Tester jag/du vill se här på NH|Feedback & idéer om NordicHardware|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tester jag/du vill se här på NH
Live
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 537
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 14, 2003 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Jag sitter ofta och klurar på testar jag skulle vilja läsa. Vore kul att höra vad ni andra har för tankar i ämnet.

Tänkte ta min senaste fundering som en start.

Frågan gäller kylaren Cooler Master Aero 7 för AMD Socket-A. Den har en ny typ av fläkt som ger bra resultat. Själva kylaren verkar dock sådär. Den självklara frågan som ingen recension hitintills tagit upp är hur presterar fläkten på andra kylare? Jag skulle vilja se ett test med coolermasters fläkt på tex en Alpa pal, SLK 800 eller 900 samt några av de billigare flänsar som verkar vara så populära bland folk här på NH. Jag tycker ofta man ser kylare roundups där man använder olika fläktar på varje kylare vilket ger resultat som är svåra att jämföra. Jag vill alltså se en kylare roundup med olika flänsar men samma fläktar.

AERO 7 kan ni läsa om här:

http://www.viperlair.com/revie.....o7_1.shtml

http://www.8ballshardware.com/...../page1.cfm

http://www.rojakpot.com/showar.....038;pgno=0

När jag ändå håller på och skriver om ämnet tycker jag att framtida moderkort/grafikkorts recensioner borde inkludera bilder från värmekamera. De ger lysande info om var extra kylning behövs för alla här som gillar att modda. Så NH crew köp en värmekamera 🙂

Så vad har ni andra för idéer och vad tycker ni om mina?

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
311395
April 14, 2003 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Live wrote: När jag ändå håller på och skriver om ämnet tycker jag att framtida moderkort/grafikkorts recensioner borde inkludera bilder från värmekamera. De ger lysande info om var extra kylning behövs för alla här som gillar att modda. Så NH crew köp en värmekamera 🙂

Tänkt på precis samma grej. Själv har jag tillgång till värmekamera på Chalmers, så för mig personligen kvittar det, men det är en utmärkt idé 🙂

Mer kring kylning vill jag se här 😀

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
312201
April 15, 2003 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Kylning är mitt ansvarsområde, och jag har många idéer kan jag avslöja. Frågan är ju hur bra de går att genomföra 🙂
En värmekamera vore ju guld värt, men vem ska köpa en sådan? Ni får tänka på att vi är en icke-vinstdrivande organisation.
Om ni har några idéer på hur en recension ska genomföras vore det jättebra om ni mailade till mig, det finns inget svårare än att göra rättvisa tester.
Idéer mottages välkommet 🙂

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
312358
April 15, 2003 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle gärna se tester på KOMPLETTA dator paket!

Det är aldrig några kunniga och seriösa som testar dessa paket...

Vill man se dom testas så är man hänvisad till pc för alla, och dom ger utmärkelsen "GRYM SPELPRESTANDA!" till typ en 256ddr, ti42, p4 2,0 laugh!!!

Att köpa dessa färdiga paket är ju som oftast mkt billigare än att köpa massa lösa delar och sätta ihop själv!

HugoStrange
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 86
312372
April 15, 2003 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

De flesta av besökarna på NH har nog kommit till det stadium där de föredrar att plocka ihop datorn själv, för att på så sätt få exakt de grejer de vill ha till rimligt pris. Recensioner/tester av datorpaket tror jag inte skulle locka så mycket.
Men jag inte hålla med om att paket är billigare. Köper ma paket så är det i regel budgetdelar så långt som går, vad gäller nätagg, chassi, cpufläkt och skärm. Om du syftar på att sk "personalköpsdatorer" är billigare så beror det ju enbart på att det är skattefritt vilket ju är svårt att jämföra med.

Jag tror nog att testlabbet på tex PC För Alla kan mer än de verkar göra (även om jag iofs ytterst sällan läser tidningen). Det är nog bara det att de förväntar sig inte att deras huvudsakliga målgrupp (nybörjare och normalanvändare) skulle förstå vad allt var för nåt om de blev allt för tekniska.

Hauk
Member
Medlem
312373
April 15, 2003 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det handlar om helt vanliga datorpaket..

Men, ngt sånt paket måste det väl ändå finnas som dom lite mer avancerade användarna skulle kunna tänka sig?

När det gäller nätagg och så är det säkert budget grejjer, men jag har aldrig brytt mig om vad jag har för nätagg i hela mitt liv, och sen har jag aldrig haft problem med dom heller 😉

aja, tnker inte diskutera det mer, låter admins avgöra 😉

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
313224
April 16, 2003 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite fina mod-guider/projekt skulle sitta fint om ni publicerade. Visst, ni har lite bilder i ert galleri, men tycker verkligen artiklar/guider skulle vara trevligt, och dessa får ni tillsammans med oss föra till livet, för då tror jag allt skulle bli mkt trevligare ;).. typ om ngn äger lite kvävekylning så kan denna bidra med den och en annan person kanske kan bygga ett chassi för att han är plåtslagare etc., etc... hehe.

Aja, min idé var då alltså att försöka få er att använda oss som material, och/eller komma med lira fräna modguider. Vad sägs??

Hauk
Member
Medlem
314434
April 17, 2003 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

kom på en grej till...ä

Varför testar ni inte chips, dricka o dyl??

vore kul!!

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
315373
April 19, 2003 - 3:16 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe, eller bara för att flumma så kan ni göra olika tester mellan Coca-Cola och Jolt, m.fl.. Detta för att se vilka läskedrycker som är värda pengarna eller vilken som är "nyttigast".. lol :bgrin:

Hauk
Member
Medlem
315592
April 19, 2003 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

MEN DU!!!

har länge velat se ett test på vilken b-cola som är billigast!!! (kände nästan för att slänga upp en sån tråd i köpguiden nu...) när jag har tight om pengar nu så köper jag ica handlarnas, den e´lite....stel i smaken...det måste ju finnas ngn bättre...!!

Tänk som när vanillan kom, inte behöva undra om man ska köpa den eller inte, man läser bara testet på NH 😀

tror nog NH's användare är den målgrupp som konsumerar mest cola, chips mmm mm..

Super-Svensson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 649
315631
April 19, 2003 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

b-cola? för i helvete du kan väl sno hem från donken 🙂

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
316831
April 21, 2003 - 2:05 am
sp_Permalink sp_Print

haha seriöst att testa cola 😀

Jag skulle bli glad för tester på udda saker... inte för att jag vet vad det skulle kunna vara men udda och roliga och gärna billiga saker som fögyller tiden framför datorn 🙂 Gärna UV 😀 (föresten är det nån som har tips på vart man köper sig bra sån till bra pris?)

Sen något jag skulle uppskatta är ett test av många av de affärer som finns i nh buyguide... vore kul att se vilken firma som har snabbast levereringstider och har bäst service... och även hur snabbt de tar hand om returärenden (mutra på datorbutiken)

PLUR!

Hauk
Member
Medlem
321846
April 26, 2003 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
325371
May 1, 2003 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: jag skulle gärna se tester på KOMPLETTA dator paket!

Jag har filat lite på detta och målet är väl att vi ska göra det. Men vi måste bli ännu större först.
Det är väldigt dyrt att skicka hela datorpaket fram och tillbaka och sen så är "tillverkarna" av paketen ofta lite tveksamam mot nya former av exponering eller så anser de sig helt enkelt inte behöva det.

Men men, jag ska jobba på det.
Tycker själv att de vore väldigt bra och roligt.

Jag ska också försöka få in bärbara datorer, det vore också nice som fan och där finns ju inget direkt "bygga själv" (fast det kommer börja så smått i år).

Anton Nilsson
Member
Medlem
325372
May 1, 2003 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

Lurifax wrote:
Sen något jag skulle uppskatta är ett test av många av de affärer som finns i nh buyguide... vore kul att se vilken firma som har snabbast levereringstider och har bäst service... och även hur snabbt de tar hand om returärenden (mutra på datorbutiken)

Det skulle kräva att vi köpte en liknande produkt på alla dessa affärer och att vi beställde dem anonymt. Dessutom kan det ju helt enkelt bero på saker som lagerstatus.

Njae butikskollen sköts bäst av vårt "community". Men vi kanske skulle starta en resellers rating (http://www.resellerratings.com/), det vore inte helt fel.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
325502
May 1, 2003 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

jag vill läsa mer om Allmän vetenskap , lr nya uppfinningar osv
typ alla möjliga tekniska mackapärer

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
326513
May 2, 2003 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle gärna se en artikel/recension där dvd-bränningen reds ut och där kanske samtidigt några olika märken testas. Hur bra är t ex NECs brännare för runt 2000:- på komplett? Brännarna har ju kommit ner i pris så mycket att man är sugen på att köpa en.
Har själv ingen koll alls på hur det ligger till i nuläget. Undrar hur många som egentligen vet vad det är för skillnad dvd+r och dvd-r.

Anton Nilsson
Member
Medlem
326589
May 2, 2003 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Lentroo wrote: Jag skulle gärna se en artikel/recension där dvd-bränningen reds ut och där kanske samtidigt några olika märken testas. Hur bra är t ex NECs brännare för runt 2000:- på komplett? Brännarna har ju kommit ner i pris så mycket att man är sugen på att köpa en.
Har själv ingen koll alls på hur det ligger till i nuläget. Undrar hur många som egentligen vet vad det är för skillnad dvd+r och dvd-r.

Vi tänkte ta in en brännare av varje sort och göra en slags jämförelse. Men det kan nog dröja ett litet tag eftersom vi inte har någon "expert" på det ämnet just nu.

#[L Click HS]# Goofy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 302
326784
May 2, 2003 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med Mind att det skulle va lite kul mad artiklar om typ saker som ska komma å så typ "framtidens kylning lr nått sånt..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 491
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL