September 17, 2004
Nu har jag försökt allt utan framgång, googlat som en galning och testat det mesta. Får se om jag kan få någon ordning på problemet här...
Har ett Asus P5Q Deluxe med 2x2GB Corsair XMS2 Dominator som fungerat perfekt i snart ett år nu.
Köpte i veckan 2x2GB till av samma minne, enda skillnaden är att det står rev 3,1 mot rev 1,1 på de gamla.
Satte i minnena och startade men får då ingen bild eller pip från datorn. Fläktar och hårddiskar snurrar dock. Tar jag ut två stickor och låter två sitta kvar fungerar det perfekt. Både med de gamla och de nya oavsett vart de sitter.
Har uppdaterat BIOS (även någon moddad sådan), testat att justera spänningen till minnena, FSB och nordbryggan utan resultat.
För att sedan göra det hela lite mer spännande så verkar datorn starta med alla minnena när den blivit lite varm. Antingen om man sätter i de två sista minnena när den varit igång ett tag eller om den får stå ett tag och man sedan startar om den.
Då händer istället något av följande:
1. Hänger sig i BIOS efter "initializing USB controllers"
2. Kommer aldrig förbi den gröna VISTA-laddsaken.
3. Stannar upp och påstår att någon Windowsfil saknas.
4. Startar normalt och fungerar sedan perfekt.
Verkar även växla lite i BIOS-posten mellan att köra minnena i 800Mhz och 1066Mhz, oavsett om man satt ett fast värde i BIOS eller ej.
Datorn fungerar som sagt perfekt utan minsta krångel om jag bara köra med två minnena i datorn (oavsett om det är det nya eller gamla).
Vart inne på om nätagget inte skulle orka med men tycker inte några minnen skulle dra så mycket ström och felet finns kvar även med urkopplade diskar.
Datorn i helhet är följande:
Asus P5Q Deluxe
Intel Core 2 Duo E8400
Corsair XMS2 Dominator 2x2GB (4x2GB)
PowerColor Radeon HD 4870 1GB
Zalman ZM600-HP 600w (nätagg)
6st hårddsikar, blu-ray-läsare, PCI-e-TV-kort, M-audio PCI-ljudkort och lite fläktar.
Finns det någon som har lite idéer???
Sett att folk haft lite problem med P5Q-korten och minnen i alla slottar men inte hittat någon fungerande lösning. Är inte heller helt hundra på vad allt i BIOS är och vad man kan ändra på.
February 1, 2004
Tjena,
jag hade oxå dessa problem med exakt samma luddiga 1-4 punkt när jag försökte starta upp. Hade samma minnen ver 1.1. Datorn kunde ibland funka när den stått å blivit varm. Fick moderkortet testat två gånger och utbytt en gång men utan resultat. Alltså blev det skickat till Asus och de skickade tillbaka det eller ett nytt utan att poängtera något med minnena, mycket märkligt.
Googlade som en tok och försökte all möjligt felsökning. För mig funkade det dock dåligt med bara 2x2gb stickorna i, något bättre med 1x2gb men inte perfekt där heller. 4 st vågar jag knappt tänka på. Till slut började jag hitta på forumen att de flesta har problem med just de minnena och moderkortet så jag lackade ur och köpte OCZ Reaper 2x2gb och det funkar fint.
Slutsats:
Mitt moderkort funkade helt enkelt inte med Corsair. Nästa gång jag uppgraderar dator blir det totalt märkesbyte av antingen minnen eller moderkort, synd på moderkortet för jag gillar Asus har kört deras grejor länge.
OCZ Reaper HPC DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=296340
September 17, 2004
EliXyR wrote: testa med o sänka ddr hastigheten manuellt med 2x2gb till 677mhz. Samt öka MCH volten nått snäpp. Sedan peta in alla stickor igen.
Vill jag verkligen köra minnena långsammare då? Har ju köpt 1066 för att ha den farten förmodar jag...
Skumt att saker bara inte kan fungera!!!
Bror min har samma moderkort med 4x2GB OCZ Reaper nämda ovan vilket fungerar perfekt, ska låna och testa med dem om det fungerar. Skulle det vara så skaffar jag sådana istället, lämnar jag tillbaka de minnena jag köpte nu innan ångerrätten löper ut och säljer av de andra (bör ju fortfarande vara värda några kronor)...
May 24, 2011
January 9, 2004
Minnen av lite högre hastighet har aldrig funkat riktigt bra tycker jag 🙂
Oftast är det så att specarna för minnen inte håller när du fyller hela moderkortet. Vissa moderkort klarara inte av att köra dubbelsidiga minnen i alla slottar tex. Det är bara så. Lösningen är oftast att sänka hastigheten, lätta på timings och öka spänningen till minnena.
Tyvärr är det så och inte jättemycket man kan göra åt. Mitt tips är att du följer Elixyrs råd.
1 Guest(s)