March 23, 2004
OfflineFörr fick jag bara bluescreens när jag spelade, nu har jag fått 2 gånger i windows. Denna gång gällde det inte någon drivrutin utan det vart ett stoppfel. Dock letade jag upp en sida där det stog om stoppfel (skrev av vad det stog på bluescreenen), och just det felet kunde ha att göra med ett trasigt grafikkort.
Men vad jag undrar är; varför skulle datorn ge bluescreen helt plötsligt i windows om det vore grafikkortet som var trasigt? Förstår ingenting.. jag ska eventuellt köpa nytt grafikkort efter helgen, ett billigt kort bara för att testa om det verkligen är mitt grafikkort som är trasigt. Det här med RMA till komplett verkar inte vara helt smärtfritt, de tar ju 250 kr+frakt om kortet är felfritt. Det största problemet är att jag inte har den blekaste om vad som kan vara fel om det inte är grafikkortet.. har kört memtest och prime95 torture test i 12 timmar utan fel, men jag kanske borde köra det längre?
September 11, 2002
Offlinerichardb wrote: Men vad jag undrar är; varför skulle datorn ge bluescreen helt plötsligt i windows om det vore grafikkortet som var trasigt?
Det är inget konstigt egentligen. Mjukvaran är beroende av att hårdvaran fungerar. Om mjukvaran säger åt hårdvaran att utföra en operation, och så gör hårdvaran något helt annat och skickar tillbaka felaktiga svar till mjukvaran så är det inte så konstigt att mjukvaran kraschar.
Är ju en väldigt allmän förklaring, ovanstående. Men det är så det funkar oavsett om det är grafikkort eller någon annan hårdvara som mjukvaran kommunicerar med som är felaktig.
richardb wrote: Det största problemet är att jag inte har den blekaste om vad som kan vara fel om det inte är grafikkortet.. har kört memtest och prime95 torture test i 12 timmar utan fel, men jag kanske borde köra det längre?
Du kan nog utesluta minnesfel om du har kört memtest felfritt.
Jag tänkte svara värmeproblem på frågan om vad det kan vara annars, men om datorn klarar prime95s tortyr så borde det inte vara värmeproblem.
Däremot kan det mycket väl vara spänningsproblem. Antingen nätaggregat som är dåligt eller kondensatorer på moderkortet som inte är helt OK.
Om inte det nya grafikkortet hjälper så skulle i alla fall min första gissning vara spänningsproblem. Men det kan också vara i princip vad som helst som orsakar omstarterna - en dålig drivrutin till ett nätverkskort, ett felaktigt ljudkort, vad som helst. Så börja med grafikkortet om du ändå ska köpa det, och ge dig på spänningsmätningar i andra hand är mitt förslag.
March 23, 2004
OfflineOkej.. jag körde Maxtors diagnostik verktyg igårnatt, och nu när jag vaknade såg jag att den rapoorterade ett fel. Det stog att jag skulle kontakta Maxtors RMA tjänst för att få en ny hårddisk. Så det kanske är den som varit problemet hela tiden..
Jag är säker på att det inte är drivrutiner som spökar iaf, har haft problem med bluescreens sedan november förra året, har formaterat om och lagt in nya drivrutiner osv ett antal ggr..
Hur mäter man spänningar?
Sions
Jag ska köpa ett GF 4 MX kort, de kostar ca 350 kr nya, kan eventuellt få tag i ett begagnat av en kompis för 100 kr..
Komplett nöjer sig inte med att jag "vet" att grafikkortet är trasigt, de måste testa kortet själva först. Det kan ju då hända att det inte alls är fel på kortet utan något annat i min dator, då står jag där över 300 kr fattigare och fortfarande med en trasig dator.
1 Guest(s)

Log In