February 16, 2002
är du rädd för att bli lurad på en produkt så ska du kolla på detta.
Detta gör att bedragare ej kan få pengarna...
---Urklipp----
Vad är Paysongaranti och hur gör man?
Svar:
Särskilt vid köp på Internet med någon man inte känner där varan i de allra flesta fall ska postas till köparen så infinner sig den ständiga frågan ”hur vet jag att jag inte blir lurad?”. Vem ska börja ta risken – ska köparen betala in pengar på säljarens bankkonto för att sedan hoppas på att få varan eller ska säljaren skicka varan först och sedan hoppas på att få betalt? Båda fallen innebär en mycket hög risk för den ena av parterna.
Payson har löst detta genom att erbjuda Paysongarantiköp där vi går in och fungerar som en neutral mellanhand som ser till att varken köpare eller säljare har både vara och pengar vid ett och samma tillfälle. Så här går det till:
Efter inlett köp betalar köparen in pengar till mottagarens Paysonkonto med betalningsalternativet ”Paysongaranti” ikryssat. Detta registreras på både köparens och säljarens Paysonkonto, men pengarna blir inte tillgängliga för säljaren förrän köparen har fått varan och hunnit kontrollera att det är vad han/hon betalat för. Skulle det inte vara rätt vara så kan köparen skicka tillbaka varan och få sina pengar tillbaka. Vid tvist över ett köp så låses pengarna i Paysons system tills dess att köpare och säljare har kommit överens om hur köpet ska avslutas. När båda parter är överens meddelar de oss via mail varvid vi utan fördröjning låser upp pengarna till rättmätig persons Paysonkonto.
Så här går det till:
1. Köparen gör en överföring med Paysongaranti.
2. Säljaren får ett mail med information om att betalningen är gjord. Säljaren ska inte skicka någon vara innan han bekräftat att betalningen registrerats på hans Paysonkonto. När han kan se betalningen registrerad på sitt Paysonkonto är det okej att skicka varan. Han ska även meddela att han gjort detta genom att klicka på länken ”skicka vara” inom sin tidsfrist.
3. Köparen får mail om att varan är skickad. Han meddelar sedan på sitt Paysonkonto att han godkänner eller nekar varan med hjälp av en länk på sitt konto inom given tidsfrist.
4. Har varan inte kommit fram inom given tidsfrist anger köparen ”utebliven vara” på sitt Paysonkonto. Pengarna låses då i vårt system tills dess att affären har löst sig.
5. Är varan korrekt så godkänner köparen varan på sitt Paysonkonto och säljaren får pengarna.
6. Är varan felaktig nekar köparen varan på sitt Paysonkonto och returnerar den till säljaren inom given tidsfrist.
7. Säljaren anger om han godkänner eller nekar returen.
8. Godkänner säljaren returen får säljaren tillbaka sina pengar direkt.
9. Nekar säljaren returen låses pengarna i vårt system tills dess att affären löst sig (ingen tidsfrist gäller här, låsningen gäller så länge tvisten pågår).
FÖRDELAR:
- slipper bedragare
- säkert för både partner
- går att överföra pengar till valfri bank.
NACKDELAR
- payson tar en viss avgift för vissa tjänster.
öppna konto Gratis
Uttag till valfritt bankkonto i Sverige 2 SEK
Uttag till ditt bankkonto inom EU samt Norge 10 SEK
Fyll på Paysonkonto via bankgiro Gratis
Fyll på Paysonkonto via VISA/Mastercard eller internetbank 3:- + 3%
Överföring med innestående medel K: Gratis S: Gratis
Överföring från VISA/Mastercard eller internetbank K: Gratis S: 3 SEK + 3%
Överföring med Paysongaranti K: 5%, min. 10 SEK max 500 SEK S:Gratis
Noter: K=Köpare S=Säljare.
Jag har använt detta system flera gånger på tradera och aldrig blivit lurad tack vare systemet.
November 4, 2001
Tycker det har gått lite väl långt nu..
Fan man går ju inte fram till en helt oksänd kille på stan och ger han ett par tusen för en sak man inte ens sett.... Frågan skulle man göra detta bara för att man pratar via internet?
Ska jag vara ärlig har jag ingen tillit till massa ställen som ska hålla pengarna osv.... om båda parterna kör fast, ligger ju pengarna låsa typ.
Snacka med säljaren/köparen, fråga om någon annan kan intyga att han personen är seriös osv så klarar man sig ganska bra.
Som det skrevs tidigare idag... Värsting-grafikkort för någon tusenlapp säljaren har 1 post och inge känner till honom = mindre bra (oftast)...
February 16, 2002
SuperNova wrote: Tycker det har gått lite väl långt nu..
Fan man går ju inte fram till en helt oksänd kille på stan och ger han ett par tusen för en sak man inte ens sett.... Frågan skulle man göra detta bara för att man pratar via internet?Ska jag vara ärlig har jag ingen tillit till massa ställen som ska hålla pengarna osv.... om båda parterna kör fast, ligger ju pengarna låsa typ.
Snacka med säljaren/köparen, fråga om någon annan kan intyga att han personen är seriös osv så klarar man sig ganska bra.
Som det skrevs tidigare idag... Värsting-grafikkort för någon tusenlapp säljaren har 1 post och inge känner till honom = mindre bra (oftast)...
ja men det går ta reda på hans som har kontonummret, går till polisen gör en anmälen och går till banken och berättar vad som hänt, pratar med skatteverket. med hjälp av dom 3 kan du få reda på vem personen är.
Banken får inte säga vem som äger Kontot om INTE polisen kommer med en anmälan.
Blev lurad 2 grr på sammanlagt 5000 dock så visste jag exakt hur ja skulle göra så tog inte mera än 1 vecka så var snubben tagen på bar gärning. "polisen utsatte sig att vara köpare" och bedragaren visste ingenting. Utan när Polisen betalat in pengarna så väntade de utan att höra av han så förstog de de blivit lurad och gjorde det de kunde, gick till banken, tog reda på vem som äger kontotnummret, fick reda på adressen via skatteverket, det visade sig vara en kille på 15 år som lurad mänger med folk.. polisen åkte dit tog in han, hemma hos han hade han mänger av datagrejer men aldrig betalat för.
May 17, 2002
Death On Wings wrote: [quote=Wingdings]Eller så kan man använda postförskott 😛
När du öppnar ditt packet som du har betalat 2000 kr för en 21" skärm så finns det bara tegelstenar i lådan 😀
tegelstenar kan vara bra till mycket, ej att underskatta.
annars så burkar jag kräva personnummer, adress, telefonnummer, skonummer etc. Får man bra och trovärdig info (brukar gå att kolla ganska lätt) så kan man oftast lita på personen. Sedan så är det bra att spara all korspondens som skett innan och under affären, ifall man skulle vara tvungen att göra en anmälan.
June 29, 2005
Krqagyzzz wrote: [quote=Death On Wings][quote=Wingdings]Eller så kan man använda postförskott 😛
När du öppnar ditt packet som du har betalat 2000 kr för en 21" skärm så finns det bara tegelstenar i lådan 😀
tegelstenar kan vara bra till mycket, ej att underskatta.
annars så burkar jag kräva personnummer, adress, telefonnummer, skonummer etc. Får man bra och trovärdig info (brukar gå att kolla ganska lätt) så kan man oftast lita på personen. Sedan så är det bra att spara all korspondens som skett innan och under affären, ifall man skulle vara tvungen att göra en anmälan.
hmm... borde ha skickat dig ett par tegelstenar då ;D Payson verkar vara ett relativt bra sätt att inte bli lurad.
1 Guest(s)