July 31, 2015
Hej!
Sitter på ett MSI z77a-s01 moderkort som har börjat knasa rejält sedan jag bytte grafikkort. (Från GTX 660 till GTX 980).
Det jag upplever är B2-skärmen (Det är ett blinkande understreck till toppen av vänster och så står det först A2 som skiftar till B2 längst ner till höger.)
Under tiden denna skärmen laddar kan jag trycka de vanliga knapparna, DEL, F11 för boot meny osv.
Trycker jag DEL (för BIOS) så står det entering setup en bra stund, skärmen är säkert 2 minuter lång innan något bootar alls.
Till slut så händer något, precis som om BIOS skall ladda, förutom att skärmen blir helt svart istället och inget alls går o trycka på.
Note; om jag väljer att inte ladda BIOS, utan gå direkt till OS så laddar den i ca 3 min, sen kommer någon färgglad bild upp i typ 0.3 sekunder, sen bootar Windows.
Det jag testat:
Flasha BIOS, gjort genom MSI's control center från Windows.
Resetta BIOS genom att ta ut batteriet. Här händer också något kul, iom att jag inte märkte någon skillnad när jag återställde BIOS, så tänkte jag att jag skulle testa köra datorn helt utan BIOSbatteri. Sanningen är att det funkar och att jag faktiskt skriver denna post nu utan batteri. Jag märkte då ingen skillnad heller i bootprocessen.
Har någon en aning på hur jag kan lösa detta mysterium?
Det jag skall testa härnäst är att flasha via USBminne, får dock se om jag ens kommer in i bootmenu. 😀
EDIT
Kommer inte in i bootmenu
2 Guest(s)