Blåskärmsproblem efter grafikkortsbyte|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Blåskärmsproblem efter grafikkortsbyte
Daniel Bergh
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 2, 2011 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

Har fått en del problem med min stationära dator, först säckade det ursprungliga grafikkortet (GF 8800GTS 640MB) ihop med symptomen att så fort jag startade ett spel så blev det grafikstörningar i form av röda och gröna prickar för att sen slockna helt, vid omstart så var grafikstörningarna redan i windows och grafikdrivrutinen kraschade kontant pga det så datorn.

Så köpte ett nytt grafikkort ett Zotac GF GTX560Ti och problemen verkar ha löst sig men istället har nu problem med blåskärmar uppstått, har inte haft så mycket tid för felsökning än då jag inte befinner mig på den ort där jag har den stationära datorn men hoppas på att det kan röra sig om drivrutinsproblem.

Datorn blåskärmar när man stänger av spel för att gå ut i windows och det verkar vara samma blåskärm konstant, bifogar en länk med skärmdump på det:

http://www.picpaste.com/201111.....XygBfJ.jpg

Anledningen till att jag inte tror det är ett mjukvarufel är att efter grafikkortsbytet så har ett knepigt surrande ljud, ungefär som ett fräsande och det är inte konstant så att det är fläkten och det hörs bara när man startar 3D-program och slutar så fort man är i Windows.

Börjar misstänka att det är nätagget som är för klent då det är ett ganska gammalt och är av första generationens nätagg när PCI-E var nytt i princip.

Jag hoppas att det rör sig om bara drivrutinfel så ska testa andra drvrutiner samt testa något program för att undersöka om det är grafikkortsfläkten som orsakar missljudet så fort jag har möjlighet.

Systemspecifikationer:
CPU Core2Duo E6750 2.66GHz
Moderkort: Asus P5K https://www.komplett.se/k/ki.a.....sku=335010
Grafikkort: Zotac GTX560Ti
RAM: 4GB Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
Ljudkort: SB Audigy 4
Hårddisk: 2X Sata Samsung
PSU: Hiper 530W https://www.komplett.se/k/ki.a.....sku=322198
Operativsystem: Windows 7 64bit

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1270943
November 2, 2011 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle försöka testa grafikkortet i en annan dator för att se ifall problemet uppstår där också. Tror inte att det är ditt nätagg som är för klent i alla fall. Kör själv följande system på ett 700W-agg i7-960@4GHz, GTX480 @ 780MHz, 8800GTS 320, 18GB Ram, 3 mekaniska hårddiskar och en SSD.

Och om det skulle vara nätagget så borde det blåskärma när belastningen är som högst.

Edit: Föresten varmt välkommen till forumet!

//Jimmy

Daniel Bergh
Medlem
1270947
November 2, 2011 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag ska testa lite andra drivrutiner så fort jag får tillfälle då det känns som ett drivrutinsfel men när man hörde missljudet så började jag misstänka lite annat.

Nu har jag bara testat ett spel i fönsterläge och det fungerade både bra att starta och stänga av så felet verkar när saker körs i fullskärm och den ska växla upplösning tillbaks till 2D-läge.

(Var medlem tidigare men troligen raderad pga inaktivitet)

Daniel Bergh
Medlem
1270949
November 2, 2011 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Intressant, har sökt runt lite och här hittade jag en som har exakt samma fel.

http://techiethings.blogspot.c.....7-x64.html

Lite konstig orsak och menar dom vanliga windows-brandväggen i det här fallet?

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1270950
November 2, 2011 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Xeno81;1271062 wrote: Lite konstig orsak och menar dom vanliga windows-brandväggen i det här fallet?

Nope, de menar en tredjeparts-brandvägg. Sedan att kortet låter och har sig så är det tyvärr inte allt för ovanligt. Mitt 8800GTS ger ifrån sig ett coil whine (högfrekvent vinande) när det belastas, och ännu mer när jag överklockar det.

//Jimmy

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1271057
November 4, 2011 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

När datorn gör en blåskärm så skapas en dumpfil. Du kan kanske ladda upp den så kan vi titta på den och så ser vi vad som krashade när det hände.
också bra att göra som Imlal sa och testa kortet i en hel annan dator. Om du inte gjort det, avinstallera alla grafikkort drivers från systemet och installera om dem.

Daniel Bergh
Medlem
1271061
November 4, 2011 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, ska ta och ladda upp dumpfilerna sen när jag kommer hem nästa vecka, har läst lite om just den där blåskärmen och de verkar i många fall bero på grafikdrivrutinen så ska avinstallera och installera en lite äldre drivrutin sen när jag kommer hem för jag tror inte det är fel på grafikkortet då det som sagt fungerar bra i windows samt spel i fönsterläge.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1271062
November 4, 2011 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.nirsoft.net/utils/b....._view.html - så kan du läsa dumpfilen och kanske klura ut vad det är som crashar.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Daniel Bergh
Medlem
1271063
November 4, 2011 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1271175 wrote: http://www.nirsoft.net/utils/b....._view.html - så kan du läsa dumpfilen och kanske klura ut vad det är som crashar.

Tackar för tipset, ska prova det också.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL