August 14, 2001
Har en Compaq Armada M300, köpte den begagnad för ett tag sen, tyckte den var lite slö och att det låg lite onödiga saker i Windows, så bestämde mig för att installera om, eftersom det saknas både floppy och CD var det lite svårt, men kom på att jag kunde formatera med /s från Win 98, kopierade I386 från XP-skivan till en annan partition, datorn startar upp fint, kör igång smartdrv.exe går in i i386 och kör winnt.exe detta funkar bra, den kopierar alla filer som den ska till startpartitionen, sen får jag meddelandet att installationen ska startas utan DOS, vilket ju låter bra, trycker enter, som man ska, datorn startar om sig, går igenom BIOS och allt sånt, sen hänger den sig, blir en svart skärm med en vit markör som blinkar, har verkligen ingen aning om vad som kan vara fel, flyttar jag hårddisken till en annan dator och bootar med kommer jag in i installationsprogrammet igen och behöver bara trycka retur för att fortsätta... Hittade på HP/Compaqs hemsida att man behövde ny version för bios för att XP skulle funka (dock låg det XP på den när jag köpte den) men la iaf in nyaste versionen, fortfarande samma sak, någon sm har en aning om vad det kan vara? inte bara någon tillfällighet, har försökt installera 5gånger, på olika sätt, men olika filer, och kopierat runt filer å tagit bort filer, blir ingen skillnad, vad är felet? mer än att det står Compaq på datorn?
mycket tacksam för svar, lyckas verkligen ej komma på vad som kan vara fel..
Edit: Nu formaterat om med dos-grejset igen, kopierat tillbaka alla filer, startade ntdetect.com då blev det samma fel som är nämt tidigare.. den hänger sig... någon som kan ge mig en anledning till detta?
Edit2: Ah, tror mig hittat något, ska bara hitta denna filen med..
http://www.windowsnetworking.c.....ation.html
Edit3: det hjälpte ej att köra debugfilen, spelar ingen roll om jag ej ens har filen, hänger sig ändå, kom därför på att det hängde sig tidigare än så.. startade utan filer alls förut, då klagade den på ntldr, därför tog jag bort samtliga filer utan denna, det hängde sig... = något i / med denna fil som ej funkar ihop med datorn.. dock funkar ju disken om jag flyttar den till en annan dator och bootar.. alltså ,filen ej kompatibel med datorn.. vad gör jag åt detta? verkar ej finnas någon här med denna erfarenhet, fortsätter googla..
August 14, 2001
Vad jag börjar hata min hårddisk, tror iaf det är den det är "fel" på... tog bort alla partitioner från den och skapade nya, nu startar den inte ens med 98.. bootar ej alls, kör man format c: /s så bootar inte andra dator längre heller, försöker mig iaf på en installation av W98 nu... får se om det funkar...
August 14, 2001
Ingen som kan hjälpa mig? Har verkligen slut på idéer... fick in W98 genom att formatera med systemfiler, installera, kopiera alla filer 98 kopierat till C formatera C med systemfiler och kopiera tillbaka 98-filerna igen, då fortsatte installationen, dock verkar ej detta funka med XP... hur ska jag göra? (vad som ej funkar är att installationen ej fortsätter... den startar bara i dos-prompt...
1 Guest(s)