February 15, 2012
OfflineHej Nordic!
Detta är min sons konto men han är totalt förstörd just nu.
Jag har ett jätteproblem. Grabben köpte ett beg moderkort på Tradera, det i rubriken. Han har sparat ihop till det själv och nya minnen köpte han. Processor har han fått låna en av en bekant till mej tills han har råd att köpa en egen.
Iaf! Moderkortet kom på posten idag. Enligt rubrik på Tradera var det aldrig använt. Vi såg direkt när vi öppnade paketet att det var tokigt. Bara kortet, ingenting annat låg där. Monterade ändå i det i lådan ihop med processor, minnen mm.
Stendött! Fläktar mm startar men det kommer ingen bild och inget pip i högtalaren.
Nu i kväll har vi provat alla hans delar i min dator och dom fungerar. Kortfattat... Allt funkar ihop i bägge datorerna utom hans moderkort.
Någon som vet vad man ska göra nu? Finns det nåt mer man kan göra eller är det bara att kasta skiten åt helvete?
Säljaren på Tradera svarar inte på mail eller tele. 18årig grabb norr ifrån.... Trots hans ringa ålder skulle jag vilja vrida nacken av honom för vad han gjort min pojk idag.
January 9, 2004
OfflineHej.
Alltid tråkigt om det är något som inte fungerar som det ska när man köper begagnat.
Att köpa datorgrejjor på tradera kan vara lite risky så jag brukar alltid be folk att titta här på NH, för här finns de flesta på elmors hemsida. På det sättet vet man vem man har att göra med. (Kolla: http://rec.elmor.se/)
Angående din fråga, det beror ju helt på. Om moderkortet är pajj, så ja. Då är det bara att kasta.
jag skulle dock inte kasta ut allting riktigt än. Jag vet inte riktigt hur mycket felsökning som du har gjort men ofta så kan man sparka igång grejjorna ändå. Jag ska leta reda på moderkortesmanual och sedan återkomma med lite tips på vad du/ni kan göra.
Var bor ni föresten?
January 9, 2004
OfflineAlright jag har hittat manualen och hittat lite info som vi kan använda.
Börja med att göra en CMOS Reset genom att trycka ner knappen som sitter på moderkortet. Hittar du inte knappen. ta ur batteriet och låt det vara ur i 10min. Tryck även på startknppen när du gör detta för att ladda ur alla kondensatorer.
Börja med att montera ENDAST moderkort och CPU+Kylare. Koppla sedan in Nätagget till de TVÅ anslutningarna i moderkortet (24pin och 8pin).
Altså inga minnen, grafikkort eller hårddiskar. Starta systemet med knappen på moderkortet.
Om allt går som det ska så kommer du få en DRAM ERROR LED som lyser på moderkortet. Den kommer också att ge ifrån sig ett långt pip följt av 2 kortare pip.
Om den gör det så är allt som det ska. Då slår du av systemet och monterar ETT minne. Startar. Den här gången borde du få samma pip, men istället för 2 korta, så borde du få 3.
Om allt det funkar så sätter du i ett grafikkort och ser om du får nån bild.
Skulle du inte få det första så provar du att montera om CPUn. Inspektera också moderkortet visuellt. Kan du se något fel? Är några "pinnar" i processorsockeln böjd tex?
January 7, 2011
OfflineSom sista alternativ så kan du testa att köra moderkort i ugnen på 190 grader i drygt 8min, håll koll på kortet under hela tiden så att plast på portar och dylikt inte blir deformerat, viss plast är sämre och klarar inte värmen.
Anledningen till detta är att det kan vara kalllödningar som spruckit vid transporten om moderkortet inte var bra packat. När du värmer på kortet en kortare tid så går dessa lödningar oftast ihop igen och du har ett fungerande moderkort igen.
Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
January 7, 2011
OfflineMakkan98;1277040 wrote: Tack grabbar/gubbar 😉 Förbannat snällt att ni tog er tiden.
Ska testa i helgen när jag har mer tid och ork. Just nu fick det bli en kall pils för att lugna nerverna. Gör ont i fadershjärtat när ungarna är ledsna....
Inga problem!
Kom på en annan sak som jag vet att vänner missat. Du har väl satt moderkortdistanserna på plats i chassit? Och om du har det så här du kollat så du inte råkat sätta någon fel så att de kortsluter moderkortet?
Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
May 29, 2006
OfflineMakkan98;1277040 wrote: Tack grabbar/gubbar 😉 Förbannat snällt att ni tog er tiden.
Ska testa i helgen när jag har mer tid och ork. Just nu fick det bli en kall pils för att lugna nerverna. Gör ont i fadershjärtat när ungarna är ledsna....
Hur gick det? Vart bor du förresten?
1 Guest(s)

Log In