så är det absolut rätt och riktigt uppfattat.

Vad är du säger? är det någon bannad medlem som håller på och jävlas?

Nej, inte nu längre! 😉

Låter bra med lite mer koll i köp och sälj, skulle aldrig handla där själv av ngn som inte är medlem sen långt tillbaka iaf.

940power
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
923799
July 20, 2005 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Är nordichardware registrerat som ett företag? Isåfall skulle jag rekommendera att man måste skriva in förnamn och personnummer, sen använder ni er av infotorg. Fick höra av lite inside-källor att traderas bedrägerier minskast med nästan 80% sen dom började använda sig av infotorg. Det är bra siffror det!
Det går ju såklart att ta sig genom infotorg om man använder te.x. sin brors eller mors personnr, men det lär ju bli betydligt färre fejkannonser.

Detta + 2 veckors provtid skulle nog få bort dom flesta.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
923806
July 20, 2005 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Härligt att läsa denna tråden och se att skiddan har ett ess(? ;)) i rockärmen som vanligt. 😉

Ska bli intressant att höra vad det är för nåt lurt du har på G.

BarateaU
Member
Medlem
923870
July 20, 2005 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

940power wrote: Är nordichardware registrerat som ett företag? Isåfall skulle jag rekommendera att man måste skriva in förnamn och personnummer, sen använder ni er av infotorg. Fick höra av lite inside-källor att traderas bedrägerier minskast med nästan 80% sen dom började använda sig av infotorg. Det är bra siffror det!
Det går ju såklart att ta sig genom infotorg om man använder te.x. sin brors eller mors personnr, men det lär ju bli betydligt färre fejkannonser.

Vet inte hur infotorg funkar men att "fejka" personnummer är väldigt enkelt.
Men de man lär slippa en hel del små fiskar.

940power
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
924102
July 21, 2005 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: [quote=940power]Är nordichardware registrerat som ett företag? Isåfall skulle jag rekommendera att man måste skriva in förnamn och personnummer, sen använder ni er av infotorg. Fick höra av lite inside-källor att traderas bedrägerier minskast med nästan 80% sen dom började använda sig av infotorg. Det är bra siffror det!

Infotorg visar var personnummret är registrerat, namn m.m. därför kan man inte fejka personnummer, för du vet ju inte vems personnummer du tagit

BarateaU
Member
Medlem
924178
July 21, 2005 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

940power wrote: [quote=BarateaU][quote=940power]Är nordichardware registrerat som ett företag? Isåfall skulle jag rekommendera att man måste skriva in förnamn och personnummer, sen använder ni er av infotorg. Fick höra av lite inside-källor att traderas bedrägerier minskast med nästan 80% sen dom började använda sig av infotorg. Det är bra siffror det!

Infotorg visar var personnummret är registrerat, namn m.m. därför kan man inte fejka personnummer, för du vet ju inte vems personnummer du tagit

Tagit och tagit, om vi säger att jag skriver in 1980-01-01-0100 som är ett "giltigt" person nummer, vad säger infotorg då?
Eller kollar infotorg mot ett mega register som har alla personnummer i sve?

zoddan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
924817
July 22, 2005 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

940power ser du mina PM eller vad?.

Edit: vill påpeka att 940power verkar blåst några på NH med att gå ut att sälja 400GB Hårddiskar och få dom att betala i förskott. Hoppas iofs att det är något misstag för annars blir det lite liv i tunnan

BarateaU
Member
Medlem
925139
July 22, 2005 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, ser ut som folk har blivit lurade igen.
Drastiska åtgärder?

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
925327
July 22, 2005 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu får det fan vara nog....hoppas nån plockar den där jäveln grrrr

Malkovic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 257
925407
July 22, 2005 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Enklaste sättet är väl ändå att ta en liten slant för att lägga upp en annons. Typ 5kr eller något. Typ som blocket. För då måste man ju ringa dit med sitt egna nummer. Som då kan kollas upp om någon blåser någon.

Detta kan ju bara gälla på när man säljer saker, när man vill köpa så kan det vara kostnadsfritt i fortsättningen också 🙂

BarateaU
Member
Medlem
925415
July 22, 2005 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Malkovic wrote: Enklaste sättet är väl ändå att ta en liten slant för att lägga upp en annons. Typ 5kr eller något. Typ som blocket. För då måste man ju ringa dit med sitt egna nummer. Som då kan kollas upp om någon blåser någon.

Detta kan ju bara gälla på när man säljer saker, när man vill köpa så kan det vara kostnadsfritt i fortsättningen också 🙂

Tror inte de löser så mycket ändå.
IP logg, Namn, Adress, Personnummer, Tele, Osv.

T.ex. så skriver man in sitt postnummer så hamnar det under avataren fast då vilken stad/ort.
Samt att det inte ska gå att posta annons direkt efter reg.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
925810
July 23, 2005 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

940power wrote: Är nordichardware registrerat som ett företag? Isåfall skulle jag rekommendera att man måste skriva in förnamn och personnummer, sen använder ni er av infotorg. Fick höra av lite inside-källor att traderas bedrägerier minskast med nästan 80% sen dom började använda sig av infotorg. Det är bra siffror det!

Okej, ursäkta offtopic, men det var då fan lite skadeglädje att han strök med själv. :bgrin:
Annars var det inget större fel på idén i sig.

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
926174
July 24, 2005 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Har problemet löst sig med 940power och hans hårdiskar? Ni som betalade fick ni varan eller har ni fått tillbaka pengarna?

BarateaU
Member
Medlem
926181
July 24, 2005 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: Har problemet löst sig med 940power och hans hårdiskar? Ni som betalade fick ni varan eller har ni fått tillbaka pengarna?

Tycks inte ha hänt mycket på den fronten.
Som sagt var det samma snubbe som försökte lura andra innan men reggade ett nytt nick efter det och lyckades gången efter.

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
926198
July 24, 2005 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: [quote=4fun]Har problemet löst sig med 940power och hans hårdiskar? Ni som betalade fick ni varan eller har ni fått tillbaka pengarna?

Tycks inte ha hänt mycket på den fronten.
Som sagt var det samma snubbe som försökte lura andra innan men reggade ett nytt nick efter det och lyckades gången efter.

Skrämande

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
938567
August 18, 2005 - 5:15 am
sp_Permalink sp_Print

Inte kan man lita på folk som vart reggade länge heller. Inväntar en äldre dator från personen i min sign, och har gjort det i över en månad nu...

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
938575
August 18, 2005 - 5:45 am
sp_Permalink sp_Print

KorSpo har jag inte sett här på ett tag...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 32
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL